Zadelmak, inrijden, doorrijden??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Zadelmak, inrijden, doorrijden??

Bericht door Esther » wo 21 nov 2012, 18:54

Had er vandaag een gesprek over met Janna, ben benieuwd wat jullie mening is.
Wat verstaan jullie nu precies onder zadelmak, ruitermak hoor je ook wel eens, inrijden en doorrijden?
Dus wanneer is een paard zadelmak, wat is inrijden en vanaf wanneer ga je het paard doorrijden?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Brittlover

Re: Zadelmak, inrijden, doorrijden??

Bericht door Brittlover » wo 21 nov 2012, 19:00

zadelmak letterlijk zadelmak, braaf met zadel opdoen en singelen.
ruitermak, ruiter kan even stil staan, naar voren, links en rechts. Paard maakt geen gekke sprongen tijdens opstappen.
Jong jolig acties worden uiteraard nog vergeven.

doorgereden, een fatsoenlijke b proef met winst.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Naomi

Bericht door Naomi » wo 21 nov 2012, 19:04

Zadelmak zie ik als het paard accepteert dat er een zadel op ligt en dat er iemand op zijn rug zit.
Inrijden is in mijn beleving aanleren van been, zit, stem- en teugelhulpen.
En doorrijden zie ervaring opdoen, kilometers maken en het paard in balans op eigen benen leren lopen.

Ben wel benieuwd welke verschillende visies er op die aan de orde waren gekomen :)
Caya (v. Kunar) :+:
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 21 nov 2012, 19:34

Zadelmak inderdaad gewoon met een zadel, aangereden stap, draf, galop en stuur en de stap daarna klaar voor een b proef.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 21 nov 2012, 19:46

Mijn antwoord heb je natuurlijk al gehad, maar wat ik onder 'zadelmak' versta is dat ik zonder problemen alleen kan opstappen en wegrijden in de bak. Hierbij heb ik licht stuur, gas en een rem. De paarden kennen over het algemeen stap en draf.

Daarna begint voor mij het inrijden, dus het paard leren op zijn eigen benen te lopen. Galop komt bij mij over het algemeen pas in deze fase, omdat ze dan wat zekerder op hun benen staan en dus zichzelf gemakkelijker in de galop kunnen zetten. Tevens controle aanbrengen in het tempo, bevestiging van het stuur, de beenreactie en het beter reageren op zit/stem. Tevens denk ik bij het inrijden aan het beginnen van stelling en buiging en het veel rijden van overgangen/ figuren voor het versterken van de achterhand. Het uiteindelijke doel bij mij, bij het inrijden is dat het paard lekker los is in het lichaam en goed aan de hulpen van de ruiter staat. Tevens vind ik dat op dit punt ook andere personen zonder problemen met het paard weg moeten kunnen rijden..

Is deze basis goed, dan ga je verder met het doorrijden. Waarbij ik meer focus op het constanter nageven, de correctheid van de stelling en buiging dus deze scherper op het paard krijgen etc.

Ik ben persoonlijk niet een ruiter die redelijk snel door wil naar de wedstrijden, dus ik blijf wat langer in de 'inrij' fase hangen met paarden. Mijn prioriteiten liggen meer bij het los in het lichaam en op eigen benen bewegen dan bij het 'plaatje' rijden voor een proefje.
Tevens verschilt vooral de periode tussen het 'zadelmak' zijn het het 'inrijden' wel sterk per paard, het ene paard is gewoon sneller op zijn/haar gemak onder het zadel dan een ander paard.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » wo 21 nov 2012, 19:50

Marijke_ schreef:Zadelmak inderdaad gewoon met een zadel, aangereden stap, draf, galop en stuur en de stap daarna klaar voor een b proef.
Oh, onder aangereden versta ik heel wat anders!! :+
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 nov 2012, 20:08

Zadel mak: paard is bekend met het zadel en hoofdstel, met longeren.
Ingereden: paard kan gereden worden. Knopjes van stap, draf, galop en sturen zitten erop
Doorrijden: proef gericht rijden, nagevelijkheid, stelling, enz.

Ik zei altijd; ik heb Toot ingereden en Ginny heeft hem doorgereden
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 21 nov 2012, 21:40

:= geloof dat we dan meer ingereden paarden hebben die wij zadelmak beschouwen :P Maar zadelmak is feitelijk gezien, naar het woord, enkel het bekend zijn met het zadel, maar toch ben ik zelf pas klaar met zadelmak maken, als je zelfstandig er mee uit te voeten kunt in de rijbak. Bekend met stap en draf zonder bokkesprongen of geknepen konten en een nette rem er op. Galop is bij mij ook geen must, maar mooi als het meegenomen wordt.
Bij inrijden worden de hulpen bevestigd en verfijnd, het paard raakt bekender met datgene wat er van hem/haar verwacht wordt en aan het eind van het gebeuren moet er een nette B-proef te rijden zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 nov 2012, 21:42

Nu miss ik doorrijden bij je :D?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 21 nov 2012, 21:53

Zadelmak:
Bekend en gewend aan hoofdstel, zadel, peeskappen, ruiter erop, stap en draf op stemhulp.

Inrijden:
Zelfstandig op kunnen stappen, stap, draf, aanleren op beenhulp en stoppen op stem / zit, stuur erop, bij bekend zijn van stap en draf en balans hebben, de galop erop, mee naar buiten kunnen.

Doorrijden:
Stap, draf en galop op beenhulpen, tempowisselingen, stuur erop, figuren kunnen rijden, klaar zijn richting een B proef.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Bailey

Bericht door Bailey » wo 21 nov 2012, 22:04

Voor mij is zadelmak gewend maken met zadel en hoofdstel en het voorzichtig wennen aan het ruitergewicht.
Aan de hand rondjes lopen met ruiter erop hoort daar ook bij.
Inrijden is voor mij gas, rem en wat stuur, maar wel enigszins fatsoenlijk ook. Ingereden vind ik als je ermee weg kunt rijden zonder problemen. Dat de knopjes erop zitten, de balans o.k. is en paard op eigen benen begint te lopen.
Doorrijden is voor mij verfijning in de richting die je op wilt. Voor mij niet proefgericht maar vooral paardgericht; rechtrichten en inzoomen op de sterke en minder sterke punten en daaraan werken. En eigenlijk weet ik niet wanneer die fase 'over' is, nu ik het zo opschrijf, want eigenlijk doe je dat altijd wel (tenminste ik) en leg je gewoon de lat steeds net ergens anders neer.
foss

Bericht door foss » do 22 nov 2012, 04:57

Zadelmak: het aannemen van het zadel en hoofdstel gewicht van de ruiter en een beetje stuurwijs .

Inrijden : een paard wat netjes alle 3 de gangen doet maar waar je nog geen proef mee kan lopen puur de basis die erin zit.

Doorgereden : een paard waar je een proef mee kan lopen die goed naar al je helpen luistert en ze uitvoert.

Het woord zadelmak is een ruim begrip sommige mensen vinden een paard al zadelmak als hij het zadel op zijn rug heeft zonder ruiter erop.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 22 nov 2012, 07:22

Esther schreef:
Marijke_ schreef:Zadelmak inderdaad gewoon met een zadel, aangereden stap, draf, galop en stuur en de stap daarna klaar voor een b proef.
Oh, onder aangereden versta ik heel wat anders!! :+
Daar worden ze anders wel mak van als je het goed doet :D.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 22 nov 2012, 10:21

volgens mij is het eerder pijnlijk voor t paard
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Esther

Bericht door Esther » do 22 nov 2012, 18:41

foss schreef: Het woord zadelmak is een ruim begrip sommige mensen vinden een paard al zadelmak als hij het zadel op zijn rug heeft zonder ruiter erop.
Je slaat de spijker op zijn kop. Had misschien beter kunnen vragen, als in een verkoopadvertentie staat: hij is zadelmak, wat verwacht je dan dat hij kent?

@ Marijke, mij wat te rustig, gaat ook zo stinken op den duur!! 8)7
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » do 22 nov 2012, 20:17

Daarom is deze vraag erg leuk iedereen heeft er een andere mening over daar hou ik wel van.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Emily

Bericht door Emily » do 22 nov 2012, 22:06

Wat een verschillen in de betekenissen!

Ik maak bij Emily deze stappen;

Zadelmak: Bekend zijn met het zadel en hoofdstel en deze accepteren tijdens het longeren. Daarnaast vond ik het belangrijk dat ze bekend was met gewicht van een ruiter op haar rug. (Al volgt na deze stap eigenlijk meteen het inrijden noem ik dit toch bij zadelmak)

Inrijden: Haar bekend maken met de basis. Versnellen, sturen en de rem. De galop zal per paard verschillen aangezien ik vind dat het paard goed op zijn benen moet kunnen staan voor de galop. Emily staat behoorlijk stevig en met haar neem ik de galop dus mee met het inrijden. Ik heb echter ook paarden ingereden die al bijna omvielen in draf, laat staan in de galop.

Doorrijden: Kilometers maken, ervaring opdoen en zelfvertrouwen opbouwen. Het belangrijkste van het doorrijden vind ik het rechtrichten en de daarbij behorende balans vinden. Wanneer een paard die balans gevonden heeft kun je, voor mijn idee, pas beginnen met het trainen (lees stelling, wijken, nageven). Doorrijden vind ik een stap die vaak overgeslagen wordt. Hoe vaak zie je op een manege, no offense, paarden die bijna omvallen in de bocht. Pony's die absoluut niet nagevelijk kunnen lopen aangezien ze niet in balans en ontspannen zijn. Goed doorrijden duurt voor veel mensen te lang, al zie ik dat op dit forum gelukkig niet terug!
Emily (v. Balony, m. Justy)
Elvis

Bericht door Elvis » vr 23 nov 2012, 08:39

Ik ben het met Bailey eens.... :))

Mijn paarden hebben denk nooit een nette B-proef kunnen lopen want die hebben nooit een bak gezien in hun leven haha...
Maar voor buiten rijden waren ze super...Dus in die zin waren ze wel goed doorgereden..
Dan ligt het er maar net aan wat voor je doel je voor ogen hebt..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 23 nov 2012, 08:40

Als in een advertentie staat zadelmak dan verwacht ik dat het paard niets kan.
Als er staat dat het paard is ingereden verwacht ik dat ik er wat mee kan. Ik, en mensen met paarden uit mijn vriendenkring, noemen het trouwens echt dat een paard netjes wordt aangereden..en niet netjes wordt ingereden dus het was geen typfoutje :D. Daar gaan ze gelukkig niet van stinken!
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 23 nov 2012, 08:41

Zadelmak is voor mij dat ze gewend zijn aan een zadel en hoofdstel en dat ook in beweging (zowel stap, draf als galop) niet vreemd meer vinden.
Daarna volgt voor mij nog de stap ruitermak. M.a.w. het paard is gewend aan het ruitergewicht zowel in stilstand als in beweging (alleen stap).
Vervolgens komt het inrijden, wat voor mij staat aan het installeren van een sturen, versnellen en remmen.
Het doorrijden is dan een logische volgende stap. De bak uit en naar buiten om km's te maken, krachtiger te worden en gewend te raken aan de wereld buiten het erf. Ik hang hier ook zeker geen niveau aan, dat is m.i. nog een stap verder in de zin van wedstrijdgericht rijden.
Als ze de kracht en stabiliteit hebben gevonden kun je gaan trainen om je paard beter te maken in hetgeen je met hem/haar wil gaan doen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie