Het Boomloos-zadel topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
rowenna

Re: Het Boomloos-zadel topic!

Bericht door rowenna » zo 26 feb 2012, 21:31

Ik heb de stevige en de inlages voor vps, maar gebruik alleen de stevige, merk wel dat die beter zijn qua drukverdeling. die voor vps zijn wel erg dun. Ook bianca van boomloosrijden raad gewoon de stevige inlages aan.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 27 feb 2012, 06:54

Ik gebruik ook de stevige voor VPS.
Die andere vind ik dus ook te dun.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Lisa

Bericht door Lisa » ma 27 feb 2012, 11:48

anne: ja heb ik toen cherokee gekocht idd. En bbp raad ik idd iedereen aan. Je zit word zo onafhankelijker!

Ik heb nog even een fabeltje over de inlages!! (van de meneer van de barefoot in Beilen)
Veel mensen denken dat je bij VPS ook dikke/stevigere inlages moet hebben. Dit hoeft alleen als je zelf wat steviger bent.
In principe is door de vps de drukverdeling/ruggengraatvrijheid al goed geregeld. De inlages zorgen dan nu alleen nog voor stabielheid. Ga je daar dan ook nog dikkere inlages in gooien komt het zadel hoger op het paard te liggen en ligt hij minder netjes eigen te hoog. (zo dicht mogelijk op het paard met een goede drukverdeling is het beste). Ben je wat steviger kun je wel beter de stevigere inlages doen. Deze worden dan dieper ingedrukt en dan krijg je hetzelfde effect als dat je minder dikke inlages hebt met een minder zwaar persoon.

Ik heb er totaal geen verstand van en daarom er ook uitgebreid naar gevraagd. Ik vond het wel logisch klinken eigenlijk!'
Zadel zonder VPS kan je wel beter de dikkere indoen voor een beter ruggengraat vrijheid.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 27 feb 2012, 12:26

En aangezien ik wat aan de steviger kant ben O:)

Ik ga alleen morgen even de pommel omruilen.
Toch even voorgelegd aan iemand omdat ik nog steeds twijfelde.
Had de oude versie pommel (wide) in de cheyenne en heb hem nu ook.
Maar hij ligt niet zo super meer als eerst.
En de xxl pommel ligt dus wel goed.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
Lisa

Bericht door Lisa » ma 27 feb 2012, 16:15

Ik heb voor Britt ook de xxl erin! Die ligt prima! (nou moet ik zeggen dat Britt ook wel erg rond is hoor!
Op Manus paste de M beter)
Alinde mijn ster!!

pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 27 feb 2012, 17:18

Denk dat Briit idd wat ronder is als manus :j
Cindy is ook wat ronder geworden de afgelopen periode O:)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 27 feb 2012, 17:49

Heb bij RB maatje L.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Annne

Bericht door Annne » ma 27 feb 2012, 18:25

Leuk dat je de Cherokee gekocht hebt Lisa!

Volgens mij zit in mijn zadel een maat m pommel. Maar dat is geen échte barefoot ;)
Wat vinden jullie van die western zadels van barefoot?
Persoonlijk vind ik ze wel gaaf! :)

Hoe was je ritje Rowien?
Do, mijn eerste eigen paard!
Jowien

Bericht door Jowien » ma 27 feb 2012, 19:41

Zo te horen kan ik dus prima met de stefige inlages blijven rijden, ook nu met VPS. Want ook ik ben niet de lichtste ruiter. Scheelt weer.
Eerste ritje gister was lekker. Ik had alleen het idee/ gevoel dat het voorboogje wat hoger was, met lichtrijden kwam ik er af en toe tegenaan. En dan niet met mijn bovenbenen (wat ik bij mn oude zadel wel eens had), maar 'in het midden'. Even wennen dus, goed rechtop lichtrijden. Ach, is ook weer goed voor mijn houding. Ietsje minder gevoel dan zonder VPS, maar niet echt een groot verschil, nog steeds wel het close-contact-gevoel.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » di 28 feb 2012, 20:56

@Jowien: hoe bevalt je FRA/westip singel? Onze singel is nu ook aan vervanging toe en mijn oog was ook op de FRA super singel gevallen. Trouwens morgen, woensdag, komt Hans "schoenen" passen.
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » wo 29 feb 2012, 13:09

Gister de pommel ingeruild voor een xxl.
Smiddags nog even snel langs cindy om te passen,maar dat lag verder prima.
En dankzij de banaansingel schuift de boel ook niet meer.
Nu alleen nog een keertje oppas voor emy en dan kan ik er weer eens opklimmen.
Nicole74

Bericht door Nicole74 » wo 29 feb 2012, 16:27

Ik ga binnenkort de cherokee en de london testen. Ben heel benieuwd.
Vjellko :+:
Onze nieuwe website Stichting Mensport en Endurance Etten-Leur
Jowien

Bericht door Jowien » wo 29 feb 2012, 16:55

De WESTIP-singel bevalt mij goed. Is denk ik niet geschikt voor paarden met een erg gevoelige huid. Het stuk waar je je 'rest' van de singelstoten onder weg schuift, kun je langs de singel verschuiven. Dat vind ik erg handig. Maar het is wel een redelijk hard randje, dat schuifding. Je kunt 'm zo schuiven dat je paard er weinig last van heeft (meer aan de zijkant ipv onderkant), maar het blijft een randje.

@Zolmar off-topic: super dat Hans binnenkort komt voor de schoenen!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 29 feb 2012, 20:49

@ lisa, het nadeel van rijden met dunne bijlages onder de vps, is dat er vaak drukplekken komen door de beugelophanging, vandaar dus de dikke inlages.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Lisa

Bericht door Lisa » do 01 mar 2012, 08:45

oke nouja daar heb ik nog geen ervaring mee en deze uitleg kreeg ik dus van de meneer van de Barefoot.
Ik vond het wel logisch klinken vandaar dat ik het hier vermeld.

Als je namelijk te dikke inlages en VPS hebt komt je zadel dus te hoog op je paard te liggen en dan lijkt het mij ook juist dat hij absoluut niet lekker ligt. Al heb je dan idd een dikker stuk onder je beugel ophang, maar
als het goed is gebruikt iedereen zijn beugels alleen om de voet op de plek te houden en hangt je gewicht er niet of nauwelijks op.
Alinde mijn ster!!

Jowien

Bericht door Jowien » do 01 mar 2012, 19:39

Zo, mijn nieuwe zadel heeft er inmiddels heel wat kilometers (endurance-training) op zitten in een paar dagen. Geen probleem, heerlijk. Ik laat de stevige inlages er lekker onder. Ik zit wel iets hoger inderdaad, kan ook (deels) door de VPS komen misschien, maar het zit goed voor ons. Alleen de gaatjes in de singelstoten zijn nog zo klein, moeten nog wat uitrekken. Nu krijg ik m'n singel moeilijk weer los! Nou ja, gaat vanzelf wel beter denk ik, gewoon vaak gebruiken.
rowenna

Bericht door rowenna » do 01 mar 2012, 19:43

Lisa schreef:oke nouja daar heb ik nog geen ervaring mee en deze uitleg kreeg ik dus van de meneer van de Barefoot.
Ik vond het wel logisch klinken vandaar dat ik het hier vermeld.

Als je namelijk te dikke inlages en VPS hebt komt je zadel dus te hoog op je paard te liggen en dan lijkt het mij ook juist dat hij absoluut niet lekker ligt. Al heb je dan idd een dikker stuk onder je beugel ophang, maar
als het goed is gebruikt iedereen zijn beugels alleen om de voet op de plek te houden en hangt je gewicht er niet of nauwelijks op.
de inlages zijn niet te dik, en mijn zadel ligt heel netjes.
Wat betreft de gewicht in de beugels heb je gelijk, en toch hoor je dat aondanks dat veel paarden toch drukplekken kregen met dunne inlages.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Lisa

Bericht door Lisa » vr 02 mar 2012, 08:56

Nouja maakt ook niet uit. Net wat zeg ik heb er zelf geen verstand van. Dit vertelde die meneer en het klonk mij logisch in de oren. Ik denk ook echt niet dat het wel of niet echt goed is voor het paard, maar dat het gewoon 2 opties zijn toch!
Alinde mijn ster!!

rowenna

Bericht door rowenna » vr 02 mar 2012, 16:27

dat denk ik ook, en wat de een prettig vind kan de ander wel niks vinden :D
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 22 mar 2012, 13:59

Ik kan me hier ook melden!!! Ik ga niet volledig boomloos, maar ik heb er sinds Flanders Horse Expo dankzij mijn aller-, aller-, aaaaaallerliefstigste vriend van de heeeeeeele wereld wel een echte Christ Barebackpad bij!!! Ik zag em hangen bij de stand van Aleashop (zij verkopen ook FRA-spullen). Het ging om een afgekeurd testmodel dat ze verkochten (vandaar dat merknaam er ook niet op staat, maar je ziet wel dat het een Christ is, heeft ook zo'n foampje vanachter). Het model was afgekeurd omdat de singelstoten niet echt stevig waren, waardoor ze hem met een fikse korting (lees: 200 euro korting) verkochten. Ik ging door het dolle heen, maar had niet de centen (ben nog steeds op zoek naar werk, maar dat vlot niet) om hem te kopen. Zegt mijn vriend: "als hij er zondag nog hangt, krijg je em van me"

En zo geschiedde, want zondag hing hij er nog!!! Ik kon kiezen tussen het grote en het kleine model en ben voor het kleine gegaan omdat ik bang was dat Falco in het grote model zowat zou verzuipen met zijn korte rug. De verkoper verzekerde me ook dat mijn kont wel in de kleine pad zou passen en dat is gelukkig ook zo (goed voor het ego O:) ). Ik heb hem eergisteren even getest en meeeeeeen wat zat dat lekker! Heerlijk contact met Falco's rug en toch niet zo wiebelglad dat ik elke seconde dacht dat ik eraf zou glijden (heb ik met een blote rug wel). We hebben zelfs een galopje gedaan op elke hand! Het zat en voelde echt heerlijk!

Maar mijn zadeltje gaat toch de deur nog niet uit hoor :+
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Plaats reactie