Vitaminespuit

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Daphne

Vitaminespuit

Bericht door Daphne » wo 09 mei 2012, 10:05

Ik lees hier wel eens dat mensen hun paard een soort vitamineshot geven. Ik zit eraan te denken om Yanneke er ook een te geven, want ik vind haar een beetje mat/vlak de laatste weken. Niet alleen met rijden, maar ook op de wei. Ze krijgt voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, wanneer ik rij krijgt ze extra muesli. Onder het zadel is ze niet sloom, maar wat wel dus wat matter dan normaal. De dierenarts heeft al naar haar hart en longen geluisterd en die klinken ok. Haar gebit is 2 maanden geleden nog gedaan dus dat kan het ook niet zijn. Het zadel wordt komende week gecontroleerd maar dat heeft mijns inziens niets te maken haar matte gedrag. Ze ziet er ook goed uit dus ik weet niet zo heel goed wat ik er nu mee aanmoet. Nu dacht ik, misschien kan ik haar wel zo'n vitaminespuit geven. Baat het niet dan schaadt het niet toch? Geven jullie deze spuiten regelmatig, of alleen als er aanleiding voor is? En welk merk, gewoon die van Sectolin ofzo?
Femzjje

Re: Vitaminespuit

Bericht door Femzjje » wo 09 mei 2012, 10:19

Ik heb Aag afgelopen januari & februari een vitaminespuit gegeven (op aanraden van stalgenootjes). Ze had toen erg weinig weerstand en bleef maar kwakkelen met haar gezondheid. Ik weet niet of die spuiten ook echt wat geholpen hebben, maar kwaad kon het ook niet (kreeg ik te horen).. O:) Uiteindelijk moest de dierenarts alsnog komen, omdat het niet beter ging :P
Ik had die van mij toen bij de Ranzijn gekocht, maar ik weet niet meer welk merk het was.. Je mocht maar 1 spuit per maand geven stond er in de bijsluiter en het was een groen doosje :P Aagje vond ze trouwens wel erg lekker!
Iljar, kleine boef! ♡ (Manus x Hanneke)
Rust zacht, lieve Aag
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 09 mei 2012, 10:29

Er is een paar jaar geleden eens een onderzoek gedaan naar vitaminespuiten (ik meen door Bit). Daaruit kwam naar voren dat de meesten vooral een placebo effect hadden.
Een vitaminespuit die wel effectief is, is die van de dierenarts. Die krijg je niet voor niets alleen maar op die manier. De concentraties zijn hoger dan die van de orale spuiten die wel in de vrije handel verkocht mogen worden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Viv

Bericht door Viv » wo 09 mei 2012, 10:40

Spekkier hier krijgt er normaalgesproken een na de rui, maar hij stuitert lekker rond dus das niet nodig nu :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 09 mei 2012, 10:57

Ik doe het met Beer ook in het najaar als ik hem scheer. Soms ook in het voorjaar, bij de eerste ontworming. Nu worden ze op basis van mestonderzoek ontwormt dus nog niks erin gedrukt. Als je 'm geeft, kun je 'm in 2 keer geven, kreeg ik als tip. Dan nemen ze meer van de spuit op, in etappes. Anders piesen ze het restje dat ze niet gebruiken weer uit, dus als je het verdeeld zou het optimaler zijn...zeggen ze.. haha!
claudia

Bericht door claudia » wo 09 mei 2012, 10:59

Ik geef de jonge paarden en de drachtige regelmatig een energybooster van Equestro.
Worden ook gegeven bij zware inspanningen.

Ik bestel ze altijd via de praktijk.
Ik vind het wel fijne dingen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 09 mei 2012, 11:00

Ohja, de spuit die ik gebruik heet 'Opkikker', gewoon bij de ruitersportzaak te krijgen.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 09 mei 2012, 11:18

nina1993 schreef:Er is een paar jaar geleden eens een onderzoek gedaan naar vitaminespuiten (ik meen door Bit). Daaruit kwam naar voren dat de meesten vooral een placebo effect hadden.
Een vitaminespuit die wel effectief is, is die van de dierenarts. Die krijg je niet voor niets alleen maar op die manier. De concentraties zijn hoger dan die van de orale spuiten die wel in de vrije handel verkocht mogen worden.
Dat geloof ik wel ja. Mijn dierenarts is vorige week geweest en hij vond het toen niet nodig. Dus ik wil hem eigenlijk ook nu niet weer bellen hiervoor. Misschien moet ik toch maar voor het placebo-effect gaan :D Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zelf niet fijn vind om nu 'niks' te doen en maar af te wachten.

Ik zal eens kijken welke vitaminespuiten ze bij de ruitersportzaak hier verkopen. Anders bestel ik er een via internet.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 09 mei 2012, 11:21

Ik geloof er niet zo in. Bij een mens word alleen K A D E opgeslagen, de rest gaat er bij overtollig gewoon uit via plas. Weet niet of dat bij paard ook zo is. Ik zou eerder een vitamine brok als constante leverancier aanbieden. Ik ben van mening dat je tuurlijk en fjord op ruwvoer kan houden, maar wie zegt mij dat er voldoende vit-min in het hooi zit. En om dan elk ak te laten onderzoeken.. Ik zou dan gaan voor een pavo liga, subli ponybrok of marstall force
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 09 mei 2012, 11:29

Ik ga helemaal met Tamara mee. Ik zou ook gaan voor een rijker gevitamineerde brok, in die vitamine spuiten geloof ik ook niet heel erg. Heb zelf goede ervaringen met PAVO liga en Subli ponybrok.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
claudia

Bericht door claudia » wo 09 mei 2012, 11:33

Ook een paard plast het overtollige uit.
Ik geef een energybooster om dat wat ze op dat moment te kort komen aan te vullen.
Zortin krijgt hem dus nooit, energy genoeg. Maar de jonge paarden en de drachtige om ze even een shotje te geven.
Niks mis mee, wat ze teveel krijgen plassen ze uit.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 mei 2012, 12:35

Daphne schreef:Dat geloof ik wel ja. Mijn dierenarts is vorige week geweest en hij vond het toen niet nodig. Dus ik wil hem eigenlijk ook nu niet weer bellen hiervoor. Misschien moet ik toch maar voor het placebo-effect gaan :D Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zelf niet fijn vind om nu 'niks' te doen en maar af te wachten.

Ik zal eens kijken welke vitaminespuiten ze bij de ruitersportzaak hier verkopen. Anders bestel ik er een via internet.
Dat is toch zonde van je geld, kun je het net zo goed voor het huis in de sloot gooien zoals dan vaak gezegd wordt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » wo 09 mei 2012, 12:51

Misschien is Yanneke wat extra muesli geven wel genoeg gewoon iedere dag een halve schep, krijgt Udo ook en James een hand en dat iedere dag en Fimke krijgt 2 kilo per dag, dit alles verdeel ik over twee keer.
Heb nog nooit ergens last van gehad, en paardjes hebben een mooi glanzend velletje.en genoeg energie.Ik geloof eerlijk gezegt ook niet zo in die vitaminen shots, of ze moeten inderdaad van de dierenarts komen en ziet wel of het echt nodig is of niet.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Daphne

Bericht door Daphne » wo 09 mei 2012, 13:03

Tamara schreef:Ik geloof er niet zo in. Bij een mens word alleen K A D E opgeslagen, de rest gaat er bij overtollig gewoon uit via plas. Weet niet of dat bij paard ook zo is. Ik zou eerder een vitamine brok als constante leverancier aanbieden. Ik ben van mening dat je tuurlijk en fjord op ruwvoer kan houden, maar wie zegt mij dat er voldoende vit-min in het hooi zit. En om dan elk ak te laten onderzoeken.. Ik zou dan gaan voor een pavo liga, subli ponybrok of marstall force
Daar heb je wel gelijk in. Paarden slaan de overtollige vitaminen geloof ik ook niet op.

Misschien dat ze inderdaad wel een structureel vitaminetekort heeft en dat los je met zo'n spuitje natuurlijk ook niet op. Maar anderzijds, als Yannes te weinig vitamines en mineralen binnen zou krijgen, dan zouden de andere paarden op stal daar ook 'last' van moeten hebben. En dat is weer niet het geval, althans het uit zich niet in slome paarden oid. Op stal wordt al Pavo gevoerd, alleen dan de suikerarme muesli variant. Zelf geef ik eigenlijk ook alleen muesli bij, als extratje na het werken. Yanneke wordt wel gauw dik en ze heeft al twee keer bevangen gestaan, dus vandaar dat ik het wel "eng" vind om met voer te gaan experimenteren. Ik kan natuurlijk wel dagelijks de muesli gaan aanbieden ipv alleen na het rijden, eens kijken hoe dat uitpakt.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 09 mei 2012, 13:07

Ik zit nu eens te vergelijken wat er qua vitamines in een kg Pavo muesli zit ten opzichte van wat een paard nodig heeft... Wat dat betreft zit er in Pavo echt veulll meer dan de dagelijkse behoefte. Dus ik zal eerst idd eens proberen hoe ze het doet op een dagelijkse schep muesli. Als ik over een week dan nog geen verschil merk kan ik altijd nog zo'n shotje halen.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 mei 2012, 13:35

Beschikt ze ook over een liksteen?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » wo 09 mei 2012, 14:48

Ik geef ze nooit, zonde van het geld.
Structurele tekorten of verzwakt zijn door inspanning of ziekte los je hier niet mee op.
Als ze echt niet fit zijn laat ik gewoon bloed controleren en handel aan de hand van die uitkomsten.

Mijn vos is van de winter een dikke week ziek geweest (koorts) en die kwam bijvoorbeeld niet lekker bij nadat hij koortsvrij was geweest. Na bloedcontrole is zijn rantsoen tijdelijk aangepast en heeft hij een kuurtje Megablud gehad. Dan staan ze je snel weer fit aan te kijken.
Is hier te vinden http://www.dochorse.nl/sterivet-mega-blud.html
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
dc

Bericht door dc » wo 09 mei 2012, 16:01

wij gaven/geven altijd de energie boost van cavalor. werkt zeer goed. dit wordt gebruikt bij topsportpaarden op het hoogste niveau, dus met dat placebo effect valt wel mee denk ik. (althans van dit merk)

kan nooit kwaad.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 09 mei 2012, 17:51

Anita schreef:Beschikt ze ook over een liksteen?
Misschien ook wel iets! Ik heb een himalya liksteen daar zitten extra mineralen in.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Daphne

Bericht door Daphne » wo 09 mei 2012, 18:26

Anita schreef:Beschikt ze ook over een liksteen?
Nu je het zegt, nee, die heeft ze op dit moment niet :)* Wel altijd gehad. Nu zal dit wel niet dé oorzaak zijn, maar toch wel slim om weer op te hangen. Stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had!
Krista schreef:Ik geef ze nooit, zonde van het geld.
Structurele tekorten of verzwakt zijn door inspanning of ziekte los je hier niet mee op.
Als ze echt niet fit zijn laat ik gewoon bloed controleren en handel aan de hand van die uitkomsten.

Mijn vos is van de winter een dikke week ziek geweest (koorts) en die kwam bijvoorbeeld niet lekker bij nadat hij koortsvrij was geweest. Na bloedcontrole is zijn rantsoen tijdelijk aangepast en heeft hij een kuurtje Megablud gehad. Dan staan ze je snel weer fit aan te kijken.
Is hier te vinden http://www.dochorse.nl/sterivet-mega-blud.html
Hoe langer ik er over nadenk, denk ik dat het hier niet om een structureel tekort gaat. Tot augustus 2011 heeft ze altijd alleen maar op ruwvoer en gras geleefd zo ongeveer en daar was ze niet mat op. Nu is het ook pas sinds 1,5 of 2 weken dat ik haar net iets minder wakker vindt. Dus vandaar dat ik in eerste instantie dacht om even een 'boost' te geven. Nu ga ik eerst proberen met voer allemaal wat op te schroeven. Mocht dat over een week(je) geen resultaat geven dan probeer ik zo'n spuit/kuurtje en anders vraag ik de dierenarts het bloed te controleren. Bedankt voor de MegaBlud tip!
dc schreef:wij gaven/geven altijd de energie boost van cavalor. werkt zeer goed. dit wordt gebruikt bij topsportpaarden op het hoogste niveau, dus met dat placebo effect valt wel mee denk ik. (althans van dit merk)

kan nooit kwaad.
Bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken maar ik heb het idee dat dit idd meer voor een voorspoedige recuperatie is voor sportpaarden. Daar kan ik mijn Yannes niet echt onder scharen :D
Plaats reactie