fjord van 18 nu ineens 24 uur buiten/ kan dat?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: fjord van 18 nu ineens 24 uur buiten/ kan dat?

Bericht door Bella » ma 21 jan 2013, 09:17

@Antine: Hoe moeilijk het ook is, handen vanaf trekken.

Een Fjord in goede conditie moet barre omstandigheden wel aan kunnen en ook droge vorst is niet heel ernstig om een paar in buiten te zetten, maar met die gure stormwind nu zou ik mezelf ook nog wel menig maal achter de oren krabben of ik niet beter éven kan wachten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Krista

Bericht door Krista » ma 21 jan 2013, 13:49

Echt triest en je stalbazin heeft ook geen verstand van paarden neem me niet kwalijk.
Bij ons gaan ook de jonge paarden die overdag buiten lopen nu met de kou en de sneeuw en een enorm pak haar op hun lijf lekker naar binnen, krijgen voor de nacht veel hooi en staan heerlijk op stal in het stro.
Als je van je stalpaard een weidepaard moet maken moet je hem vanaf het voorjaar buiten laten lopen. Dan kan het paard zijn wintervacht erop aan gaan passen dat najaar.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Fran

Bericht door Fran » ma 21 jan 2013, 18:36

Wat? Als iemand zou zeggen tegen mij 'een fjord hoort op je bord'
Krijgen ze eerst een knal en dan pak ik mijn biezen.
Sowieso als er zo met dieren wordt omgegaan, dat accepteer je toch niet?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Antine

Bericht door Antine » ma 21 jan 2013, 20:24

Hoera ze staan binnen! *o/* Vanavond naar stal geweest en ze zijn naar binnen gehaald. Dus dat is in iedergeval voor elkaar! Het is niet duidelijk wie het nu gedaan heeft..Wel jammer dat we nu helemaal niet meer on speaking terms zijn; de eigenaresse van het fjordje en ik...had haar uiteindelijk een heel boos mailtje gestuurd waarin ik ook had gezegd dat als het aan mij lag ik naar de dierenbescherming zou gaan.. :o . Ze was vananvond op stal en I got totally ignored....

Ik werk overigens in een garagebedrijf en daar hoor ik ergere dingen dan wat de stalbazin zegt hoor. Vorige week nog uitgescholden door mijn baas in de kantine waar alle mannen bij waren dat ik naar paardenpoep ruik en dat een paard alleen maar goed is voor een ding (en dan pakt hij een reclamefolder en wijst een kilo vlees aan)
Ben wel wat gewend hoor :D
Daphne

Bericht door Daphne » ma 21 jan 2013, 20:44

Ja maar van van die onwetende mannen (sorry heren!) is dat lang niet zo erg als van iemand die zogenaamd een stalbaas is. Raar verhaal! Maargoed, in elk geval ben ik blij om te lezen dat ze binnen staan.
Esther

Bericht door Esther » ma 21 jan 2013, 20:45

Gelukkig maar!!
De verharing heeft inderdaad te maken met het korten en lengen van de dagen, maar een stalpaard heeft toch echt een minder dikke vacht dan een buitenpaard. Anders konden paarden nauwelijk ongeschoren binnenstaan, Jeskim begon vaak op stal te zweten als we haar eens binnen zetten in de winter. Andersom kan ook een fjord het echt koud krijgen als je hem ineens buiten zet!!
Dat ze dat niet snappen, of misschien nu toch wel, maar je ongelijk toegeven schijnt moeilijk te zijn voor sommige mensen, jammer..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Fran

Bericht door Fran » di 22 jan 2013, 08:08

Antine schreef:Hoera ze staan binnen! *o/* Vanavond naar stal geweest en ze zijn naar binnen gehaald. Dus dat is in iedergeval voor elkaar! Het is niet duidelijk wie het nu gedaan heeft..Wel jammer dat we nu helemaal niet meer on speaking terms zijn; de eigenaresse van het fjordje en ik...had haar uiteindelijk een heel boos mailtje gestuurd waarin ik ook had gezegd dat als het aan mij lag ik naar de dierenbescherming zou gaan.. :o . Ze was vananvond op stal en I got totally ignored....

Ik werk overigens in een garagebedrijf en daar hoor ik ergere dingen dan wat de stalbazin zegt hoor. Vorige week nog uitgescholden door mijn baas in de kantine waar alle mannen bij waren dat ik naar paardenpoep ruik en dat een paard alleen maar goed is voor een ding (en dan pakt hij een reclamefolder en wijst een kilo vlees aan)
Ben wel wat gewend hoor :D
Uitscholden door je baas? Sorry maar als een grapje of echt?
Kom je wel voor je zelf op of denk je dat deze dingen allemaal echt normaal zijn in het leven?
Volgens mij heeft dit met respect te maken.
Antine

Bericht door Antine » di 22 jan 2013, 09:24

@Fran...ik weet dat het niet normaal is hoor. Kan prima voor mijzelf opkomen en mijn zegje doen O:) . Net als nu opstal waar ik dus (als enige dat wel) mijn mening heb gegeven. Meestal goedschiks..soms wat minder aardig.
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 22 jan 2013, 09:35

Fran@ Even off topic........mijn vrouw zegt ook altijd dat een paard maar voor één ding geschikt is namelijk in de vitrine van de slager........maar............ iedereen blijft met zijn takkies van Vlin af!!!!! Dus ze is gewoon gek met dat paard. Het ligt er ook vaak aan hóe het gezegd wordt. Het kan ook plagerig bedoeld zijn.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Fran

Bericht door Fran » di 22 jan 2013, 09:39

Jankeke schreef:Fran@ mijn vrouw zegt ook altijd dat een paard maar voor één ding geschikt is namelijk in de vitrine van de slager........maar............ iedereen blijft met zijn takkies van Vlin af!!!!! Dus ze is gewoon gek met dat paard. Het ligt er ook vaak aan hóe het gezegd wordt. Het kan ook plagerig bedoeld zijn.
Klopt, maar jouw vrouw bedoeld het als grapje.
Daarom vraag ik dat er ook bij in mijn reactie aan Antine.

Er zijn heel veel mensen die wel veel pesterijen (op werk, sport, school) over zich heen laten komen, en voor wie dit inmiddels 'normaal' is geworden.
Terwijl dat in mijn ogen verre van is.
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 22 jan 2013, 10:39

Fran schreef:Er zijn heel veel mensen die wel veel pesterijen (op werk, sport, school) over zich heen laten komen, en voor wie dit inmiddels 'normaal' is geworden.
Terwijl dat in mijn ogen verre van is.
Hier heb jij een wáár punt! Hier ben ik het helemaal mee eens.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » wo 23 jan 2013, 15:13

Fijn dat hij weer binnen staat! Geeft toch weer een goed gevoel waarschijnlijk.. :)
Ken ook een jaarling die altijd 24/7 buiten stond, maar een maand of drie geleden even naar
stal moest voor een kaakontsteking. Even werd natuurlijk wat langer (wond spoelen e.d.) maar
daarna is hij dus echt niet meer naar buiten gegaan!
Qua leeftijd maakt het wat dat betreft niet veel uit, of ze nou 5 of 18 zijn bij wijze van, maar ze
moeten wel van te voren de kans krijgen een wintervacht aan te maken.. Dat gaat natuurlijk niet
als je hem ineens naar buiten mikt met nachtvorst (weet ff niet wanneer hij nou op de wei was gezet) terwijl
hij steeds binnen stond..
Anna

Bericht door Anna » do 24 jan 2013, 01:36

Ik sta daar natuurlijk ook op stal en ken de mensen nog niet echt goed genoeg maar de eigenaresse van die fjord is echt wel apart, ik heb ook niet echt een klik met haar :? .
Tja de staleigenaresse is in mijn ogen wel goed voor de paardjes Tasja en Fugo zien er prima uit krijgen genoeg te eten, ze heeft ook wel eens tegen mij gezegd tijdens een wedstrijd een Fjord hoort op je bord en lachte daarbij :o O:) Misschien is zij ook wel klaar met de eigenaresse van de fjord.

Ik heb natuurlijk ook medelijden met die fjord hij ziet er ook niet uit en ik ben van mening als je een paard heb moet je gewoon zorgen dat hij elke dag goed verzorgt worden en hij heeft liefde en aandacht nodig en anders moet je hem weg doen zodat hij het beter heeft.

Nou ja ze staan gelukkig weer binnen, ze liepen gister samen met nog wat shetlanders wel weer even buiten maar volgens mij zouden ze savonds weer naar binnen gaan.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » do 24 jan 2013, 10:18

@Anna; wij gaan lekker elke dag naar onze paardjes, effe knuffelen, verzorgen, wat pitamientjes..en we zijn gewoon zuinig op onze oogappeltjes zoals het hoort!!! :D
Anna

Bericht door Anna » vr 25 jan 2013, 01:14

Antine schreef:@Anna; wij gaan lekker elke dag naar onze paardjes, effe knuffelen, verzorgen, wat pitamientjes..en we zijn gewoon zuinig op onze oogappeltjes zoals het hoort!!! :D
Zo hoort het toch ook en anders moet je voor goede verzorging zorgen als je een keer niet kan :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
nanneke

Bericht door nanneke » di 12 feb 2013, 21:58

@antine, ik lees nu dit topic pas maar ben het helemaal met je eens! zo iemand verdiend dus echt geen paard. maar wat me opviel was ook dat je schrijft dat die fjord al zo lang niet is ontwormd, hebben jullie daar op stal geen afspraken over?
wij hebben bij ons op stal de afspraak met de pensionklanten dat het ontwormen gelijk met onze pony's gebeurd, omdat ze toch bij elkaar in de wei en uitloop lopen. als er dan één niet ontwormd wordt lopen de anderen ook weer meer risico. Ik zou mijn paardje niet in dezelfde wei / paddock zetten bij een paard wat niet ontwormd (en misschien ook niet geent??) wordt.
Met aselt gaat het verder goed? (mis hem nog steeds een beetje := )
Antine

Bericht door Antine » wo 13 feb 2013, 09:20

@Nanneke, ik wil ook niet dat Aselt dit jaar bij deze fjord in de kudde loopt achter op het land...omdat de eigenaresse niet vaak komt kan ik in mijn eentje elke dag alle poep opruimen van de hele kudde daar..ik kan daar erg tegenop zien. Misschien ben ik dan weer wat ontdooid :o en een hele kudde fjordjes bijelkaar is wel leuk. Anna van Tasja & Fugo wil ook wel helpen.
Met Aselt gaat het geweldig..ik longeer hem ook veel met dubbele lijnen en ik doe veel Emiel Voest vrijwerken en dat gaat zooo goed.. O:) alleen met dressuur les/groepsles op de manege gaat het minder maar dat is meer omdat ik aan het mennen ben in het zadel haha!!
Plaats reactie