Kennis van mij heeft er 1 te koop.~mirjam~ schreef:@jetteketet, nee die heeft geen holle verzonken rug, alleen een korte rug en bolle buik.
Een onafhankelijke zadelconsulent heeft niets met de verkoop van zadels te maken, dus die wil je niet persé wat verkopen.
Ze meet je paard helemaal op, maakt een mal voor een zadel, en kijkt je paard helemaal na op scheefheid enz.
Ze filmt het paard in beweging met en zonder zadel. En ze kijkt ook naar degene die erop moet.
Want een zadel wat perfect past, maar de ruiter kan er niet op zitten schiet ook niet erg hard op.
Kijkt zadels na en legt je helemaal uit waarom het wel of niet past. En of het evt door een aanpassing te verhelpen is.
Kan je zadel niet aangepast worden dan gaat ze met de gegevens aan de slag en geeft je daarna advies welke modellen en evt merken zadels voor je paard geschikt zijn.
Je kunt dan zelf op zoek en ze komt evt ook bij de pas- sessies voor advies.
Ondertussen zijn ze al weer duurder, zag ik net. En 2e hands zijn ze er heel weinig of niet, de mensen die er 1 hebben willen het gewoon nooit meer kwijt .Jilly schreef:Jetteketet, Strada ga je denk ik niet vinden in jouw budget. Nieuw zijn ze rond de 2000 euro (toch Mirjam?) en denk niet dat ze 2dehands veel te vinden zijn.
welk zadel raden jullie aan?
Re: welk zadel raden jullie aan?

- Jetteketet
Thorowgood zadels geprobeerd maar ze zijn te lang.
Nu is me geadviseerd om toch te zoeken in de wintec wide zadels.
Wat een zoektocht pfffffff

Nu is me geadviseerd om toch te zoeken in de wintec wide zadels.
Wat een zoektocht pfffffff

Ik heb ook een wintec wide
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Zoals al werd gezegd verschilt het per paard en ruiter maar mijn Rossner Amerika dresuur zadel bevalt er goed
Het is een 17inch, Do en ik zijn niet zo groot/lang

Het is een 17inch, Do en ik zijn niet zo groot/lang

Do, mijn eerste eigen paard! ♥
- Jetteketet
Hoeveel inch is jou zadel?Tamara schreef:Ik heb ook een wintec wide
En heeft je fjord een rechte of holle rug?
17'5 inch. Kleiner waa mooier voor karev, maar niet voor mij. Eh, karev is wel.iets overbouwd, maar geen holle rug.
Heb je geen foto van.je fjord zijn rug?
Heb je geen foto van.je fjord zijn rug?
- Jetteketet
Ik moet maandag foto's maken zodat ik ze kan sturen naar de winkel waar ik ook vandaag was voor zadels.
Tevens nog wat dingen opmeten zoals boom en rug enz.
Ik zal ook hier foto plaatsen,ik moet zeggen dat ze niet foto-geniek is,ik vind dat ze in het echt minder 'hol' uitziet dan op foto's maar ik ga mn best doen voor een goed plaatje!
Jullie allemaal alvast ontzettend bedankt voor alle goede tips en het noemen van jullie merken van de zadels
Ik ben er echt mee bezig,de zoektocht is nog gaande hihi
Tevens nog wat dingen opmeten zoals boom en rug enz.
Ik zal ook hier foto plaatsen,ik moet zeggen dat ze niet foto-geniek is,ik vind dat ze in het echt minder 'hol' uitziet dan op foto's maar ik ga mn best doen voor een goed plaatje!
Jullie allemaal alvast ontzettend bedankt voor alle goede tips en het noemen van jullie merken van de zadels

Ik ben er echt mee bezig,de zoektocht is nog gaande hihi
Let met wintec ook goed op de achterkant van de kussens (ook als je erop zit) die zijn vrij 'puntig' aan de achterkant en steken wat uit vergeleken met sommige andere zadels.
Bij Bailey steken ze daardoor echt aan de achterkant in z'n rug, terwijl hij niet eens een echt holle rug heeft. Daardoor ligt het natuurlijk voor geen meter.
Maar ken ook genoeg paarden waarop een wintecje gewoon goed ligt, en dan zijn het volgens mij prima zadeltjes!
Bij Bailey steken ze daardoor echt aan de achterkant in z'n rug, terwijl hij niet eens een echt holle rug heeft. Daardoor ligt het natuurlijk voor geen meter.
Maar ken ook genoeg paarden waarop een wintecje gewoon goed ligt, en dan zijn het volgens mij prima zadeltjes!
- Jetteketet
Op het moment weet ik echt niet meer wat ik moet geloven of weten of zien.
Tjeetje wat een moeilijk gedoe om een goed passend zadel te vinden zeg.
Maar ik zal morge duidelijke foto's maken ook met maten erbij enz.
"Gelukkig" is het nu winter en staat het rijden dan zowiezo op laag pitje maar het zou toch erg fijn zijn als ik in het voorjaar weer het rijden kan oppakken.Ik had zoveel plannen met mn "omaatje" om nog een beetje leuk te kunnen rijden en leren maar zo is het alles behalve leuk.
Ik heb wel gelezen dat soufflé kussens beter zijn voor een hollere rug dan keilkussens,maar toen ik het Thorowgoodzadel mocht uitproberen zag ik dat die keilkussens juist heel erg mooi op de rug lagen ze sloten zo mooi aan.Het zadel was wel de Thorowgood T4 warmbloed.
Tjeetje wat een moeilijk gedoe om een goed passend zadel te vinden zeg.
Maar ik zal morge duidelijke foto's maken ook met maten erbij enz.
"Gelukkig" is het nu winter en staat het rijden dan zowiezo op laag pitje maar het zou toch erg fijn zijn als ik in het voorjaar weer het rijden kan oppakken.Ik had zoveel plannen met mn "omaatje" om nog een beetje leuk te kunnen rijden en leren maar zo is het alles behalve leuk.
Ik heb wel gelezen dat soufflé kussens beter zijn voor een hollere rug dan keilkussens,maar toen ik het Thorowgoodzadel mocht uitproberen zag ik dat die keilkussens juist heel erg mooi op de rug lagen ze sloten zo mooi aan.Het zadel was wel de Thorowgood T4 warmbloed.
Wij hebben ook een Stubben (Scandica VSD) 17,5 inch zadel van ongeveer 30 jaar oud laten vermaken voor Dorinn. Door een ouderwetse vakman. Stubben is zo'n degelijk merk waar een zadelmaker echt iets mee kan. Hij heeft hem helemaal uit elkaar gehaald. Bredere boom, kussens opnieuw met wol opgevuld en aangepast aan Dorinns rug. Kussenkanaal breder en singelstoten verlegd. € 320,= Met een week had ik hem weer terugNicole schreef:Op Iwan heb ik een Stubben van bijna 40 jaar oud liggen, maar het is geen mooi zadel, maar wel een goed zadel.
Ik heb nog een dressuur Rossner Amerika en op Raya ligt een JC VHZ, ook een erg fijn zadel.
Maar met een budget van 500,- moet je echt wel een eind kunnen komen hoor, aangepast en wel, tenminste bij onze zadelmaker wel.

In het verleden was het hier ook zo hoor, dat mensen het heel vreemd vonden dat je een duur zadel voor een fjord kocht. Dan kreeg je direct zo'n raar goedkoop zadel aangepraat. Dat is nu gelukkig wel veranderd. Met al die zadelpassers zie je idd. de bomen door het bos niet meer of het bos door de bomen (weet nooit wat het is

Een goed 2e hand zadel laten vermaken is dus ook wel een optie. Ik wil de volgende keer als hij komt, wel voor je vragen of hij een goede zadelmaker bij jou in de buurt weet? Waar woon je? Limburg?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- Jetteketet
Ik woon idd in limburg....zuid limburg(kerkrade)
Ik dacht toen ook dat ik met een Daalemanzadel die ik heb laten "verbouwen" door een erkende zadelmaker dat ik een goed begin had maar daar ben ik "bedrogen" uitgekomen.
Zadel bleek te lang,kussenkanaal veelste smal en het klemt ontzettend bij de schoft.
Heeft me over de 200 euro gekost aan opknapwerkzaamheden(lees nieuwe vulling,nieuwe singelstoten end ekosten van het zadelconsult enz.) en uiteindelijk dus toch geen goed advies gekregen,geld foetsie en nog niks fatsoenlijks om op te rijden.
Zadel heeft ook op de naden van het zitvlak 2 open stukjes,toen ik vroeg of dat weggewerkt kon worden werd er nee gezegd.Of de gehele zitting vervangen en anders niks.Ik vroeg enkel of er een stukje leer overheen gezet kon worden zodat men die openingen niet ziet.
Maar dat ging niet volgens de zadelmaker!(zie het toch regelmatig voorbij komen bij de wat oudere zadels hoor)
Knettergek word ik ervan,de ene zegt zus en de ander zegt zo (de zogehete professionals)maar NIEMAND komt ook met een oplossing.
Ik wil nu eens iets eerlijks voor mn geld,we werken er net zo hard voor dan ieder ander mens dus waarom kan het dan niet een keer fatsoenlijk lukken denk ik dan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen zadel op de hele wereld is wat niet zal passen.
Ik zal ook mijn Daaleman op de foto zetten dan zien jullie wat ik bedoel.
Ik dacht toen ook dat ik met een Daalemanzadel die ik heb laten "verbouwen" door een erkende zadelmaker dat ik een goed begin had maar daar ben ik "bedrogen" uitgekomen.
Zadel bleek te lang,kussenkanaal veelste smal en het klemt ontzettend bij de schoft.
Heeft me over de 200 euro gekost aan opknapwerkzaamheden(lees nieuwe vulling,nieuwe singelstoten end ekosten van het zadelconsult enz.) en uiteindelijk dus toch geen goed advies gekregen,geld foetsie en nog niks fatsoenlijks om op te rijden.
Zadel heeft ook op de naden van het zitvlak 2 open stukjes,toen ik vroeg of dat weggewerkt kon worden werd er nee gezegd.Of de gehele zitting vervangen en anders niks.Ik vroeg enkel of er een stukje leer overheen gezet kon worden zodat men die openingen niet ziet.
Maar dat ging niet volgens de zadelmaker!(zie het toch regelmatig voorbij komen bij de wat oudere zadels hoor)
Knettergek word ik ervan,de ene zegt zus en de ander zegt zo (de zogehete professionals)maar NIEMAND komt ook met een oplossing.
Ik wil nu eens iets eerlijks voor mn geld,we werken er net zo hard voor dan ieder ander mens dus waarom kan het dan niet een keer fatsoenlijk lukken denk ik dan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen zadel op de hele wereld is wat niet zal passen.
Ik zal ook mijn Daaleman op de foto zetten dan zien jullie wat ik bedoel.
Ik ben ook na veel ellende gestopt met zadelmakers, en ben zelf gaan zoeken. Zolang paard niet aangeeft pijn te hebben, lekker loopt, en niet raar doer als ik met een zadel aan kom, veetrouw ik mijn eigen oog, heb zo langzamerhand wel door hoe een zadel hoort te liggen
@Tamara, jij hebt ook wel zo'n beetje iedere zadelpasser van de Benelux gehad
Wat jij zegt, vind ik ook hoor. Op je eigen gevoel afgaan. Ik ben tot nu toe super tevreden met het resultaat.

Wat jij zegt, vind ik ook hoor. Op je eigen gevoel afgaan. Ik ben tot nu toe super tevreden met het resultaat.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
- Jetteketet
Ik ga nog 1x doen wat me gezegd is door een zadelverkoper nml foto maken van mn paardje en alles opmeten en dat doorsturen.
Als dit ook weer niet haalbaar is om iets op te zoeken doe ik het zelf ik heb inmiddels genoeg ervaring opgedaan met wat wel kan en wat absoluut niet bij mijn paardje.
Alleen de pest is als je dus via marktplaats steeds een zadel koopt kost het natuurlijk ook veel als het dan toch niet dat is wat je zoekt.
En hier in de buurt is werkelijk niks te vinden wat eventueel eerst gepast kan worden.
Tuurlijk er zijn genoeg zadelverkopers die graaaaaag voor zo'n 100 euro voorrijkosten even komen opdraven met de grote kans dat er niks voor ons tussen zit.Dan ben ik weer 100 euries lichter en nóg niks om te rijden..................frusty he?hahahaha
Bohhh ik denk dat ik mijn peerd maar op de rug neem hahaha
Als dit ook weer niet haalbaar is om iets op te zoeken doe ik het zelf ik heb inmiddels genoeg ervaring opgedaan met wat wel kan en wat absoluut niet bij mijn paardje.
Alleen de pest is als je dus via marktplaats steeds een zadel koopt kost het natuurlijk ook veel als het dan toch niet dat is wat je zoekt.
En hier in de buurt is werkelijk niks te vinden wat eventueel eerst gepast kan worden.
Tuurlijk er zijn genoeg zadelverkopers die graaaaaag voor zo'n 100 euro voorrijkosten even komen opdraven met de grote kans dat er niks voor ons tussen zit.Dan ben ik weer 100 euries lichter en nóg niks om te rijden..................frusty he?hahahaha
Bohhh ik denk dat ik mijn peerd maar op de rug neem hahaha

- Jetteketet
Zoals gezegd,hier wat foto's van mn horsie en het zadeldilemma.
Ik heb zo goed mogelijk alles opgemeten en op foto gezet,hopelijk is er een beetje beeld van te krijgen.komt ie.............
Mijn fjordje

Hier met mn oude Daaleman erop.Zadel is 6cm te lang!

aftekeningen,1e streepje is maximale,2e streepje is einde kussens Daaleman.

Voor aanzicht zadelkamer

Achter aanzicht kussenkanaal

ik zag ook nog dat de wol er nog steeds uitkijkt aan beide zijden.

En de scheurtjes die niet gerepareerd konden worden door er bijv.gewoon iets overheen te plakken.

Lengte zadelkussens is 50cm en de inchmaat 18.5inch(lengte 47cm)
Als ik het goed heb gemeten is de lengte voor het zadel op Jetjes rug maximaal 44cm lengte zadelkussens.Dat zal denk ik uitkomen op 17.5inch.........toch?
Wat vinden jullie ervan?
Ik heb zo goed mogelijk alles opgemeten en op foto gezet,hopelijk is er een beetje beeld van te krijgen.komt ie.............
Mijn fjordje

Hier met mn oude Daaleman erop.Zadel is 6cm te lang!

aftekeningen,1e streepje is maximale,2e streepje is einde kussens Daaleman.

Voor aanzicht zadelkamer

Achter aanzicht kussenkanaal

ik zag ook nog dat de wol er nog steeds uitkijkt aan beide zijden.

En de scheurtjes die niet gerepareerd konden worden door er bijv.gewoon iets overheen te plakken.

Lengte zadelkussens is 50cm en de inchmaat 18.5inch(lengte 47cm)
Als ik het goed heb gemeten is de lengte voor het zadel op Jetjes rug maximaal 44cm lengte zadelkussens.Dat zal denk ik uitkomen op 17.5inch.........toch?
Wat vinden jullie ervan?
Hoe actief rij je nog met haar? Ze is al wat ouder, zou je je ritjes niet met barebackpck kunnen doen?
Ik bedoel het niet onaardig maar je moet je afvragen of je nog op een dergelijke rug moet gaan zitten.

-
De 17,5 inch is niet de maat voor d'r rug, maar de maat voor jouw billen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ook voor de rug suus, als 18 inch voor jouw kont past, maar voor het paard te lang is, komt het niet goed, dan krijg je druk voorbij de zwevende/18e rib.
Ben het verdee met kelly eens, of je uberhaupt nog op deze rug moet gaan zitten..
Ben het verdee met kelly eens, of je uberhaupt nog op deze rug moet gaan zitten..
- Jetteketet
Met haar rug is verder niks mis mee dat is ook door de osteo bevestigd,ja dat de rug na zoveel veulens wat lager hangt lijkt me wel wat logisch toch?
Er zijn zat paarden met een holle rug die gewoon meedraaien in de sport.
Nou ziet het op de foto ook erger uit dan in werkelijkheid hoor.
Juist boomloze gevallen zijn voor een holle rug erg slecht.Boomloos is alleen geschikt voor goede sterk gespierde ruggen.Op een holle rug kun je beter geen boomloos zadel of bareback leggen om te rijden,ja misschien voor kleine kindjes tijdens een wandeling ofzo.
Beetje jammer dat men zo erover valt terwijl men de pony niet life kent.
Het valt echt reuze mee hoor.In beweging maakt ze de rug niet zo hol dan als ze relexed stil staat en half slaapt zoals op de foto.
Maar ik heb niks gehoord over het zadel en dáár gaat het over................
Er zijn zat paarden met een holle rug die gewoon meedraaien in de sport.
Nou ziet het op de foto ook erger uit dan in werkelijkheid hoor.
Juist boomloze gevallen zijn voor een holle rug erg slecht.Boomloos is alleen geschikt voor goede sterk gespierde ruggen.Op een holle rug kun je beter geen boomloos zadel of bareback leggen om te rijden,ja misschien voor kleine kindjes tijdens een wandeling ofzo.
Beetje jammer dat men zo erover valt terwijl men de pony niet life kent.
Het valt echt reuze mee hoor.In beweging maakt ze de rug niet zo hol dan als ze relexed stil staat en half slaapt zoals op de foto.
Maar ik heb niks gehoord over het zadel en dáár gaat het over................