Wat is wijsheid........?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Wat is wijsheid........?

Bericht door Dreeke » di 14 feb 2012, 18:00

Wat is wijsheid wat Dakota betreft?
Zoals jullie weten is Dakota erg dominant naar mensen toe en heeft het
mij bloed zweet en tranen gekost om dat te doorbreken en hem te laten
zien dat ik de baas ben en niet hij. Vele malen op het punt gestaan om
hem weg te doen, maar toch doorgezet en uiteindelijk heel veel stappen
verder gekomen.

Tot dat ik zwanger raakte.... toen ging ik gelijk weer stappen terug, alles
waar ik zo hard voor geknokt heb is verdwenen als sneeuw voor de zon.
Waarom? Omdat hij voelt dat ik voorzichtig ben, en soms zelfs bang,
bang om een ram in mn buik te krijgen van zn zwiepende hoofd als ik
hem uit de wei haal. Enfin, ik ben nu 30 weken zwanger, doe de hele
verzorging voor Dakota nog zelf, maar ben op mn hoede, logisch, heb
een kindje in mn buik.

Dakota smult van mijn oppassendheid, angst, die ik toch zoveel mogelijk
probeer te onderdrukken. Vandaag dus bijna 2 hoeven in mn buik gehad
omdat ik hem recht wilde zetten omdat hij zowat over me heen liep.
Ik hing ergens in het schrikdraad om ze te ontwijken, gelukkig stond de stroom niet aan....
Als ik hem aan zn halster even flink recht zet komt hij omhoog.
Omdat ik juist bang ben dat dit uit de hand loopt ga ik er niet
tegen in, ik kies echt voor de veiligheid van mn ongeboren kind, maar
wat is wijsheid? Dit kan toch ook zo niet? In zn stal durf ik niet, bang
dat hij me (met zn onnozelheid) plet tussen hem en de wand, wat al
eens vaker is gebeurd. 550 kilo zet je niet zomaar even opzij.

Mijn angst word groter en dus het probleem ook. Als ik straks bevallen ben
is die angst ook weg, want dan ben ik niet kwetsbaar.
Iemand tips, meningen alles is welkom. Dit is hopelijk een tijdelijk probleem maar
moet voor nu toch echt een oplossing zoeken....
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Tamara
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid........?

Bericht door Tamara » di 14 feb 2012, 18:06

Wat is wijsheid... moelijk Andrea! Kan je hem niet een tijdje uitbesteden? aan iemand op stal, in de buurt, of de persoon waar je hem destijds voor opvoeding heen zou brengen? Mischien dat iemand ander hem op dit moment wat meer kan bieden, in de zin van, aan het werk zetten, geestelijke voldoening bieden, pas op de plaats maken!

Sterkte met je besluit. Jij hebt geen makkelijke fjord..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 14 feb 2012, 18:09

Ik denk dat hij het echt nodig heeft om flink op zijn plek gezet te worden. Door een kundig persoon. Maar ja, dat kan wel geld gaan kosten en met een kindje op komst kun je denk ik je centen wel goed voor andere dingen gebruiken (gok ik)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
claudia

Bericht door claudia » di 14 feb 2012, 18:12

Ik zou hem ook even een tijdje ergens onderbrengen. Nu gaat hij echt misbruik maken van de situatie.
En het zal voor jou ook een stuk rust geven , zeker in je laatste weken.
Veiligheid voor alles.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 14 feb 2012, 18:13

@ Tamara: Heb mn hoofd er over gebroken, maar op stal hebben de meiden het druk zat met hun eigen paarden, en er zijn er ook die zelf kinderen hebben dus ook
een druk programma hebben. Heb aan 1 stalgenootje gevraagd of ze in haar vakantie volgende week wat met Dakota wilt gaan doen, en dat gaat ze proberen.
De pest is dat hij ook onder het zadel gewoon erg moeilijk is en je er niet zo maar even mee weg rijd. Als dat geen probleem was dan had Willeke (wolkj) hem
nog gereden, maar ik moet mee op de fiets anders is het onverantwoord om iemand met hem weg te sturen. Een bak hebben we niet....
Wat ik wel kan vragen is of mn stalgenoten hem voor mij binnen zetten, dan komt hij helemaal niet meer bij mij in de buurt, is niet leuk maar ik weet anders
echt even geen oplossing....

@ Pablo: hij is als 2 jarige in behandeling geweest bij een kundig persoon, zij heeft me geleerd om hem op zn plaats te zetten, dat is het probleem nu ook niet want als hij mijn angst niet voelt is er niks aan de hand. Dakota heeft echt voelsprieten voor mijn gemoedstoestand, als hij voelt dat ik onzeker ben dan zal hij daar gretig misbruik van maken. Met andere woorden, hij weet dondersgoed wat er van hem gevraagd word alleen staat de verkeerde persoon (ik in dit geval) nu tegenover hem. Beetje last uitleggen maar je snapt me vast wel.

@ Clau: zou niet weten waar ik met hem naar toe moet, wie wil er nou zo'n lastpak hebben?

claudia

Bericht door claudia » di 14 feb 2012, 18:17

Als ik nou zeker zou weten dat hij samen met Guus in de wei zou kunnen ......
Maar ik moet even kijken want Muis komt ook nog mijn kant op dus dan krijg ik weer plaats gebrek.
Ik zal eens gaan nadenken Andrea.

Ik heb niet zo veel moeite met een lastpakken meer of minder.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 14 feb 2012, 18:21

Hopelijk kan ik toch nog op mn stalgenootjes terug vallen, straks als het beter weer word kan hij weer dag en nacht buiten, dan vermaakt hij zich wel.
Anders vriendlief nog eens lief aankijken!
Het is gewoon vervelend dat hij zo moeilijk is, ik heb echt nog nooit zo'n paard meegemaakt en hij lijkt qua karakter dan ook in de verste verte niet op Vinga,
en wat mis ik haar op zulke momenten! Dakoot maakt het me zo moeilijk soms, en ook zichzelf uiteindelijk!
Oja hormonen doen er ook niet goed aan, want ben heeeeel snel op de kast!

Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 14 feb 2012, 18:24

Sinds het begin van je zwangerschap denk ik daar al hetzelfde over. Ik vind dat je hem even uit moet besteden, voor je eigen veiligheid en om hem weer even aan te pakken. Hij heeft een consequente opvoeding nodig en ik weet precies hoe jij je voelt. Yessie is nu super lief, maar was me er ook 1!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 14 feb 2012, 18:42

Wat is wijsheid?
Die vraag heb je zelf al beantwoord, momenteel ben jij niet de juiste persoon voor hem.
Dus uithuis plaatsen danwel verzorger die hem fulltime doet aan hem vast plakken.
Dakota maakt gewoon gebruik van de hem geboden mogelijkheden en jouw zwangerschap maakt je terecht voorzichtig,
helaas leidt juist je voorzichtigheid ertoe dat er een loopje met je wordt genomen.

En de optie, simpelweg ergens in de wei zetten en niets mee doen?
Dat hoeft niet te duur te zijn.
Niet ideaal, maar voor jou het probleem dan in ieder geval opgelost.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Wanja

Bericht door Wanja » di 14 feb 2012, 18:56

Poeh das inderdaad niet gemakkelijk. Kan me goed voorstellen hoe je je moet voelen.
Al is het niet gemakkelijk, ik ga met de rest mee: besteed hem uit en haal 'm terug zodra je weer volledig op de been bent.
Tis dat ik bepaald niet om de hoek woon := , maar anders had je 'm zo hier mogen brengen!
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
fjorden10

Bericht door fjorden10 » di 14 feb 2012, 18:57

Ik wil niet vervelend doen, maar als de kleine er is, ben je ook extra voorzichtig! Je hebt dan wel een kleintje om voor te zorgen en als jou wat overkomt....
Krista

Bericht door Krista » di 14 feb 2012, 19:08

Ik snap je dilemma en inderdaad als je angst voelt of onzekerheid bij zulke paarden ben je "weg".

Van mij mag je hem brengen. Net als Claudia zegt een lastpak of vreemde vogel meer of minder maakt mij niet uit.
Mits je zijn stalgeld zelf betaalt wil ik hem tijdelijk prima voor je verzorgen en rijden.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
foss

Bericht door foss » di 14 feb 2012, 19:52

Erg moeilijk, veiligheid staat momenteel voorop ongelukken krijgen is het niet waard.
Het beste is natuurlijk op zijn eigen plek dan maar niks doen en lekker in het land dan kan je het straks weer oppakken maar als hij steeds vervelender wordt heb je er straks een hoop meer werk aan dus je moet het of aan een ander over laten of helemaal buiten laten staan.
Want hij gaat zijn grenzen steeds verder verleggen.
Sterkte ermee als ik genoeg ruimte had, had hij mogen komen ik hou wel van een uitdaging.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Esther

Bericht door Esther » di 14 feb 2012, 20:16

Ik zou er zelf niet meer mee aan de gang gaan. Hij wordt nu bevestigd in zijn dominantie en hij wordt waarschijnlijk alleen meer zekerder van zijn eigen stoerheid en dit wordt telkens bevestigd. Heel begrijpelijk dat je voorzichtig bent, kindje komt op de eerste plaats!!
Dus besteed hem uit aan iemand die er mee om kan gaan, kun je niemand vinden dan ik zou ik hem nog eerder een jaar op het land gooien.

En dan de bekende opmerking.. Wil je dit nog wel??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
lientje

Bericht door lientje » di 14 feb 2012, 20:26

Tijdelijk wegbrengen, dit is vragen om ongelukken.
Echt hoor, dit gaat echt fout als je hier te lang mee doorgaat, dingen die die flikt gaan al erg ver dus een ongeluk is zo gebeurd.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Jilly

Bericht door Jilly » di 14 feb 2012, 21:03

Oh, wat een situatie Andrea. Ik zou ook echt kiezen voor jezelf en je kindje en hem ofwel een tijdje uitbesteden. Iemand zoeken die niet bang is, waar hij aan het werk kan of anders een plekje zoeken waar hij een tijd de wei op kan zonder dat je echt naar hem hoeft om te kijken?
Zoals ik het nu lees wordt het echt een gevaarlijke situatie en hoe verder je vordert met de zwangerschap hoe moeilijker het ook wordt om 'snel' een trap te ontwijken oid.

Ik hoop dat je een oplossing vindt waar je zelf ook vrede mee hebt. Sterkte er mee.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
wolkj

Bericht door wolkj » di 14 feb 2012, 21:52

Hé getsie Andrea, wat naar dat het toch een tandje erger is geworden naar mate je zwangerschap vordert. Het is logisch dat jij steeds voorzichtiger word en je ook steeds kwetsbaarder bent. Ik denk dat er weinig opties zijn om het zelf nog verder op te kunnen pakken of je eigen manier van werken te veranderen, want ik weet zeker dat je zelf wel het beste weet hoe je hem aan moet pakken maar op die manier lukt het op het moment niet.

De optie die mij als ik naar jou kijk logisch lijken om te overwegen is de optie om hem 24u ergens met vriendjes op een weiland te zetten, waardoor er weinig zorg is. Dit met de reden dat je hem dan niet uit hoeft te besteden, omdat ik het idee heb dat je bij een persoon die hem gaat verzorgen ook echt een goede klik moet hebben en hij ook.. wat best moeilijk te vinden is. Wat wel het nare hier aan is, is dat je je fijne plekje wat zo dichtbij is kwijt bent en waar vind je een 24uur weide plek in zeeland?

De andere optie is inderdaad toch uitbesteden. Ook dan ben je je plek kwijt en ook Dakota uit je buurt die toch veel voor je betekent.

Ik weet het echt niet en hoop dat verschillende mensen in je directe omgeving (stal,familie,vriendlief) je kunnen ondersteunen. En natuurlijk mag je me altijd smsen o.i.d.!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Kelly

Bericht door Kelly » di 14 feb 2012, 22:20

Arghhhh zweep meenemen en hem een paar keer een ongelovelijk doodsklapper verkopen ~~}> .. is hij nou helemaal besodemieterd.
Eerste paard wat met 2 benen naar mij uithaalt gaat met de knieen op de grond!
Laat hem maar banger zijn voor jou dan jij voor hem O:)

*haalt diep adem*..

Zo... dat zou mooi zijn als het in de praktijk werkt maar ik snap heel goed dat als je lang gekoesterde droom in je buik zit dit niet gaat..
Dus dan ga ik mee met bovenstaande.. wegbrengen naar iemand of op stal iemand hebben die de gehele verzorging van je over kan nemen.
Het zou mooi zijn als hij bij Claudia terecht kan, dan staat hij "bekend".

Voor mij hetzelfde aanbod als wat Krista zegt.. hij mag hier zo komen alleen moet wel de stallen betaald worden :(

Ongelovelijk balen Dre dat hij zo misbruik maakt van de situatie.. kan me goed voorstellen dat je Vinga dan enorm mist :(:)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Dennis

Bericht door Dennis » di 14 feb 2012, 23:07

Kies voor je kindje Andrea en breng hem tijdelijk naar iemand anders..... Ik heb helas de ruimte en de tijd niet maar anders was hij welkom :) zie de uitdaging er wel in :)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
roos

Bericht door roos » wo 15 feb 2012, 05:33

Ik heb Ekdal naar Vene gebracht(Nouja hij is gehaald hihi)toen ik 30 weken zwanger was.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Plaats reactie