zweten en scheren.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Zolmar
Contacteer:

zweten en scheren.

Bericht door Zolmar » di 29 mei 2012, 07:55

Zolmar heeft het heel erg warm en begint daardoor erg te pompen en snel te ademen. Als we koelen met water gaat wordt zijn ademhaling weer veel rustiger. We zouden hem kunnen scheren. Nu mijn vraag omdat ik daar geen ervaring mee heb: hij staat op het land, kan hij zich bij een koude nacht warm houden? En als je zomers scheert, kan hij dan 's winters gewoon zonder deken blijven staan?
Mariël
Contacteer:

Re: zweten en scheren.

Bericht door Mariël » di 29 mei 2012, 11:09

Is hij slecht uit zijn wintervacht gekomen dan?
Dirkje heeft een heel dun vachtje, daar zou je niet veel vanaf kunnen scheren.
Ik zou tenzij er een medische reden voor is niet snel aan beginnen in de zomer, de nachten kunnen soms best fris zijn en met veel regen is het dan weer te koud :=
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 29 mei 2012, 12:09

Ik heb Mo vorige week een beetje geschoren. De onderkant van zijn hals, en dan niet tegen de haarrichting in, maar met de haarrichting mee. Dan komt er niet meteen zoveel vanaf.

Mo staat 's nachts alleen wel binnen, maar met dat beetje scheren moet het 's nachts ook wel lukken. Overdag staat hij toch met zijn koppie aan de grond.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 29 mei 2012, 12:41

Je kunt hem ook deels scheren.. Beer is ook nog lang niet door zijn verharing heen...heeft het ook erg warm nu. Misschien nog even aankijken?
dc

Bericht door dc » wo 30 mei 2012, 05:39

ik scheer vaak in de zomer , mijn ervaring is dat je ze gewoon zonder deken dag en nacht kan laten, omdat het gewoon net zo als een zomervachtje is.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » wo 30 mei 2012, 19:57

Bedankt voor de tips, we kijken het nog even aan, aangezien het nu weer niet zo benauwd is.
foss

Bericht door foss » do 31 mei 2012, 04:53

Heeft hij geen last van zijn luchtwegen, als hij goed door zijn vacht heen is gekomen zou ik het zo laten het weer slaat momenteel om dan heeft hij zijn vacht hard nodig.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » do 31 mei 2012, 06:04

Ik had met Sven het zelfde probleem wintervacht wou er maar niet uit en maar puffen en hijgen met rijden Da gebelt die raad dus aan om wel te scheren is niet gezond voor de pony als ze lopen te hijgen dus als ik jou was zou ik scheren en desnoods een zomer dekentje op s'nachts
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 31 mei 2012, 07:28

Brass staat momenteel geheel geschoren (afgelopen donderdag gedaan) in haar blootje 24/7 buiten. Heb een luifel waar ze onder kan schuilen voor de regen, uiteraard heb ik genoeg dekens achter de hand voor het geval ze het te koud zou krijgen van de regen. Maar nu een deken op als het 18 graden is en een beetje regen is geen heel fijne optie.
Ik kan geen endurance rijden met een vacht, ook niet met een zomervacht, als het 28 graden is en ze drie dagen achter elkaar moet lopen. Na zware arbeid krijgt ze wel even een deken (Boett/Sunshower) op een nachtje en daarna weer bloot.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » do 31 mei 2012, 10:08

ik wist helemaal niet dat de zomervacht er ook wel eens afgeschoren wordt :=
maar kan me voorstellen dat het met zware arbeid nodig is. :))
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Bailey

Bericht door Bailey » do 31 mei 2012, 14:37

Ik scheer Bailey's onderkant hals en een stukje borst. Vorig jaar mee begonnen, omdat hij zeiknat in de wei stond met warm weer en het tijdens het werk gewoon te snel te warm kreeg.
Hij vind het heerlijk, het is zo'n verandering! Hij voelt zich er écht veel beter mee.
Ik scheer nu van het voorjaar tot september ongeveer, eens in de zoveel tijd werk ik het bij. In de koude maanden scheer ik niet en laat ik het groeien, het zit er echt zó weer aan!
Bailey staat 24/7 buiten, zomer en winter. Gaat prima!
Plaats reactie