Hij is nu inmiddels alweer een ruim jaar bij me, wat is die tijd toch snel gegaan!
In het begin was het echt wennen, van ruime KWPN gangen, naar fjordenpasjes!
Het voelde ook geregeld aan of hij echt megahard ging, oke, af en toe was dat dan ook wel het geval.
Ik heb ook echt duidelijk een jaar nodig gehad om weer "opnieuw" te leren rijden, hoewel, eigenlijk maar een klein half jaar.
Meteen na de winter begonnen met lessen, ging niet heel verkeerd, maar naarmate we verder in het jaar kwamen, hoe minder tevreden ik begon te worden met de resultaten in mijn lessen, ik had het gevoel dat we in een cirkeltje terecht kwamen...

Ik kreeg van mijn instructrice geen duidelijke aanwijzingen over welke hulpen ik gaf en zou moeten geven, moest behoorlijk met de handen inwerken, waar je een fjord heel sterk mee krijgt... Wat je nooit wint... Rechter galop, een ramp om het voor elkaar te krijgen.
Met mijn vorige paard is het ook in zo'n soortgelijk cirkeltje uitgelopen, dat wil je met je nieuwe paardje niet!
(Niet de hoofdreden dat ik voor mijn vorig paardje een mooi nieuw huisje heb gezocht)
Uiteindelijk een nieuwe instructrice gezocht, eentje die wel op houding, hulpen en het paard en ruiter let!
Er ging een hele nieuwe wereld voor me open!!!
We zijn gewoon helemaal opnieuw bij de basis begonnen en bouwen dat lekker uit. Mijn houding is sinds ik met haar ben gaan lessen met stappen vooruit gegaan, ik was nogal een handen en schouder vast zetter en raak in mijn hoofd gefrustreerd als ik niet duidelijk krijg hoe ik iets op moet lossen, wat zich uit in een behoorlijke spanning.
Nu ben ik me steeds bewuster geworden van de zit en been hulpen in plaats van dat geklooi met mijn handen.
Gisteravond was toch echt een top avond, zo ontzettend lekker gereden, als ik dat vergelijk met een half jaar geleden, dag en nacht verschil. Zelf mensen die naast de bak staan valt het op en zeggen me geregeld hoe relaxt hij nu loopt en hoe netjes mijn houding is.
We hebben nog veel te leren, maar ben hier al heel blij mee!
In de lente ook maar eens een start gaan proberen te maken met buitenrijden, dat heb ik afgelopen jaar beperkt tot een paar keer een rondje uitstappen buiten. Voor mijn gevoel moest ik eerst in de bak de band en rijstijl verbeteren voor ik die stap zou gaan zetten en nu is mijn vertrouwen al aardig opgekrikt, dat ik het in het voorjaar echt ga proberen!
Beetje lang verhaal geworden, maar moest het even met jullie delen