De keerzijde

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Dennis

De keerzijde

Bericht door Dennis » ma 18 jun 2012, 19:56

Ik denk dat iedereen wel een beetje weet dat ik voor weinig geld mijn paardjes op een super plekje heb staan. Ik kan grotendeels doen en laten wat ik wil maar dit heeft ook een keerzijde.

De staleigenaar komt niet zo vaak en zijn schoonbroer is er iedere avond om de paarden binnen te zetten en te voeren. Nu vraag ik aan de staleigenaar toestemming als ik iets wil maken. Zo ook laatst om een stuk af te zetten voor Geke. Dat was prima, dus zo gezegd zo gedaan. Een dag later heeft de schoonbroer de draden anders gezet. Achteraf had dat een reden, maar zeg dat dan even.

Vorige week was hun hooi op en kreeg ik in de gaten dat ze van mijn hooi aan het voeren waren. Als ze in nood zitten en het gewoon vragen heb ik er totaal geen probleem mee maar het gewoon zo te pakken? De staleigenaar wist niet eens dat zijn schoonbroer dat deed. Nu zag ik vanavond de schoonbroer en ik ben er niet over begonnen want ik was benieuwd of hij zijn excuses daarvoor aan zou bieden maar niets! De volgende keer krijgt hij dat dus wel op zijn bordje.

En terwijl ik er vanavond nog even was liep er in de wei naast Geke en Dreams een verrassing! Een jaarling welsh, met een toverstafje en twee knikkers -:(- Nu zijn de dames net hengstig geweest en zal hij het kunstje nog niet kennen maar blijft hij achter de draad als ze over twee weken weer hengstig worden?

Ik heb de afgelopen week de staleigenaar twee keer gebeld om mijn "beklag" te doen en nu dat hengstje weer....

Al die kleine ergernissen maken dat manlief afgelopen week met het idee kwam om zelf een weiland te kopen. Hij vind het op stal maar wat viezig, veel katten die onder de vlooien zitten, andere mensen die hun stal niet fatsoenlijk bij houden en je met tijden een vieze lucht hebt. Hij gaat daardoor eigenlijk ook niet graag meer mee.

Ik ben normaal helemaal niet zo snel van het klagen en zeuren maar moest het even kwijt
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Mariël
Contacteer:

Re: De keerzijde

Bericht door Mariël » ma 18 jun 2012, 20:57

Logisch! gooi het er maar uit := dit alles zou ik ook niet pikken, een wei voor je zelf zou idd wel super zijn.
ik hoop dat ze een beetje bijdraaien :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 18 jun 2012, 22:19

Gooi het er maar uit hoor Dennis!

Ik wil alleen wel zeggen, dat je je ook goed de voor- en nadelen moet beseffen van het hebben van een eigen weiland. Het is veel werk hoor!

Ik weet niet of Geke nu door die schoonbroer wordt gevoerd, of dat je dat ook zelf al doet? Anders weet je dus al wel, dat je door weer en wind moet gaan, moe of niet, gevaarlijk weer of niet....

Ik heb me wel eens afgevraagd of ik levensmoe was, als ik met dat hele gladde weer naar Vorstenbosch moest. Zeker met een slecht strooiende gemeente als Veghel op de brug over de A50! Maar ik moest naar stal, ze moesten eten hebben.

Ik zou, denk ik, alle voors en tegens naast elkaar zetten. Succes ermee!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Dennis

Bericht door Dennis » ma 18 jun 2012, 22:34

Ik doe nu eigenlijk ook alles zelf, ik voer 's morgens, heb de winteren de strenge vorst met waterlopen sjouwen en alles dus dat maakt voor mij niet zo veel uit qua tijd enz
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 18 jun 2012, 22:54

Dennis schreef:Ik doe nu eigenlijk ook alles zelf, ik voer 's morgens, heb de winteren de strenge vorst met waterlopen sjouwen en alles dus dat maakt voor mij niet zo veel uit qua tijd enz
Ah, dan weet je wel wat dat is. Als er wordt gevoerd ed, kan dat soms wel eens voor verrassingen zorgen, als je het zelf moet doen nl.

Als je het kunt om een wei te kopen, dan denk ik dat jullie dat wel kunnen rooien. Heb je in ieder geval die irritaties niet en zal manlief misschien wel weer meer mee naar de paardjes gaan. Ik vond het in ieder geval altijd heerlijk om lekker in de zomer het als soort vakantieplaats te zien. Parasolletje, hangmatje, bbq erbij. Kinders in een bak water en maar genieten, zeker met uitzicht op je paardjes!
rowenna

Bericht door rowenna » di 19 jun 2012, 06:56

Nou lekker dan zeg.
Ik zou het ook niet pikken als iemand dit allemaal zonder mijn toe stemming zou doen.
Ik hoop echt dat het weiland door gaat.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Viv

Bericht door Viv » di 19 jun 2012, 07:49

Ze hadden van mij meteen de volle laag gekregen, niks jatten van mijn voer. Snap je man ook helemaal, Andy heeft ook zo'n periode gehad toen we op een stal stonden waar hij zn bedenkingen bij had.

Lekker iets anders zoeken of iets voor jezelf (heeft ook nadelen) want dit soort geintjes gaan problemen geven.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 19 jun 2012, 09:42

Dennis ik zou daar helemaal gek van worden.
Ik heb namelijk een erge hekel aan rommel en viezigheid.
Het is voor jou en de ergernissen wel fijner om je eigen te hebben.
Omdat je nu ook zelf alles doet naar mijn idee.

Succes met het maken van de beslissing.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Dennis

Bericht door Dennis » di 19 jun 2012, 09:43

Iets voor jezelf heeft ook wel zijn nadelen, maar nu heb ik naast stallingskosten ook de kosten van voer, vlas. Daarnaast schaf ik de dingen zoals stroomdraad ook zelf aan. Buiten de vaste lasten zal het me dus ook niet mega veel meer gaan kosten.
Vakanties zullen ook goed gaan, mijn schoonouders passen altijd op de hond maar vinden het ook erg leuk om dan de paarden van water te voorzien enz
Nathalie

Bericht door Nathalie » di 19 jun 2012, 09:48

Wij hebben natuurlijk pas sinds kort wat van onszelf (en de winter nog niet meegemaakt ;) ) en ik vind het heerlijk. Zelf bepalen hoe/wat je paarden eten, hoe lang ze buiten staan en waar en de hond moet toch minimaal 3 keer per dag uit en nu gaat dat dus gewoon door het bos naar de paarden.

In het weekend eten we regelmatig op stal, heerlijk!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 19 jun 2012, 11:44

Tsja helaas zal het altijd zo zijn dat je tegen dingen aanloopt, zowel op een pensionstal als dat je het van jezelf hebt. Ik heb ze sinds maart aan huis staan en doe dus ook alles zelf en zou het nu al nooit meer anders willen hoor!! Ondanks dat het veel werk is en ik beperkt wordt in mijn gaan en staan wanneer ik wil want dan moet ik iets zien te regelen, vind ik het heerlijk om alles zelf te bepalen en met niemand rekening hoef te houden! Dus als je het kunt doen, DOEN!!!! :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 19 jun 2012, 12:00

Klopt Thessa, ik vind er alleen wel een verschil in zitten of je ze aan huis hebt, of dat je je eigen stukje ergens anders hebt. Wij hebben ze nu bijna een jaar thuis en ik zou niet anders meer willen. Ik merk alleen wel, dat ik er nu anders mee om ga, als dat ik naar vorstenbosch moest. Nu doe ik alles wanneer het me uit komt. En toen ik er naar toe moest, was het meer op tijd.
Charret

Bericht door Charret » di 19 jun 2012, 12:27

Let erop dat die jaarling al vruchtbaar kan zijn he en al donders goed weet wat te doen met zijn toverstafje :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 19 jun 2012, 12:51

leoensuzanne schreef:Klopt Thessa, ik vind er alleen wel een verschil in zitten of je ze aan huis hebt, of dat je je eigen stukje ergens anders hebt. Wij hebben ze nu bijna een jaar thuis en ik zou niet anders meer willen. Ik merk alleen wel, dat ik er nu anders mee om ga, als dat ik naar vorstenbosch moest. Nu doe ik alles wanneer het me uit komt. En toen ik er naar toe moest, was het meer op tijd.
Dat is zeker een heel goed punt Suzanne. Ik heb ze nu op een stal waar ik samen met 1 stalgenoot de boel run voor onze 3 paardjes. Het is dan niet van ons zelf, maar we kunnen precies bepalen wat en hoe. Ik zou in mijn huidige situatie dus ook niet een stukje voor mezelf gaan zoeken. Dan heb ik ze A nog niet aan huis en B kan ik alles alleen regelen. Voor mij zou de enige betere optie dan waar ze nu staan paardjes aan huis zijn.

Lastig Dennis. Als je het niet meer naar je zin hebt dan zou ik zeker verhuizen. Of naar een andere stal of een eigen stukje als dat doorgaat. Dat van dat hooi zou ik trouwens ook onmiddelijk gezegd hebben. Dat kan echt niet. En let idd op het hengstje, ongelukjes zijn gauw gebeurd en de dieren in kwestie zijn al vruchtbaar. Als je tijd genoeg hebt een eigen stukje te runnen (en denk ook aan onderhoud) dan zou ik zeggen doen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 19 jun 2012, 14:59

Jouw verhaal doet mij weer beseffen dat wij een aantal jaren geleden echt de juiste keuze hebben gemaakt om na de dood van Rianne te gaan voor paard aan huis ipv bij een nieuw paard weer op zoek te gaan naar een pensionstal. In ons geval hield dat in huis verkopen en na verkoop op zoek naar een ander huis met voldoende grond en schuurruimte erbij. Ons oude huis bood die faciliteiten niet. We hebben er nooit een moment spijt van gehad want de dingen waar jij nu tegen aan loopt zijn zo herkenbaar. Dus als je het enigzins kunt versieren zowel qua financieën als qua organisatie dan zou ik er zeker voor gaan als ik jou was. Een deel van de investering heb je zo te lezen al gedaan lees ik (afrastering e.d.)
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » di 19 jun 2012, 17:09

Dennis schreef:Iets voor jezelf heeft ook wel zijn nadelen, maar nu heb ik naast stallingskosten ook de kosten van voer, vlas. Daarnaast schaf ik de dingen zoals stroomdraad ook zelf aan. Buiten de vaste lasten zal het me dus ook niet mega veel meer gaan kosten.
Vakanties zullen ook goed gaan, mijn schoonouders passen altijd op de hond maar vinden het ook erg leuk om dan de paarden van water te voorzien enz
Ik heb op verschillende stallen gestaan, en nu lekker de paardjes thuis, en die inimini kleine nadelen wegen niet af tegen de vrij heid die je er voor krijgt. Nee voor mij geen pensionstal meer, of het zou niet anders kunnen natuurlijk.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 19 jun 2012, 17:25

Ik heb jarenlang bij pensionstallen gestaan en het altijd erg gezellig gevonden. Veel aanspraak, je kon nog eens op iemand terugvallen en het werk werd altijd gedaan. Natuurlijk was er wel gezeur (je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken), maar ik heb het altijd als erg leuk ervaren en ben zelf niet zo moeilijk, maar uiteraard ook met mindere kanten. Ditzelfde geldt nu ik mijn paarden aan huis heb. Zelf voor alles zorgen is erg prettig en we genieten er volop van, maar beperkt je wel als alles ALTIJD gedaan moet worden door jou zelf en je dus toch enigszins aan tijden vast zit, minder aanspraak hebt (mijn man heeft ploegendienst en vindt het niet prettig als er mensen bij ons op het erf aan het rommelen zijn als hij ligt te slapen) en dat soort dingen. Verder is het veel meer werk dan mensen vaak denken :) en zit je bijv. ook met mestafvoer/-opslag enz. Ook bij huis heb je weleens conflicten (bijv. eigen man die zaken op zijn manier doet als hij dan een keer helpt ;)). Ik vind het eigenlijk lastig kiezen moet ik zeggen, vind het allebei wel voor- en nadelen hebben. Voor mij is van doorslaggevende betekenis dat ik "er niet naartoe hoef", omdat het allemaal lekker achter het huis is, maar misschien dat ik ooit (als ik minder pony's heb) wel weer in pension zou gaan staan, want ik mis wel een stukje gezelligheid.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 19 jun 2012, 17:39

Naisven schreef:Ik heb jarenlang bij pensionstallen gestaan en het altijd erg gezellig gevonden. Veel aanspraak, je kon nog eens op iemand terugvallen en het werk werd altijd gedaan. Natuurlijk was er wel gezeur (je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken), maar ik heb het altijd als erg leuk ervaren en ben zelf niet zo moeilijk, maar uiteraard ook met mindere kanten. Ditzelfde geldt nu ik mijn paarden aan huis heb. Zelf voor alles zorgen is erg prettig en we genieten er volop van, maar beperkt je wel als alles ALTIJD gedaan moet worden door jou zelf en je dus toch enigszins aan tijden vast zit, minder aanspraak hebt (mijn man heeft ploegendienst en vindt het niet prettig als er mensen bij ons op het erf aan het rommelen zijn als hij ligt te slapen) en dat soort dingen. Verder is het veel meer werk dan mensen vaak denken :) en zit je bijv. ook met mestafvoer/-opslag enz. Ook bij huis heb je weleens conflicten (bijv. eigen man die zaken op zijn manier doet als hij dan een keer helpt ;)). Ik vind het eigenlijk lastig kiezen moet ik zeggen, vind het allebei wel voor- en nadelen hebben. Voor mij is van doorslaggevende betekenis dat ik "er niet naartoe hoef", omdat het allemaal lekker achter het huis is, maar misschien dat ik ooit (als ik minder pony's heb) wel weer in pension zou gaan staan, want ik mis wel een stukje gezelligheid.
Heel herkenbaar Marieke, dat heb ik ook. Begrijp me niet verkeerd, want ik zit hier heerlijk. Maar ik moet zo meteen bijv de stallen nog uit gaan doen. Nu is dat met vlasstallen wel zo gebeurd, maar dan toch. Als ik naar Vorstenbosch moest, was het 's morgens voeren en als ik niet hoefde te werken, deed ik dan ook meteen de stallen uit. Zorgde dat alles klaar was, zodat ze 's avonds alleen maar binnen hoefde te zetten en gevoerd te worden.
Dennis

Bericht door Dennis » di 19 jun 2012, 21:59

Charret schreef:Let erop dat die jaarling al vruchtbaar kan zijn he en al donders goed weet wat te doen met zijn toverstafje :P
Ik ben maar zo brutaal geweest het hengstje naar het achterste gedeelte van de wei te verplaatsen, loopt nu in het hoge gras. Morgen nog even een extra draad spannen zodat ze niet meer kunnen neuzen. Heb geen zin in twee drachtige paarden straks.
Wanja

Bericht door Wanja » do 21 jun 2012, 10:21

Ik begrijp je helemaal Dennis!
Mijn ervaring is wel dat als je een plekje voor jezelf hebt, je de minste ergernis hebt (je hebt in ieder geval geen andere klanten die aan je spullen/voer/paarden zitten). Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd op grotere pensionstallen/maneges heb gestaan.
De tijden dat ik helemaal alleen stond had ik het altijd het beste voor elkaar: met mijn eerste pony en later kwam Wanja daar bij, heb ik 8 jaar bij een boer gestaan die zelf twee trekpaarden had. Dat was eigenlijk ideaal en ook nog eens om de hoek voor mij (700 meter lopen vanaf mijn huis). Hooi kocht ik van hem (wat ik gebruikte) en er was altijd toezicht. Ik ben er destijds weg gegaan, omdat hij oud werd en de paarden niet meer wilde verzorgen in de vakanties.
Toen ik zelf verhuisd ben naar een ander dorp kwam ik op een manege terecht, dat was gewoon een grote ramp. Daarna ben ik via een grote pensionstal (wat al even rampzalig was) terecht gekomen bij een particulier. Daar stonden ze op zich prima en kon ik alles zelf regelen, maar waar het niet dat hij ruzie had met zijn buren waar wij in betrokken werden (terwijl we dat zelf helemaal niet wilde). Uiteindelijk hebben we onze paarden de laatste 3 maanden voor de emigratie bij zijn buren gestald gehad en dat was ook perfect. Die mensen hielpen ons ongevraagd gewoon mee met de verzorging omdat ze dat zelf leuk vonden om te doen.
Nu heb ik ze bij huis en dat is natuurlijk het meest ideale, maar ook alleen omdat mijn ouders altijd thuis zijn. Anders heb je in principe niets of niemand om op terug te vallen...

Als er zoveel dingen zijn die irritaties opleveren (wat ik me goed kan indenken zoals je het beschrijft), zou ik toch uit gaan kijken naar iets anders. Iets huren voor jezelf bijvoorbeeld bij een boer die zelf nog paarden heeft of heeft gehad? Dat waren in mijn beleving de beste adressen!
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Plaats reactie