16 jaar en oudere fjorden topic deel 3
- nancy imka
Re: 16 jaar en oudere fjorden topic deel 3
oh oke das minder. Hopelijk krijgen jullie het snel onder controle
Dat hoop ik ook.
Helaas is er niet veel over bekend. Ik heb nu medicijnen en die komen uit Duitsland.
De da had al bij verschillende paarden tanden getrokken, maar als ze goede kiezen hebben, kunnen ze er gewoon mee eten.
Helaas is er niet veel over bekend. Ik heb nu medicijnen en die komen uit Duitsland.
De da had al bij verschillende paarden tanden getrokken, maar als ze goede kiezen hebben, kunnen ze er gewoon mee eten.
Odette&Fenna
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Goed dat het op tijd ontdekt is. Gek, zo hoor je nog elke keer weer wat nieuws.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Volgens mij is het echt een onbekende aandoening, want ik ben nog niemand tegen gekomen die het kende.
Odette eet nu gelukkig haar medicijnen op. Eerst was het nog een hele klus om het naar binnen te krijgen.
Odette eet nu gelukkig haar medicijnen op. Eerst was het nog een hele klus om het naar binnen te krijgen.
Odette&Fenna
-
Fijn dat ze haar medicijnen eet!
Hier heeft Lajke een humeur om te schieten, pffftttt dat paard houdt echt niet van regen en eindeloos in de blub staan. Begin van de week ook, chagerijnig tot en met, 3 dagen zon en haar humeur weer gezellig en nu is ze alleen blij als er iemand met eten komt.
Nu heb ik ook een bloedhekel aan natregenen dus we passen prima bij elkaar.
Hier heeft Lajke een humeur om te schieten, pffftttt dat paard houdt echt niet van regen en eindeloos in de blub staan. Begin van de week ook, chagerijnig tot en met, 3 dagen zon en haar humeur weer gezellig en nu is ze alleen blij als er iemand met eten komt.
Nu heb ik ook een bloedhekel aan natregenen dus we passen prima bij elkaar.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Blubber is ook niet lekker om in te staan.
Het is te hopen dat het weer snel beter wordt, want het is nu wel erg nat buiten.
Odettes weiland is gelukkig nog aardig droog.
Het is te hopen dat het weer snel beter wordt, want het is nu wel erg nat buiten.
Odettes weiland is gelukkig nog aardig droog.
Odette&Fenna
- duikpaardje
- Contacteer:
Hoi ik kom even dit topic binnengevallen. Ik ben al bijna 13 jaar in het bezit van een fjordenruin, magnum. Hij is nu 20 en heeft een berenkonditie maar ik merk dat we steeds langer moeten losrijden en met wedstrijden L1 + 6 zo'n beetje aan top zitten. Hoe gaan jullie om met de ouderdom van jullie fjorden? Ik vind het erg lastig ben geen kunstjes- en grondwerktype en geen ruiterpaden in de buurt. Hebben jullie nog tips hoe we allebei plezier kunnen blijven houden ? Hij staat in1,8 km van huis op volpensionstal met de24/7 weidegang zolang het weer het toelaat. Groetjes marijke
- Ilonka
Vervelend dat Odette die aandoening bij haar tanden heeft. Zijn haar kiezen nog wel goed? Ilonk heeft bijna geen voortanden meer, althans ze zijn er allemaal nog maar het zijn echt stompjes en haar onderkaak is wat verzakt/naar voor gekomen. Ze heeft wel hele goede kiezen dus kan nog prima eten. Op den duur gaat alleen kort gras eten een probleem worden. Ilonk mag dus ook elke dag een uurtje of twee op het lange gras zodat ik zeker weet dat ze wat binnenkrijgt, los van het hooi en de subli seniores priores die ze krijgt.
Marijke ik rij eigenlijk alleen maar buiten met Ilonk, ik merk dat ze wel wat moet opwarmen, het gaat eerst met veel kraken, piepen, zuchten en steunen. Als ze dan eenmaal los is dan loopt ze prima. Wel als een oud paard, want tja ze is nu eenmaal ruim 24, dus het gaat iets minder hard etc en minder ver dan eerder maar ze loopt nog met gemak 25 km. Wil je wedstrijden blijven rijden in de dressuur of is voor jezelf dressuren ook een optie?
In september ben ik nog met haar in de Eifel geweest en liep ze in 3 dagen 55 km. Heuvelaf in draf vind ze niet meer fijn dus dat doen we in stap.
Marijke ik rij eigenlijk alleen maar buiten met Ilonk, ik merk dat ze wel wat moet opwarmen, het gaat eerst met veel kraken, piepen, zuchten en steunen. Als ze dan eenmaal los is dan loopt ze prima. Wel als een oud paard, want tja ze is nu eenmaal ruim 24, dus het gaat iets minder hard etc en minder ver dan eerder maar ze loopt nog met gemak 25 km. Wil je wedstrijden blijven rijden in de dressuur of is voor jezelf dressuren ook een optie?
In september ben ik nog met haar in de Eifel geweest en liep ze in 3 dagen 55 km. Heuvelaf in draf vind ze niet meer fijn dus dat doen we in stap.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Rijden met Nisko gaat nog prima al merk ik wel dat haar opwarmtijd ook langer wordt. Nu rijd ik met haar hooguit 1-2x per week een ritje en soms ook wel eens 2 weekjes niet. Ze vindt het nog super leuk. Alleen heeft ze behoorlijk diastasen. Dus gebit gaat ook wel achteruit ja.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Odette heeft gelukkig goede kiezen. Haar tanden zijn nu nog goed, er zit alleen een verdikking boven. Het zit nu nog in een beginstadium, dus ik hoop dat ze er voorlopig geen last van krijgt.
Dat opwarmen met rijden herken ik wel. Odette moet echt eerst goed los gereden worden, voor ze een beetje vlot gaat lopen.
Ik rijd veel buiten met haar, maar nu het ´s avonds zo vroeg donker is, rijden we ook weer meer in de bak.
Dat opwarmen met rijden herken ik wel. Odette moet echt eerst goed los gereden worden, voor ze een beetje vlot gaat lopen.
Ik rijd veel buiten met haar, maar nu het ´s avonds zo vroeg donker is, rijden we ook weer meer in de bak.
Odette&Fenna
- nancy imka
Imka heeft nog nergens last van qua gebit, keurige tanden/kiezen zei de dierenarts in september nog. Wel merk ik dat ze wel wat moeite heeft met op gewicht blijven. En dan niet in de zin dat ze mager is of word. Maar in de zin van dat ze niet meer zo ontzettend dik is maar gewoon netjes nu. En dat terwijl ik er niks anders aan doe als twee jaar terug bijvoorbeeld. En lopen doet ze eigenlijk niet tot nauwlijks meer.
Hoop dat Odette nog een tijdje van haar gebit kan blijven genieten en lekker kan eten!
Hoop dat Odette nog een tijdje van haar gebit kan blijven genieten en lekker kan eten!
Dat herken ik wel bij de oudere manegepaarden. Die worden ook niet meer zo dik.
Odette wordt nog wel dik
. Vandaag hebben ze er nog een stuk gras bij gekregen en dat is wel te zien.
Morgen maar weer rijden om het eraf te krijgen.
Odette wordt nog wel dik

Morgen maar weer rijden om het eraf te krijgen.
Odette&Fenna
- nancy imka
Vandaag een foto gemaakt van mn oude Immie
Ze stond lekker te eten van dr hooinet, ik had haar net een beetje geprobeerd op te knappen want morgen komt de hoefsmid. Is wel nodig gezien dr voorhoefjes. Baal daar altijd zo van als ze zo plat staat. Ik vind het gewoon een kunst wat hij toch iedere keer voor elkaar krijgt bij dr voorhoeven als ie geweest is
Hij helpt Imka altijd echt super!
Maar goed hier is Immie

Ze stond lekker te eten van dr hooinet, ik had haar net een beetje geprobeerd op te knappen want morgen komt de hoefsmid. Is wel nodig gezien dr voorhoefjes. Baal daar altijd zo van als ze zo plat staat. Ik vind het gewoon een kunst wat hij toch iedere keer voor elkaar krijgt bij dr voorhoeven als ie geweest is

Maar goed hier is Immie

-
Die ziet er toch nog top uit voor haar 24 jaar! Wat een lief snoetje heeft ze.
Ik ga morgen die oude muts van mij weer eens aan het werk zetten. Gisterenavond was ze potje baldadig, ik was Mette zijn hoefjes aan het doen en zij stond hem te klieren en aan zijn touw te trekken. Vandaag heeft de jongste (4) lekker wat rondjes gestapt door de wei, zo zonder zadel en dan loop ik of mijn oudste van 9 er netjes naast. Lajke doet de kindjes graag een plezier en sjouwt haar rondjes. Jongste vindt het geweldig en zit eindeloos te snateren. Ook zoontje van 6 begint er lol in te hebben, ik voorzie volgend jaar een volgende op rijles en over 2 jaar de kleinste ook.... Zouden we dan nog genoeg hebben aan 2 fjordjes? Nouja Mette is dan ook wel oud genoeg om wat te doen.
Ik ga morgen die oude muts van mij weer eens aan het werk zetten. Gisterenavond was ze potje baldadig, ik was Mette zijn hoefjes aan het doen en zij stond hem te klieren en aan zijn touw te trekken. Vandaag heeft de jongste (4) lekker wat rondjes gestapt door de wei, zo zonder zadel en dan loop ik of mijn oudste van 9 er netjes naast. Lajke doet de kindjes graag een plezier en sjouwt haar rondjes. Jongste vindt het geweldig en zit eindeloos te snateren. Ook zoontje van 6 begint er lol in te hebben, ik voorzie volgend jaar een volgende op rijles en over 2 jaar de kleinste ook.... Zouden we dan nog genoeg hebben aan 2 fjordjes? Nouja Mette is dan ook wel oud genoeg om wat te doen.
Ik mag zorgen voor
Imka ziet er goed uit!
Lajke wilde zeker graag aan het werk
.
Wat fijn dat ze zo braaf is als je kinderen op haar rijden.
Odette bleef vanmiddag hangen met haar ijzer onder de drempel van de stal. De ene helft was los en zat scheef onder haar voet, maar de andere helft zat nog muurvast. Na een hoop gewrik hebben we het gelukkig toch los gekregen. Nu loopt ze op 1 ijzer rond.
Lajke wilde zeker graag aan het werk

Wat fijn dat ze zo braaf is als je kinderen op haar rijden.
Odette bleef vanmiddag hangen met haar ijzer onder de drempel van de stal. De ene helft was los en zat scheef onder haar voet, maar de andere helft zat nog muurvast. Na een hoop gewrik hebben we het gelukkig toch los gekregen. Nu loopt ze op 1 ijzer rond.
Odette&Fenna
- nancy imka
je hebt toch wel eerst de nagels omhoog gehaald? Dan gaat het een stuk makkelijker heb ervaring hihi
Dank je ik vind haar er zelf ook goed uit zien! M
Dank je ik vind haar er zelf ook goed uit zien! M
Bij 2 nagels lukte dat wel, maar de derde zat erg vast.
Met een hamer en een schroevendraaier is het gelukt om die nagel ook omhoog te krijgen.
We moeten maar eens een mini-cursus 'hoefijzer-verwijderen-in-noodsituaties' volgen bij de smid
.
Met een hamer en een schroevendraaier is het gelukt om die nagel ook omhoog te krijgen.
We moeten maar eens een mini-cursus 'hoefijzer-verwijderen-in-noodsituaties' volgen bij de smid

Odette&Fenna
- nancy imka
Dank je ik ben ook na 13 jaar nog steeds verliefd op dat snoetjeBloemetje75 schreef:Die ziet er toch nog top uit voor haar 24 jaar! Wat een lief snoetje heeft ze.
.

En Ootje, ik zou nog eens een oud stuk gereedschap krijgen van mijn smid maar denk dat hij het vergeten is en ik denk er eerlijk gezegt ook niet meer aan. Hun kunnen dat niet meer gebruiken maar wij wel. En het is een stuk handiger als een nijptang of een schroevendraaier hihi. Ik krijg het meestal ook wel voor elkaar maar wel met veel moeite hihi
-
Net 2 uur weggeweest met lieve Lajke, wegens gebrek aan conditie bij beiden, bijna alles gestapt. Ze had er zin in, oortjes er op en rondkijken. Onderweg hogedrukspuit, niet eng... Bladblazer op eens achter een heg uit met berg bladeren, niet eng,,,, bosmaaier, niet eng. Maar die droge plek in het natte wegdek......en die ene putdeksel (die er voor mij precies hetzelfde uitzag als al die andere putdeksels) en als laatste, het geluid van het klitteband van het zakje van mijn bodywarmer, dat waren wel enge dingen
schiet mij maar lek, ik begrijp het echt niet!
Thuis lekker beentjes afgespoten en nu staat ze lekker met Mette aan een dikke wortel te knagen en een berg hooi.

Thuis lekker beentjes afgespoten en nu staat ze lekker met Mette aan een dikke wortel te knagen en een berg hooi.
Ik mag zorgen voor
Gek he, dan zijn ze voor enge geluiden niet bang en voor iets waar je het niet van verwacht wel.
Hier zijn ze nooit bang voor tractoren en voor vrachtwagens, maar als ze een koe of een geit tegen komen is het altijd erg spannend
.
Hier zijn ze nooit bang voor tractoren en voor vrachtwagens, maar als ze een koe of een geit tegen komen is het altijd erg spannend

Odette&Fenna