Je merrie als draagmoeder? UPDATE
Je merrie als draagmoeder? UPDATE
Stel een bekende vraagt of ze jouw merrie mag gebruiken als draagmoeder.
Doe je zoiets? Waarom wel en waarom niet?
Doe je zoiets? Waarom wel en waarom niet?
Laatst gewijzigd door Charret op zo 17 jun 2012, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
- Brittlover
Re: Je merrie als draagmoeder?
Dat ligt eraan wat ik op dat moment met de merrie doe.
Ik rij Britt actief en ook nog wel eens een wedstrijd, nee dus komt mij niet uit.
Staat ze wat te staan, dan ligt het eraan wie het is. Bekende is nogal ruim.
Merrie loopt ook de risico's van een veulen krijgen.
En er zijn zat veulens te koop, dus waarom dan ook nog fokken met iemand anders zijn merrie.
Ik rij Britt actief en ook nog wel eens een wedstrijd, nee dus komt mij niet uit.
Staat ze wat te staan, dan ligt het eraan wie het is. Bekende is nogal ruim.
Merrie loopt ook de risico's van een veulen krijgen.
En er zijn zat veulens te koop, dus waarom dan ook nog fokken met iemand anders zijn merrie.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Opzich, ik zou het wel overwegen 
En gaat het dan om embryo transplantatie of jou merrie laten dekken zodat iemand een veulen heeft uit jou merrie met zijn/haar gekozen hengst?

En gaat het dan om embryo transplantatie of jou merrie laten dekken zodat iemand een veulen heeft uit jou merrie met zijn/haar gekozen hengst?
Do, mijn eerste eigen paard! ♥
- nancy imka
Desire zou graag een veulentje van Emy fokken. Ik zelf wil geen veulen, tenminste wel van Emy maar niet voor me zelf dus dit zou voor mij een ideale oplossing zijn. Emy zou dan moeder worden voor Desire dr veulen of is dat niet wat je bedoeld 

Nee het gaat echt om een embryo transplantatie. Dus er zal niks van jouw merrie bijzitten.
En stel je doet het, wat zal er dan tegenover staan? Vraag je er dan geld voor..?
En stel je doet het, wat zal er dan tegenover staan? Vraag je er dan geld voor..?
Als je nog actief met je merrie in de sport rijdt of plannen hebt voor de toekomst zou ik het absoluut niet doen. Aan elke dracht kleven risico's, het lijf kan er een tikkie van meekrijgen waardoor je je oude niveau niet meer kan halen.
Als je uitgereden bent met je merrie of je hebt haar voor gezelschap of af en toe eens een ritje dan zou ik het wel overwegen ja.
Bij grote fokkers is het wel gebruikelijk huur voor de merrie te vragen. Hoe die bedragen precies liggen weet ik niet dan zou ik gewoon eens een rondje bellen naar bedrijven die embryotransplantatie doen.
Als je uitgereden bent met je merrie of je hebt haar voor gezelschap of af en toe eens een ritje dan zou ik het wel overwegen ja.
Bij grote fokkers is het wel gebruikelijk huur voor de merrie te vragen. Hoe die bedragen precies liggen weet ik niet dan zou ik gewoon eens een rondje bellen naar bedrijven die embryotransplantatie doen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik "gebruik" Muis eigenlijk ook een beetje
Maar voor embryotranspl. is het natuurlijk ietsjes anders.
Maar net wat Krista al zegt, gebruik je je merrie zelf nog voor het rijden en dat doe jij bij jou paarden. Je ligt er natuurlijk een tijd uit en er zijn altijd risico's aan verbonden.

Maar voor embryotranspl. is het natuurlijk ietsjes anders.
Maar net wat Krista al zegt, gebruik je je merrie zelf nog voor het rijden en dat doe jij bij jou paarden. Je ligt er natuurlijk een tijd uit en er zijn altijd risico's aan verbonden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik ga met Krista en Claudia mee.
Nou is het zo dat wij op stal een merrie hebben die aan het revalideren is van een flinke bessure. Mocht ze niet terug komen op haar oude niveau, dan wordt ze draagmoeder. In dit geval zijn beide merrie's van dezelfde eigenaar.
Nou is het zo dat wij op stal een merrie hebben die aan het revalideren is van een flinke bessure. Mocht ze niet terug komen op haar oude niveau, dan wordt ze draagmoeder. In dit geval zijn beide merrie's van dezelfde eigenaar.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Zolang je duidelijke afspraken hebt over alle bijkomende zaken zou ik het probleem niet zien.....maar je moet het wel willen en kunnen. Fokken blijft altijd een risico, of je er nu zelf mee fokt of de merrie als draagmoeder gebruikt.
Tja wat vraag je er voor? Ligt denk ik aan de persoon, maar zou het niet vreemd vinden om er huur van de merrie voor te vragen.
Tja wat vraag je er voor? Ligt denk ik aan de persoon, maar zou het niet vreemd vinden om er huur van de merrie voor te vragen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ik vind dit soort dingen sowieso veel te ver gaan. De natuur heeft nou éénmaal zijn beperkingen en daar moeten we ons eens bij neerleggen en niet maar alles naar onze hand willen zetten. Bovendien vind ik dit voor een Fjord helemaal een ver van m'n bed show.
Ik zou er dus absoluut niet aan meewerken.
Ik zou er dus absoluut niet aan meewerken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Anita, Charret heeft ook nog een fries, wie weet.(was toch ook een merrie of zit ik er naast???)
Ik vind het niet echt raar maar ik heb een aantal jaren geleden een tijd in de kliniek in Kesteren gelopen en heb daar geholpen bij embryotransp. en dat is toch indrukwekkend.
Ik vind het niet echt raar maar ik heb een aantal jaren geleden een tijd in de kliniek in Kesteren gelopen en heb daar geholpen bij embryotransp. en dat is toch indrukwekkend.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik zou niet staan te springen eerlijk gezegd. Er loopt na 11 maanden geen veulen van je eigen merrie, maar je merrie mag wel alle risico's lopen.
Je merrie uitlenen om er in goed overleg een hengst op zetten zou voor mij nog weer wat anders zijn. Dat zou ik wel overwegen.
Je merrie uitlenen om er in goed overleg een hengst op zetten zou voor mij nog weer wat anders zijn. Dat zou ik wel overwegen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
Wij hebben op een Friese keuring regelmatig een friese merrie gezien met een KWPN veulen. Er staat nergens bij dat Charret dit bij Alies overdenkt. Ze vraagt alleen hoe we hierover denken.
Het is net wat de anderen ook al zeggen; als ze toch niets staan te doen, waarom niet? Gebruik je haar in de sport, zou ik het denk ik niet doen.
Ik vind dat er zeker wel een vergoeding tegenover mag staan! En ik denk dat ik ook in het contract zou laten zetten, dat je voor de bevalling ook alles goed geregeld hebt. Ik denk aan camera in de stal, birthalarm en eventueel DA kosten. Je merrie loopt risico en wat voor veulen krijg je in de merrie? Als je een fjord met een fjordenveulen hebt, is het risico minder groot, dan met een groter ras paard. Al zou dat veulen ws niet zo groot worden.
Het is net wat de anderen ook al zeggen; als ze toch niets staan te doen, waarom niet? Gebruik je haar in de sport, zou ik het denk ik niet doen.
Ik vind dat er zeker wel een vergoeding tegenover mag staan! En ik denk dat ik ook in het contract zou laten zetten, dat je voor de bevalling ook alles goed geregeld hebt. Ik denk aan camera in de stal, birthalarm en eventueel DA kosten. Je merrie loopt risico en wat voor veulen krijg je in de merrie? Als je een fjord met een fjordenveulen hebt, is het risico minder groot, dan met een groter ras paard. Al zou dat veulen ws niet zo groot worden.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik zou het niet doen geloof ik. Het leuke van fokken vind ik juist de combi met je merrie. Als iemand nu interesse heeft in de kwaliteiten van de merrie dan zou ik het wel doen, heb ik ook al gedaan. Maar alleen het draagmoederschap lijkt me niets.. Kan ook niet precies zeggen waarom niet. Zelfde risico's en nadelen natuurlijk, maar nee.
Misschien wel omdat ik dat jaar dan zelf niet kan fokken met de merrie, hihi..
Moet dan wel een heel verleidelijk bedrag aan vast zitten wil ik dat doen, zonder vergoeding zeker niet!
Misschien wel omdat ik dat jaar dan zelf niet kan fokken met de merrie, hihi..
Moet dan wel een heel verleidelijk bedrag aan vast zitten wil ik dat doen, zonder vergoeding zeker niet!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik zou het wel overwegen, stel dat de bekende inkwestie een oudere merrie heeft die nog wel vruchtbaar is maar wegens leeftijd of ziekte geen veulen meer kan dragen en grootbrengen maar ze willen er nog wel heel graag een veulen van hebben, waarom elkaar dan niet helpen? Wel zou ik op papier zetten dat alle bijkomende kosten voor de bekende is.
Ik zou het bijvoorbeeld niet doen als mijn merrie in de sport loopt en als draagmoeder ingezet wordt zodat de merrie van de bekende dan in de sport kan blijven. Ik zou mijn eigen prioriteiten er niet voor opzij zetten.
Geke mag in de toekomst misschien ook een keer als "draagmoeder" fungeren. Mocht bij mijn oom een van de paarden wegvallen, dan mag hij van mij een veulen hebben. Zal dan een hengst van mijn keuze zijn, maar ik hoef er verder niets voor te hebben. Ik wil voor mijn plezier fokken en als een nakomeling dan op kan groeien bij mijn oom vind ik dat prima
maar dat is natuurlijk weer een hele andere koek als embryo transplantatie
Ik zou het bijvoorbeeld niet doen als mijn merrie in de sport loopt en als draagmoeder ingezet wordt zodat de merrie van de bekende dan in de sport kan blijven. Ik zou mijn eigen prioriteiten er niet voor opzij zetten.
Geke mag in de toekomst misschien ook een keer als "draagmoeder" fungeren. Mocht bij mijn oom een van de paarden wegvallen, dan mag hij van mij een veulen hebben. Zal dan een hengst van mijn keuze zijn, maar ik hoef er verder niets voor te hebben. Ik wil voor mijn plezier fokken en als een nakomeling dan op kan groeien bij mijn oom vind ik dat prima

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ja dit is altijd moeilijk ligt er natuurlijk aan wat je met je paard doet en wat de afspraken daarvoor zijn.
Het kan natuurlijk risico's meebrengen, ik vind dit eigenlijk ook wat tever gaan laat de natuur zijn gang maar gaan.
Wat je nu bij koeien al kan en ik geloof ook bij paarden dat je van te voren kan bepalen wel geslacht het gaat worden zo heeft een kennis dit met zijn koe gedaan echt apart.
Het kan natuurlijk risico's meebrengen, ik vind dit eigenlijk ook wat tever gaan laat de natuur zijn gang maar gaan.
Wat je nu bij koeien al kan en ik geloof ook bij paarden dat je van te voren kan bepalen wel geslacht het gaat worden zo heeft een kennis dit met zijn koe gedaan echt apart.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
We hadden het er toevallig op het werk over laatst. Collega heeft ook haar merrietje opgegeven voor draagmoederschap en dat verdiend ook nog wel leuk. Ik stond er toen niet negatief tegenover, bedoel...fokken is geweldig leuk, weet niet in hoeverre je het dan 'zelf' mee mag maken. Verder als alle regels goed op papier staan...waarom dan zelf je flink in de kosten werken voor een veulen, terwijl iemand anders het ook wel wil betalen....tuurlijk, risico's zijn er altijd, maar overal mee...dus daar zou ik het niet meteen om laten als je het zelf geweldig mooi lijkt!
ET is niet mijn doelstelling (vind natuurlijk dekken ook mooier dan KI, maar dat is ook al ingeburgerd), maar als het zich aandient...waarom ook niet.
Bij die collega werd alles omtrent de dracht vergoed, wat specifiek voor de dracht was. (van de benzinekosten om naar de DA of waar dan ook te rijden ten behoeve van de dracht, als alle DA-bezoeken, extra stro op het eind, wormspuiten, entingen, voer, etc, etc)
ET is niet mijn doelstelling (vind natuurlijk dekken ook mooier dan KI, maar dat is ook al ingeburgerd), maar als het zich aandient...waarom ook niet.
Bij die collega werd alles omtrent de dracht vergoed, wat specifiek voor de dracht was. (van de benzinekosten om naar de DA of waar dan ook te rijden ten behoeve van de dracht, als alle DA-bezoeken, extra stro op het eind, wormspuiten, entingen, voer, etc, etc)
Geluk is de vrucht van intens werk
Waarom voor perse Fjord te ver?Anita schreef: Bovendien vind ik dit voor een Fjord helemaal een ver van m'n bed show.
@Claudia, mijn Jouke is een grote kerel

Het zou gaan om een merrie die zelf kern gezond is alleen vergiftig haar veulen bij de geboorte [mensen hebben dat ook, ben even de benaming hiervoor kwijt..] Onderzoek wordt nu gedaan, maar ze waren aan het denken van hoe ze dan toch met die merrie konden fokken. Zo kwam ik met deze vraag.
Waarom zij graag met deze merrie zouden fokken is omdat de bloedlijn super interessant is en eigenlijk niet verloren mag gaan. Deze merrie, haar zus en moeder staan bv in de top 500 van beste merries.
In zo´n geval zou ik alleen willen uitsluiten of iets dergelijks niet genetisch overgedragen kan worden, oftewel...krijgt het veulen, als het een merrie is, niet met hetzelfde probleem te kampen!??
Geluk is de vrucht van intens werk
Hiermee geef je al zelf het antwoord waarom ik het te ver vind gaan voor een Fjord maar bijv. ook voor een Haflinger, Shet enz. enz.Charret schreef:Waarom voor perse Fjord te ver?Anita schreef: Bovendien vind ik dit voor een Fjord helemaal een ver van m'n bed show.
@Claudia, mijn Jouke is een grote kerel
Het zou gaan om een merrie die zelf kern gezond is alleen vergiftig haar veulen bij de geboorte [mensen hebben dat ook, ben even de benaming hiervoor kwijt..] Onderzoek wordt nu gedaan, maar ze waren aan het denken van hoe ze dan toch met die merrie konden fokken. Zo kwam ik met deze vraag.
Waarom zij graag met deze merrie zouden fokken is omdat de bloedlijn super interessant is en eigenlijk niet verloren mag gaan. Deze merrie, haar zus en moeder staan bv in de top 500 van beste merries.
De economische waarde van de merrie waar jij het over hebt is vele malen groter dan van onze koudbloeden en dus is het economische verlies ook veel groter als dit verloren zou gaan.
Onze Fjorden e.d. worden vooral hobbymatig gehouden en daarom vind ik het deze kunstgrepen 'niet waard'. De kosten wegen bij lange na niet op tegen de baten.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco