Deel 5, de G-tjes gaan aan de slag met hun lijf!
Re: Deel 5, de G-tjes gaan aan de slag met hun lijf!
1 april moet ik eraf helaas... Ik kon nu nog even blijven, maar ze gaan dan aardappels planten
.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Dat begint al aardig op te schieten. Al iets anders op het oog?
Of zijn je ouders tegen die tijd terug en kan Fjordy naar hen toe?
Of zijn je ouders tegen die tijd terug en kan Fjordy naar hen toe?
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Eigenlijk ook te vroeg, had gehoopt tot augustus ergens. Mijn ouders komen in juli terug. Ik heb vanaf 1feb een weide, niet groot, maar voor tijdelijk prima. Fjordy gaat daarheen met Toot en Gio gaat op pension.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Precies klein is niet erg alleen je moet meer bijvoeren. Maareh Toot komt dus ook weer terug?
Gio op pension is sowieso wel handig denk ik als je met hem aan de gang wilt gaan straks. Maar die wei vanaf 1 feb is dus ook iets tijdelijks of zou je er wel langer kunnen blijven staan?
Gio op pension is sowieso wel handig denk ik als je met hem aan de gang wilt gaan straks. Maar die wei vanaf 1 feb is dus ook iets tijdelijks of zou je er wel langer kunnen blijven staan?
Morgan!! 

Ja, ben ik wel aan toe!
Ik mis het rijden, vooral springen en crossen heel erg. Bij deze wei mag ik blijven, maar je hebt nooit die garantie heb ik al gemerkt... Straks moet er toch 1 uit, want 2 volop met rijden is teveel, naast mijn onregelmatige werktijden. Maar die beslissing neem ik pas als Gio ingereden is, dan weet ik meer hoe of wat.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Het is wel lekker dat je op het nieuwe stekkie niet binnen een aantal maanden weer weg moet zijn. Kan je gewoon op je gemakkie kijken naar wat beters.
Kan me wel voorstellen dat je het rijden begint te missen, dat doe ik inmiddels ook. Het is voor mij ook al weer een behoorlijk tijdje geleden dat ik op een paard heb gezeten. Met Pablo zat ik er ook vaker achter dan op terwijl ik met Ros toch meer onder de man bezig was. Snap dat je pas een beslissing neemt als Gio ingereden is. Ach wie weet dat de keuze wel gemakkelijker wordt als hij het op de HK goed gaat doen.
Kan me wel voorstellen dat je het rijden begint te missen, dat doe ik inmiddels ook. Het is voor mij ook al weer een behoorlijk tijdje geleden dat ik op een paard heb gezeten. Met Pablo zat ik er ook vaker achter dan op terwijl ik met Ros toch meer onder de man bezig was. Snap dat je pas een beslissing neemt als Gio ingereden is. Ach wie weet dat de keuze wel gemakkelijker wordt als hij het op de HK goed gaat doen.
Morgan!! 

- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Omdat ze vanaf eind dit jaar ook bereden kan worden en ik daar simpelweg geen tijd voor heb met Fin, Woudina en af en toe Karlien om te rijden. Om er naast Yli nog een geldkostende grasmaaier bij te hebben is wel een beetje teveel van het goedeDennis schreef:Wat is de reden Reinou dat ze mogelijk verkocht word?

Wel een begrijpelijke keuze Reinou, persoonlijk zou ik haar dan zo zoetjes aan te koop zetten zodat ze voor een eventuele fokker ook interessant is en mogelijk in het voorjaar gedekt kan worden.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
@Amber: Een tweejarige binnen houden zonder stroom? Haha kan me je frustratie helemaal indenken...op die leeftijd lijken ze lak te hebben aan álles. (vandaag nog tweejarige beste tik zien krijgen, omdat hij vond dat het draad geen stroom had, zeiden toen ook al tegen elkaar: 'je leert ze écht alleen met een hele goed tik stroom respect te krijgen voor draad')
Heel benieuwd hoe hij het op de HK gaat doen!
@Sterre: Fijn dat het eerste werk gelijk een mooi indruk is geworden voor Wente!
@Dennis: haha misschien...misschien dekken, maar het is ook zo verleidelijk om haar klaar te stomen voor de wagen en volgend jaar te gaan voor een spetterende ABOP. Misschien een CK (aangespannen bestgaand), enz, enz. Drachtig kan dit natuurlijk ook wel, maar zonder veulen is de routine inbouwen net iets makkelijker.
Heel benieuwd hoe hij het op de HK gaat doen!
@Sterre: Fijn dat het eerste werk gelijk een mooi indruk is geworden voor Wente!
@Dennis: haha misschien...misschien dekken, maar het is ook zo verleidelijk om haar klaar te stomen voor de wagen en volgend jaar te gaan voor een spetterende ABOP. Misschien een CK (aangespannen bestgaand), enz, enz. Drachtig kan dit natuurlijk ook wel, maar zonder veulen is de routine inbouwen net iets makkelijker.
Geluk is de vrucht van intens werk
Die afweging heb ik ook gehad Bella, maar ik wil toch heeeeeeeel graag fokken dat ik het beleren, klaar stomen voor en de proef afleggen uitgesteld heb.
Amber, wat irritant dat Gio steeds uitbreekt! Ook lastig om je paarden verschillend gestald te hebben staan zeg! Wel fijn om weer te kunnen rijden als Toot terug is, kan me voorstellen dat je dat mist.
Dank je Marijke! Wat een gebeurtenissen allemaal, gecondoleerd nog. Kan me goed voorstellen dat je even prioriteiten moet stellen dan. Wanneer precies ga je trouwen? En wordt het een grote bruiloft, of houden jullie het klein?
Bella, wat een keuzes inderdaad! Bij mij drong het van de week eigenlijk pas door... goh, ik heb een merrie... en niet de minste ook qua papieren en premies, daar zóu ik nog eens wat mee kunnen....
Kan vriendlief wel eens vragen een filmpje te maken als hij mee is, als je het leuk vindt.
Met Wente vandaag de les van gisteren bevestigd, hoewel dat nauwelijks nodig was want ze snapte het helemaal! Pony kan nu súpernetjes meelopen, heel fijn. Voetjes geven gaat voor al keurig, achter is het nog een wiebelpartij, maar we oefenen gewoon iedere dag
Wel vind ik haar wat afgevallen, en er zaten al niet zoveel spekkies aan. Ik denk dat ik even een topic aanmaak bij 'stel je vraag'... net zo makkelijk.
Dank je Marijke! Wat een gebeurtenissen allemaal, gecondoleerd nog. Kan me goed voorstellen dat je even prioriteiten moet stellen dan. Wanneer precies ga je trouwen? En wordt het een grote bruiloft, of houden jullie het klein?
Bella, wat een keuzes inderdaad! Bij mij drong het van de week eigenlijk pas door... goh, ik heb een merrie... en niet de minste ook qua papieren en premies, daar zóu ik nog eens wat mee kunnen....

Dennis, ik denk dat je gewoon moet doen wat goed voelt en goed bij je past. En bij je paard natuurlijk. Ik vind grondwerk een hele fijne basis die heel vanzelfsprekend en logisch voelt. Vanuit daar verder werken ook. Het stempeltje dat men erop plakt doet me niet zoveel, ik doe alles op gevoel en volg niet 1 methode, maar merk dat 'NH-achtig' voor de meeste mensen de lading dekt van wat ik doe. Dus omschrijf ik het meestal maar zoDennis schreef:Leuk dat Wente haar eerste les zo goed oppakt! Ik ben altijd benieuwd hoe zo'n les en die kleine signalen er uit zien. Soms denk ik dat ik me er eens in moet verdiepen en het ook moet toepassen maar van de andere kant denk ik dat ik onbewust ook grondwerk doe. Geke is al verkeersmak, kan netjes een paar passen achterwaarts en ook netjes opzij als ik dat vraag

Kan vriendlief wel eens vragen een filmpje te maken als hij mee is, als je het leuk vindt.
Met Wente vandaag de les van gisteren bevestigd, hoewel dat nauwelijks nodig was want ze snapte het helemaal! Pony kan nu súpernetjes meelopen, heel fijn. Voetjes geven gaat voor al keurig, achter is het nog een wiebelpartij, maar we oefenen gewoon iedere dag

Wel vind ik haar wat afgevallen, en er zaten al niet zoveel spekkies aan. Ik denk dat ik even een topic aanmaak bij 'stel je vraag'... net zo makkelijk.
Wat worden ze al groot zeg en verschillend allemaal.
Ja Reinou als gefokt moet er soms ook wat weg en dan is 3 een mooie leeftijd.
Ja Reinou als gefokt moet er soms ook wat weg en dan is 3 een mooie leeftijd.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Hihi een toekomstige haflingerfokster misschien Sterre
Wat ik met Geke doe noem ik altijd opvoeding maar het zal denk ik ook wel links en rechts wat weg hebben van NH. Ik ben van mezelf vrij relaxed in de omgang met paarden en dat helpt ook wel denk ik. Ben wel benieuwd naar een filmpje

Wat ik met Geke doe noem ik altijd opvoeding maar het zal denk ik ook wel links en rechts wat weg hebben van NH. Ik ben van mezelf vrij relaxed in de omgang met paarden en dat helpt ook wel denk ik. Ben wel benieuwd naar een filmpje

Scheelt hier Dennis natuurlijk ook sterk, dat we het fokken niet hoeven te missen met oog op de anderen. Maar wel grappig, meestal is het vanzelfsprekend dat er wél gedekt wordt, kan nu alsnog wel en nu was het ineens van 'hee..maar anders doen we het nog een jaartje eens...niet'
Hi, ziet Sterre op zoek gaan naar Hafhengsten
Hier is me ook al geregeld opgevallen dat een groot deel van mijn standaard aanpak/omgang met paarden, wel veel kopjes van NH bevat en veel kleine signalen wel opgepikt worden (meestal..
)...maar houd het er ook maar op dat ik doe wat de situaties me ingeven. Opvoeding, grenzen stellen en regels leren. (Gister had ik nog een oeps-momentje...zag eentje de stagiaire blokkeren in haar looppas, brutaal gedrag, liep vlak achter haar, dus woof m uit mijn ruimte...kreeg gelijk onverwachte reactie terug, haalde uit, gelukkig kwam ie niet harder dan een lichte duw aan, maar stond wel even flabbergasted...eens in de zoveel tijd wordt ik ook weer even met beide benen op de grond gezet, dat je bij iéder paard apart weer je grenzen duidelijk moet maken. Was er even té nonchalant vanuit gegaan dat deze wel respect voor me had.)
Hoe zien jou lessen er precies uit Sterre? Ga je doelbewust stukjes leren tijdens een les en zo ja, hoe lang/hoeveel doe je zoiets?
Hi, ziet Sterre op zoek gaan naar Hafhengsten

Hier is me ook al geregeld opgevallen dat een groot deel van mijn standaard aanpak/omgang met paarden, wel veel kopjes van NH bevat en veel kleine signalen wel opgepikt worden (meestal..

Hoe zien jou lessen er precies uit Sterre? Ga je doelbewust stukjes leren tijdens een les en zo ja, hoe lang/hoeveel doe je zoiets?
Dennis, ach ja, opvoeding is ook een prima woord
Mijn eerste paard heb ik, onder begeleiding, heel anders opgevoed. Heel dressuur/no-nonsense. En hoewel dat ook opvoeding is, zit er een gigantisch verschil tussen dat en wat ik nu doe. Ik probeer vaak voor mezelf dat verschil in woorden te vatten, maar het blijft lastig de juiste termen te vinden!
Met Wente doe ik nu echt basis-opvoeding, maar met Bailey doe ik ook nog steeds grondwerk. Dan doe ik oefeningen om z'n lijf beter te gebruiken, stretches, denktraining (clickeren) of gewoon lekker wat samen spelen. Ontzettend leuk voor de afwisseling!
Bella, Ik heb geen les van een instructrice. Weet niet zeker of dat duidelijk was
Ik bedenk me vooraf wel globaal wat ik wil doen en waarom, maar laat het heel erg van het moment afhangen. Met Wente ben ik nu ongeveer een kwartiertje intensief per keer bezig, en daaromheen dan nog de basisomgang. Het stelt nu allemaal nog niet veel voor.
Hoe ziet het er bij jou uit?
Zou het trouwens aan de kou liggen? Ik had vandaag mijn eerste oeps-momentje met Wente. Beetje het zweefmolen effect zeg maar. Mevrouw als een idiote springbok met straalaandrijving naar voren én naar boven om me heen. Héél erg ongepast op een openbaar bospad, en ook niet tof. Helaas ook geen ruimte om er een wijze les van te breien, want veiligheid ging even voor.
Dat idee van 'ik zoek een pony met iets meer pit' is ábsoluut gelukt, geen twijfel over mogelijk

Mijn eerste paard heb ik, onder begeleiding, heel anders opgevoed. Heel dressuur/no-nonsense. En hoewel dat ook opvoeding is, zit er een gigantisch verschil tussen dat en wat ik nu doe. Ik probeer vaak voor mezelf dat verschil in woorden te vatten, maar het blijft lastig de juiste termen te vinden!
Met Wente doe ik nu echt basis-opvoeding, maar met Bailey doe ik ook nog steeds grondwerk. Dan doe ik oefeningen om z'n lijf beter te gebruiken, stretches, denktraining (clickeren) of gewoon lekker wat samen spelen. Ontzettend leuk voor de afwisseling!
Bella, Ik heb geen les van een instructrice. Weet niet zeker of dat duidelijk was

Ik bedenk me vooraf wel globaal wat ik wil doen en waarom, maar laat het heel erg van het moment afhangen. Met Wente ben ik nu ongeveer een kwartiertje intensief per keer bezig, en daaromheen dan nog de basisomgang. Het stelt nu allemaal nog niet veel voor.
Hoe ziet het er bij jou uit?
Zou het trouwens aan de kou liggen? Ik had vandaag mijn eerste oeps-momentje met Wente. Beetje het zweefmolen effect zeg maar. Mevrouw als een idiote springbok met straalaandrijving naar voren én naar boven om me heen. Héél erg ongepast op een openbaar bospad, en ook niet tof. Helaas ook geen ruimte om er een wijze les van te breien, want veiligheid ging even voor.
Dat idee van 'ik zoek een pony met iets meer pit' is ábsoluut gelukt, geen twijfel over mogelijk

Hihi Geke heeft de laatste tijd ook soms van die momenten met het wandelen. Dan begint ze te brullen alsof ze een wilde hengst is, laat zien dat ze met steigeren haar achterhand kan trainen
en dat terwijl ze op de wei zo'n heerlijke sul is hihi
Bella, dat maakt ook wel verschil. Als er bij mijn oom nou nog veulens kwamen dan zou ik met Geke misschien ook nog wel een jaar wachten met dekken

Bella, dat maakt ook wel verschil. Als er bij mijn oom nou nog veulens kwamen dan zou ik met Geke misschien ook nog wel een jaar wachten met dekken
Mag je nog mee doen op de CK zonder A op een aangespannen proef? Dat zat ik me laatst ineens te bedenken..
Gerdie blijft er inderdaad uitspringen. Gentiaan is eigenlijk ook best leuk, misschien iets minder sprankelend, maar van type best leuk.
En met zoveel fokmerries heb je natuurlijk de luxe om eens te zeggen, die laten we nog een jaartje leeg en heb je toch veulens.
Gerdie blijft er inderdaad uitspringen. Gentiaan is eigenlijk ook best leuk, misschien iets minder sprankelend, maar van type best leuk.
En met zoveel fokmerries heb je natuurlijk de luxe om eens te zeggen, die laten we nog een jaartje leeg en heb je toch veulens.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gentiaan valt ook steeds meer en meer op ja
en weet eigenlijk niet of dat al veranderd is van de a-cert bij bestgaand aangespannen op de CK...zat wel in de planning geloof ik.
@Sterre: haha zonder instructie was mij duidelijk ja
...maar oke, hier is het vaak niet doelbewust, maar constant onderdeel van. In het land, aan de hand, in de bak. Ik probeer zo snel mogelijk toch wel duidelijk te maken waar mijn ruimte is, die ze dienen te respecteren (en soms dus met een oeps-momentje). Paarden die de ruimte indenderen worden teruggezet, voor zover dat inderdaad lukt in de situatie, geld ook aan de hand. In het begin (eerste basis) is vooral: wachten, wijken voor druk (met name achterwaarts of omdraaien als dat gevraagd wordt) en netjes meelopen (en niet vooruit drammen of slenteren). Dat zijn leerstukjes die ik eigenlijk van bijv de stal of wei naar de bak/trailer/andere wei/stal probeer aan te leren/duidelijk te maken.
Als ik in de bak met ze 'bezig' ga is het vaak al snel het aanleren (of beter gezegd: hun leren begrijpen) van mijn commando's en/of mijn houding die er bij hoort.
Hi en wel het idee dat de koude wind ze frisser maakt. Gister gelijk na het water geven (worden ze ook allemaal even weer extra fris) drie buiten gezet, maar dat ging 1 voor 1 en allemaal bommetjes...(dus toen ook maar niet téveel gevraagd van ze, veiligheid voorop inderdaad).

@Sterre: haha zonder instructie was mij duidelijk ja

Als ik in de bak met ze 'bezig' ga is het vaak al snel het aanleren (of beter gezegd: hun leren begrijpen) van mijn commando's en/of mijn houding die er bij hoort.
Hi en wel het idee dat de koude wind ze frisser maakt. Gister gelijk na het water geven (worden ze ook allemaal even weer extra fris) drie buiten gezet, maar dat ging 1 voor 1 en allemaal bommetjes...(dus toen ook maar niet téveel gevraagd van ze, veiligheid voorop inderdaad).
"kunt u Hengsten plaatsen?"
Geen probleem, er staat genoeg stroom op!
"weet u het zeker, want hij is echt erg!"
Komt goed! Breng hem vanavond maar en dan help je morgen vroeg buiten zetten.
Ik loop rondje paddock met Gio, knip hem achterin de paddock los. Ik zie hem versnellen richting de ingang, kop gaat naar beneden.... En PATS zo door de draden!! Hengst los
hij liet even mooi showtje zien, maar wij waren buiten adem haha. Hij liet zich daarna netjes vangen
.
Daarna even dekens af, henstenketting eraan en even.overal stroomdraad laten voelen. Ik vond het best zielig
hij wist even niet meer waar hij het zoeken moest. Maar het heeft gewerkt want hij blijft netjes staan nu!
Geen probleem, er staat genoeg stroom op!
"weet u het zeker, want hij is echt erg!"
Komt goed! Breng hem vanavond maar en dan help je morgen vroeg buiten zetten.
Ik loop rondje paddock met Gio, knip hem achterin de paddock los. Ik zie hem versnellen richting de ingang, kop gaat naar beneden.... En PATS zo door de draden!! Hengst los

Daarna even dekens af, henstenketting eraan en even.overal stroomdraad laten voelen. Ik vond het best zielig

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Voor Siggy staat 2013 helaas ook in het teken van een nieuw baasje zoeken.
Mijn leven is dusdandig veranderd dat ik het eigenlijk niet meer verantwoord vind om een paard te houden. Het is helaas niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt, met als gevolg dat als Siggy iets overkomt ik de DA kosten ook niet kan betalen.
Ook geef ik uiteindelijk toe dat 'de klik' er gewoon niet is, zoals ik had gehoopt. Ik heb hem nu 2 jaar, ik heb mijn best gedaan, het tijd gegeven en een kans, maar merk gewoon dat hij het net niet is.
Ik vind hem qua persoonlijkheid geweldig, het is een tof beestje
maar hij is het net niet...
En ik gun hem wel een baasje die voor de 100% voor hem gaat, en net zo veel van hem houd als ik hield van mijn vorige paard, en de klik wel met hem heeft.
Het heeft ook geen haast. Ik vraag weliswaar niet veel voor hem, maar geef hem enkel mee aan een nieuw baasje waar ik een heel fijn gevoel bij heb.
Mijn leven is dusdandig veranderd dat ik het eigenlijk niet meer verantwoord vind om een paard te houden. Het is helaas niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt, met als gevolg dat als Siggy iets overkomt ik de DA kosten ook niet kan betalen.
Ook geef ik uiteindelijk toe dat 'de klik' er gewoon niet is, zoals ik had gehoopt. Ik heb hem nu 2 jaar, ik heb mijn best gedaan, het tijd gegeven en een kans, maar merk gewoon dat hij het net niet is.

En ik gun hem wel een baasje die voor de 100% voor hem gaat, en net zo veel van hem houd als ik hield van mijn vorige paard, en de klik wel met hem heeft.
Het heeft ook geen haast. Ik vraag weliswaar niet veel voor hem, maar geef hem enkel mee aan een nieuw baasje waar ik een heel fijn gevoel bij heb.

Liefde is: direct uit school in je skibroek duiken, je muts op doen, je maglite zaklamp pakken om om 20:45 te kijken of je veulentje het wel red met -6...