HK DK 2012

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Esther

HK DK 2012

Bericht door Esther » di 18 sep 2012, 10:40

Oke, ik zal maar gewoon een begin maken aangezien er een hoop nieuwsgierigen zijn, hihi..

Hoop in de loop van de tijd dit topic aan te vullen met foto's, dus plaats ze niet meteen, het is gewoon nogal een klus om alles uit te zoeken, nogal veel foto's en onbekende paarden waardoor ik moeite heb met alles uit elkaar te houden. Verder zijn er nog foto's bij Daphne en Sterre, die heb ik nog niet..

Hier geen echt verslag van alles, dat komt ook nog wel, maar puur welke paarden er waren, eventueel aangevuld met foto's.
Uitslagen heb ik helaas ook nog niet, kan het op de site niet vinden en nog geen mail over ontvangen.. Weet van een paar wel dat ze erdoor zijn, dan zet ik het erbij..

Er werden alleen jonge hengsten gekeurd. 2 jarigen voor volgend dekseizoen, die krijgen dan een licentie om 2 jaar te dekken. Op 4 jarige leeftijd moeten ze dan een proef doen en worden ze nogmaals gekeurd. Er is geen nakomelingen onderzoek voor zover ik heb begrepen.

2 jarige hengsten: (Ja dit zijn inderdaad nog maar twee jarigen.. Op ijzers en met bit in is normaal)

1. Wupti. Rusk x Manilla (v. Orjar)
Behoorlijke inteelt, moeder van zowel vader als moeder is de merrie Synnove Halsnaes.
Goedgekeurd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2. Bentley. Trollfin x Ytta Fjordlyst (v. Tornhojs Canut)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3. Jon Tidselbjerg. Finfin x Diana Tidselbjerg (v.Orjar)
Deze kwam al niet door de eerste ronde, dus even bekijken of ik daar nog een foto van heb.

4. Rubin Skova. Finfin x Lilje Skova (v. Granit Halsnaes)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5. Knut Kjaergaard. Trollfin x Bine Stanstorp (v. Orion Halsnaes)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

6. Rival Skova. Finfin x Ayoe Skova (v. Orion Halsnaes) *Afwezig.

7. Birkens Limbo. Abel Stanstorp x Birkens Rubina (v. Odin Halsnaes)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8. Felix-Solhoj. Cadeau Halsnaes x Flika Tisted (v. Rei Halsnaes)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meneer was niet van plan om zijn hoofd ook maar even normaal te houden tijdens het draven.. Naja, toch een idee.
Afbeelding

9. Mosegardens Hauge. Kneist Skova x Mosegardens Cirkeline (v. Mosegardens Splint)
Inteelt op Orion Halsnaes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

10. Langdyssegard's Matti. Vikkelsoe's I.P. x Rosa Rud (v. Birk Halsnaes)

11. Pelle. Rusk x Fiona (v. Tornhojs Canut)

12. Spartas Diesel. Dukat Halsnaes x Sabrina (v. Plutonikk)
Inteelt op Plutonikk.

13. Dons Frolunde. Laust Halsnaes x Silke Frolunde (v. Golf Gudena)

14. Pil Halsnaes. Rann x Denna Halsnaes (v. Pikant Halsnaes)

3 jarige hengsten:

15. Flogstad Odin. Fattness Jonas x Flogstad Lenda (v. Eldar)
vet. afgekeurd, gedraaide bal.

4 jarige hengsten:

16. Gershojs Eid. Trollfin x Piaf (v. Pikant Halsnaes)

17. Hjorthoj's Ocean. Kneist Skova x Hjorthoj's Kaia (v. Admiral Halsnaes) *afwezig.
Inteelt op Julie Halsnaes.

18. Ingolf Kjaergaard. Fjordens Marcus x Arendse stanstorp (v. Kvik Halsnaes)

19. Tulstruplunds Hudini. Trollfin x Felicka Strodam (Boye Engvang)

20. Njord Halsnaes. Rann x Denna Halsnaes (v. Pikant Halsnaes)

21. Orkan Skova. Trollfin x Cille Halsnaes (v. Orjar)

Oudere hengsten voor goedkeuring tot dekken. (vertaald met google)

22. Bjarke Bindebjerg. Frej Stanstorp x Sif Bindebjerg (v. Admiral Halsnaes)
vet. afgekeurd, gedraaide bal.

Oudere hengsten voor goedkeuring.

23. Dalargutt. Dalar x Hilde (v. Hakar)
Laatst gewijzigd door Esther op vr 28 sep 2012, 07:59, 7 keer totaal gewijzigd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Re: HK DK 2012

Bericht door Bella » di 18 sep 2012, 12:04

Hehe alle topics aangeklikt en de derde is scheepsrecht...houdt m in de gaten voor de rest.
Eerste hengst heeft wel wat Myrsteinnakomeling-achtigs in zijn uitdrukking. Qua body heeft ie overal behoorlijk lengte. Zie geen grote fouten in m, maar ik kijk er ook niet helemaal compleet tegenaan. Mist nog wat ontwikkeling, maarja...daar is ie ook twee voor. Mare....inteelt-producten mogen dus wel in Denemarken begrijp ik.

Tweede hengst spreekt mij persoonlijk meer aan, ook duidelijk korter van bouw en actiever in zijn achterbeen. (is nog niet zo vriendjes met zijn bit zo te zien)

Wel bijzonder dat ze hier juist wel ijzers onder willen....
Geluk is de vrucht van intens werk
rowenna

Bericht door rowenna » di 18 sep 2012, 14:17

Onvoorstel een kvit fokken is uit den boze, maar een hengst goedkeuren die nogal een hoog inteelt percentage heeft kan wel. Vind het maar dat zo'n hengst word goed gekeurd. Ik dacht dat juist de fjordenstamboeken daar zo op tegen zijn en er alles aan doen om dit tegen te houden. Mag hopen dat dit alleen in Denemarken gebeurd. Sorry, maar geef mij dan maar een kvitje. Zijn wel al flinke jongens.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Esther

Bericht door Esther » di 18 sep 2012, 15:25

Wel eens in Duitsland gekeken Rowen?? Daar stikt het ook van de inteelt hoor. Geloof dat dat wel echt Nederlands beleid is dat strenge op inteelt, al weet ik niet hoe dat in Noorwegen en Belgie is.

Ik weet niet of ze de tweejarigen per sé op ijzers willen zien, maar het is wel gebruikelijk. Maar ze zien daar ook graag veel knieactie, misschien doen ze het stieken daarom wel..

Nummer twee was in de ring vooral bezig met proberen zijn begeleider te bijten. Had zijn begeleider wel een paar keer goed te pakken, auw!! Kerel liep ook stug door, pas buiten de ring kreeg hij onwijs op zijn kop, geloof niet dat dat toen nog veel zin had, maar goed..
Was behoorlijk aan het stieren met zijn hoofd, maar weet niet of dat wel door het bit kwam het deed mij nogal denken aan een hengst die hier in Nederland op de keuring was..

Geloof dat nummer 1 kampioen was van de tweejarigen. Wij vonden hem zelf nogal strak in de bovenlijn, verder wel onwijs braaf!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mieke

Bericht door Mieke » di 18 sep 2012, 17:00

De kans op een dood veulen bij kvit is ook vele malen groter dan bij inteelt. En daarbij hoeft inteelt helemaal zo slecht nog niet te zijn. Soms krijg je er juist betere paarden van. Een kvit veulen fokken is daarmee na mijn idee ook kwalijker dan inteelt. Neemt niet weg dat je een super leuke kvit hebt staan en dat er dmv inteelt soms vreselijke afwijkingen voorkomen alleen ligt het percentage compleet verschillend.

Hoe heb jij de hengsten ervaren Esther?
Ctje :)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 19 sep 2012, 12:17

Mieke schreef:De kans op een dood veulen bij kvit is ook vele malen groter dan bij inteelt.
Is dat zo? Of verward je de dubbele verdunning nu met albino?
Mieke schreef:En daarbij hoeft inteelt helemaal zo slecht nog niet te zijn. Soms krijg je er juist betere paarden van.
Bij goede selectiemogelijkheden kun je voordelen halen uit inteeltproducten, maar de kans op mutaties blijft natuurlijk (en dat vraagt daarbij ook om een striktere selectie...blijken er mutaties te zijn dan moet je ook handelen).

Maar ik ben wel benieuwd wat de beweegreden van Denemarken is om inteelt in deze vorm te accepteren. (en meerdere landen met hen)
Mieke

Bericht door Mieke » wo 19 sep 2012, 13:06

Nee, ik heb dat ooit eens ergens gelezen. En dat daarom die kleur ook niet toegestaan is bij het stamboek. Ik zal eens op zoek naar waar ik dat gelezen heb.

edit: hmm ik kan het nergens vinden, maar weet zeker dat ik het eens ergens gelezen heb :S enige wat ik nu vind ik dat er afwijkingen kunnen ontstaan. Ik zoek nog even verder.
Laatst gewijzigd door Mieke op wo 19 sep 2012, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther

Bericht door Esther » wo 19 sep 2012, 13:08

Dat zou een hoop verklaren. Maar perlino's en cremello's hebben toch ook geen grotere kans op een dood veulen? Of wel??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Keandra

Bericht door Keandra » wo 19 sep 2012, 13:38

Ik weet niet veel van de toegelaten inteelt in België maar ons Githa heeft wel inteelt. het percentage zal wel klein zijn maar in haar lijn zit er eens bij de overgrootvader langs vaders en moeders kant Havstad. Misschien wel een goede hengst om inteelt mee te hebben, maar het zit er wel in zo, ...
moesten we een veulen fokken uit Githa valt dit inteelt dingie van het blad, dus denk niet dat ze er dan veel om maken.

Heb het niet voor die eerste, die witte daarentegen, duidelijk nog puppie, maar kan iets moois worden. O:)
rowenna

Bericht door rowenna » wo 19 sep 2012, 14:46

Cremello's hebben inderdaad geen grotere kans op dode veulens, dat is onzin.
En onwetendheid van de stamboeken, die weten totaal niet wat een kvit nu eigenlijk precies is, en gaan er maar van uit dat dat ongeveer hetzelfde is als een albino. Maar goed ga daar maar niet op door, want heeft bij de stamboeken toch geen zin.

Ja Es weet dat dat in Duitsland ook is, dat inteelt, toch jammer hoor. Snap niet alle stamboeken niet gewoon dezelfde regels hebben. Geloof dat Belgie net als Nederland er wel mee bezig is om te zorgen dat dit niet tot zo min mogelijk voor komt.
Inteelt zorgt dan misschien niet direct voor dode veulens, maar wel heel vaak voor misvormde veulens. [ even ter voorbeeld, kijk naar dwerggroei bij friezen]. Dus je moet dit niet willen.

Wat zijn de ze hengsten ook enorm groot, maar dat valt me ook op bij de hengsten in Noorwegen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
rowenna

Bericht door rowenna » wo 19 sep 2012, 14:50

Mieke schreef:Nee, ik heb dat ooit eens ergens gelezen. En dat daarom die kleur ook niet toegestaan is bij het stamboek. Ik zal eens op zoek naar waar ik dat gelezen heb.

edit: hmm ik kan het nergens vinden, maar weet zeker dat ik het eens ergens gelezen heb :S enige wat ik nu vind ik dat er afwijkingen kunnen ontstaan. Ik zoek nog even verder.
Ook die ''afwijkingen'' kloppen niet, dat is puur onwetendheid van het stamboek. Het enige wat een kvit als ''afwijking'' heeft is dat ze wat gevoelige ogen hebben bij vel licht, dan knijpen ze ogen dicht en kunnen de ogen ook wat gaan tranen. Zorg je voor genoeg schaduw en een vliegenkap met UV dan is er niks aan de hand. Fim heeft er dan ook totaal geen last van.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Esther

Bericht door Esther » wo 19 sep 2012, 15:03

Ik heb zelf niet zoveel moeite met inteelt, maar met mate. Liever niet, maar zitten hele leuke dieren tussen die inteelt zijn.
Denk dat ze daar met friezen e.d. daar gewoon een stap te ver in zijn gegaan. Daar is de bloedspreiding denk ik ook niet breed genoeg.
Bij andere rassen noemen ze het soms ook geen inteelt, maar lijnenteelt, en daar is het helemaal niet verkeerd.
Zoals bij Wupti heb ik er wel moeite mee, dat is te gek, maar als het verder weg zit en als het een goede hengst of merrie is vind ik het minder erg.. Tea is ook inteelt, maar valt van papier af, niks mis met Tea!! (Tea is Halldor x Brusvein x Zolvar x Normann. Klinkt niet meteen als inteelt, maar Zolvar is een zoon van Normann, hihi)

@ Mieke. Ik ga nog een verslagje schrijven over het Denemarken avontuur, en daar zal ik ook mijn bevindingen opschrijven.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » wo 19 sep 2012, 15:19

Ja verder weg heb ik ook niet zo'n probleem hoor, kan inderdaad zelfs goed uitpakken.
Maar zoals bij deze hengst, ja sorry, maar als je dit goed gaat keuren, dan is volgens mij het einde zoek, of ben ik nu te negatief?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 19 sep 2012, 17:17

Vroeger dachten ze inderdaad (en nu nog sommigen) dat Perlino, Cremello enz allemaal albino waren, omdat er toen op genetisch gebied ook nog veel minder kennis over was. Pas later kwamen ze tot de conclusie dat dit gentechnisch wel degelijk van elkaar verschilde. Albino's hebben inderdaad geen pigment, de dubbel verdunde paarden wel degelijk...genetisch ligt er dus ook een verschil! Was dus wel benieuwd nav je uitspraak of er wetenschappelijk vastgesteld was dat er ook bij dubbele verdunningsfactoren ook een 'zwakte' was.

Betreft inteelt: Het einde is natuurlijk zo zoek als de fokker dit toelaat...en dat is bij een ieder hun eigen keuze. Kortom, hoeft niet...
Vroeger heeft de Fjord ook behoorlijk veel inteelt gehad (bedoel, hoeveel Havstad x Myrsteins lopen er wel niet rond, goed goed..een generatie verder weg, maar wel inteelt) en het is niet te zeggen dat ze daar nú direct veel minder van zijn geworden. Maar op de lange termijn moet je het natuurlijk niet eindeloos doorzetten en wachten op de mutaties. Maar zo eentje er tussen wordt ook bij veel rassen wel gebruikt om verankering of juist wegselecteren van eigenschappen.
Esther

Bericht door Esther » vr 28 sep 2012, 07:48

Zo weer een paar geupload!
Sorry dat het zo lang duurt, maar zodra ik met photobucket aan de slag ga loopt het hele zaakje vast, heel irritant..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » zo 30 sep 2012, 15:18

Geeft niet hoor Esther.
Heb ik ook last van met foto bucket gebruik het ook niet meer.
Die Mosegardens Haugen heeft een leuk koppie zeg!

Annabel nog even over de cremello en perlino over die ''zwakte''. dat is inderdaad wetenschappelijk onderzocht. Dat is via het quarter stamboek gegaan, dat heeft jaren geduurt, maar dat is nu dus ook de reden dat de quarter in die kleur gewoon wordt goed gekeurd. En meerdere stamboeken keuren de cremello/ perlino nu goed. Dus wie weet is er in de toekomst nog hoop voor Fim :)
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 sep 2012, 16:59

Ik doelde met de afwijkingen trouwens op de merle kleur bij honden. In principe is dat genetisch hetzelfde als bij de verdunning bij paarden en zou dan dezelfde afwijkingen kunnen geven. Dat is wel wetenschappelijk onderzocht.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 30 sep 2012, 17:44

Nu ben ik helemaal nieuwsgierig naar de rest van je foto's...kun je Dalargutt er niet alvast opzetten? O:)
Die je er tot nu toe op hebt gezet vind ik niet echt bijzonder := mis een stukje uitstraling en rastype.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
zarah

Bericht door zarah » zo 30 sep 2012, 17:55

Reinou schreef:Nu ben ik helemaal nieuwsgierig naar de rest van je Die je er tot nu toe op hebt gezet vind ik niet echt bijzonder := mis een stukje uitstraling en rastype.

Grappig dat je dit zegt, ik vind de meeste hengsten op de foto's leuker / meer aanspreken als in het echie.... :)ddd :)ddd
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 30 sep 2012, 19:37

Voor tweejarigen vind ik er toch wel een aantal tussen zitten zo van de foto dat ik denk: Die wil ik als drie, maar nog liever vierjarige wel eens weer zien. Twee is natuurlijk nog láng niet uit-ontwikkelt. Maar inderdaad, er is nog niet een waarvan ik nu zeg 'wouw' (en waarbij dat dan ook de lading dekt).
Plaats reactie