De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bella
Contacteer:

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Bella » wo 14 nov 2012, 20:18

Altijd al gezegd dat Elvis me aansprak en dat hij me aan Bink doet denken...maar met deze verhalen Nanc...he-le-maal! Ze zijn misschien iets té sociaal-gevoelig en dan ineens komt de held op sokken heel erg naar boven. Werken aan vertrouwen en vooral niet teveel spanning bij jezelf opbouwen, wordt het vanzelf beter, maar kost hoop geduld. Goed gaan zoeken waar je de spanningsmomenten kunt laten afvloeien (bink moet je bijvoorbeeld met rust aan het werk zetten en houden, maar niet of nauwelijks vrij laten in doen en laten, laten kijken naar de enge dingen kán de spanning vergroten, maar hem er 'voorbij drukken/bulderen' voor de angst ook. Diep ademhalen is ook geen oplossing, dat is vaak het knalmoment, dus ik moet heel erg in balans blijven qua lichaam én geest, want een verkeerde kuch of klik kan de bom doen barsten...en ook gedachten, denk je over iets dat ze mogelijk spannend kunnen vinden, ze hebben het geheid in de gaten en reageren er op! Heerlijke paarden om verfijning van te leren en exact goede timing vs je hulp, maar soms ook heel vermoeiend.)
Maar alles komt voort uit een stuk onzekerheid achter een hele grote bek volgens mij.
Geluk is de vrucht van intens werk
Elvis

Bericht door Elvis » do 15 nov 2012, 07:06

Elvis moet je inderdaad niet laten denken,gelijk doorzetten voordat hij zelf een reactie kan geven.Maar je bent hem helaas niet altijd voor en op het moment dat hij dus zo'n uitspatting heeft dan kan ik hem moeilijk weer onder controle krijgen.We rijden ook niet zo gek veel meer niet zo zeer om dit hoor maar gewoon omdat we liever de wagen pakken :D ,maar hier moet ik inderdaad met veel geduld een weg in zien te vinden,wat werkt er goed wat juist niet..
Voor de wagen schijnt hij meer vertrouwen te hebben dan onder het zadel...
Op vreemd terrein misdraagt hij zich gewoon,dat is wel een puntje van meer gaan doen.Het is wel een held op sokken ja...
Zelf moet ik de spannig niet opbouwen net wat je zegt,en dat is moeilijk,ik kan mijn boosheid vaak ook niet opzij zetten en dit werkt averechts...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 15 nov 2012, 09:05

Met bloed, zweet en tranen wordt je daartoe wel gedwongen :j...heb me wel goed leren beheersen de laatste jaren (maar zal toegeven, ben ook wel eens van frustratie uit mijn slof geschoten, maar daar werd het alleen maar erger van). Maar soms moet je dingen meemaken en ervaren alvorens je het de kop in kunt drukken...moet zeggen, het is na zijn 6e jaar aanzienlijk stabieler geworden ook..dus er is hoop hahaha! Fijn dat hij het voor de wagen zo braaf oppakt, misschien toch steun aan de verminderde hoeveelheid prikkels door de oogkleppen?!

Sorry trouwens Desiree := zie net dat ik 'Nancy' zeg in mijn vorige bericht maar bedoelde jou natuurlijk O:)
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 15 nov 2012, 09:11

Haha ja ik heb deze problemen gelukkig niet, ik kan daar helemaal niet tegen. Ik heb al de zenuwen als ik met Emy achter hem rij hihi. Ik heb weer een ander probleem de mijne wil tegenwoordig niet meer stil blijven staan voor de wagen en zet zich dan in de achteruitmodus sloot of niet ook heel vervelend. Maar voor mij een stuk minder stressvol (oke moet toegeven mn hart zat wel ff in mn keel van de week met die sloot achter mij ;) ) Maar dit is niet de hele weg tenminste niet onder het lopen zelf
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » vr 16 nov 2012, 08:36

Ik merk nu al dat hij wat stabieler wordt(okay het is nou eenmaal een kijkerig paard die je in de gaten moet houden) maar wel dat hij nog af en toe ze uitprobeer momenten heeft,zeker op vreemd terrein waar hij dan nerveus wordt en ik hem dan het vertrouwen moet geven dat het goed is,ik word dan eerder boos met het idee stel je niet zo aan :D Dat werkt inderdaad averechts en je bereikt er vervolgens niets mee..Daar moeten we samen een weg in zien te vinden.. :))

Vandaag schoon zand in de paddock!! *o/*

Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » vr 16 nov 2012, 21:39

Zohooo even een tijdje niet hier geweest. Alles weer bijgelezen Wat gaaf al die fjordjes voor de kar!

Droom er ook wel van met Edgard... Lijkt me gaaf!

Maar we houden ons bij het rijden.
Meneer heeft nu een juist bitje in en we rijden weer als een trein.
Enkel heb ik soms het idee dat Edgard de bak wat saai begint te vinden...
Toch meer naar buiten en andere dingetjes doen...
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 17 nov 2012, 09:48

Gister tien kuub zand in de paddock gestord. Het was echt heel vies dat wat er nog lag... Dus wij helemaal wat zouden ze gaan doen...... Juist ETEN natuurlijk. We hadden wel verwacht dat ze even hun slobber op zouden eten maar daarna toch wel even zouden gaan kijken. Maar nee daarna hebben ze lekker hun kuil op staan eten... Tja je zal maar honger hebben nadat je de hele middag in het weiland gestaan hebt...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » za 17 nov 2012, 13:08

Ik heb straks weer nog een rijles. Denk dat het de laatste keer dit jaar zal worden.
De piste ligt redelijk goed en had afgesproken met Isabelle dat ze kon blijven komen in de winter als de piste te rijden ligt, dus dat is nu zo en ik krijg les. Volgend jaar komt ze zeker terug meer les geven want dan gaan we ervoor.

deze namiddag komen ze op een ander stukje weide te staan voor nog een week of 2 en dan is het gras definitief op voor dit jaar. -O-
Tja, vind dat we met een halve hectare lang gedaan hebben.
Emily

Bericht door Emily » za 17 nov 2012, 17:36

Heb je inderdaad lang mee gedaan Keandra!

Vanmiddag een super middag gehad bij Emily! De vorige paar keer ging ze er steeds vandoor in de galop en rende dan de hoek in waar ze stil ging staan. Vanmiddag heb ik dus het bitje in gedaan, ondanks dat ze daar voorheen negatief op reageerde.
Iedere keer als ik met bit reed deed ze haar hoofd omhoog met haar mond wijd open. Ik wilde graag de tandarts laten komen, maar dat is nog niet gebeurd. Ondanks dat alles dus toch het bit in gedaan en het ging werkelijk super!
Ik hoop dat ze gewoon moest leren sturen en dat met bit niet goed begreep. Nu ze dat bitloos heeft geleerd pakt ze het misschien beter op. Hopelijk houdt ze dit goede gedrag vol, met bit maar ook zonder bit.

Omdat het zo goed ging, ook de galop (!), ging ik haar uitstappen langs het zandpad.
Wat een heerlijk gevoel, zo alleen met mijn kleine meisje op stap!
Afbeelding

Emily is ook heel kijkerig en vindt het spannend. Wanneer ik tegen haar praat merk ik wel dat ze ontspant, werkt dit bij Elvis niet?
Emily (v. Balony, m. Justy)
Keandra

Bericht door Keandra » za 17 nov 2012, 18:01

Hier had ik bij Jalenka in het begin ook het probleem dat ze weigerde op het bit, of het gewoon niet accepteerde.
Ik heb toen volgehouden en haar hoofd werd na een maand werken (we hebben toen 8 keer in die ene maand gereden) veel rustiger, ze heeft het geaccepteerd en reageert er nu super op.
Ik rij Jalenka met een dubbelgebroken happy mouth bitje van HH, 13.5cm. Ik moet niet veel druk zetten en heb haar terug.

Het rijden ging super. Is gewoon fantastisch, je laat haar een paar weken staan en dan pak je ze en je kunt er zo mee weg rijden. :+:
Ik ga niet spreken over het uit de wei halen, dat was een waar fiasco, ze heeft nog eens goed op mijn voet gestaan, heel verhaal, heel stout _-:( . Jalenka vindt het niet leuk om soms van de wei gehaald te worden, eens ze dan aan het werk moet is het allemaal peis en vree, maar daarvoor. pff }-)
We zijn beginnen werken op het leren ontspannen, en het meer naar verzameling komen en aan de teugel. Ik krijg heel veel uitleg van wat en hoe en waarom, want dat zijn zaken die ik nooit gekunnen heb :o . Jalenka neemt het allemaal wel goed op, die blijft gewoon lopen.
Moet er wel zelf goed bijblijven met mijn gedachten want ze loopt nog niet volledig op eigen voeten, ze struikelt nog veel en we gaan nu ook proberen werken om dat te verbeteren. (Weet dat dat met Githa ook lang geduurd heeft)

zo dat was mijn update
wij gaan nu hopen dat Dylan deze nacht goed slaapt. De vorige nacht heet hij continu aan het wenen geweest, dus wij hebben amper geslapen gehad.
Emily

Bericht door Emily » za 17 nov 2012, 18:10

Heerlijk dat gevoel, gewoon opstappen en gaan!
Jalenka is gewoon bang dat ze niet genoeg gras binnen krijgt denk ik, haha!

Ik rijd Emily volledig op mijn stem, en leer haar nu dat ik daarin met mijn been en hand ondersteun.
Dit pakt ze nu steeds beter op, maar heb haar momenteel nog sneller terug wanneer ik alleen op stem rijd.
Ze lijkt, zoals jij ook zegt keandra, wel een beetje te protesteren. Dit doet ze trouwens ook wanneer ik bitloos rijd.

Hopen op een goede nachtrust Keandra!
Elvis

Bericht door Elvis » za 17 nov 2012, 18:58

Opzich reageert elvis goed op stem kwa commando s omdat hij voor de wagen ook op stem wordt gereden,uiteraard probeer ik hen gerust te stellen maar moet ook toegeven dat ik niet zo n praten ben tegen me paard.als je dit nooit echt doet moet je het in vreemde situaties ook niet doen is mijn mening omdat je hem dan nog alerter maakt.. ik moedig hem wel aan maar elvis moet je soms even wat anders aanpakken hoe gevoelig hij ook wel weer is..

Fijn dat het met emily goed gaat nu met het bit,emy heeft er ook een tijdje last van gehad hoor..

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 17 nov 2012, 20:56

@ Emily is ze niet aan het wisselen? Ik dacht nml ook een tijdje dat Emy vervelend was maar het bleek dat ze aan het wisselen was...

Ik help Dees wel herrineren dat ze moet praten met hem hoor ;) zeg het onder het rijden nog wel eens tegen haar je moet met hem praten laten weten dat je er bent. Ik vind het wel belangrijk. Als ik met Emy op stap ben en dan ook vooral erop als we samen zijn heb ik hele gesprekken hihi. Gewoon om haar zelfverzekerd te maken als ze dingen goed doet maar ook als ze iets griezelig vind om haar erlangs te krijgen
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Emily

Bericht door Emily » za 17 nov 2012, 23:50

Hihi, hele verhalen, zo herkenbaar!
Vanmiddag gingen we dus voor het eerst samen naar buiten en ik zat maar;
"Ja merrie, daar ligt een stapel takken! Kijk Emily iets wits in de bosjes!! Wat is het toch spannend he buiten!!"
Haha wat moeten mensen wel niet denken!

Dat tanden wisselen zou wel eens kunnen!! Hebben jullie wel eens een tand gevonden, ooit?
Esther

Bericht door Esther » zo 18 nov 2012, 03:58

Ik klets ook wat af tijdens het rijden, hihi.. Gedurende het mennen trouwens ook.
Maar als je dat normaal niet doet is dat even lastig om aan te leren. Toch reageren sommige, de meeste eigenlijk, er goed op.

Waarom wil Jalenka zich niet laten vangen dan? Wil ze eigenlijk niet werken, wil ze gewoon graag bij haar vriendjes blijven?
Haal je haar wel eens uit de wei als je niet gaat werken? Hoe vang je haar uiteindelijk?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Keandra

Bericht door Keandra » zo 18 nov 2012, 09:23

Jalenka laat haar heel snel vangen, ze komt altijd direct bij mij. Niet veel vangen aan eigenlijk.
Het is eerder het druk doen bij het van de weide halen. Een we voorbij de draad zijn is het soms een waar gevecht. Als er al een paard even van de weide geweest is (githa of zo) dan doet ze daarna altijd hyper. (kuddegedrag of eerste willen zijn?)
Als ze als eerste van de weide gehaald wordt is, ze heel rustig. Dan kun je heel rustig met haar naar de stal lopen, blijft ze braaf.
Maar als er al 1 van de weide geweest is, doet ze altijd druk om naar stal te gaan.
Aan stal is ze trouwens ook niet de rustigste, altijd druk doen. (Zeker als er veel volk en kids rond lopen)
Maar dat is geheel gedaan eens je in de piste bent.

Gewoon een driftkikker.
Keandra

Bericht door Keandra » zo 18 nov 2012, 09:28

Ze wordt geregeld van de weide gehaald om eens een poetsbeurt te krijgen of om iets te doen dat niets met werken te maken heeft (waaronder gescheiden een bak eten opwreten)
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 18 nov 2012, 09:52

@ Emily, wij hebben wel doppen gevonden. Een ervan weet ik zeker dat die van Emy is. Marjan heeft wel eens een voortand bij Elvis uit zn bakkes getrokken zat heel erg los dus daarvan weten we ook zeker dat die van hun was. Maar je zou zeggen ze hebben nog veel meer gewisseld maar verder niets gevonden op een dop geloof ik na. Dees heeft van Elvis volgens mij ook nog een dop.

Ik weet eigenlijk niet wanneer ze uitgewisseld zijn... Maar dr voortanden zijn er nu volgens mij allemaal wel uit
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » ma 19 nov 2012, 07:32

Klopt ik heb een dop en een tand,toch leuk om te hebben..

Gister heerlijk een rondje met de wagen gereden door het dorp met Elvis,super braaf,ook omdat we onderweg de strengen even moesten stellen,heb me "nieuwe" tuig maar zat nog niet helemaal perfect..
Wat ben je dan toch happy met zo'n brave knol :D

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 19 nov 2012, 11:17

Ik had Fjella vrijdag wat lekker gemaakt, slobber, lijnzaad, brokjes e.d. Lekker prakje geworden.
Ze was dat lekker aan het oppeuzelen en toen het bijna op was hield ze op met eten, dus ik 'Fjel, eet dat laatste klontje nou ook nog even op!' Kijk ik nog eens goed naar dat klontje was het ook een dop, hihi.. Snap dat ze die niet lustte..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie