fjord van 18 nu ineens 24 uur buiten/ kan dat?
fjord van 18 nu ineens 24 uur buiten/ kan dat?
Op stal hebben wij een fjord van 18. In november is de bijrijdster gestopt omdat de eigenaresse andere ideeen heeft over hoe je een paard moet houden.
Hij begon er steeds slechter uit te zien en werd heel mager. Uiteindelijk heeft de eigenaresse de dierenarst gebeld en bloed laten prikken. Hij had enorme vitaminen tekort waaronder te lage rode bloedcellen en magnesium tekort.
Omdat zij maar 2x per week naar stal komt had ik aangeboden om hem elke dag te voeren, ik ben er elke dag voor Aselt.
Nu is hij inmiddels wat aangekomen (hij krijgt bietenpulp, luzerne, brok en redcell= op aanraden van de dierenarts)
Vanochtend zag ik dat ze hem gisteravond op het land had gezet met haar shetlander; hij moet nu 24 uur buiten staan van haar terwijl hij al sinds september binnen staat in een paddock in een grote kas. Er staat aan een kant van de wei een stapel grote kuilbalen; verder is er geen schuilmogelijkeheid.
Kun je een fjord van die leeftijd zomaar in januari 24 uur per dag buiten zetten? (hij heeft geen deken op, had hij ook niet)
Hij begon er steeds slechter uit te zien en werd heel mager. Uiteindelijk heeft de eigenaresse de dierenarst gebeld en bloed laten prikken. Hij had enorme vitaminen tekort waaronder te lage rode bloedcellen en magnesium tekort.
Omdat zij maar 2x per week naar stal komt had ik aangeboden om hem elke dag te voeren, ik ben er elke dag voor Aselt.
Nu is hij inmiddels wat aangekomen (hij krijgt bietenpulp, luzerne, brok en redcell= op aanraden van de dierenarts)
Vanochtend zag ik dat ze hem gisteravond op het land had gezet met haar shetlander; hij moet nu 24 uur buiten staan van haar terwijl hij al sinds september binnen staat in een paddock in een grote kas. Er staat aan een kant van de wei een stapel grote kuilbalen; verder is er geen schuilmogelijkeheid.
Kun je een fjord van die leeftijd zomaar in januari 24 uur per dag buiten zetten? (hij heeft geen deken op, had hij ook niet)
Re: fjord van 18 nu ineens 24 uur buiten/ kan dat?
Echt belachelijk. Zijn winterwacht is daar nu niet meer op ingesteld.
Daarbij een paard wat redcell krijgt is nog zijn bloed aan het herstellen.
En heeft al zijn energie daar voor nodig.
Om hem nu met deze vorst en sneeuw buiten te zetten vind ik niet normaal.
Laat haar zelf buiten gaan staan!!
Daarbij een paard wat redcell krijgt is nog zijn bloed aan het herstellen.
En heeft al zijn energie daar voor nodig.
Om hem nu met deze vorst en sneeuw buiten te zetten vind ik niet normaal.
Laat haar zelf buiten gaan staan!!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ja ook belachelijk beest heeft de warmte van de stal echt nodig buiten staan met deze temp. kost erg veel energie.
Als ze er niet voor wilt zorgen kan ze hem beter weg doen is mijn mening.
Als ze er niet voor wilt zorgen kan ze hem beter weg doen is mijn mening.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
- Thessa Keizer
Kijk alles kan natuurlijk maar dit is niet echt een slimme zet! Beestje heeft zijn vacht nu niet op orde om deze kou te trotseren! Snel in overleg gaan met haar zou ik zeggen.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Wat een idiote actie. Wat zegt je stalbaas ervan? Ik zou iig vandaag nog contact opnemen met de eigenaresse en/of de stalbaas want dit kan zo niet natuurlijk.
Hier staan ze ook 24/7 buiten sinds oktober of november, maar ze hebben wel een inloopstal waar ze met dit weer ook dankbaar gebruik van maken!
Ik zou het bij mijn paard zo nooit doen in ieder geval.
Ik zou het bij mijn paard zo nooit doen in ieder geval.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Dat idee had ik ook...maar wilde graag nog de mening van andere horen. Ga het meteen overleggen...het nadeel is dat zij niet zo luistert. (naar niemand van stal hoor
)Zo heeft ze al twee jaar geen hoefsmit bij het fjordje gehad en heeft hij al een paar jaar geen wormenspuit gehad. Dat is ook een van de redenen dat de bijrijdster gestopt is.
Ik had het nog tegen de stalbazin/boering gezegd van kan dat wel?maarja...ik denk dan ook (zei mijn vriendin ook) het is niet mijn paard en hoeverre mag je je ermee bemoeien? Ik vind het allemaal zoooo zielig..ben erg begaan met dit fjordje..

Ik had het nog tegen de stalbazin/boering gezegd van kan dat wel?maarja...ik denk dan ook (zei mijn vriendin ook) het is niet mijn paard en hoeverre mag je je ermee bemoeien? Ik vind het allemaal zoooo zielig..ben erg begaan met dit fjordje..
bah, vervelend van die mensen die niet willen luisteren. Ze heeft wel de dierenarts erbij gehad. Wat zegt hij ervan, misschien weet je dat?
Ik zou het toch proberen aan te kaarten. Heeeeeel vriendelijk en met goede argumenten, zodat ze zich niet aangevallen voelt. Ze heeft toch de dierenarts geraadpleegd en dat is in ieder geval wel positief te noemen. Misschien voorzichtig brengen dat ze op de goede weg is maar dat deze kou zo te veel energie kost en dat het zonde is van al dat extra voer etc. etc. Beetje slijmen voor het goede doel. Dat zou ik proberen. Hoop voor je dat het lukt.
Ik zou het toch proberen aan te kaarten. Heeeeeel vriendelijk en met goede argumenten, zodat ze zich niet aangevallen voelt. Ze heeft toch de dierenarts geraadpleegd en dat is in ieder geval wel positief te noemen. Misschien voorzichtig brengen dat ze op de goede weg is maar dat deze kou zo te veel energie kost en dat het zonde is van al dat extra voer etc. etc. Beetje slijmen voor het goede doel. Dat zou ik proberen. Hoop voor je dat het lukt.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
-
Pfff vind het ook niet kunnen.
Die van mij hebben een schuilstal en kunnen dus kiezen waar ze staan. Uit de wind en droog vinden ze wel erg lekker....
Die van mij hebben een schuilstal en kunnen dus kiezen waar ze staan. Uit de wind en droog vinden ze wel erg lekker....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Zielig, vind het echt niet kunnen 

Gunnar Manus x Juliana
Caija Timor x Reykjagaard
Jeroentje B pony Welsh Shamrock Social Security
Wabash D pony Welsh
Enzo Utopia Johnson x Glendale
Fiësta Utopia Johnson x Glendale
bij zo'n nalatigheid zal ik er niet om schromen om de dierenbescherming een keer te bellen, of 144.
en je stalbaas laten eisen om dat paard te ontwormen. Vind dat sowieso al niet erg handig dat dat niet verplicht is.
en je stalbaas laten eisen om dat paard te ontwormen. Vind dat sowieso al niet erg handig dat dat niet verplicht is.
Ctje 

Heb twee pogingen gedaan om haar over te halen via de sms dat ze naar binnen moesten maar ze vind het niet nodig-
- He Antine. Ik waardeer je bezorgdheid, maar deel je mening niet. In de kas vriest het ook en in die paddock is het zo smerig. Fjorden komen uit Noorwegen, daar is het nog veel kouder. Hier is hij juist op gemaakt.
Net de boerin/staleigenaresse gebeld en die vertelde dat ze langs was geweest en dat ze samen hadden besloten dat het wel kon.
Ik heb uitgelegd aan de staleigenaresse dat ik hier nu klaar mee ben. Waarom zou ik mij zorgen maken en hem verzorgen als de eigenaresse dat al helemaal niet doen?
Ik word hier zo verdrietig van...als ik een statement maak door hem niet meer te verzorgen dan heb ik alleen maar het paard. HAAAAAAAR interesseert het niet. Zij wil haar zin gewoon en tja het is wel haar paard...
- He Antine. Ik waardeer je bezorgdheid, maar deel je mening niet. In de kas vriest het ook en in die paddock is het zo smerig. Fjorden komen uit Noorwegen, daar is het nog veel kouder. Hier is hij juist op gemaakt.
Net de boerin/staleigenaresse gebeld en die vertelde dat ze langs was geweest en dat ze samen hadden besloten dat het wel kon.
Ik heb uitgelegd aan de staleigenaresse dat ik hier nu klaar mee ben. Waarom zou ik mij zorgen maken en hem verzorgen als de eigenaresse dat al helemaal niet doen?
Ik word hier zo verdrietig van...als ik een statement maak door hem niet meer te verzorgen dan heb ik alleen maar het paard. HAAAAAAAR interesseert het niet. Zij wil haar zin gewoon en tja het is wel haar paard...
get wat een vervelend mens. "Samen besloten dat het wel kon, en daarna snel weer naar binnen bij de kachel zeker".
In Noorwegen staan ze ook gewoon op stal, maar dit terzijde. Trouwens, het gaat hier zoals ik begrijp om een paardje wat niet in topconditie is. Dat is toch wel iets anders dan een spekkie met een berenvacht. Dan nog zou die een schuilplaats moeten hebben.
Tja, als ze niet wil luisteren dan zou ik ook een keer de db of 114 bellen (bestaat dat nog?).
In Noorwegen staan ze ook gewoon op stal, maar dit terzijde. Trouwens, het gaat hier zoals ik begrijp om een paardje wat niet in topconditie is. Dat is toch wel iets anders dan een spekkie met een berenvacht. Dan nog zou die een schuilplaats moeten hebben.
Tja, als ze niet wil luisteren dan zou ik ook een keer de db of 114 bellen (bestaat dat nog?).
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
114 of 144 geen idee wat het eigenlijk is bestaat nog wel alleen is de dierenpolitie afgeschaft volgens mij. Bij ons in de buurt wordt er aardig wat gebruik van gemaakt, denk toch dat het wat laagdrempeliger is om naar dat nr te bellen.
Als ik jou was had ik het wel gedaan. Een paard wat niet al 24/7 buiten stond kun je nu, in die conditie, echt niet buiten zetten. Misschien haar smsen dat je het gaat melden bij de db, soms helpt het..
Als ik jou was had ik het wel gedaan. Een paard wat niet al 24/7 buiten stond kun je nu, in die conditie, echt niet buiten zetten. Misschien haar smsen dat je het gaat melden bij de db, soms helpt het..
Ctje 

-
Ik vind het ook niet kunnen. Als je vanaf het begin af aan, het paard al buiten had gehad, kon het er aan wennen. Maar om ze nu -zeker met deze ijzige wind- buiten te zetten, vind ik not done. Ze laat een DA komen, geeft hem speciaal voer, maar dat wordt teniet gedaan, doordat ze hem zo buiten laat staan.
En om te zeggen, dat ze uit Noorwegen komen.... Ja van oorsprong ja. Wij hadden van oorsprong ook alleen maar een berenvelletje aan.
Jammer dat de staleigenaresse er nu in mee gaat. Kunnen ze niet overeen komen, dat hij overdag buiten zou kunnen en 's nachts binnen bijvoorbeeld? Ik vind vooral die ijzige wind het meest vervelende van dit, zeker als hij nergens kan schuilen.
En om te zeggen, dat ze uit Noorwegen komen.... Ja van oorsprong ja. Wij hadden van oorsprong ook alleen maar een berenvelletje aan.
Jammer dat de staleigenaresse er nu in mee gaat. Kunnen ze niet overeen komen, dat hij overdag buiten zou kunnen en 's nachts binnen bijvoorbeeld? Ik vind vooral die ijzige wind het meest vervelende van dit, zeker als hij nergens kan schuilen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik denk dat ik gewoon een (anoniem) telefoontje zou plegen naar de dierenbescherming 

Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Ik vind het raar van haar om dat zomaar te doen, in het voorjaar is het een heel ander verhaal, maar in deze omstandigheden...
Maar ook raar van jouw stalbaas dat hij zulke dingen toestaat op zijn grond...
Maar ook raar van jouw stalbaas dat hij zulke dingen toestaat op zijn grond...
Ik heb haar een mailtje gestuurd dat ik hem niet meer wilt voeren en dat ze het voortaan zelf mag doen.
Ik kreeg een hele lange mail terug met een heel betoog dat ze paraveterinair is en dierkundig ingenieur.
"Jij weet ook, een Fjord heeft niks nodig, weinig voer, geen deken en geen stal (eigenlijk heeft geen enkel paard dat nodig)''
Tuurlijk, hij wordt een daggie ouder en we vragen meer van ze dan een “wild paard” maar de basis blijft hetzelfde.
En dat een wintervacht niets te maken heeft met hoe lang een paard binnen staat, of hij wel of niet een deken op krijgt in september. Dat is echt onzin. De vacht begint te groeien als de dagen korter worden en de dikte ervan is genetisch bepaald. Met z’n wintervacht is niets mis. Een schuilstal heeft hij ook niet nodig."
En nog een hele lange lijst met argumenten..en dat ik vooral ook van haar moest leren.
Ze gaat niet luisteren hoor....en ja ik heb een aparte stalbazin. Haar leus is een Fjord hoort op je bord..
Ik kreeg een hele lange mail terug met een heel betoog dat ze paraveterinair is en dierkundig ingenieur.
"Jij weet ook, een Fjord heeft niks nodig, weinig voer, geen deken en geen stal (eigenlijk heeft geen enkel paard dat nodig)''
Tuurlijk, hij wordt een daggie ouder en we vragen meer van ze dan een “wild paard” maar de basis blijft hetzelfde.
En dat een wintervacht niets te maken heeft met hoe lang een paard binnen staat, of hij wel of niet een deken op krijgt in september. Dat is echt onzin. De vacht begint te groeien als de dagen korter worden en de dikte ervan is genetisch bepaald. Met z’n wintervacht is niets mis. Een schuilstal heeft hij ook niet nodig."
En nog een hele lange lijst met argumenten..en dat ik vooral ook van haar moest leren.
Ze gaat niet luisteren hoor....en ja ik heb een aparte stalbazin. Haar leus is een Fjord hoort op je bord..
Aparte stalbazin.. Waarom sta je daad nog?
Verder is het idd triest, erg sneu voor het beestje. Vrees alleen dat je er weinig aan kunt doen.
Ik zou overigens zelf wel blijven voeren, je hebt er nu het beestje mee, de bazin niet.
Verder is het idd triest, erg sneu voor het beestje. Vrees alleen dat je er weinig aan kunt doen.
Ik zou overigens zelf wel blijven voeren, je hebt er nu het beestje mee, de bazin niet.
Ik was ook allang verhuisd. Maar ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt! Afstand nemen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy