Stel je voor, paarden bij huis

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Pablo
Contacteer:

Stel je voor, paarden bij huis

Bericht door Pablo » ma 30 jan 2012, 18:45

Veel mensen dromen ervan, paarden bij huis. Stel je voor dat je het waar kan maken. Wat zou je allemaal willen? Wil je binnenboxen of juist buiten? Wil je een rijbak, van welke maat? Wat voor stallen, hoe richt je ze in? Hoe gaan de paarden naar buiten. Wat voor apparaten/machines heb je nodig? Nou ja, best veel om over na te denken. Wie helpt me? We zijn bezig met een huis, ik moet wel geduld hebben, maar met zijn allen hier een beetje dromen kan geen kwaad.
(oja, niet geheel onbelangrijk, het budget is vrij ruim en alle werkzaamheden worden door vakmensen gedaan)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
nancy imka

Re: Stel je voor, paarden bij huis

Bericht door nancy imka » ma 30 jan 2012, 18:51

Als ik een huis zou kopen met stallen dan is het simpel qua huis. Die hoeft niet zo groot, je moet het alleen allemaal maar bijhouden _O-

De stallen tja weet even niet of ik binnen of buiten boxen zou willen. Denk allebij. Je hebt ook van die stallen waarvan je een deur open kan doen van buiten af dat ze als nog met hun koppie naar buiten kunnen kijken. Ik zou ook het liefst open stallen hebben dus zonder tralie's enkel waar hun voerbak is zou ik wel willen afscheiden ivm voerneid.
Een bak, tja ik ben geen dressuur ruiter ofzo maar als ik het geld had zou ik toch een 20x40 bak willen is toch wel het meest handig. En als het groter kan groter of het moet tenkoste gaan van je weiland ofzo.
Daarnaast zou ik ze gewoon lekker de hele dag buiten zetten. Dus smorgens naar buiten en savonds naar binnen. Wij hadden op ons stalletje helemooie hooibakken maar helaas konden we ze nergens echt goed aan bevestigen maar als dat anders had gekund waren ze ideaal. Kon lekker veel kuil/hooi in voor de hele dag.

Ik denk dat een minitrekkertje wel heel handig kan zijn. Met mesten om de bak te slepen en het weiland. Om hooi/kuil en stro mee te halen. Of een shoveltje is nog handiger kan je ook dingen mee optillen en natuurlijk ook de bak mee slepen. Dus tja dromen zat :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 30 jan 2012, 18:58

Hihi, mijn droom komt al uit *o/*
Mijn droom was en is, voldoende land zodat je om kunt weiden maar weer niet al teveel, tevens wil ik de paarden vanuit huis kunnen zien lopen, rijbak vind ik wel een must, ik werk fulltime en dan is het prettig als je even snel kunt gaan rijden ook als het donker is. Overigens vind ik een buitenbak voldoende, mits goede bodem en minimale afmeting van 20/40. Ik heb nu binnen stallen maar buiten stallen had ik ook prima gevonden, nu blijft gewoon de deur open en de stallen ook zodat ze zelf kunnen bepalen of ze binnen en buiten staan en ik hoef niet te zeulen met water, kunnen gewoon uit de drinkbakken daar drinken. Vanaf de stallen zal het draad zo gespannen worden dat ze of links of rechts de wei op gaan, zit aan beide kanten een deur dus 1 van de twee staat dan open. Verder vind ik een schuur voor opslag erg prettig en ook een plek om binnen te kunnen poetsen.
Verder heb ik nog een tractor om de bak te slepen en een zitmaaier :+ Land is trouwens afgezet met breed lint met stroom erop.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 30 jan 2012, 19:19

Ik heb ze "bijna" thuis. 3 km verder op bij mijn ouders. Wij doen alles zelf dus is vergelijkbaar. Onze stallen zijn in de schuur, met open bovenluiken, dus semi buitenstal. Ze kunnen dicht maar dat doen we niet snel. Luxe apparaten en machines hebben wij niet. Alleen een auto met aanhanger om hooi en stro te halen en mest weg te brengen.

De wei huren we en hoeven wij niets aan te doen dus daar hebben wij niks voor nodig.
We hebben een bak/paddock van 16x40 die karev vlakt met een sleep.ik mis niets.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 30 jan 2012, 19:23

Wij zijn ook een heel eind op weg met onze droom, maar nog niet zo ver als bijv. Thessa!
Wij hebben zo'n 2000 m2 eigen land, maar kunnen bijna 6.000 m2 bij huren per woensdag.
Ik wil op onze eigen grond een bak van 20x40. Daar komen ws 4 lampen op, maar misschien 3. Ik wil ook een longeercirkel, maar die komt op de huurgrond. Die komt dichtbij de bak, zodat het licht van de bak genoeg zou zijn voor de cirkel. Anders kan ik mss 1 lamp die kant op richten voor licht daar.

Wij hebben binnenstallen. ik heb altijd gedroomd van stallen waar ze met de koppies buiten kunnen kijken. Dat als ik van huis uit naar buiten kijk, die koppies buiten zie. Dat zal ws niet komen. Mss dat er nog wel eens luiken komen, maar de paarden staan grotendeels aan de achterkant van de stal, dus die zie ik niet.

Wij hebben in de stal een zadelkamer, waar ik alle spullen heb staan/hangen. Aan de buitenkant van de zadelkamer hangen een dekenrek met 14 stangen. Ik heb 2 beugels aan een stal hangen om de sjabrakken aan te hangen, als die nat zijn. Verder heb ik tussen 2 stallen - in de gang - een soort poets-/was-/afspuitplaats. Daar hangt een boiler voor 80 liter water en een thermostaatkraan (aanrader hoor!)
De tip die ik van Esther kreeg, heb ik ten harte gekregen. Die gaf de tip om te zorgen dat de voertonnen van de grond zijn, zodat je er altijd onderdoor kunt vegen. We hebben dus een rek waar 6 tonnen in kunnen hangen.
Ook de bezems, riek,gaffels ed hangen aan hangen van de grond, zodat ik daar ook onderdoor kan vegen.

Graag zouden wij een kleine tractor willen, om de wei te kunnen slepen en de mesthoop op te hopen enz en heel graag een veegmachine om onze inrit en rondom stal te kunnen vegen!!
We hebben van schoonpa een cultivator staan waar Anca voor kan.

We willen nog een soort afdak bouwen waar de trailer komt te staan, waar we pakken vlas/strokorrels/voordroog ed onder kunnen zetten.

Straks wordt de hele inrit nog bestraat. We maken dan voor de hele stal en garage het zo, dat we daar eventueel paddocks van kunnen maken. Slaan pijpen in de grond, waar weidepalen in kunnen. We kunnen dan aparte paddocks maken, of het kan 1 geheel zijn.

De wei verdelen we in stukken, zodat we kunnen verweiden en in de winter laten we ze op 1 stuk wat dan kapot gelopen kan worden. We moeten een pad op het gehuurde stuk laten, voor het geval ze met de tractor daar op moeten. Maar daar kunnen de shetjes nog op. Ik wil 2 draden hebben, zodat ik dat pad ten allen tijde voor gedeeltes kan afsluiten.

Ook willen we drinkbakken in de wei maken, ipv de tonnen water steeds te moeten vullen.

Mocht ik nog ergens aan denken, zet ik het erbij.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 30 jan 2012, 19:28

Hahaha, nog niet zo'n eind op weg zegt ze dan :P Je weet het precies toch? Ik lees weer hele praktische tips bij jou :)) Enne zo ver ben ik ook nog niet, moet eerst nog het hele spul verhuizen ;)
Ennnnnn, Joost!!
Wiesje

Bericht door Wiesje » ma 30 jan 2012, 19:32

Als ik het nog een keer moest doen, dan zou ik voor stallen aan de wei kiezen waar ze in en uit kunnen lopen.
Wel zorgen dat je zelf geen natte voeten krijgt, en de dieren natuurlijk ook niet.
Er is stromend water en licht.

Qua machines: een kleine tractor, sleep, en maaibalk (voor de stukken die paarden niet vreten).

Ik heb ze nu thuis met in een loods drie boxen en hooi en stro opslag. Heel fijn natuurlijk.
Ik vind het niet fijn dat ze niet zelf in en uit kunnen. Vooral mijn opa heeft dat eigenlijk wel nodig, maar dat is niet zo handig hier.

Verder heb ik in de wei aansluitpunten gemaakt voor het beregenen van de wei. Ook ligt er waterleiding zodat ik gemakkelijk de waterbakken kan bijvullen.
In de stal op zich ligt dus tegenover de boxen hooi en stro. Dat is wel heel handig. Alleen slepen met binnenhalen, daarna niet meer.
In de boxen heb ik urinegoten laten maken door pap, dat scheelt nat spul in de boxen.

Pff, verder weet ik het zo gauw even niet, het is hier al allemaal zo normaal, dat ik echt goed moet nadenken :)

Waar ik wel heel blij mee ben is dat we zelf hooien, dat scheelt veel geld. Ik heb iemand die voor me maait, schudden en duinen doe ik zelf, kost dus alleen het persen (en mijn eigen tijd en diesel). we hebben voor de paarden 1,5 hectare, dus hooigras zat.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 30 jan 2012, 19:38

ik zou idd ook een opslag en poetsplaatje willen maar dat had ik eigenlijk ingedachte in mn schuurtje waar de paarden ook al staan ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Krista

Bericht door Krista » ma 30 jan 2012, 19:41

Wij hebben er bewust voor gekozen om ze juist niet meer bij huis te hebben omdat de mogelijkheden voor de training en de sport zou beperken.
Tenzij het een superdeluxe spul zou zijn. Dan zou ik naast stallen met een wasplaats overdekt een 20 x 60 rijbaan willen hebben met de beste bodem die er is, een overdekte stapmolen, longeercirkel gedraineerd, paddocks gedraineerd en enkele weilanden. Plus de ligging moet zeer dicht bij het bos zijn voor het uitrijden van de dravers. Prijskaartje voor zoiets gaat in deze regio richting een miljoen.

Maar dan nog... in de regenachtige herfstmaanden en zoals nu met de vorst zit je mooi te kijken. Dan valt er thuis niks te trainen en kan je eindeloos op en neer karren met de trailer naar de dichtstbijzijnde binnenhal. Daar heb ik helemaal geen zin in. Om nog maar te zwijgen van de werkzaamheden die alles thuis hebben met zich meebrengt. Slepen, snoeien, mesten, vegen, repareren, inzaaien, bemesten, enzovoort.

Voor minder is er best wat te koop maar dan zouden we wel concessies moeten doen tav de sport. Dan heb je een weiland en een paar stalletjes en misschien een simpele rijbak. Maar dan moet je ook accepteren dat je soms dagen niet kan rijden ivm regen, de paarden buiten staan in de bagger en dat je wegens vorst weken achterop raakt in de trainig. Dat ben ik voorlopig niet van plan. Misschien als ik ooit recreatieruiter wordt, dan heb je veel minder eisen, dan is het wel leuk om je beestjes bij huis te hebben lopen.

Nee thuis zijn er altijd kleine dingen die je anders zou doen maar ik ben blij dat wij de paarden allemaal elders hebben staan op fijne trainingslokaties. Het kost wel wat maar je "koopt" er ook een stuk vrijheid mee. Wij hebben ze thuis gehad, 7 stuks, maar ik ben blij dat ik geen slaaf meer ben van onze hobby :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 30 jan 2012, 19:53

Wij hebben de stallen achter in de tuin, zelf gebouwd met steenschotten. Het zijn dus buitenstallen, ze kunnen dicht met een halve deur dus altijd met kopje buiten. Tussen de 2 stallen in, zit een opening waar ze elkaar kunnen zien en ruiken. Naast de stallen zit een voerhok. Voor de stallen/voerhok een betegelde strook (moet nog 2 tegels breder worden zodat het 1 paard diep is) die overdekt is.
Voor deze stallen en strook heb ik een paddock van zand met doorgang naar de wei. Afsluiten kan hoewel Lajke zich daar eigenlijk weinig van aantrekt.

De wei die we huren, is evenwijdig aan ons eigen stuk grond, ideaal, ik kan de paarden altijd zien. Maar ik zou graag meer wei dichtbij willen huren.

Ik heb wel stroom achter maar geen stromend water (wel 1000 liter vat voor regenwater). We hebben geen trailer of andere machine, wel een aanhanger om hooi, stro te halen en mest weg te brengen.

Wat ik anders zou willen:
Een regenpijp aan de achterkant van de stal en een dikkere laag zand onder de tegelvloer zodat er ook met deze absurde regenval geen water van onder om hoog komt.
En wellicht een hooi zolder boven de stallen in plaats van het voerhok wat we nu hebben. Dan zou ik meer voorraad hooi kunnen opslaan. Nu kan ik max 50 pakken kwijt. Voertonnen en zadels etc staan in de winter in het tuinhuisje, ook omdat het buitenvoerhok te vochtig is voor leer in de winter.

Nu wonen wij gelukkig op 10/15 min stappen van het bos en een ideaal men en ruiternetwerk dus buitenrij-mogelijkheid genoeg!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Dennis

Bericht door Dennis » ma 30 jan 2012, 19:59

Als het budget toereikend is: vanuit huis zou ik op de weides uit wilen kijken. Een binnenbak van 20x40 met aan de lange zijde stallen. Alle stallen hebben een deur die uitkomt op een grote paddock. De paddock is dan dus 40 meter lang. Paddock is pure noodzaak als de weide echt te nat is. Een buitenbak, met een lage houte heinig erom heen en daar een beukenhaag omheen. Binnen een wasplaats, en 2 of 3 stallen die ruim 4 meter breed zijn voor de fokmerries. Solarium en zadelkamer. Kleine tractor voor mesten en slepen van het land, schuur voor opslag van hooi en stro.
Bij gebrek aan geld sluik dan de binnenbak laten vervallen.

Qua aankleding notenbomen, hortensia's en beukenhagen. Houten omheiningen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 30 jan 2012, 21:09

Oja, tip voor beregening van de bak: kleine sproeiers op de bakrand zetten, zodat ze de bak kunnen sproeien, of een sproei-installatie maken bij een binnenbak. Tja, een binnenbak zou ik ook wel willen, maar dat blijft een droom.
Ik mag zeker niet klagen, maar ik blijf nog gewoon dromen. Mag ook natuurlijk.
Wij hebben ons hooi op de hooizolder gelegd. De stallen hebben niets boven zich, dus ook geen stof van de hooizolder.

Probeer ook praktisch te denken. Zo hebben wij boven iedere stal een tl-bak hangen, zodat we daar altijd licht hebben. Boven de poetsplaats komen dadelijk weer 2 kleine bouwlampjes. Buiten hebben we een lamp hangen met bewegingsmelder.

Het liefste zou ik straks bij de wei van die wei ingangen hebben, die zichzelf oprollen, ipv dat je altijd met draden blijft zitten die op de grond liggen.

Oh, nog een andere tip waar ik aan denk: Bij Agradi heb je van die voorraadhaken (ze zijn nu in de aanbieding :D ) Die heb ik dus zo'n 20 stuks, denk ik. Voor ieder paard heb ik de eigen halsters daar aanhangen, keuringshalsters, singels, veulenhalsters, maar ook aan mijn (eigengemaakte) zadelkar heb ik er 1 hangen, waar bijv mijn sporen, eventuele slofteugel, maar ook mijn handschoentjes aan hangen.
Als ik ergens anders ga rijden, en dus mijn spul in de auto moet, ben ik dat nooit kwijt. Hoofdstel en reservehalster eraan en ik hang die zo op.

Van een oud droogrek hebben we de langere rekken af gehaald en deze aan de muur gehangen met een katrol om deze omhoog te hijsen. Hierover hangen alle sjabrakken/dekjes. Geen dekje verstikt omdat ze per ongeluk vochtig worden of zitten er muizen aan.

(sorry voor de lange verhalen, maar ik wil het goed uitleggen.) Ik denk nog steeds verder :)* .

Edit: ik heb even het topic opgezocht, waar ik alweer zo'n 4 jaar geleden om tips heb gevraagd. Misschien heb je daar nog wat aan: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 10&t=24113
Laatst gewijzigd door leoensuzanne op ma 30 jan 2012, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilona

Bericht door Ilona » ma 30 jan 2012, 21:18

Ik hou van gemak en ruimte en beweging voor de paarden.
Ruime weide met stallen grenzend aan de weide. Evt paddock (of stuk bestraat) om de stal zodat ze daar ook droog kunnen staan als de wei nat is. Verder inloopstal die evt ook dicht kan indien nodig. Vrije uitloop naar de wei, altijd (als deze groot genoeg is dat dit ook kan ivm vertrapping). Evt 's winters hooiruif op het droge stuk/paddock.

Bak erbij is wel fijn. Als de ruimte en het budget er dan toch is.

Vanuit huis zou ik graag op de paarden uit willen kunnen kijken.

En opslagruimte voor al je paardenbenodigdheden uiteraard.

Kan nog veeeel luxer, maar dit zou voor mij al een mooi begin zijn :D
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 31 jan 2012, 07:11

Wat leuk dat iedereen zo meedenkt. Een binnenbak gaat er niet komen, nooit gehad en ook nu geen behoefte aan. De rijbak zal een eb en vloed worden dus sproeiers zijn dan niet nodig. Ik zit nog te twijfelen met boxen, binnen of buiten. Als het binnenboxen worden dan wel met open voorkant. Dat vind ik mooi! Verder wil ik de paddock dichtbij de boxen zodat ik niet 4/5 paarden aan t handje naar buiten hoef te zetten. Maar hoe of wat hangt af van de vergunningen die we moeten aanvragen. Wasplaats moet ook gemaakt worden, liefst met warm water haha. Oja, ook wil ik zo'n verwarmsysteem op het water voor de paarden. Ik heb zo'n hekel aan water sjouwen in de winter. Die oproldraden heb ik ook gezien, maar de recensies erbij zijn niet om over naar huis te schrijven. Dus dan misschien toch t elastiek maar.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Dennis

Bericht door Dennis » di 31 jan 2012, 07:30

Als je geen binnenbak bouwt dan zou ik stallen maken die per stal een luik en deur naar buiten hebben en andere kant wel een gangpad met poetsplaats enz zodat je met erge kou, warmte of nat weer toch lekker beschut staat
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 31 jan 2012, 07:42

Ow dat zijn mooie dromen... :D
Ik zou een lief klein boerderijachtig huisje willen.

Voor de paarden een soort paddock paradise.
Mooie ruime houten schuilstallen (die eventueel dichtkunnen) dichtbij het huis met ervoor een groot stuk met tegels.
dan daaraan een hele grote gedraineerde paddock met een mooie overdekte hooiruif.
eromheen allemaal paadjes. Daarachter een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot stuk land met een meertje er in en bomen om te schuilen.
En eromheen mooie witte houten hekken :L Zodat ik een soort doorluiksysteem heb met hekken van tegels naar paddock naar het land.
en bij het erf ook een lief schuurtje voor opslag van spullen, waarin mooie kasten komen te staan, een afspuitplaats en poetsplekken.
verwarme drinkbakdingen is idd ook erg handig :j
en een buitenrijbak en round pen :D
Afbeelding
mirretje

Bericht door mirretje » di 31 jan 2012, 07:49

Wij hebben het al luxe met de paarden bij huis, met land stallen en buitenbak.
Maar er blijft altijd wat te wensen over. Ik zou graag een paddock paradise willen, met een deels verharde paddock en een inloop/schuilstal. Met daarnaast nog een aparte box voor als je 1 paard even apart wil houden (ziekte/apart voeren ed).
Dennis

Bericht door Dennis » di 31 jan 2012, 09:09

Een paddock paradijs zou ik ook graag willen :)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 31 jan 2012, 10:04

Zo'n verwarmingssysteem op het water lijkt mij ook wel wat, ik heb ook een hekel aan water sjouwen!
Paddock paradise vind ik best leuk maar zou mijn ding niet helemaal zijn, maar vind het dan weer wel helemaal bij Suze passen :D
Overigens wil ik ook de roze kruiwagen en mestboy van de Agradi, met bijpassend roze ketelpak en laarzen natuurlijk :P
Ennnnnn, Joost!!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 31 jan 2012, 10:13

Ja dat verwarmingssysteem lijkt ons ook wel makkelijk. Ik denk dat Leo dat vanmorgen graag had willen hebben!
Plaats reactie