Dominant en wat te doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Svenniepennie

Dominant en wat te doen?

Bericht door Svenniepennie » wo 08 feb 2012, 17:27

Ik heb een verschrikkelijk dominant paard.
Ik zelf ben totaal niet dominant.
Svenn(LenngardxSverre)uit Nienja! is 14 jaar dus weet niet of je nog wat kan veranderen
maar ik weet totaal niet wat ik moet doen
hij loopt door me heen, rijd onder me vandaan, in het bos is het echt een Drama, bokken,dribbelen,steigeren als ik hem stilzet,zijwaarts, de bosjes in gaan enz. Ik weet echt niet wat ik er mee moet en sommige dagen haat ik hem echt heel erg.

En ik wil heel graag Bitloos, NH, VD doen enz. maar met hem is dat totaal niet te beginnen. Bitloos gaat die nog meer onder me vandaan, NH en vd is die niet enthousiast dus vind ik het ook niet leuk om het te doen

Wie weet wat ik kan doen?
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
leoensuzanne

Re: Dominant en wat te doen?

Bericht door leoensuzanne » wo 08 feb 2012, 17:52

Hoe is hij aan de hand, zonder dus dat je erop zit? Als hij daar ook dominant is, zou ik even back to basic gaan en zorgen dat hij je respecteert.

Mijn 1e ruin (Ronan, v. Lenngard) heeft dat ook een poos gehad, dat hij ontzettend dominant was. Ik was hem helemaal kwijt, het duurde zelfs ruim 10 minuten voor ik hem een zweetdeken op had liggen! Ik heb toen ook een tijd gehad, dat ik hem helemaal beu was!!
Heb in die tijd een reading laten doen, en daaruit bleek dat ik veranderd was (had een kindje gekregen) en daardoor was ik ook anders op hem aan het reageren gegaan. En dat kwam dus terug... Na die reading leek het alsof er bij beiden een knop is omgegaan en ging het weer prima.

Ik weet niet of er bij jou iets is veranderd, dat hij dat misschien aanvoelt? Anders zou ik even terug naar het grondwerk gaan.
Succes!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 08 feb 2012, 18:02

leoensuzanne schreef:Hoe is hij aan de hand, zonder dus dat je erop zit? Als hij daar ook dominant is, zou ik even back to basic gaan en zorgen dat hij je respecteert.

Mijn 1e ruin (Ronan, v. Lenngard) heeft dat ook een poos gehad, dat hij ontzettend dominant was. Ik was hem helemaal kwijt, het duurde zelfs ruim 10 minuten voor ik hem een zweetdeken op had liggen! Ik heb toen ook een tijd gehad, dat ik hem helemaal beu was!!
Heb in die tijd een reading laten doen, en daaruit bleek dat ik veranderd was (had een kindje gekregen) en daardoor was ik ook anders op hem aan het reageren gegaan. En dat kwam dus terug... Na die reading leek het alsof er bij beiden een knop is omgegaan en ging het weer prima.

Ik weet niet of er bij jou iets is veranderd, dat hij dat misschien aanvoelt? Anders zou ik even terug naar het grondwerk gaan.
Succes!

Aan de hand is die super braaf. Maar ik weet sinda kort van iemand op stal dat die dominant is misschien ben ik dan anders gaan zitten en doen. Ik ben nu ook veel grondwerk aaan het doen heb een boek van 101 horsemanship oefeningen op de grond en in het zadel, ik ben nog bij de basis maar daar snap ik geen bal van.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 08 feb 2012, 18:19

Svenniepennie schreef:
leoensuzanne schreef:Hoe is hij aan de hand, zonder dus dat je erop zit? Als hij daar ook dominant is, zou ik even back to basic gaan en zorgen dat hij je respecteert.

Succes!

Aan de hand is die super braaf. Maar ik weet sinda kort van iemand op stal dat die dominant is misschien ben ik dan anders gaan zitten en doen. Ik ben nu ook veel grondwerk aaan het doen heb een boek van 101 horsemanship oefeningen op de grond en in het zadel, ik ben nog bij de basis maar daar snap ik geen bal van.
Het is dus wel goed gegaan? Althans dat meen ik hieruit te lezen.
Ga dan bij jezelf na wat er bij jou veranderd is...
Al is het iets tussen je oren.
Als je van het grondwerk niets snapt, niet je vingers eraan willen branden.
Aan de hand is hij braaf zeg je, dus probleem alleen met rijden? Of ook op stal in de omgang?
Heb je iets (wat dan ook) veranderd aan je harnachement?
Of was dat met rijden altijd al?

Je zegt zelf niet dominant te zijn, hoeft ook niet, als je maar zelfverzekerd bent en dat uitstraalt.
En consequent bent, niet door het baasje heen lopen is NIET door het baasje heen lopen, ook niet een beetje.
Met rijden vooral problemen in het bos lees ik? Of ook als je in de bak rijdt?
En hoe is hij in het verleden in het bos gereden?
Want als hij altijd mocht crossen en hard mocht, gaat hij natuurlijk niet zomaar snappen dat hij geacht wordt rustig te gaan stappen.

En een dominant paard hoeft niet vervelend te zijn! Je kan het ook als iets positiefs zien!
Sjol is dominant en zelfverzekerd, maar zal eigenlijk nooit gevaarlijk misbruik maken van je off-day.
Echt wereldbeest, juist doordat ze dominant is.
Toobs daarintegen is dominant en een watje en als je zelf niet helemaal kien bent die dag, kan je je lol op.
Les die ik heb geleerd ondertussen, dan pas ik de plannen aan, naar iets wat ik wel aan kan, of pak Sjol! :+
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » wo 08 feb 2012, 18:29

Ik heb hetzelfde gehad met Zolmar. Er waren zelfs weddenschappen op stal over ons, dat wij hem binnen 2 maanden zouden verkopen. Zelf had ik er af en toe een hard hoofd in, maar ik zou ons 1 jaar de tijd geven. Ik heb toen NH les genomen. Na een paar lessen was het wel duidelijk geworden dat ik niet helemaal consequent was en dat ik zijn lichaamstaal niet begreep (klinkt misschien een beetje zweverig). Ik heb toen geleerd goed te kijken naar zijn ogen, oren, stand van zijn voorbenen enz. Het heeft ons erg veel gebracht. Het hielp ook wel dat onze "juf" zelf ook een fjord heeft, zij herkende heel veel. Nu 2 jaar later krijgt hij het nog wel eens op zijn heupen, dan weer even terug naar de basis (1 lesje) en meneer weet weer hoe het was. Onze fjord is nu zelfs 1 van de weinige die stil staat als je wilt opstappen, ik kan hem parkeren, loopt naar achteren als ik een teken geef, kan targetten. Neem een paar NH lessen. In de buurt van Hoofddorp weet een hele leuke juf, dus mocht je in de buurt wonen en zin hebben in een NH les, wil ik je haar nummer wel geven. P.s. Ik beloon alleen het gewenste gedrag met een aai of een vriendelijk stemgeluid, maar dat heeft hij ook moeten leren.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 08 feb 2012, 18:46

Zolmar schreef:Ik heb hetzelfde gehad met Zolmar. Er waren zelfs weddenschappen op stal over ons, dat wij hem binnen 2 maanden zouden verkopen. Zelf had ik er af en toe een hard hoofd in, maar ik zou ons 1 jaar de tijd geven. Ik heb toen NH les genomen. Na een paar lessen was het wel duidelijk geworden dat ik niet helemaal consequent was en dat ik zijn lichaamstaal niet begreep (klinkt misschien een beetje zweverig). Ik heb toen geleerd goed te kijken naar zijn ogen, oren, stand van zijn voorbenen enz. Het heeft ons erg veel gebracht. Het hielp ook wel dat onze "juf" zelf ook een fjord heeft, zij herkende heel veel. Nu 2 jaar later krijgt hij het nog wel eens op zijn heupen, dan weer even terug naar de basis (1 lesje) en meneer weet weer hoe het was. Onze fjord is nu zelfs 1 van de weinige die stil staat als je wilt opstappen, ik kan hem parkeren, loopt naar achteren als ik een teken geef, kan targetten. Neem een paar NH lessen. In de buurt van Hoofddorp weet een hele leuke juf, dus mocht je in de buurt wonen en zin hebben in een NH les, wil ik je haar nummer wel geven. P.s. Ik beloon alleen het gewenste gedrag met een aai of een vriendelijk stemgeluid, maar dat heeft hij ook moeten leren.
Woon heaas niet in de buurt van Hoofddorp ik dacht zelfs aan Joyce De Vos die woont wel dicht bij mij
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 08 feb 2012, 18:56

Zolmar schreef:Ik heb hetzelfde gehad met Zolmar. Er waren zelfs weddenschappen op stal over ons, dat wij hem binnen 2 maanden zouden verkopen. Zelf had ik er af en toe een hard hoofd in, maar ik zou ons 1 jaar de tijd geven. Ik heb toen NH les genomen. Na een paar lessen was het wel duidelijk geworden dat ik niet helemaal consequent was en dat ik zijn lichaamstaal niet begreep (klinkt misschien een beetje zweverig). Ik heb toen geleerd goed te kijken naar zijn ogen, oren, stand van zijn voorbenen enz. Het heeft ons erg veel gebracht. Het hielp ook wel dat onze "juf" zelf ook een fjord heeft, zij herkende heel veel. Nu 2 jaar later krijgt hij het nog wel eens op zijn heupen, dan weer even terug naar de basis (1 lesje) en meneer weet weer hoe het was. Onze fjord is nu zelfs 1 van de weinige die stil staat als je wilt opstappen, ik kan hem parkeren, loopt naar achteren als ik een teken geef, kan targetten. Neem een paar NH lessen. In de buurt van Hoofddorp weet een hele leuke juf, dus mocht je in de buurt wonen en zin hebben in een NH les, wil ik je haar nummer wel geven. P.s. Ik beloon alleen het gewenste gedrag met een aai of een vriendelijk stemgeluid, maar dat heeft hij ook moeten leren.

Jij noemt dat specifiek NH, maar ik vind dat basis cursus opvoeding paard.
(oke targetting niet)
Maar cursusje NH, kan qua leren consequent te zijn en leren je eigen houding aan te passen en die van het paard te leren interpreteren wel handig zijn.
Maar ieder goed paarden mens / instructeur zou dat ook moeten kunnen.

Waar het allemaal om draait is het observeren van je paard en correct interpreteren.
Dat doet het paard ook bij ons, alleen ahum, geven wij nog wel eens onbewust de verkeerde signalen af.

Heb ook echt mijn best moeten doen om heel realaxt met oortjes naar voren en beentje gebogen naast randdebiel Toobs te staan toen hij fluitend en snuivend en af en toe om me heen dansend schaatsers aan het observeren was.
Maar uiteindelijk werd het intresse ipv ajajajjjj en daarna ontspanning.
Maar ik beken, dat ik me daar wel van bewust moet maken om dat zo te doen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » wo 08 feb 2012, 19:04

De basis cursus opvoeding paard dacht ik goed te weten toen ik nog een verzorgpaard had (was vroeger manege paard geweest). Toen ons eigen fjord kwam bleek alles dat ik dacht te weten niet echt te werken. Ik had nu een fjord die zelf ook nadacht en ook reuze veel ideeen had en deze met mij ook wilde delen/laten zien. Dit vergde een iets andere aanpak. Hoe dan ook, geen mens/paard is het zelfde en met geduld en wil kom je er wel.
Lisa

Bericht door Lisa » wo 08 feb 2012, 19:09

NH is altijd aan te beginnen. Je schrijft dat daar geen beginnen aan is, maar dat is het altijd!
Ik zou idd iemand zoeken met ervaring die jou kan leren om de communicatie tussen jou en je paard
te verbeteren. Dat je nu bitloos niet kan rijden vind ik niet zo gek. Eerst het respect en hij moet jou
als de leidende zien. Dat gaat stapje voor stapje. Het is meer dat wij hun taal moeten leren ipv andersom.
Zij zijn de prooidieren en wij de roofdieren en dat is nogal een punt in de omgang met het paard hij moet jou
als partner gaan zien en zich vrijwillig laten leiden. Dan zal je zien dat ook het bitloze rijden makkelijker zou gaan.
En ik zal je verzekeren als jij hiermee kennis maakt wordt je vast enthousiast als je verandering ziet
in de verhouding tussen jou en je paard.
Dat heb ik nu ook door en ik krijg ineens wel iets met een paard waar ik dacht dat ik niks mee zou krijgen. Zij is juist
heel erg gevoelig, maar ook duidelijk dominant. Nu we bezig zijn (en dat is ook nog maar sinds kort) merk je al gelijk zoveel verschil.
Daar wordt je echt heel enthousiast van!
Joyce de Vos heb ik wel eens wat over gehoord.
Zelf ben ik bezig met parelli bij Wendy Bouwense en daar ben ik zeer enthousiast over. Je mag ook wel eens komen kijken wat ik op dit moment doe met Britt, maar Wendy kan dat jou beter uitleggen als ik aangezien ik ook nog maar een groentje ben en nog heeeel veel moet leren

(wendy woont in Paasloo en ik woon in Steenwijk)
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 08 feb 2012, 19:37

Lisa schreef:NH is altijd aan te beginnen. Je schrijft dat daar geen beginnen aan is, maar dat is het altijd!
Ik zou idd iemand zoeken met ervaring die jou kan leren om de communicatie tussen jou en je paard
te verbeteren. Dat je nu bitloos niet kan rijden vind ik niet zo gek. Eerst het respect en hij moet jou
als de leidende zien. Dat gaat stapje voor stapje. Het is meer dat wij hun taal moeten leren ipv andersom.
Zij zijn de prooidieren en wij de roofdieren en dat is nogal een punt in de omgang met het paard hij moet jou
als partner gaan zien en zich vrijwillig laten leiden. Dan zal je zien dat ook het bitloze rijden makkelijker zou gaan.
En ik zal je verzekeren als jij hiermee kennis maakt wordt je vast enthousiast als je verandering ziet
in de verhouding tussen jou en je paard.
Dat heb ik nu ook door en ik krijg ineens wel iets met een paard waar ik dacht dat ik niks mee zou krijgen. Zij is juist
heel erg gevoelig, maar ook duidelijk dominant. Nu we bezig zijn (en dat is ook nog maar sinds kort) merk je al gelijk zoveel verschil.
Daar wordt je echt heel enthousiast van!
Joyce de Vos heb ik wel eens wat over gehoord.
Zelf ben ik bezig met parelli bij Wendy Bouwense en daar ben ik zeer enthousiast over. Je mag ook wel eens komen kijken wat ik op dit moment doe met Britt, maar Wendy kan dat jou beter uitleggen als ik aangezien ik ook nog maar een groentje ben en nog heeeel veel moet leren

(wendy woont in Paasloo en ik woon in Steenwijk)
Zal ik leuk vinden, ik woon ook in Steenwijk en heb de zeven games al eens uitgeprint maar nooit wat meegedaan en weggegooid volgens mij. Svenn staat op Eehzerwold!
Lisa

Bericht door Lisa » wo 08 feb 2012, 19:42

Ohww wacht nou valt het puzzelstukje! Jij loopt bij Bart stage of niet?
Kijk dan weet ik ook wie ik voor me heb! Ik wist niet dat Svenn bij Eehzerwold stond!
(zo van je fotos kon ik dat ook nog niet echt helemaal opmaken, maar het is daar ook zo veranderd).
Alinde mijn ster!!

Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 08 feb 2012, 19:45

Lisa schreef:Ohww wacht nou valt het puzzelstukje! Jij loopt bij Bart stage of niet?
Kijk dan weet ik ook wie ik voor me heb! Ik wist niet dat Svenn bij Eehzerwold stond!
(zo van je fotos kon ik dat ook nog niet echt helemaal opmaken, maar het is daar ook zo veranderd).
ja ik loop daar stage is nu niet veel te doen maar ja strask wel weer met hengstenshow enzo, Eehzerwold is sinds 2009 verbouwd dus snap ik het wel ;)
Lisa

Bericht door Lisa » wo 08 feb 2012, 19:52

Ik heb je pbtje gestuurd!

Ja is idd een grote verbouwing geweest met die grote binnenmanege.
Ik kom er eigenlijk nooit meer. Jaren op de woldberg paardgereden toen de paardjes op stal suder hiddinghe
stonden. Nu van de havelte/kallenkote kant aan het genieten!
Alinde mijn ster!!

Fran

Bericht door Fran » do 09 feb 2012, 18:49

Olaf is ook dominant. Vooral aan de hand en in de wei met anderen (dan kan het echt gevaarlijk zijn).
Ook als er voer in het spel is dan voel je je niet veilig met Olaf in de buurt.
Met rijden kan hij dwars zijn maar dit is niet 'gevaarlijk-dwars'. Eigenlijk is hij tegenwoordig super braaf.

Tja, een dominant paard hoeft niet te gaan steigeren gek te doen tijdens het rijden. Dan lijkt het mij eigenlijk een ander probleem.
Misschien ligt het aan jouw rijstijl misschien aan iets anders.

Olaf was 13 toen wij hem kregen en is nu bij 18 (jeetje wat oud alweer!). Hij ik moet zeggen hij is een heel stuk verbeterd.
We kunnen nu wandelen aan de hand, zonder getrap de trailer in, in en uit de wei halen zonder hulp, hij zeurt niet meer op de poetsplaats, hij wacht op mij enz. Gewoon door gewenning en gewoonte. Een paard is een 'ritme' dier, als je alles elke keer op de zelfde manier doet wordt het vanzelf gewoon.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 10 feb 2012, 10:57

Hee Joyce...ah nog genoeg werk met water geven, toch? :P

Maar je hebt het hier ook al geregeld eens vertelt en deels is het ook in een bloedlijn terug te vinden (achter Nienja zit overigens Orsta). Een gedeelte zit dus mogelijk ook in het karakter en dan is het zaak te vinden, hoe met dat karakter om te gaan. Lisa heeft je al aangegeven dat zij erg veel baat gehad heeft bij Parelliles van Wendy, zij moest ook even leren 'hoe om te gaan met', misschien helpt het voor jou ook inderdaad...maar misschien ook niet, wie zal het zeggen. Verder weet ik nog wel iemand, die geeft ook grondwerkles, maar dan met als doel uiteindelijk onder het zadel dressuurmatig ook verder te komen. (zitten wel enkele gelijkwaardige dingen in met Parelli) Wie niet waagt...

Kun je ook merken dat je door het werken met de Fjorden hier ook anders bent naar Svenn toe of maakt dat geen verschil? Bedoel....hier staan ook zo nu en dan wel dominantere typetjes ;) en je red je daar volgens mij goed mee!
Geluk is de vrucht van intens werk
esmir

Bericht door esmir » vr 10 feb 2012, 11:22

Ik denk dat het valt of staat met consequentie. Toen rubis kwam luisterde hij ook voor geen reet, liep dwars door je heen etc. Je kan dit zoort dingen goed oplossen door heel consequent te zijn, maar dus ook altijd!! Ik he. Veel met hengsten gewerkt en ik ben er dan ook van overtuigd dat het heel belangrijk is om direct de toon te zetten, voor de duidelijkheid van je paard ( die weet het lieft ook gewoon wat hij aan je heeft) en voor je eigen veiligheid. En bij een paard dat erg dominant is, is dit denk ik niet anders.

Zorg dat je duidelijk maakt wat jou ruimte is. Tot hier en niet verder. Neem een zweepje mee met lopen, en zet hem direct op zn plek als hij ook maar een beetje dominatie vertoont in bijvoorbeeld jou voorbij lopen, teveel in " jou ruimte" komen etc.. Volgens min werkt parelli hier idd ook mee. Ach er zijn vele wegen die naar rome leiden.
Of het nou in zn genen zit is niet zo belangrijk, zoek geen excuses maar oplossingen :-)
Er is vast wel iemand in jou omgeving die je daarmee kan helpen zoals al gezegd werd.

Heel veel succes en ik hoop terug te lezen of je vooruitgang hebt geboekt !!
*Het is beter om niemand te vertrouwen, dan een keer belazerd te worden*
:¨·.·¨:
`·. Rubis, geef Cristel een kusje van me daarboven!!
Plaats reactie