Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Viv

Re: Extreme winterkou voorspeld, maatregelen nemen?

Bericht door Viv » ma 30 jan 2012, 05:31

Heb wel mn specikuipen al klaar staan in mn hok, maar verder geen extra maatregelen, ja raampje erin en misschien een iets dikkere deken op als het nodig is.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Lolly

Bericht door Lolly » ma 30 jan 2012, 12:58

We hebben gister het water in de container afgesloten, gelukkig want het had vannacht dus al aardig gevroren.
Ik heb nog wel water in mijn stenen hok maar dat zal niet lang meer duren, dan mag ik voor 4 paarden met water slepen.
Ik heb de Quarters al onder een dikkere deken gezet, de fjord en haflinger lopen naakt, die kunnen het makkelijk hebben.
Manlief heeft gister de bak gesleept en netjes gemaakt zodat het niet te hebbelig is en de waterbak in het land afgekoppeld en geleegd.
Ik heb de wateremmers al binnen staan.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Tass

Bericht door Tass » ma 30 jan 2012, 13:00

Ik neem voor de zekerheid mijn bakken mee voor water mochten de leidingen weer dicht zitten, ik zorg voor extra hooi en probeer alles dekenloos tehouden :j. Maar Blond heeft eeerrrrggg verhaard dus hoop dat ze het warm genoeg heeft :j.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 30 jan 2012, 15:23

Bak gesleept tuinslang naar binnen en mest weg gebracht omdat de grond nu hard is en ee er over kunnen met auto. Verder beetje extra ruwvoer en anders niet. Ja jerrycsn met heet water mee en af en toe slobber
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ootje

Bericht door Ootje » ma 30 jan 2012, 20:11

Bij Odette op stal is de waterleiding afgesloten. Ze heeft nu een bak met water in d'r stal staan die regelmatig gevuld moet worden. Ze staat zonder deken.
Fenna loopt buiten en daar krijgen de paarden extra hooi bijgevoerd met dit weer.
Odette&Fenna
Jilly

Bericht door Jilly » do 02 feb 2012, 13:29

Ik heb net tel. gekregen van m'n stalgenootje dat àlles bevroren is. De wortelen en het voer en de supplementen in de zadelkamer ook...
Water wat nog in de badkuipen zat is niet meer kapot te krijgen, water in de de bakken binnen bevriest ook in no time :=
Wordt nog gezellig als het zo doorgaat.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 02 feb 2012, 13:53

Ik heb de wortelen in de bijkeuken nu (daar is het rond de 12 graden, gezellig want ons toilet is daar ook 8)7 ). Voer in het tuinhuisje gaat nog prima. Ik weet alleen niet hoe het met de bieten buiten is (onder dubbel plastic mte laag sneeuw er op.

Verder inderdaad 3 keer per dag met emmers warm water sjouwen. Paardjes voelen tot nu toe nog warm aan, ze eten goed extra hooi en krijgen nu smiddags zemelen met wat krachtvoer en warm water er door (lekker papje), tegen de tijd dat ik achter ben, is dat lauw zo ongeveer maar ze smullen ervan.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
monne

Bericht door monne » do 02 feb 2012, 14:39

wij hebben een probleem met water bij stal. We moeten eerst de kranen ontdooien met heet water uit een thermoskan en daarna met jerrycans naar het weiland lopen. Het is nogal een gedoe!! Vandaag heb ik de helft over mezelf heen geleegd en was bevroren toen ik weer bij de auto kwam. Waterbakken binnen doe ik een beetje hooi + lijnzaadolie in tegen het bevriezen.
Mijn zadel heb ik mee naar huis genomen. De paarden lagen lekker in de zon vanmiddag!
claudia

Bericht door claudia » do 02 feb 2012, 15:10

Ik heb het water op tijd afgesloten. Ben dus nu aan het slepen met water. :(
De bak is dinsdag lekker glad gesleept ,dus de paardjes kunnen lekker naar buiten in de zon.

Bij Rien zijn de waterbakken niet bevroren dus dat is wel lekker makkelijk.

Ik voer niets wat kan bevriezen dus daar heb ik ook geen last van. Maar van mijn mag het wel weer boven nu worden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Pasja

Bericht door Pasja » do 02 feb 2012, 15:30

Ik denk dat de paarden -net als wij- liever deze vorst hebben dan die wind en mega veel regen van laatst. Ze staan hier 24/7 buiten, maar ze lijken geen last van de kou te hebben.
We zorgen dat ze voldoende kuilvoer hebben, voeren een paar keer per week een schep ponybrok bij en verder gaan we dagelijks met heet water en een bijl het ijs in de watertonnen te lijf.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 02 feb 2012, 15:47

Ik moet slepen met water voor 250 schapen incl lammeren, ben blij als ik weer thuis ben dan zijn het maar 2 paarden :D!
Alleen het water hoef ik maar rekening mee te houden, paarden vinden het nog steeds heerlijk dit weer (tenminste dat zei mijn vriend die verzorgd ze nu een week).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 02 feb 2012, 17:29

Hier ook een gesleep met water, grote teil in de stal en vullen maar en open hakken maar en weer vullen enz :P
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Genista

Bericht door Genista » do 02 feb 2012, 18:41

Wat ik zo vreemd vind met deze kou de afgelopen dagen...... is dat de paarden bij mij nu ineens veel minder hooi eten :?
Het gaat om precies hetzelfde hooi (dezelfde grote baal), dus daar ligt het niet aan. In de loopstal heb ik een gevulde diepvrieskisten staan en buiten een gevulde tractorband. Normaal is 's avonds de boel leeg, maar nu nog niet eens voor de helft.
Ook drinken ze minder water....

Hoe kan dat??? Ik zou juist denken dat een paard meer ruwvoer gaat eten met deze kou, zodat ze in ieder geval warm blijven. Ze hebben overigens helemaal geen last van de kou lijkt het... ze vermaken zich prima en staan meer buiten dan binnen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 02 feb 2012, 19:27

Misschien zijn ze gereserveerder in hun beweging Anke, om zo min mogelijk energie te verspillen, maar krijgen ze daardoor ook minder honger...drinken is me ook opgevallen hier, maarja, water is ook zo koud dat het zippen is ipv zuipen. Die kleintjes doen nu veel langer met hun water, maar de dame en heer in de container hebben wel iedere ochtend keurig hun bak leeg.

Geloof dat ze zich hier ook allemaal wel vermaken, allemaal lekkere teddybeertjes, maar de isolerende vachtwerking lijkt goed zijn werk te doen!

Verder om nog even op het dekenverhaal terug te komen....eergister nog even speciaal Bink 's ochtends onder zijn dekentje gevoeld, maar die was echt heerlijk warm (zou er zo bij onder kruipen, kwam ook net uit bed, maar brr wat was het koud).
Geluk is de vrucht van intens werk
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 02 feb 2012, 19:43

Genista, hier ook, ik dacht al dat het aan het hooi lag en heb een ander pak gegeven. Dat aten ze vanmorgen heel enthousiast op, vanmiddag van die partij volgende pak open gemaakt en nu eten ze dat weer niet 8)7
Nou, ze kunnen het soppen.... vanavond krijgen ze gewoon hooi en ze kunnen kiezen, eten of niet. Het hooi is prima, vorige week aten ze het ook van die partij.
Gaan ze met deze temperaturen een beetje kieskeurig worden.....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Jilly

Bericht door Jilly » do 02 feb 2012, 19:59

Hier eten ze gelukkig nog wel goed, maar precies wel trager dan anders. Nu is het echt sprietje per sprietje, goed kauwen en dan pas volgende hapje. Als hij dat altijd eens zou doen :')
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Dennis

Bericht door Dennis » do 02 feb 2012, 21:02

Geke eet ook gewoon :)

Water is op stal afgesloten, dus ik ben straksnog met water van huis uit naar stal gegaan maar Geke had blijkbaar best dorst dus ik ben bij de overburen van stal nog wat emmers water gaan halen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
monne

Bericht door monne » vr 03 feb 2012, 07:38

we hebben er twee die extreem veel drinken ineens?
Ook zag ik 1 van de paarden likken aan de IJsklomp in de ton. Vond dat een beetje eng, eerlijk gezegd, maar weet eigenlijk niet of die tong kan "vastkleven", waarschijnlijk, hopelijk niet!! Het kwam bij me op omdat ik mijn halster over mijn schouder had en het touw was achter me in gemorst water gevallen. Binnen een minuutje was ik ongemerkt "tied down". Moest dat touw van de grond los trekken.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 03 feb 2012, 07:46

Hier is vannacht de boel bevroren geraakt. Oh, wat baalde Jeroen vanochtend. Mijn troost dat iedereen loopt te mopperen hielp ook al niet.
Het mag van mij ook wel weer afgelopen zijn, ik haak echt af bij deze temperaturen. Dit trekt mijn lijf niet meer.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 03 feb 2012, 07:48

Ik zat bijna vastgevroren aan de ijzeren stang boven de onderdeur :o . Paarden gaan goed verder. Nisko heeft de vacht wijd uitstaan, isolatie op vol en Anka heeft 3 dekens over, net een Michelinpaardje maar ze is er goed onder. Alleen loopt Nisko voorzichtig. Hoop dat het komt van de ongelijke ondergrond in de wei en niet van beginnende bevangenheid ofzo..
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Plaats reactie