Aan de endurancers: Hoe moet ik trainen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anna_Dani

Aan de endurancers: Hoe moet ik trainen?

Bericht door Anna_Dani » di 23 okt 2012, 14:16

Volgend jaar staat er een trail van 250 km in 11 dagen op de planning en daarvoor moet getraind worden natuurlijk, maar hoe pak ik dat aan? Tips?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Amber_

Re: Aan de endurancers: Hoe moet ik trainen?

Bericht door Amber_ » di 23 okt 2012, 15:53

Ik reed Fjordy 5 dagen in de week 'gewoon', dat bestond dan vaak uit 3 kwartier tot uur. Ik reed 1x per 3 weken een lange rit van 2,5 uur. waarbij ik dan veel draaf (en galopeer.) Fjordy liep daarmee altijd de Endurance op zijn sloffen uit.

Opzich kan een paard dat gewoon 5 / 6 dagen in de week normaal getraind word, een rit van 25 km afleggen.
"It's the speed that kills the horse, not the distance". :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 23 okt 2012, 16:53

Kijk eens op de site van de endurancevereniging www.deronline.nl (dat was het altijd heb het niet gecontroleerd)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 24 okt 2012, 07:55

Oke maar een endurance is eens in de zoveel tijd op 1 dag. Dit zijn 11 dagen achter elkaar..
Kelly

Bericht door Kelly » wo 24 okt 2012, 10:43

250km in 11 dagen..
Zeg 25km per dag.
Zitten er nog rustdagen tussen of is het echt aan 1stuk door?

Ben ook wel benieuwd naar trainingswijze hiervoor.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Viv

Bericht door Viv » wo 24 okt 2012, 11:35

Nou ik vond de 4 daagse met 30km per dag best pittig. En dat terwijl Kdies gewoon dagelijks getraind wordt en de nodige basisconditie heeft vanuit de endurance. Die was echt goed moe na 4 dagen. Dus mag hopen dat er wel rustdagen zijn ingebouwd.

Verder is het een kwestie van KM maken denk ik in een rustig basistempo.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Fran

Bericht door Fran » wo 24 okt 2012, 12:53

Ik kan je geen tips geven over specifieke training. Misschien handig om te vertellen hoe je nu traint en hoe de conditie er voor staat?
Maar misschien is meedoen aan een 4-daagse wel een goede oefening.

En denk niet alleen aan de conditie van je paard, maar ook van jezelf!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 24 okt 2012, 13:03

Ik ben me er van bewust dat het voor zowel Dani als mijzelf erg zwaar kan zijn. Daarom wil ik er nu ook al mee beginnen. Misschien handig om te vertellen waarom ik het doe:

Naast het feit dat dit natuurlijk een waanzinnige ervaring is die ik absoluut niet zou willen missen, steun ik met deze actie ook de goede doelen Brooke Hospital for Animals en WSPA. Ik zal door middel van sponsoring geld inzamelen wat volledig naar deze twee doelen gaat.

Brooke Hospital for Animals helpt werkpaarden en ezels van straatarme mensen in landen als Egypte, India en Pakistan. Toegewijde lokale dierenartsen en hun teams geven gratis diergeneeskundige hulp en voorlichting over dierenwelzijn. Het doel is om met bewezen duurzame oplossingen miljoenen werkpaarden en -ezels te helpen waar dit het hardst nodig is. Zij bereiken dit met hun eigen kliniekcentra en mobiele klinieken, en ook door samen te werken met lokale dierenhulporganisaties. Hiermee helpen zij de dieren, maar ook de mensen die afhankelijk zijn van hun werkdier in de armste gemeenschappen van de wereld.

WSPA staat voor een wereld waarin dierenwelzijn ertoe doet en wreedheid stopt. Zij concentreren zich op gebieden in de wereld waar weinig of helemaal geen maatregelen worden genomen om dieren te beschermen. Het werk van WSPA is voornamelijk gericht op vier belangrijke domeinen van dierenwelzijn, namelijk gezelschapsdieren, commerciële uitbuiting van wilde dieren, dieren voor consumptie en noodhulp aan dieren bij rampen.

@Kelly, er zitten rustdagen tussen. Sommige dagen zullen we meer dan 25 km maken, andere minder en ik geloof 1 of 2 helemaal niet.

@Fran, ik train nu 3 keer in de week dressuurmatig en 1 tot 2 keer een rondje naar buiten. Daarnaast longeer ik eens in de twee weken en doe ik veel grondwerk. Daar moet wel iets aan veranderen dus :)

Half november gaat (als het goed is) de brug naar het Amsterdamse bos weer open en dan kunnen we daarheen rijden. Stappend is dat ongeveer een uur (7 km) enkele reis. Stel dat je daar ook nog een uurtje rijdt en je doet dat 2 keer in de week en de rest in de bak en/of kleinere rondjes, ben ik dan een beetje goed bezig?

Oh ja en wat voor zadel adviseren jullie voor zo'n lange zit? Misschien neem ik verschillende mee en m'n barebackpad zodat ik een beetje kan afwisselen en mijn spieren op een andere manier belast worden..
Viv

Bericht door Viv » wo 24 okt 2012, 14:04

Een absoluut passend zadel (type maakt niet uit) voor jou en je paard want met zulke afstanden rij je de rug van je paard aan gort als er ook maar iets knelt. Laat desnoods een drukmeting doen. Genoeg schone dekjes mee.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 24 okt 2012, 18:21

Of de vraag precies aan enduranceruiters is om te beantwoorden vraag ik me af. Endurance is zo snel mogelijk van A naar B komen met een fit paard. Een trektocht is heel iets anders! Hierbij leg je ook lange afstanden af maar is de snelheid niet een bepalend onderdeel.

Belangrijk in deze is ook hoe ga je de trektocht maken? Neem je al je bepakking zelf mee? Tent, slaap en kookgerei etc?
Dan kan je eigelijk alleen maar stappen. En bedenk dan ook dat je geen krachtvoer mee hebt en dat dit betekend dat je paard als zijn energie moet halen uit gras. In gras zit niet veel energie dus paarden moeten uren kunnen grazen, wellicht moet je gedurende dag stops maken zodat ze bij kunnen eten.
Je zal dus je bepakking zo moeten gaan inrichten dat je alles mee kan maar het niet te zwaar is, je paard moet tenslotte ook jou nog dragen. Bedenk dat je geen schone dekjes mee kan nemen dus kan het wellicht handig te zijn voor een schaap te kiezen, die kan je elke dag uitkammen voor je hem er weer op legt.

Basiskilometers zijn belangrijk, niet alleen voor endurance paarden maar voor alle paarden natuurlijk. 1000 km is de basis, alle km's die je maakt mag je meetellen. Pas na die 1000 km is een paard klaar om echt belast te worden.
Hier in interessant artikel er over, vooral het stuk over LSD (Long Slow Distance) http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet02.pdf
(In de serie het paard als atleet staan er trouwens nog twee leuke artikelen http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet01.pdf en http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet03.pdf )

Het paard moet leren uren achtereen te werken, dus uurtje naar het bos stappen, daar een uurtje rijden en dan een uurtje terugstappen maakt drie uur. Niet genoeg om elke dag dus 25 km is bijna 5 uur te stappen. Na de opbouw dat gewoon doen, ga eens een hele dag met Dani op pad, rij ergens met haar naar toe, ga er pauze houden, rij nog een aantal uren voor je naar huis gaat. Van huis weg zijn is zwaar voor een paard, zelfs als ze niet hard hoeven te werken.
Trektochten zijn super leerzaam voor jou en je paard, maar vergeet niet dat het voor het paard mentaal ook heel zwaar is. Ik zou eerst een kortere trektochten gaan maken, eerst eens ergens heen rijden nachtje overnachten volgende dag terug. Dan eens een paar dagen.

Bij mijn eerste trektocht raakten Ilonk en de IJslanders met wie ik was erg nerveus toen we maar van huis weg bleven rijden. De pony's liepen toen al klasse II endurance, maar ze hadden geen idee wat het was om ergens halverwege te gaan overnachten. De paarden leken zich zorgen te maken of ze het wel zouden redden naar huis... En toen zetten we ze in een weiland dat ze niet kenden, op een kluitje stonden ze de hele nacht, spannend!
Drinken onderweg wilden ze ook niet de eerste dag toen we bij restaurants en benzinepompen water voor ze gingen halen, op dag twee bedachten ze dat wel erg veel dorst kregen van niet drinken en begonnen uit plassen te drinken.

Beslag, geheel niet onbelangrijk! Ik weet niet hoe Dani loopt en op welk beslag ze staat. En standaard set ijzers zou makkelijk 250 km mee moeten kunnen gaan, mits je paard netjes recht loopt. Vergeet niet dat ze er minimaal een week van te voren onder moeten zitten zodat het paard gewend is, en misschien is Dani wel dat paard dat ze er twee weken van te voren onder moet hebben (mijn Ilonk bijvoorbeeld ook, Brass kan je beslaan en wergrijden die merkt niets). Hoe gaat de ondergrond zijn? Je wil niet moeten stoppen omdat Dani gevoelig is geworden van de stenen bijvoorbeeld, als ze daar aanleg voor heef wellicht voor een zooltje met siliconen kiezen. Rijdt je niet met standaardbeslag maar met Duplo's ofzo moet je ook rekening houden met de slijtvastheid en het bewegingspatroon van je paard.

Hopelijk kan je hier wat mee.
Nee het geeft geen antwoord op hoeveel je moet trainen, want dat weet ik niet. Dat ligt aan wat Dani allemaal kan. Mijn idee van een uurtje buitenrijden is héél anders dan wat van het gros van FW een uurtje buitenrijden vindt. Basiskilometers daar wil ik nog wel graag op hameren. En paard hard alleen af door rijden, verschillend terrein, verschillende tempi. Drie keer in de week rijden ritjes van 5 tot 15 km met overwegend draf op met name rechte lijnen, houd je paard het niet vol is hij klaar met trainen voor die dag. Zo bouw je op naar die 1000 km.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 24 okt 2012, 18:59

ik wil even zeggen dat ik het idee heel erg leuk vind en ik vraag me af hoe en wat, lijkt mij ook nog wel wat, of een gedeelte. Heb je ook de mogelijkheid om een paar dagen mee te doen? En zijn er ook keuringen?

Verder wil ik Annalynn even vertellen dat ze een heeeeel mooi en duidelijk verhaal heeft geschreven, jij kunt dat altijd zo helder uitleggen, heerlijk!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 25 okt 2012, 07:36

Ilonka schreef:Of de vraag precies aan enduranceruiters is om te beantwoorden vraag ik me af. Endurance is zo snel mogelijk van A naar B komen met een fit paard. Een trektocht is heel iets anders! Hierbij leg je ook lange afstanden af maar is de snelheid niet een bepalend onderdeel.

Belangrijk in deze is ook hoe ga je de trektocht maken? Neem je al je bepakking zelf mee? Tent, slaap en kookgerei etc?
Dan kan je eigelijk alleen maar stappen. En bedenk dan ook dat je geen krachtvoer mee hebt en dat dit betekend dat je paard als zijn energie moet halen uit gras. In gras zit niet veel energie dus paarden moeten uren kunnen grazen, wellicht moet je gedurende dag stops maken zodat ze bij kunnen eten.
Je zal dus je bepakking zo moeten gaan inrichten dat je alles mee kan maar het niet te zwaar is, je paard moet tenslotte ook jou nog dragen. Bedenk dat je geen schone dekjes mee kan nemen dus kan het wellicht handig te zijn voor een schaap te kiezen, die kan je elke dag uitkammen voor je hem er weer op legt.

Basiskilometers zijn belangrijk, niet alleen voor endurance paarden maar voor alle paarden natuurlijk. 1000 km is de basis, alle km's die je maakt mag je meetellen. Pas na die 1000 km is een paard klaar om echt belast te worden.
Hier in interessant artikel er over, vooral het stuk over LSD (Long Slow Distance) http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet02.pdf
(In de serie het paard als atleet staan er trouwens nog twee leuke artikelen http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet01.pdf en http://home.scarlet.be/~psdn0799/atleet03.pdf )

Het paard moet leren uren achtereen te werken, dus uurtje naar het bos stappen, daar een uurtje rijden en dan een uurtje terugstappen maakt drie uur. Niet genoeg om elke dag dus 25 km is bijna 5 uur te stappen. Na de opbouw dat gewoon doen, ga eens een hele dag met Dani op pad, rij ergens met haar naar toe, ga er pauze houden, rij nog een aantal uren voor je naar huis gaat. Van huis weg zijn is zwaar voor een paard, zelfs als ze niet hard hoeven te werken.
Trektochten zijn super leerzaam voor jou en je paard, maar vergeet niet dat het voor het paard mentaal ook heel zwaar is. Ik zou eerst een kortere trektochten gaan maken, eerst eens ergens heen rijden nachtje overnachten volgende dag terug. Dan eens een paar dagen.

Bij mijn eerste trektocht raakten Ilonk en de IJslanders met wie ik was erg nerveus toen we maar van huis weg bleven rijden. De pony's liepen toen al klasse II endurance, maar ze hadden geen idee wat het was om ergens halverwege te gaan overnachten. De paarden leken zich zorgen te maken of ze het wel zouden redden naar huis... En toen zetten we ze in een weiland dat ze niet kenden, op een kluitje stonden ze de hele nacht, spannend!
Drinken onderweg wilden ze ook niet de eerste dag toen we bij restaurants en benzinepompen water voor ze gingen halen, op dag twee bedachten ze dat wel erg veel dorst kregen van niet drinken en begonnen uit plassen te drinken.

Beslag, geheel niet onbelangrijk! Ik weet niet hoe Dani loopt en op welk beslag ze staat. En standaard set ijzers zou makkelijk 250 km mee moeten kunnen gaan, mits je paard netjes recht loopt. Vergeet niet dat ze er minimaal een week van te voren onder moeten zitten zodat het paard gewend is, en misschien is Dani wel dat paard dat ze er twee weken van te voren onder moet hebben (mijn Ilonk bijvoorbeeld ook, Brass kan je beslaan en wergrijden die merkt niets). Hoe gaat de ondergrond zijn? Je wil niet moeten stoppen omdat Dani gevoelig is geworden van de stenen bijvoorbeeld, als ze daar aanleg voor heef wellicht voor een zooltje met siliconen kiezen. Rijdt je niet met standaardbeslag maar met Duplo's ofzo moet je ook rekening houden met de slijtvastheid en het bewegingspatroon van je paard.

Hopelijk kan je hier wat mee.
Nee het geeft geen antwoord op hoeveel je moet trainen, want dat weet ik niet. Dat ligt aan wat Dani allemaal kan. Mijn idee van een uurtje buitenrijden is héél anders dan wat van het gros van FW een uurtje buitenrijden vindt. Basiskilometers daar wil ik nog wel graag op hameren. En paard hard alleen af door rijden, verschillend terrein, verschillende tempi. Drie keer in de week rijden ritjes van 5 tot 15 km met overwegend draf op met name rechte lijnen, houd je paard het niet vol is hij klaar met trainen voor die dag. Zo bouw je op naar die 1000 km.
Wat super, deze informatie en tips! Dankjewel!

Ik neem wel spullen mee, maar die gaan in een huifkar en als die niet mee kan in een auto. Ik kan dus genoeg spullen (en schone dekjes) meenemen die ik nodig heb. Ik heb alleen een dressuurzadel nu en weet niet of ik het daarop ga volhouden. Wat voor zadel ghebruik jij? En is het aan te raden om bijvoorbeeld af en toe af te wisselen met Barebackpad?

@Kristel, kijk even op http://www.trailteam.nl. Geen mooie site en ook niet zoveel info, maar misschien dat het erop staat en anders kun je even contact met ze opnemen.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 25 okt 2012, 13:41

Ik rij met een Massimo Trail en een Thorowgood Endurance. Zelf zou ik niet afwisselen met iets zonder boom ivm geen of slechte drukverdeling.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 25 okt 2012, 13:44

Ik rij ook met een Massimo Trail, zonder zadel zou ik ook niet doen, niet fijn voor de rug van je paard maar ook niet voor jouw kont lijkt me.. het zijn geen rondjes van 5 km waar je het over hebt. Goede, degelijke, passende uitrusting is zoooo belangrijk!

Ik heb even op de site gekeken, in de buurt van Breda..vind ik dan weer net te ver. :P
Viv

Bericht door Viv » do 25 okt 2012, 16:19

Ik rij overigens met een dressuurzadel, type zadel maakt niet uit, als hij maar past en jij er uren in kunt zitten. Zou zelf niet snel kiezen voor een barebackpad voor een trektocht, ook niet om af te wisselen.

Verder duidelijk verhaal van Annalynn :j
Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » do 25 okt 2012, 17:45

Je hebt al wat tips gekregen. En qua training, komt eerst de vraag hoe wil je die 250 km rijden?
Is het de bedoeling dat je een x aantal uur onderweg bent, mag je gewoon tussen door een graasstop van een dik uur inbouwen??

Als het de bedoeling is dat je het als een soort endurance rijdt dan moet je je draf tijd gaan verlengen. Om uiteindelijk gewoon een uur achter elkaar te draven.
Maar misschien doe je dat al op een buitenrit.

Als je gewoon alle tijd hebt voor de rit, dan zou ik vooral op langzame duur gaan trainen. Je startpunt is de duur van je buitenrit die je nu maakt. En dat steeds uitbreiden. Ga dan dagtochten maken met een fijne stop midden in.
Als voorbereiding kan je ook eens drie a vijf dagen elders zijn en dan drie dagen achter elkaar rijden, dagje rust en nog een dag rijden. Hoe vind je dat zelf en hoe reageert Dani daarop. Allemaal dingen die je uit kan zoeken voor die 250 km trail.

Wel leuk overigens dat je dit gaat doen. Ik ben in Cairo in een broke hospital geweest. En donaties zijn echt meer dan welkom weet ik.
---
Nicole74

Bericht door Nicole74 » do 25 okt 2012, 17:52

Je zou ook bij Bianca (van het trailteam) eens kunnen vragen hoe zij altijd traint. Zij heeft natuurlijk al meerdere trails georganiseerd en gereden.
Vjellko :+:
Onze nieuwe website Stichting Mensport en Endurance Etten-Leur
Gerritje

Bericht door Gerritje » vr 26 okt 2012, 17:51

Ik heb net even de site bekeken. Ziet er leuk uit zeg!
Je rijdt dus met de groep samen zo te zien en ik zou dus even navraag doen over tempo. Wrs. veel stapwerk.
Dan is het vooral veel zitvlees kweken voor vel stapwerk.

Als je tzt gaat dan wel hier een donatiehoek openen hoor!
---
Plaats reactie