welk zadel raden jullie aan?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jetteketet

welk zadel raden jullie aan?

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 09:20

Nu weet ik dat het virtueel niet te doen is om een zadel aan te raden maar het gaat meer om het merk/model zeg maar.

Het gaat om het volgende:Mijn Fjordje heeft een hollere rug,niet extreem hol maar gezien haar leeftijd en 5 veulentjes is d'r figuur natuurlijk veranderd.
Zijn er bepaalde merken zadels waar ik meteen direkt naar kan kijken om te zien of het goed ligt of goed aan te passen is?
Ze heeft niet zo'n heel lange rug dus moet ook een zadel zijn die niet groter dan 17,5 inch is.

Wie herkend dit en kan mij iets van zadelmerk aanraden om eens naar te kijken?
Er komt uiteraard de zadelmaker bij want zadel zal waarschijnlijk qua kussens aangepast moeten worden.
Maar ik heb geen idee wat nu "echte fjordenzadels zijn" ik heb al een arsenaal aan zadels gehad maar er was tot nu toe geen bij wat écht goed lag helaas.

Alle tips zijn welkom! +:)+

edit ze heeft boommaat 34.
janna
Contacteer:

Re: welk zadel raden jullie aan?

Bericht door janna » ma 19 nov 2012, 09:44

Tja lastig elk paard is natuurlijk anders en elke persoon heeft een andere voorkeur.
Zelf heb ik een oud type stubben, wat een prettig zadel is. Heeft geen diepe zit, dus bevorderd een meer afhankelijke zit.
Maar we hebben ook een rossner liggen, deze heb ik wel veel gebruikt op een van de paarden bij Bart die ook een diepere rug heeft. Deze paste netjes. Maar het is ook maar net wat bij jullie pas combinatie past, heb ook wel eens een stoffen wintec op het paard gehad wat wel goed lag maar daar kon ik zelf echt niet mee uit de voeten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 09:52

Ja dat klop wat je zegt,het is ook niet te doen om via een site hét passende zadel te vinden.
Maar ik heb al zo veel geprobeerd pffffff

Ik had: wintec dressuur,dat zadel brugde boom was niet breed genoeg (witte boom)
Barefoot London en Barefoot Cheyenne beide zadels kreeg ze drukplekken van en ze waren te lang.
Diverse merkloze zadels,allemaal flut.
En nu een Daaleman vzh maar deze is te lang,is een ruime 18 inch,heb zelfs dit zadel door een zadelmaker opnieuw laten vullen en aanmeten,en ondanks dat alles heeft ook de zadelmaker niet gezien dat het te lang is.Kussens komen over de 18e rib heen wel zo'n 5 cm!!!

Denk je een goeie zadelmaker gevonden te hebben..........niet dus!

Ik heb denk ik in 7 jaar wel zo'n 11 zadels gehad,word er soms zo moedeloos van........zucht.....
Jilly

Bericht door Jilly » ma 19 nov 2012, 10:03

Misschien kan zadelatelier.nl wat voor je betekenen? Zadel op maat voor een betaalbare prijs.
O.a. Viv hier op het forum heeft daar een zadel van. Ze zal zich hier wellicht nog wel melden.

Ik heb een Massimo dressuur. Ook heel fijn zadel, maar mijn fjord heeft niet zo'n heel moeilijke rug. Geen idee of dat wat is voor de moeilijkere rug.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 19 nov 2012, 10:26

Ik heb op Vlin een Fairfax met blauwe boom. Ligt perfect op hem. Het is een zadel voor rondgeribte paarden zoals fjorden. Ik hebr het onlangs nog na laten kijken en laten meten in Nijkerk bij CountryMill. Hele goede service en kundigheid.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 10:31

Fairfax,nooit van gehoord maar ik zal em eens opzoeken.Bedankt voor de tip. +:)+

Qua zadelmakers zoek ik eentje in zuidlimburg anders betaal ik zoveel aan voorrijkosten.
En rekeningen zijn al hoog genoeg in deze tijd pff
Ik had al 2 tips gekregen wb zadelpasser/maker dus die zal ik ook zeker even contacteren.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » ma 19 nov 2012, 10:39

Jilly schreef:Misschien kan zadelatelier.nl wat voor je betekenen? Zadel op maat voor een betaalbare prijs.
O.a. Viv hier op het forum heeft daar een zadel van. Ze zal zich hier wellicht nog wel melden.

Ik heb een Massimo dressuur. Ook heel fijn zadel, maar mijn fjord heeft niet zo'n heel moeilijke rug. Geen idee of dat wat is voor de moeilijkere rug.
Ik heb ook al jaren een zadel van zadelatelier (Ninon Schutte). Eerst op mijn oude fjord Nobbygaar en nu op mijn fjord Crystal. Het zijn hele mooie zadels van goede kwaliteit en een betaalbare prijs. Het leuke is dat je zelf kleuren combinatie kan maken. Ook neemt Ninon heel goed en lang de tijd om alles bij je te passen en op te meten. Het zadel word ook echt van het begin tot het eind aan je paard zijn bouw, jouw bouw en je wensen gemaakt. Haar nazorg is ook echt helemaal perfect. Na een half jaar komt zij gratis op nacontrole en daarna als je twijfels of vragen hebt neemt ze ook nog steeds de tijd voor je. Nu heb ik al bijna voor Crystal een jaar het nieuwe zadel, maar omdat zij net in die periode heel ziek was en ik tot september dit jaar er niet goed heb mee kunnen rijden, heeft zij zelfs aangegeven dat we de half jaar controle voor het zadel uitstellen tot ik aan kan geven dat ik er echt goed mee heb kunnen rijden en het zadel de vorm wat is gaan aannemen. Dat vind ik toch wel een echte goede services. Ik ga echt nooit meer voor een ander zadel.
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 10:47

Heb net Fairfax zadels opgezocht en hoeiiiiiiiiiiiii die zijn mooi zeg!!!
Maar ook best prijzig,ik zoek echt een zadeltje van een paar honderd euro,1000 euro is te hoog gegrepen voor mij.
Ik weet natuurlijk niet hoe de prijzen voor 2e hands zadels zijn?iemand een idee?
Esther

Bericht door Esther » ma 19 nov 2012, 11:21

Goedkopere iets andere versie van de fairfax is de thorowgood, kunststof. Fijn zadel en gaan vrij breed. Jeskim had deze ook en dat is ook een uk met ronde ribben, alleen niet echt een diepe rug.

Verder heb ik op Tea een Eric Thomas, maar Tea heeft ook niet echt een diepe rug, meer wat aan de vlakke kant. Deze is wel maatje 34, dus je zou het kunnen proberen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 19 nov 2012, 11:30

Jetteketet schreef: Ik had: wintec dressuur,dat zadel brugde boom was niet breed genoeg (witte boom)
Je hebt ook de wide versie van Wintec.
Deze hebben volgens mij nog 3 (?) bredere bomen voor de wintec, nml de paarse.

Ik heb zelf de nieuwe versie wintec 500 dressuur en vind eht een heerlijk zadel.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 11:35

Thorowgood heb ik ook gezien en die zou ook goed in de richting kunnen komen.

Ja de gewone Wintec past echt niet maar de wide versie moet ik dat ook eens gaan proberen.

Iemand bekend met deze zadelmaakster?
http://www.linda-saddlery.nl/index.php
rowenna

Bericht door rowenna » ma 19 nov 2012, 14:31

Heb je wel eens boomloos geprobeerd? Zo'n zadel past zich makkelijk aan naar de bouw van je paard.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 19 nov 2012, 14:35

ik heb het ijslander zadel van Knight Rider, zit erg goed! ook voor een kort ruggetje.
Ik heb boommaat xxw, het is een ribzit en zit zalig :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 14:59

rowenna schreef:Heb je wel eens boomloos geprobeerd? Zo'n zadel past zich makkelijk aan naar de bouw van je paard.
Boomloos heb ik ook gehad,de Barefoot versie maar daar kreeg ze erge drukplekken van en de zadels zijn ook te lang.
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 14:59

Mariël schreef:ik heb het ijslander zadel van Knight Rider, zit erg goed! ook voor een kort ruggetje.
Ik heb boommaat xxw, het is een ribzit en zit zalig :D
Daar ga ik ook even info over neuzen,thank's!
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 19 nov 2012, 16:25

ik heb ook zitten zoeken of ik een link kon vinden voor je maar kan het zo snel niet vinden, als ik wat meer weet dan laat ik het weten :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Viv

Bericht door Viv » ma 19 nov 2012, 19:16

Tsja voor een paar honderd euro een zadel ... dan wens ik je veel succes met zoeken naar een passend zadel.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 19:50

Laat ik het zo zeggen: ik hoop dat ik voor een paar honderd euro kan slagen. O:)
Ik heb geen idee wat het gaat worden en hoe duur maar als het goed past en ik zit er goed op dan mag het best wat kosten.Maar geen 1000 euro :n das gewoon niet meer de moeite gezien de leeftijd van mn fjord.
Dus op hoop van zege dan maar
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 19 nov 2012, 19:56

Viv schreef:Tsja voor een paar honderd euro een zadel ... dan wens ik je veel succes met zoeken naar een passend zadel.
Als je tegen het juiste zadel aan loopt hoeft het echt niet de hoofdprijs te kosten hoor. Heb zelf echt een super zadeltje voor een minimale prijs, en deze heeft op meerdere paarden netjes gelegen en Dieter ligt hij momenteel ook netjes. Dus zolang je goed zoekt.... ;)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Jetteketet

Bericht door Jetteketet » ma 19 nov 2012, 20:03

Ja dat vind ik ook en HOOP ik ook.
Ik heb zowiezo besloten om pas begin volgend jaar op zoek te gaan.
Jetje is nml in mei uitgegleden tijdens een buitenrit en was écht stokkreupel.Ben nu nog met longeren en grondwerk bezig,osteo is al een paar keer geweest en het gaat gelukkig weer goed.

Nu heeft een zadel nog niet echt zin,straks slaat het weer om en kan ik toch niet naar buiten.Vanaf het voorjaar kan ik dan wel weer lekker door blijven rijden,is ook beter qua opbouwen dacht ik zo.

Maar het is en blijft een dilemma,de zoektocht naar een goed passend zadel poehee
Plaats reactie