Stel je voor, paarden bij huis

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Kelly

Re: Stel je voor, paarden bij huis

Bericht door Kelly » di 31 jan 2012, 10:49

Pablo schreef:Wat leuk dat iedereen zo meedenkt. Een binnenbak gaat er niet komen, nooit gehad en ook nu geen behoefte aan. De rijbak zal een eb en vloed worden dus sproeiers zijn dan niet nodig. Ik zit nog te twijfelen met boxen, binnen of buiten. Als het binnenboxen worden dan wel met open voorkant. Dat vind ik mooi! Verder wil ik de paddock dichtbij de boxen zodat ik niet 4/5 paarden aan t handje naar buiten hoef te zetten. Maar hoe of wat hangt af van de vergunningen die we moeten aanvragen. Wasplaats moet ook gemaakt worden, liefst met warm water haha. Oja, ook wil ik zo'n verwarmsysteem op het water voor de paarden. Ik heb zo'n hekel aan water sjouwen in de winter. Die oproldraden heb ik ook gezien, maar de recensies erbij zijn niet om over naar huis te schrijven. Dus dan misschien toch t elastiek maar.
Wat dacht je van binnenboxen met een buitenluik?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 31 jan 2012, 10:56

Kelly, ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik wil dan eigenlijk binnenboxen met een deur naar buiten, daar wat verhard richting de paddock. Paddock paradise is inderdaad mooi, maar voor mij niet geschikt. Grote kans dat er een hengst bij komt te staan :D

En Suzan, verwarmingsunit kost ongeveer 900 euro wat ik gezien heb :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 31 jan 2012, 13:17

Het ligt er natuurlijk in eerste instantie aan waar je terecht komt. Hoe ziet het huis en evt. bijgebouwen eruit wat je uiteindelijk gekocht hebt en welke mogelijkheen heb je daar.

Toen Rianne dood ging hebben Jeroen en ik besloten dat er geen paard weer op pension kwam maar dat we die bij huis wilden hebben. Omdat dit bij ons vorige huis niet mogelijk was, want nog geen 1000 vierkante meter grond erbij en alleen een losse garage die gevuld was met kennels, besloten dit huis te koop te zetten en daarna op zoek te gaan naar iets waar dat wel mogelijk was. Dat oude huis was destijds redelijk snel verkocht, september te koop en in maart verkocht. Toen kon de zoektocht echt van start gaan.

Het uitgangspunt was een ruim huis met hoge muren en voldoende schuurruimte om daar een stal, trailer, tractor, menwagen, landbouwwagen, hooi, stro, hondenkennels (we hadden destijds nog 5 grote honden, nu nog 2) en Jeroen zijn oldtimers (destijds 3, nu inmiddels een stuk of 6, 7) in kwijt te kunnen. Daarnaast moest er natuurlijk grond bij zijn, minimaal zo rond een hectare. Heel veel huizen gespot op Funda maar of er was onvoldoende grond of onvoldoende schuurruimte bij of het huis zelf stond ons niet aan.

Uiteindelijk hier in Mantinge terecht gekomen in een grote boerderij bestaande uit een woongedeelte en een deel met koeienstallen met daarbij een grote ligboxenstal voor melkvee, een open schuur (1 kant open), een kleine voormalige varkensschuur en een stookhutje. Er was oorspronkelijk een huiskavel bij van 13 hectare maar dat werd ons te gortig. We konden aangeven hoeveel grond we er bij wilden en uiteindelijk is dat zo'n 2,2 hectare geworden. Dit is de totale grond, dus ook waar het huis en de schuren op staan. Aan weiland hebben we een ruime 1,5 hectare.

Toen het nieuwe paard kwam bleek dat Meline te zijn die een veulen van een half jaar aan de voet had (Celony) en ook nog drachtig bleek te zijn (Djambo). In eerste instantie hadden we een stal in de open schuur en daar is later een klein stalletje tegenaan gezet toen Celoon werd gespeend. Ook zat in dit gedeelte een ren voor de honden (ong. 4x8m) die we weer later gebruikt hebben als stal voor Celony en Djambo samen toen die ook gespeend was. Al het overige (tractor, auto's, menkar enz.) is verdeeld over de rest van de beschikbare ruimte en dat was op dat moment ruim voldoende. Zoals jullie weten is het aantal paarden inmiddels flink uitgebreid en moest er voor de stallen iets anders komen. In de open schuur was niet voldoende ruimte. Daarom besloten om stallen te maken in de ligboxenstal. Dit zijn 6 stallen geworden, gemaakt van stalpanelen waarvan het voorpanel voorzien is van schuifdeur met een bovenkant waarin een deurtje zit. Het is de bedoeling dat er nog 2 stallen bijkomen want inmiddels 7 paarden. Hindra staat nu even in een tijdelijke noodstal naast stal nr. 6.

Tussen de ligboxenstal en het weiland zaten zogenaamde voerplaatsen waar het koeienkuil lag opgeslagen. Deze voerplaatsen hebben we voor een groot deel intact gelaten en dat bij het weiland aangetrokken zodat de paarden altijd droog kunnen staan. 's Winters staan ze hier het grootste deel zelfs alleen op zodat de wei niet kapot wordt gelopen. Alleen nu met de vorst kunnen ze allemaal het land in.
Eén voerplaats hebben we opgeofferd en daar een bak gemaakt van ongeveer 20x40m. Het is de bedoeling dat er nog licht bij komt een een omheining van kunststofpalen en stalen buizen.

Aan apparatuur zijn er inmiddels ook een hooischudder, een acrobaat (waarmee je kunt wiersen of duinen zoals Wiesje het noemde), een kunstmeststrooier, een weidesleep, een apparaat om de bak los te trekken, een bloter, een veegmachine (die laatste bevalt Jeroen overigens helemaal niet), een koetsje en een Drentse mestwagen. Misschien ben ik nog wel wat vergeten. Jeroen zou nog graag een shoveltje of zoiets willen hebben of bijv. een hef op de tractor waarmee grote pakken voordroog binnen gebracht kunnen worden.

In de stallen hebben we inmiddels automatische drinkbakken met circulatiesysteem (dat circulatiesysteem zat nog in de ligboxenstal uit de tijd dat de koeien hier nog stonden). In het tanklokaal hebben we warm en koud stromend water met een boiler. Deze boiler willen nog graag een keer vervangen voor een klein CV keteltje zodat het in het tanklokaal goed vorstvrij blijft. De watervoorziening naar de wei loopt gedeeltelijk ondergrond (ook uit de koeientijd overgebleven) en is kortgeleden in het tanklokaal aangepast waardoor de slang niet meer via de kraan moet maar er alleen een handeltje hoeft te worden overgehaald. Als je er voor zorgt dat de slang intussen bij de weides in een waterbak ligt kun je beginnen met bijvullen van de tonnen zonder dat je er bij staat. Voor aan het uiteinde van de slang heeft Jeroen een metalen buis laten maken die zo op de rand van de ton kan hangen. Ook de automatische drinkbakken in de stallen kunnen sinds kort via een handel bedient worden en niet meer via weer een andere slang op de kraan.

Dit alles is in een periode van 5,5 jaar gerealiseerd, zo lang wonen we nu hier. Er moet nog veel meer worden veranderd om het echt naar onze zin te maken maar alles kan niet tegelijk. En sommige dingen die ik wel heel mooi zou vinden zijn hier gewoon niet te realiseren.
Zo zou ik best een binnenbak willen hebben maar is niet realistisch. Buitenstallen zou ik ook prachtig vinden (als voorbeeld heb ik die van Ivonne van Marga en Fatoush voor ogen) maar het zou te zot voor woorden zijn als we hier met al die bijgebouwen ook nog eens een stalgebouw zouden neerzetten. Dat bedoelde ik dus ook aan het begin met dat je eerst moet zien waar je terecht komt en wat daar de mogelijk- en onmogelijkheden zijn.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 31 jan 2012, 13:50

Dat wat anita zegt ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb ze nu ook aan huis staan in een houtenschuur met 2 boxen van 3x3 boven de boxen zit een gelijke grote zolder met hooi en vlas.
De boxen hebben gewoon tralie werk en een schuifdeur aan de andere kant van de box zit een luik die open en dicht kan.
Voor de boxen langs zit nog een gang pad van 2 bij 6.
Hier staat de ladder, aangebroken pak hooi, kruiwagen etc.
Gereedschap allemaal opgehangen aan de muren.

Mijn zadel en alle andere spullen heb ik in de garage hangen die aan het huis vast zitten.
We hebben hier een kleine bak en nog een weiland van 1000 m2 en 1500 m2 deze laatste huren wij van de buurman.

Voor het onderhoud van de bak heb ik een ouderwetse cultivator en autobanden om te slepen.
De paarden staan hier in de winter in de bak en hebben daar een slowfeed hooinet en een slowfeed hooikast.

Hooi word gehaald met een aanhanger en mest word ook weggebracht dit gebeurt elke week

Dingen die ik hier mis:
Is een trekker die je veel werk uit handen kan nemen.
Een lekkere grote paddock.
Een 20x40 bak.
Een wasplaats en verwarmd.
En nu met dit vries toch wel een beetje een binnenbak of een bak waar je altijd in kan rijden.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 31 jan 2012, 13:58

Ik zit dit allemaal te lezen en bedenk me: Wat hebben we toch een dure hobby! Als je als hobby tennis had, was je op den duur wel eens klaar. Je kunt met paarden zoveel kanten uit! Ik heb altijd alleen maar gereden, totdat ik dacht het wel leuk te vinden om te gaan mennen. Dus koetsiersbewijs, tuig en karretje gekocht en zo gaat het toch steeds verder!
Nu dus een huis gekocht met wei erbij en heb ik nog het een en ander op mijn verlanglijstje staan! :D
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ilona

Bericht door Ilona » di 31 jan 2012, 14:07

Haha Suzanne, echt erg eigenlijk he ;)
Geef mij vrij budget en ik weet er ook wel raad mee!

Anita heeft bijna een droomstek. Ik mis nog net het vrije zicht naar achteren op de paarden bij jullie :)
Maar ik zou zo'n plekje zeker niet afslaan als ik het aangeboden zou krijgen! Alhoewel... Jullie hebben wel heel heel veel ruimte wat bijgebouwen (en huis betreft).. Ik geloof niet dat wij van die grote hobby'ers zijn die altijd in en rond het huis bezig zijn om de boel bij te houden zegmaar O:) Maar het lijkt me wel heerlijk wonen!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 31 jan 2012, 14:22

Anita, het huis wat we op t oog hebben heeft een loods erbij van 345m2, daar zou ik graag de boxen aan willen bouwen dus naar buiten toe.
rowenna

Bericht door rowenna » di 31 jan 2012, 14:33

Ik heb mijn droom inmiddels al weer ruim 5 jaar geleden waar kunnen maken.
Heb twee binnen stallen, de paarden kunnen zelf de stal in en uit lopen aan de stal heb ik een uitloop en een pad naar de weitjes toe.
Heb helaas geen hectares land, maar wel twee weitjes en een derde in de maak, dus kan ze wel om zetten.
Een buiten bak, lekker joh een bak helemaal voor je zelf.
Van uit de huiskamer kan ik ze helaas niet zien lopen, maar och als dat het enige is.
Ik vind het heerlijk als ik 's avonds voor ik naar bed ga nog even naar mijn paardjes kan lopen en ze even een knuffel geven.
Zou er niet aan moeten denken dat ik weer naar een pensionstal zou moeten.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Anouska

Bericht door Anouska » di 31 jan 2012, 16:06

Ik heb het gehad, Bjorn aan huis (Bjorn stond er al, ik huurde een deel van het huis). Zou een combi willen van waar hij toen stond en nu. Als ik dat aanpas aan jou wensen kom ik op het volgende uit.
Eb en vloed bak op afmetingen die goed geschikt is om in te mennen (is dat niet 30 x 60).
Longeercirkel met eb en vloed (ideaal).
Stallen met iig een buitenluik.
En het paddock systeem op stal vindt ik wel handig, paddock's zitten aan de stal vast dus buitendeur open en klaar.
Aan het eind van de paddock zitten poortjes voor de paarden die ook op de wei komen.
Ik zou wel een apparte hooi opslag willen hebben en niet bijv op de zolder boven de stal ivm hooibroei.
Qua apparaten/ machines zou ik zelf gaan voor een trekkertje met voorlader, zo kun je de bak slepen maar ook je mestvaalt opzetten.
Een klein maaidek om te blöten (pollen maaien).
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » wo 01 feb 2012, 21:06

Nou het meeste is wel al gezecht denk ik..
Ik mis zelf een bak, maar die is upcomming.. Al wordt die niet de ideale maat. Het mooist i.c.m. mennen is toch wel 30x60 denk ik. alhoewel je in een 20x40 bak ook al een eind komt. Als je ruimte en geld over hebt dan mag er van mij ook wel een longeerring bij.
Een uitloopje bij de stal is leuk, hoeft niet per se. Mijn paarden staan meestal buiten, en als ze al binnen staan is dat omdat het zulk slecht weer is dat ze toch liever binnen staan. mijn boxen zijn dus niet zoveel in gebruik, zouden ze dat wel zijn dan het lieft met een leuk uitloopje.
Ik zou zelf graag in Fjel's box ook een luik naar buiten hebben, maar dat kan helaas niet.

Mijn boxen zijn wel lekker ruim en het is een gezellig plekje.
Een klein deel van een grote schuur, maar wel dicht, een apart plekje van de grote schuur zeg maag, je kijkt niet de hele schuur in. Tea heeft dus een luik naar buiten, maar moet wel door de grote deur in de gang naar buiten.

Vooral qua berging opletten dat je veel dingen op kunt hangen, zoals Suzanne ook al aan geeft, lieft ook bakken ophangen, dat scheelt een hoop verplaatsen met vegen. Als je het gemorste makkelijk op kunt ruimen dan heb je ook minder ongedierte e.d.
Lekker veel haken zodat alles een vast plekje heeft. Als het huis er ook bij betrokken mag worden, ik heb mijn mentuig nu in huis bij de achterdeur hangen, daar is het gewoon lekker en dan schimmelt het niet zo snel, is in een schuur soms lastig voor elkaar te krijgen, al hangt dat ook van het budget af.

Wij hebben de weides vaak zo gehad dat er een centrale plek is in de wei, bij de opening bijvoorbeeld waar water en voer verstrekt wordt, bij voorkeur op het beton, makkelijk in de herfst als het heel nat is. Kunnen de paarden droog staan en je krijgt geen smerige doorgang. Maar de weides waren allemaal aangesloten op de centrale plaats. Dus we konden verschillende weides open zetten en dan kunnen ze wel gewoon op de centrale plaats komen.
Zeker een beton plaats is aan te raden, die mis ook wel eens. Dan kunnen ze echt lekker droog staan eten, mijn voorkeur zou ook nog een schuilstal erin hebben.
En licht!! Ik heb ook wel met mijn kruiwagentje door de blubber gemoeten, in de regen, in het donker, bah!! scheelt al als je zo'n mijnwerkers lampje op je hoofd hebt, maar dan nog, niet ideaal..

Verder, wat op dit moment ook goed bevalt is een systeem van vakken voor het voeren. We hebben een soort inloopvakken voor de paarden, twee meter breed en drie meter dierp denk ik. Tijdens het eten gaan de paarden daarin staan en kunnen ze eten van het voer dat wij bij de omheining neerleggen. Ze lopen er dus met de kop eerst in, ze moeten er achteruit uit. De paarden moeten dat wel aankunnen, dat hangt een beetje van je groep af.
Is er een de underdog en is die bang van de baas dan zal het er niet in durven, Jeskim durfde er niet in als Tea er ook liep. Dan kon Tea haar namelijk helemaal in het nauw zetten.
Met Tea, Fjella, Pauliena en Gerdie ging dat super. Grote voordeel is dat ze allemaal naast elkaar kunnen staan, ze lopen er niet doorheen en gaan er niet in liggen, dus je verlies van hooi is veel minder groot. Wij zijn wel zuinig op ons hooi.

Als je meerdere boxen naast elkaar wilt zetten zou ik kiezen voor tussenwanden die deels open zijn en deels helemaal gesloten, dus de paarden kunnen wel neuzen, maar niet bij de voerbak. Dus de aan de voorkant van de tussenwand gesloten, aan de achterkant een opening of eventueel tralies. Dit i.v.m. voedernijd en rust in de stal.
Of de mogelijkheid om de tussenwanden helemaal dicht te doen ofzo.

Poe, ik zal eens verder denken.. Dit is puur mijn eigen ervaring. We hebben altijd paarden aan huis gehad, of vanaf mijn zevende en wij hebben ook nog wel een gewisseld van systeem. Alles heeft voordelen en nadelen.
Maar ik ben natuurlijk niet zo fanatiek in de sport, dus heb op dat gebied minder grote behoefte.

Daarbij zijn mijn ooms boer en heeft mijn vader dus altijd gebruik kunnen maken van trekkers e.d. Nu hebben we natuurlijk een eigen trekker(tje) wel handig hoor!! Verder zitten wij nooit verlegen om een plaats om de mest heen te brengen, dat gaat of op de landen om ons huis, bouwland van mijn ooms, of naar de mestbult van mijn ooms bij hun stal, vlakbij. En een deel op de tuin natuurlijk.

Oh, nog een handig iets. Een buitenkraan!! Die heeft mijn vader een paar jaar geleden aan ons huis gemaakt, die zit in de muur aan de buitenkant, maar bevriest nooit, zeg nooit nooit, maar tot nu toe nog niet gebeurt.
Slang eraan en je hebt stromend water buiten, ook met vorst, geen gezeul dus met water bij de achterdeur, daar had mijn moeder altijd een grondige hekel aan!!

En bij luxe graag warm water om de paarden mee te wassen e.d.!! Is ook wel lekker!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 01 feb 2012, 21:28

Onze stallen hebben we op 1.20 meter hoog opgemetseld. Daarna dus niets meer. Ze kunnen elkaar altijd aan. We hebben het wel zo gedaan, dat we de voerbakken in de verst mogelijke hoeken hebben gemaakt. We hebben 3 grotere boxen naast elkaar; Anca, Evita en Elles. De bak van Anca zit links, deur recht, bij Elles net andersom. Evita's deur zit rechts, haar voerbak ongeveer in het midden van de stal, evenals de hooiruif.
De ruiven van Anca en Elles hangen aan de zijkant, zodat ik van de voorkant van de stal, hooi erin kan gooien. Ik hoef in principe bij hen niet de stal in. Wel bij Evita, die hangt achter in het midden.
Wij gaan nog mineraalblokken hangen, 1 bij de scheidingsmuur bij Evita en Anca en 1 rechtsachter in de hoek bij Elles.

Oh, ook makkelijk is het om de weg naar de mestplaats te verharden. Dat is bij ons nu nog niet, en ik moet soms goed mijn best doen om mijn kruiwagen niet om te laten vallen!

En alles een vaste plaats is ook goed. Niemand hoeft er dan nog iets te zoeken. Ik heb zelfs kaartjes erbij gehangen. Maar dat is ook een stukje voor mocht er ooit iemand anders de paarden moeten doen.
Mijn dekenrek wil ik nog nummeren en dan ook een lijstje erbij hangen, welke deken op welke stang hangt. Op het lijstje wil ik erbij schrijven, wat voor soort deken het is en voor wie. (Leo weet nl niet altijd welke deken ik bedoel, en hoeveel gram het is.)
Ik heb een kleine stalen kast staan, met allerlei kleinere spulletjes, zoals poetsspullen voor mijn zadel ed, alles om te knippen, om te wassen, voor de keuring enz. Veel zit er in bakken, waarop ik heb gezet wat er in zit. Ik hoef dus niet alles open te trekken om iets te kunnen vinden.
(Poeh, wat een lijstjesmens ben ik toch!)
Esther

Bericht door Esther » wo 01 feb 2012, 21:33

Wel makkelijk hoor lijstjes.. Ik heb me laatst doodgezocht naar de dekensingel, maar nergens.. Ik ben zelf nogal slordig en geen vaste plekken, is geen aanrader, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 01 feb 2012, 21:42

Esther schreef:Wel makkelijk hoor lijstjes.. Ik heb me laatst doodgezocht naar de dekensingel, maar nergens.. Ik ben zelf nogal slordig en geen vaste plekken, is geen aanrader, hihi..
haha, en jij geeft dan de tip om alles op vaste plekken te zetten! :D
Esther

Bericht door Esther » do 02 feb 2012, 14:51

Omdat ik weet wat voor crime het is als je het niet doet.. :+

Maar ik ben ook alleen op stal, dus niemand heeft last van mijn slordigheid, ik hoef niet samen te doen met spullen. De halsters die mijn vader ook wel eens gebruikt hangen wel op een vaste plek..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 02 feb 2012, 17:03

Vaste plekken en bakken is een handige tip. Mijn bovenste kastje nu op stal staan al 4 bakken van dezelfde maat in. Erg fijn.
Beton op de wei is ook een goede tip, echter als alles door gaat vrees ik dat de eerste paar jaar het weilandseizoen gauw is afgelopen, op t land hebben al eeuwen geen paarden gelopen namelijk en bij ons t natuurlijk drassig!
Fran

Bericht door Fran » do 02 feb 2012, 17:14

Als ik alles mocht kiezen....
Ten eerste nam ik dan personeel :P haha.
Een binnenbak zou natuurlijk super fijn zijn, en dicht bij het bos ook. Maar daar zit een prijskaartje aan.

Ik zou een ruime buitenbak willen met een goed bodem, die zo goed als altijd te rijden is. Een schuilstal in de weides. Stallen met buitenluik.
Overdekte poetsplaats, maar ook een poetsplaats buiten (lekker in het zonnetje) met op beide plekken warm water.
Praktische opslag voor hooi, en andere benodigheden.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Froukje

Bericht door Froukje » wo 08 feb 2012, 07:35

Hoi hoi
wij zelf hebben net een fjord aangeschaft( mag hem zaterdag op halen eerder kon de gene met trailer niet) Hij komt de eerste tijd bij een pension stal te staan, wij zijn echter hier wel aan het kijken naar een vrijstaande woning waar stalling + bak bij zit. Nou is dat hier geen probleem voor 180 duizend heb je er al 1. Alleen volgens mij ben ik veel eisend ofzo haha. Ik wil dat de stalling en bak er goed uit zien als de stalling eruit ziet met 1 zucht en het ligt om dan ehm.. pas ik al. Erg he? Maar goed voor me fjord alleen maar het beste!! maar we kunnen allemaal niet wachten tot zaterdag. Me kinderen vinden der helemaal top haha. Dus ben heel erg benieuwd.

Groetjes Froukje
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » za 11 feb 2012, 13:59

Wat ik achteraf heel graag anders had gehad: boxen die langwerpig zijn (niet vierkant). Zo hebben ze effectief meer ruimte en bovendien lopen ze de mest niet door de hele stal heen. Het is omdat we stalwanden hebben die niet aan te passen zijn, anders had ik het wel aangepast.

Daarnaast ben ik héél blij met ons looppad om het weiland heen. Ook als je een hengst hebt kan dat prima, je moet dan alleen dus twee stukken hebben. Een centrale plaats met betonplaten/klinkers om een voerplaats te maken en een plek waar de paarden droog kunnen staan, is ook zeker aan te raden.
Wij zitten ook in een nat gebied en ons bestrate stuk is toch de favoriete plek om te staan.

Met het omheinen van het weiland zou ik ervoor zorgen dat alle palen rondom doorgangen EXACT even ver uit elkaar staan, zodat je (om een weiland open te zetten bv) de poortgreep ook netjes op kan hangen als de doorgang open moet blijven.
En niet vergeten ook grote doorgangen te maken in het weiland waar grote trekken langs kan, zonder dat je palen uit de grond moet halen.

O, en wat ik bijna vergeet, maar wel bijna het dankbaarst van alles voor ben: onze verhoogde rijbak. In onze omgeving heb je niet zoveel sloten waar de dreinage naar kan afvoeren, dus soms zijn de geulen gewoon vol. Doordat de rijbak verhoogd is, ligt onze bak er altijd super bij.

Verder zou ik goed nadenken over het voeren. Als je buiten hooi (bij) gaat voeren, goed nadenken zodat de route die je moet afleggen, makkelijk begaanbaar is, niet te ver weg is en met veel regen ook met normale schoenen (die je vervolgens ook naar je werk draagt en niet eerst weer schoon wil maken) te bewandelen is (bv iets verhogen).

O, en de route naar de mesthoop is ook erg belangrijk! Niet te ver bij de stal weg, maar ook niet te dichtbij, want dan kan je geen loopplank neerleggen. Helaas hebben wij dat niet echt handig aangepakt, waardoor de plank soms behoorlijk steil ligt.. Er dan nog met een zware kruiwagen op moeten, zorgt vaak voor vieze taferelen :P Het liefst zou ik eigenlijk een mesthoop hebben waar je van bovenaf de kruiwagen in kan legen. Dus óf ingegraven (maar dat is niet handig als je zelf met de trekker mest op het land wil rijden), óf zorgen dat je een lang genoeg "pad" naar de mesthoopwand kan leggen die langzaamaan omhoog gaat.

Als je ook een hengst wil stallen, zou ik met inrichten van je weiland goed nadenken waar hij in het weiland komt te staan (bv niet langs de rijbakrand).

In verband met de nattigheid hier, hebben wij gaten gegraven op de natste plekken. Ziet er leuk uit, zeer functioneel om overtollig water op te vangen en leuke afwisseling voor de paarden.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Vera

Bericht door Vera » di 14 feb 2012, 07:42

leuk roos! tegen de tijd dat het zover is moet je me maar een seintje geven, kom ik zeker eens langs!
Ik ben heel tevreden hoe ik het hier heb. Ik kijk niet de hele dag tegen de paarden aan, maar dat zou ik ook niet willen, er is ook nog wel wat anders in het leven dan alleen paarden.
Verder moet je het drinkbaksysteem voor de winter goed aanpakken. Wij hebben wel thermolint langs de leidingen, maar we zitten daar meestal op de oostenwind en als het dan echt vriest werkt dat ook niet echt goed, omdat dan net het laatste stukje of het restje water in de drinkbak alsnog bevriest waardoor je nog met water moet sjouwen. Maar dat is hier zo ongeveer 7 tot 10 dagen per jaar dus nog te doen.
Verder zou ik als het mogelijk is nog voor een stapmolen gaan, dat is het enige wat ik nog wel eens zou willen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Wanja

Bericht door Wanja » vr 17 feb 2012, 11:05

Ik vind het ideaal, de paarden bij huis! Zou niet meer anders willen, wat wij hier hebben hadden we in Nederland gewoon niet kunnen betalen, eerlijk is eerlijk.
Als je de financiële mogelijkheden hebt zou ik het zeker doen :j
Bestaande stallen kun je beperkt aanpassen aan je eigen wensen, dus hou daar rekening mee met de aankoop. Verder moet je denk ik voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je heel belangrijk vind en wat minder prioriteit heeft en dat ligt dan ook aan wat je wilt met je paarden (sport of recreatie en hoever je daar in gaat).
Zo heb ik het geluk gehad dat de stallen nog gebouwd moesten worden, we hebben voor de definitieve tekening nog 6 andere tekeningen gehad voor het ontwerp van de stal. Ik ben echt ontzettend blij met mijn stal zoals die nu is. Wij wilden ruime boxen zonder tralies en ramen die open konden. Verder was verwarming in de stal noodzaak, vloerverwarming bleek het meest effectief en goedkoopste, dus daarvoor gekozen. Daarnaast wilde ik graag een ruime zadelkamer en een wasplaats met warm en koud water.
Onze hooivoorraad hebben we in het tweede, aparte en onverwarmde gedeelte van de stal opgeslagen liggen. Dit is namelijk beter voor het voer.
Een ander belangrijk iets vond ik mijn rijbak, weilanden zijn hier namelijk moeilijk te berijden (veel onregelmatigheden, hellingen en stenen) en ik ben nu eenmaal een fanatiek dressuurruiter. Bovendien is de rijbak in de winter de enige plek waar mijn paarden goed kunnen staan, omdat we dat als enige met de quad kunnen schuiven. Ik heb twee lampen op de helling staan boven de bak die ruim voldoende licht geven, het zijn kwiklampen met een verbruik van 125w per uur, 2 stuks, dus niet duur in het verbruik.
Onze afrastering in de bak is van hout, maar dat bleken ze helaas erg lekker te vinden dus daar zit nu stroomdraad langs. De weides zijn afgezet met breed lint en palen, bruin, zodat het niet stoort in het landschap. Bovendien zorgt schrikdraad ook voor het op afstand houden van wild, die hebben daar namelijk meer respect voor dan voor een houten afrastering. Wij hebben bijna 8000m2 eigen weiland en hebben van onze buurman nog eens een kleine 3 hectare in gebruik, waarvan ongeveer 1 hectare geheel verwilderd is met struiken en kruidachtige planten.

In de toekomst zou ik er nog graag een longeercirkel bij willen hebben, zodat ik de bodem van mijn rijbak wat meer kan ontzien en er komen denk ik nog wel 2 stallen bij voor de uitbreiding van onze eigen paardenstapel :))

Qua machines hebben we zelf alleen een quad, daarmee kunnen we in de zomer de rijbak slepen en sneller naar de paarden toe als ze beneden in de zomerwei staan (met water e.d.), in de winter is ie hier echt noodzaak i.v.m. het ruimen van de sneeuw.
Mest uitrijden lukt ook nog met de quad en een aanhanger (gewoon ouderwets scheppen) en inzaaien doen we hier met de hand :D
Als we zwaarder materiaal nodig hebben voor het een en ander hebben we zeer hulpvaardige buren die ieder zo z'n eigen machines hebben, zo helpen we elkaar hier onderling...

Heel veel plezier met het waarmaken van je droom, er is echt niets leukers dan dat!
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Plaats reactie