Keuring hoe wat??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
LoveEddie

Keuring hoe wat??

Bericht door LoveEddie » ma 17 dec 2012, 14:42

Hoi,,
ik ben nieuwe hier dus sorry als ik het fout doe.
Maar ik heb een vraag ik ben trotse eigenaresse van Edgaard (Eddie) reykjagaard x balony. En ik zou hem graag met hem een x naar een keuring willen gaan. Hij is 4 jaar en een ruintje, Met lange manen.

zouden jullie me uit kunnen leggen hoe of wat dat gaat, en met lange manen moeten die gevlochten of geknot worden ect..

Groetjes lisette
Esther

Re: Keuring hoe wat??

Bericht door Esther » ma 17 dec 2012, 15:29

Om te beginnen moet je fjord op je naam staan en moet je lid zijn van het stamboek. Je hoeft technisch gezien niet eens lid te zijn, maar dan gelden dubbele tarieven. Vervolgens moet je zorgen dat Edgaard DNA getest is. Even kijken of er nog een rekening bij het paspoort zit en of er een sticker in zit over het DNA.
Omdat hij voor stamboekopname moet moet hij DNA getest zijn.

Als je lid bent van het stamboek krijg je vanzelf het boekje van het stamboek genaamd 'het fjordenpaard'. Deze verschijnt 4 keer per jaar en hierin kun je vinden wanneer je je moet opegeven, waar de keuringen zijn en waarschijnlijk ook wel hoe het in zijn werk gaat.
Het is misschien handig om even de kunst af te kijken op een andere keuring die voor de keuring waar je Edgaard voor opgegeven hebt.

Lange manen mogen gewoon een verder zijn daar geen regels voor, knotten hoeft niet, maar mag wel. Als je ze los laat hangen dan uiteraard wel even gewassen en gekamt.

Verder zorg je dat je op de dag zelf netjes in het wit bent, Edgaard netjes gewassen en gepoetst in de ring verschijnt. Oefenen met het voorbrengen van te voren is ook wel handig.
Omdat hij nog een veulenboek heeft zal hij voor stamboekopname moeten. Dat kost 20 euro geloof ik, je moet even wat papieren invullen, die krijg je met je nummer en de catalogus thuis gestuurd.
Dan wordt je daar vanzelf opgeroepen om je te komen melden voor stamboekopname. Dan moet je paard mee en het paspoort. Die moet je inleveren en wordt het omgezet in een hoofdstamboekpaspoort. Je krijgt een document mee voor als je aangehouden wordt op de terugweg met ontheffing omdat het papier bij het stamboek is.

Vervolgens mag je met je paard meedoen aan de premiekeuring. dan loop je dus met je paard in de ring om een premie te behalen.

Dit is het grofweg gezegd..

Soms zijn er in het voorjaar knip en voorbreng cursussen, niet alleen leerzaam maar ook nog eens gezellig met allemaal fjordenliefhebbers. Jij hoeft dan misschien niet te knippen, maar ook het voorbrengen wordt uitgelegd en je mag het natuurlijk zelf ook even proberen. Kan met je eigen paard of misschien met een paard van daar.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
LoveEddie

Bericht door LoveEddie » ma 17 dec 2012, 20:03

Okee, ik ben wel aangemeld bij t fjorden stamboek ect, en hij is DNA getest dacht ik.

Maar thanks ben al een stuk wijzer :D
Viv

Bericht door Viv » wo 19 dec 2012, 15:39

Lange manen zijn zeker geen belemmering voor de keuring, mits ze zoals Esther al zegt netjes gewassen, geborsteld en op lengte zijn. Dus geen lelijke pieken er onder vandaan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie