Bijrijder

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ingele

Bijrijder

Bericht door Ingele » di 25 sep 2012, 19:21

Ik zit even met een dilemma!

Ik doe al jaren Buddy samen met mijn moeder, gaat perfect, helaas is mijn moeder in feb ziek geworden (kanker) en gaat het nog een flinke tijd duren voordat ze weer back on track is, als dat al lukt.. ;(

Nu merk ik dat ik het niet helemaal rond kan breien alleen, nu heb ik een leuke meid gevonden, ze is voor het eerst geweest en het klikte zo op eerste gezicht wel.

Aangezien ik al jaren uit de bijrijders ben, vraag ik mij af hoe dat tegenwoordig werkt, ik wil een kleine vergoeding vragen, wat is redelijk om te vragen voor twee keer in de week?
Daarnaast wil ik ook dat ze les gaat rijden bij mijn instructrice. Is het handig om een proefperiode af te spreken? Ze is 17, handig om ook contact met haar ouders op te nemen ivm aansprakelijkheid? Of overdrijf ik nu :+

Hoe hebben jullie het geregeld met bijrijders?
Tamara
Contacteer:

Re: Bijrijder

Bericht door Tamara » di 25 sep 2012, 19:33

Ze helpt jou uit de brand toch? Zou dr niets voor vragen, jij hebt er profijt van d at ze je paard 2x voor je doet.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
foss

Bericht door foss » di 25 sep 2012, 19:36

Ja zo zie ik het ook bij mij mogen ze net zoveel rijden als ze willen en daarvoor helpen ze mee door bv uitmesten enz.
Zo hou je de zeggenschap over je eigen paard.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 25 sep 2012, 19:38

Helemaal mee eens met Tamara en Foss. Vind het echt onzin om geld te vragen als ze jouw juist helpt.
Als je geld vraagt dan verhuur je je paard gewoon in mijn beleving.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » di 25 sep 2012, 19:44

Voor de aansprakelijkheid is het wel verstandig om een kleine bijdrage te vragen[hoe klein ook]
heb ik wel eens gehoord, ik heb er vroeger ook nooit wat voor gevraagd in de tijd dat ik voor Wammes een bijrijdster had.
Sterkte voor je moeder en veel kracht toegewenst!
vraag voor de zekerheid aan je veezekeringadviseur wat hij er van denkt.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ingele

Bericht door Ingele » di 25 sep 2012, 19:45

Ze begon zelf over een bijdrage :+
Maar ik heb geen idee of dat nou tegenwoordig normaal is?

Heb het idee dat ze het misschien wil om serieus over te komen?
Dacht zelf meer aan een keer de hoefsmid voor te stellen als ze toch iets wil bijdragen, maar misschien is dat weer raar gedacht?

Hoe hebben jullie het geregeld verder met een bijrijder? Qua afspraken?

Edit: Buddy staal volpension, dus er hoeven geen klusjes gedaan te worden :)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 25 sep 2012, 19:50

Juist als je bijdrage vraagt ben je meer aansprakelijk.

Ik zou wel met haar ouders af spreken, omdat ze nog geen 18 is, gewoon doorspreken wat de bedoeling is
en dan weten die mensen waar ze 2 x per week uithangt.

Verder zou ik geen geld vragen, wel dat ze zou lessen bij mijn (of door mij gekozen) instructie, dat kost haar
dan toch al geld.
Wel ook even overleggen wat ze gaat doen als het slecht weer is (en wat is slecht weer?), komt ze dan ook?
En stel je paard kan om wat voor reden dan ook niet gereden worden, wat dan?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
foss

Bericht door foss » di 25 sep 2012, 20:38

Het is als je geld vraagt een soort verhuur als er wat gebeurd is dat heel moeilijk kwa verzekering
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 26 sep 2012, 05:32

ik zou ook geen geld vragen, jullie wijzen elkaar een wederdienst. Al genoeg betaalt.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
margalorenz

Bericht door margalorenz » wo 26 sep 2012, 07:04

Ik zou geen geld vragen maar een soort lesverplichting bij een door jou gekozen instructrische opleggen. Daar heeft iedereen wat aan en dat doet ze indirect toch een bijdrage.
Krista

Bericht door Krista » wo 26 sep 2012, 07:06

Ik zou ook geen geld vragen al is dat tegenwoordig wel heel "normaal" als je dat mag geloven op andere forums.
Een bijrijder/verzorger bewijst een eigenaar een dienst, zo kijk ik erop, en het is wel raar als ze daar dan ook voor moeten betalen.
Zou wel staan op zelf te betalen lessen bij dezelfde instructeur als waar je zelf lest en een gesprekje met de ouders ivm de leeftijd lijkt me ook heel verstandig.
Heel veel sterkte met en voor je moeder !
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 sep 2012, 07:21

Vroeger was daar al de discussie over dat mensen op twee manieren kunnen denken: De bijrijder die je helpt en de bijrijder die je paard wil gebruiken. Wij waren ook van de eerste categorie, maar kwamen toen eens bij iemand die juist vond dat hij zijn paarden beschikbaar stelde voor bijrijdsters en daar best wat tegenover kon staan, kostentechnisch en zag het dus niet als hulp. Denk dat de laatste tijd de financien belangrijker zijn geworden bij veel mensen om een paard te kunnen houden en zodoende een bijdrage vragen.

Zou het zelf niet doen, 'gratis' hulp is vrijblijvend, betaalde hulp zit verantwoording aan. Maar je kunt natuurlijk wel, zoals Dominique ook al zegt, de 'bijdrage' willen in de vorm van les bij je instructrice en verder simpelweg hulp rondom de verzorging, maar niet in geld.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jilly

Bericht door Jilly » wo 26 sep 2012, 07:53

Ik zou ook afzien van een vaste bijdrage, maar wel bv. 1x per week bij jouw instructrice laten lessen op eigen kosten. :j
Een bijdrage + 1 les per week (à 30 euro?) is toch al een pittig bedrag voor een student. Maar het is erg beleefd dat ze het zelf voorstelt. Is denk ik toch een signaal dat ze goede intenties heeft.

Ik zag laatst een zoekertje van iemand die een bijrijder zocht voor haar fjord. Ik schrok nogal van de prijs dus ben eens gaan zoeken op verzorgpaard oid. De prijzen zijn heel uiteenlopend, gaat van 50 euro tot de helft van de stallingskosten, hoefsmid etc. (kwam je soms op meer dan 200 euro uit voor 3x per week op niet eens zo'n bijzonder paard := )
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 08:11

bedankt in ieder geval voor de reacties :)
Ga iig even met de ouders om de tafel, dat is idd wel verstandig, ze komen vrijdag mee :-)

Ik lees nu idd op bokt dat er echt mega bedragen gevraagd worden door eigenaren :o rustig de helft van de stallingskosten.. jeej, dat zou ik zelf niet eens bedenken :n

Heb nu afgesproken dat ze twee keer in de maand gaat lessen bij mijn instructeur en dat als ze wil bijdrage in de hoefsmid oid, dat ze dat mag, maar niet hoeft van mij :)
Heb haar namelijk niet nodig om uit de kosten te komen ;)

bedankt voor het mee denken en sterkte wensen voor mijn moeder :)
Ydel

Bericht door Ydel » wo 26 sep 2012, 09:15

Wat lief dat ze zelf met een bijdrage komt!
Ik vraag ook een bijdrage, want ijzers slijten sneller en ze mogen van mij echt alles met haar!
(ik verhuur haar eigenlijk voor een paar dagen in de week :P )
Meiden zijn echt super (2 vriendinnen) en toen vorig jaar de stalling omhoog ging, zeiden ze gelijk: dat is dan zoveel per persoon!!
Echt toppers!
Als zij Ydel niet meer zouden doen dan zou ik qua tijd echt een ander huisje voor Ydel moeten gaan zoeken denk ik.
Of ergens op een land zetten waar ze zelf aan haar beweging komt...

Sterkte met je moeder Ing, is niet niets... :n
Ze komt er vast wel!! :j
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 26 sep 2012, 11:45

Ik heb het altijd zo gedaan dat de 'bijrijdster' de helft van de ijzers deed betalen en alle dingen die zij verder nog wilde. Ook gaf ze wel eens wat voor wormenkuren, maar dat was allemaal vrijblijvend. Daar was ik al erg blij mee, ze hoefde niet echt te betalen voor een aantal dagen in de week.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » wo 26 sep 2012, 12:51

Hier in de buurt is het heel normaal om een bijdrage te vragen van ongeveer 25 euro voor 1 dag 50 euro voor 2 enz.

Heb ik zelf ook gedaan, mocht dan ook wel alles met mijn pony doen
en om de week werd er gelest.

Bijdrage of niet zou wel afspraken maken over het gebruik van spullen, wat als ze iets stukmaakt of beschadigd?
Daarvoor zou ik toch de bijdrage vragen hoe klein ook

Kan ook een keer hoefsmit zijn of een zak voer o.i.d
Fran

Bericht door Fran » wo 26 sep 2012, 14:19

Sterkte met je moeder!

Ik vind het onzin om een bedrag te betalen voor een verzorgpony. Je huurt toch geen pony bij een manege zoals een lease-iets?
Wel is het normaal dat ze haar eigen lesgeld betaald, ook al stel jij die les verplicht.
Als ze een bijdrage wil leveren kan ze toch spulletjes kopen? een keer een nieuw halster, hoofdstel, zweepje of dekje? scheelt jou ook weer paar tientjes per jaar. Maar zit zo'n meisje ook niet aan een 'groot' geld bedrag vast.

Verstandig dat je met haar ouders kennismaakt! Weet je ook een beetje wat voor een soort mensen het zijn en is er meer vertrouwen van alle kanten.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ingele

Bericht door Ingele » wo 26 sep 2012, 15:02

Nadine, zijn die bedragen per maand of week?
Idd, miss wel handig om het even over de spullen te hebben, maar dat zal vrijdag met haar ouders denk ik wel aan bod komen :)
bedankt voor het meedenken :j
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 26 sep 2012, 16:09

Ten eerste sterkte met je moeder!
Ik zou ook geen bijdrage vragen, heb dat zelf ook nooit gedaan, zij helpt inderdaad jou. Wel heb ik ook altijd gevraagd te lessen bij mijn instructrice en mijn bijrijdsters waren altijd wel zo lief om samen de smid te betalen en eens een dekje of deken te kopen, dat vind ik al helemaal geweldig vooral omdat het vanuit hun zelf kwam. Goed dat je met de ouders gaat praten en inderdaad goede afspraken maken wat betreft gebruik van je spullen.
Hopelijk krijg je er een fijne betrouwbare bijrijdster bij!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Plaats reactie