Voorpluk wassen
-
Re: Voorpluk wassen
Let vooral op dat er geen water in de oren komt!!!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Joh, je hebt het over 1x per jaar en ik zeg het natuurlijk plat. Maar ik ben heel blij met het feit dat jij vindt dat ik een fijne instelling heb.girlnextdoor schreef:Nou, fijne instellingMarijke_ schreef: Ik zou er inderdaad gewoon maling aan hebben dat hij het niet leuk vindt, had hij maar geen paard moeten worden hoor.![]()
![]()

Volgens mij ben ik niet de enige die vind dat het dikke pech is voor Gio in dit geval die ene keer per jaar voor een keuring. Bovendien kent Amber me langer dan vandaag en die begrijpt ongetwijfeld hoe ik het bedoel. Dus ik zou het plezierig vinden als je je mening over mijn instelling etc alstublieft voor jezelf wilt houden. Of stuur een pb ofzo

Laatst gewijzigd door Marijke_ op wo 30 jan 2013, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Dikke pech voor gio idd. Gewoon schrobben. Zou hem met spoelen niet vast zetten ivm hangen maar zelf even vast houden. En dat idd slang tussen de oren door en niet te hard aan..
En marijke, jij vlegel
En marijke, jij vlegel

als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Haha, wij denken er in ieder geval hetzelfde overTamara schreef:Dikke pech voor gio idd. Gewoon schrobben. Zou hem met spoelen niet vast zetten ivm hangen maar zelf even vast houden. En dat idd slang tussen de oren door en niet te hard aan..
En marijke, jij vlegel

Ik zou hem wel vastzetten maar dan zo dat hij niet los kan.
Als hij druk voelt houdt hij wel weer op.
Ik ben ook niet van opgeven

We hebben nu ook weer leuk driejarig project staan.
Heerlijk om die weer zo ver te krijgen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
vind vastzetten in zulke gevallen beetje eng. Ik kenze die dus echt gaan hangen bij druk, en zo lang hangen dat halster knapt of peerd achterover klapt. Karev hangt in princiepe nooit, maar met voorpluk wassen haal ik dr altijd los omdat ze dan gaat protesteren, en ik niet het risico loop dat ze me achterover klapt als het halster of touw breekt.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Thessa Keizer
Hahahaha wat zijn jullie allemaal streng, of ik ben een watje
Aike heeft er ook echt een hekel aan dus ik was die voorpluk dus eigenlijk nooit, maar ik heb makkelijk praten, aike heeft een hele donkere voorpluk dus wassen hoeft eigenlijk nooit.

Aike heeft er ook echt een hekel aan dus ik was die voorpluk dus eigenlijk nooit, maar ik heb makkelijk praten, aike heeft een hele donkere voorpluk dus wassen hoeft eigenlijk nooit.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Hihi, ik ben dus ook een niet voorpluk wasser
. Dat doe ik dus eigenlijk nooit. Cowboy magic en anti-klit erin soms. Maar verder niet. Geen idee ook of Nis en Anka het wel of niet leuk vinden als ik de pluk was. Ik gok van niet overigens haha.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Hay staat ook gewoon vast dan.
Bij hem is het niet dat het eng is, maar hij vindt het gewoon niet leuk. Dan blijft het wel bij wat met z'n hoofd draaien en héél boos kijken.
Ik doe het overigens ook bijna nooit. Denk dat ik het bij Hay nu 2 keer heb gedaan op bijna 7 jaar.
Meestal is uitpluizen en wat antiklit wel genoeg, maar voor een keuring zou ik het ook wel doen.
Bij hem is het niet dat het eng is, maar hij vindt het gewoon niet leuk. Dan blijft het wel bij wat met z'n hoofd draaien en héél boos kijken.

Ik doe het overigens ook bijna nooit. Denk dat ik het bij Hay nu 2 keer heb gedaan op bijna 7 jaar.
Meestal is uitpluizen en wat antiklit wel genoeg, maar voor een keuring zou ik het ook wel doen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Geke was ik niet alleen voor de keuring, maar soms ook tussendoor als ze bijvoorbeeld door de warmte flink hebben staan zweten. Tja en als ik dan toch bezig ben, dan was ik ook alles inclusief de voorpluk
wat ben ik toch een verschrikkelijk baasje voor Geke haha

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
@ Amber: Kan je hem niet aan een halsband + ketting vastzetten aan een muur of iets dergelijks? Die zijn wat sterker dan de gemiddelde halsters en zit je ook niet in de weg tijdens het spoelen van de voorpluk. Drafur vind het ook vreselijk, zet je die aan alleen een halster trekt hij hem kapot (op het moment dat je een waterspuit in de buurt van zijn hoofd brengt) maar met de halsband gaat het wel gewoon goed. Niet zonder mokken en de kans dat je zelf natter bent dan hij, maar het lukt wel.
Soms moet je gewoon wel de voorpluk wassen, je hebt van die goorlappen.... Bij Dieter zie je het meteen als je die niet gewassen hebt, die heeft niet zoveel zwart in de pluk.

Soms moet je gewoon wel de voorpluk wassen, je hebt van die goorlappen.... Bij Dieter zie je het meteen als je die niet gewassen hebt, die heeft niet zoveel zwart in de pluk.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Nou die pluk op mijn paarden is echt wel goor als je die zelden of nooit wast, aangezien ze ook vol overgave slobber eten,girlnextdoor schreef:Nou, fijne instellingMarijke_ schreef: Ik zou er inderdaad gewoon maling aan hebben dat hij het niet leuk vindt, had hij maar geen paard moeten worden hoor.![]()
![]()
Ik heb een paard met een spierwitte voorpluk (haflinger) maar die pluk is nooit vies (zijn manen zijn uiteraard bijna nooit wit! )
en die was ik dus ook echt nooit.. ik vind dat idee van een beker water wel slim!
met hun hoofd op een poepkussen slapen en graag door de blub rollen.
Dus of ze nou staan te springen van enthousiasme of het zuchtend over zich heen laten komen zal mij een zorg zijn,
maar als ik de pluk wil wassen, wordt de pluk gewassen.
(nou vinden die van mij het niet fantastisch, maar ook niet dramatisch, dus ach)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
je moet ook niet die pluk in de mok/beker proppen
Ik gebruik hem om uit te spoelen. Emmertje lauw water, beker erin en spoelen maar. Even met je hand het water tegenhouden.
@ Claudia, is zo gebeurd hoor. fluitje van een cent.
Ik vind een straal koud water op een paardenhoofd richten niet echt vriendelijk. Weet zo'n paard veel dat ie een vieze pluk heeft en "niet moet zeuren". En jullie zijn verder zo precies en bezorgd over je paard. Dat snap ik niet helemaal, maar goed dit terzijde.

Ik gebruik hem om uit te spoelen. Emmertje lauw water, beker erin en spoelen maar. Even met je hand het water tegenhouden.
Ik vind een straal koud water op een paardenhoofd richten niet echt vriendelijk. Weet zo'n paard veel dat ie een vieze pluk heeft en "niet moet zeuren". En jullie zijn verder zo precies en bezorgd over je paard. Dat snap ik niet helemaal, maar goed dit terzijde.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Hij heeft het nog luxe, we hebben straks wassen water 
Helaas heb ik geen hals ring, gelukkig wel 2 staanders waar hij tussen kan staan. Wat Claudia ook heeft zeg maar!

Helaas heb ik geen hals ring, gelukkig wel 2 staanders waar hij tussen kan staan. Wat Claudia ook heeft zeg maar!

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je het doet, met die straal water. En soms is het zelfs beter als je er luchtig over doet, dan het heel voorzichtig met "Ho maar, braaf, rustig maar, het is goed...."Megan schreef:je moet ook niet die pluk in de mok/beker proppen![]()
Dan duurt het nog veel langer en dan moet het ook wel eng zijn, als je zo reageert.
Je ziet het natuurlijk ook wel aan je paard hoe hij/zij dat vindt. En ik weet zeker dat iedereen daar echt wel op let. Ieder kent zijn eigen paard het beste.
Maar ik moet zeggen, dat je met die hengsten hen wel eens moet overbluffen. Ik heb verschillende hengsten in handen gehad om te wassen. En als je het doet, omdat het er gewoon bij hoort, valt het vaak wel mee. Ik doe dat vaak als allerlaatste, dan is de beloning ook meteen dat ze klaar zijn, en dus naar stal mogen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)

Wassen met de spons, natmaken en uitspoelen met de sproeier waarmee de hardheid en snelheid van de straal prima te regelen zijn. En dan is het gewoon een kwestie van even flink zijn en je niet aanstellen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Het voordeel bij wassen met weinig bewegingsruimte is dat je sneller gericht met een spons of spuit de voorpluk kan uitspoelen. Begint een paard enorm te draaien, weg te lopen etc, is de kans op water in oren of ogen veel groter, omdat het een gevecht wordt. Kunnen ze geen kant op, dan ben je a) sneller klaar, b) zonder al teveel nare momenten. Kortom...het is minder erg.
Hoe vaker je het vervolgens doet, hoe makkelijker het zal gaan.
Daarom zet ik altijd de spuit in sproeivorm direct goed in de voorpluk, dat wil zeggen, spuitkop raakt het begin van de voorpluk, waar ik met mijn andere hand de voorpluk ook vast grijp om 'uit te soppen'. Zo houd ik de waterspuit in bedwang en is het eigenlijk altijd fluitje van een cent (ik ben alleen zelf kleddernat, maar dat boeit me dan niet). Meestal schudden ze dan eventjes, maar omdat je vrij snel door kan doen en het zweep er uit is, staan ze ook al snel te kijken als een verzopen katje, maar ook gelaten.
Hoe vaker je het vervolgens doet, hoe makkelijker het zal gaan.
Daarom zet ik altijd de spuit in sproeivorm direct goed in de voorpluk, dat wil zeggen, spuitkop raakt het begin van de voorpluk, waar ik met mijn andere hand de voorpluk ook vast grijp om 'uit te soppen'. Zo houd ik de waterspuit in bedwang en is het eigenlijk altijd fluitje van een cent (ik ben alleen zelf kleddernat, maar dat boeit me dan niet). Meestal schudden ze dan eventjes, maar omdat je vrij snel door kan doen en het zweep er uit is, staan ze ook al snel te kijken als een verzopen katje, maar ook gelaten.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Fin houdt niet van water en dus ook beslist niet van voorpluk wassen. Dat deed ik dus zo voorzichtig mogelijk....maar op een gegeven moment merkte ik dat, hoe voorzichtiger ik deed, hoe vervelender ze werd
Oplossing: slang van achteren tussen de oren door naar voren. Wel even voorzichtig doen bij het uitspoelen, maar werkt bij Finnea veel en veel prettiger dan dat voorzichtige gedoe 

Hier ook geen voorzichtig gedoe, dat hoef je bij die van mij ook echt niet te doen (zeker niet als vreemden).
Ik kan ze gewoon wassen, maar dat komt ook omdat ik ze na het werk altijd helemaal afspoel.
Soms willen ze het niet, maar dan hebben ze toch wel een beetje pech.
Ik kan ze gewoon wassen, maar dat komt ook omdat ik ze na het werk altijd helemaal afspoel.
Soms willen ze het niet, maar dan hebben ze toch wel een beetje pech.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Jaja, neem aan dat je warm water bedoeldAmber_ schreef:Hij heeft het nog luxe, we hebben straks wassen water

Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Whahahah leuk he telefoons... Idd WARM 

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden