Aan het luieren of al les Etjes topic deel 6 !!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Elvis

Re: Aan het luieren of al les Etjes topic deel 6 !!

Bericht door Elvis » do 26 jan 2012, 16:17

Ik heb mijn mening in verschillende topics over het nieuwe ontwormen al laten horen,maar nogmaals ik vertrouw niet op mestonderzoeken en dat je deze moet laten doen voor een recept is ook grote onzin.
Wolkj..Zo hebben wij het vorig jaar ook laten doen en buiten dat het dan kostenbesparend is vind ik dus de recepten nergens opslaan.Ons is verteld dat je alleen een recept krijgt door mestonderzoek te laten doen (onze dierenarts)Maar vervolgens word dus wel alle mest op 1 naam ingestuurd in dit geval was dat Imka bij ons.Dus je krijgt dan zogezegd op dat paard ze naam een recept,maar we kregen dus ook voor Emy en Elvis wormenkuren mee die dan dus niet ingezonden zijn zogenaamd(begrijp jet het nog :D )...
Mijn vorige paard was schoon op de mest en zat vol met wormen onherstelbare schade.Dus zoals nancy al schreef,wij ontwormen op onze manier,mestonderzoek kan geen kwaad maar op vertrouwen doe ik niet.Dan word je verteld dat je een jaar niet hoeft te ontwormen en dan vraag ik "maar in dat jaar kan er toch een besmetting optreden"? Ja maar dan moet je maar goed naar je paard kijken er zijn meer signalen of je paard een besmetting heeft.
Er word zelfs gezegd dat je beter kan onwormen als je paard een besmetting heeft ipv preventief.
Nou al met al,ik doe het op mijn manier...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 26 jan 2012, 16:44

Imka heeft ook eens een zware besmetting gehad nooit niks in de mest gezien ze viel niet af was niet dof in de vacht maar had ze wel. Het enige singaal wat ik van Imka heb gehad is toen ze rollend van de pijn dr buik omdat de wormen door de darmwand heen getreden was heel zielig voor het hek stond zodra ze weer in de benen kwam van ik voel me niet lekker heb pijn. Nee laat mij dan maar gewoon prefentief ontwormen! Ik vind die eitellingen niks. Ik was op mn vorige stal ook de enige die het op mn eigen manier deed. En dus ook vaker ontwormde als de rest. Tot op een gegeven moment de rest van de paarden lintwormen en rode bloedwormpjes hadden, vond ik al appart want lintworm eieren zie je zelden in de mest maar ze hadden het alle 8. Dus ik van Imka mest weggebracht nee hoor schoon. Heb wel weer ontwormd want of die van hun klopte niet of mijn mest onderzoek klopte niet je kan mij niet vertellen dat er een paard schoon is. Maar zo zie je maar een grote club paarden MET eitelling toch onder de wormen. En dit was na Imka dr wormbesmetting. Nou geef mij maar prefentief is goedkoper als met koliek bij de dierenarts aankomen!

En wat ook zo vaag is naast het verhaal van alle mest in een zakje te doen is dat een vriend van mij handeld in paarden en dus gewoon wormenkuren mee krijgt zonder ook maar een drol af te leveren. EN dat bij de zelfde dierenarts als wij. Het is gewoon geldklopperij!!! -:(- Maar we zijn wel met zn alle de pineut want ben benieuwd of we ze nu nog stiekem ergens een wormenkuur kunnen kopen straks nu het weer aangescherpt is :?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » do 26 jan 2012, 18:53

Ik zie het Ilona!Balen zeg..pfff moet ik ff denken hoe ik dan aan spuiten ga komen. DA is ver weg...iemand een idee?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 26 jan 2012, 19:05

Hebben jullie niet een vaste DA Roos die ieder jaar langs komt voor de enting??? Dan even vragen of ie voor iedereen een jaarrecept uitschrijft (jaarpakket ontworming).
Hier komt de DA zomers natuurlijk vaker dus die zien het allemaal wel, maar wij halen al jaren de spuiten (o.a.) bij de DA. Dus afgelopen najaar tijdens het enten vroeg ik hem er ook naar, hoe dat nu officieel moest (wij bestellen gewoon een grote hoeveelheid in één keer en de DA's weten hoe we ongeveer ontwormen, maar nieuwsgierig als ik altijd ben laat ik geregeld vragen los op 'algemene zaken')
Maar hij gaf ook aan dat ze de situatie moeten inschatten en dat ze eigenlijk ook adviseren mestonderzoek te doen als ze het ergens niet helemaal zeker weten, omdat dat de meest secure manier is om meer duidelijkheid te verkrijgen. Toen gaf ik m dus inderdaad aan dat dat helemaal zo secuur niet is, aangezien eiwurmpies niet in iedere drol hoeven te zitten. Toen was het eventjes stil...en volgde de reactie: "maar als ze wormen hebben vind je altijd wel wat".....ja maar wat kan ook zo weinig zijn dat je niet hoeft te ontwormen volgens 'de regels'.....was het weer even stil...ja dan moest je dus echt wel een goede steekproef doen. Conclusie van zijn kant was toen ook: Neem dan van een grote groep paarden maar een monster en dan komt er gemiddeld genomen wel de juiste besmettingsgraad uit.....(tja)

@Nancy: Moet je misschien toch eens goed met je DA gaan praten over het algemene ontwormbeleid van jullie kant...hoe vaak ontwormen jullie gemiddeld genomen en hoe is het weide/stal beleid? Ofwel, hoe staat het met het besmettingsrisico?
Geluk is de vrucht van intens werk
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 26 jan 2012, 22:10

Hey,

Ik hanteer altijd het concept van regelmatig met middelen met een brede dekking ontwormen en regelmatig het middel wisselen. En zorgen dat je in een jaar tijd altijd alle soorten wormen meepakt, inclusief de minder waarschijnlijke. Eran is recent met alle denkbare middelen/werkzame stoffen ontwormd om zeker te zijn dat hij schoon zou worden. Er is zelfs een middel in zijn bloed gespoten als ik het goed heb, om eventuele larven of wormen buiten het maag-darmstelsel de nek om te draaien.
Hij had tekenen van een ernstige (doorgemaakte) wormbesmetting, daarom is hij in relatief korte tijd zo uitgebreid ontwormd. Over een maand of twee als eventuele slapende larven wakker worden krijgt hij weer een serie kuren.

Ik heb te vaak meegemaakt dat bij mestonderzoek geen wormen werden aangetroffen en een paard wel degelijk een ernstige besmetting bleek te hebben. Daarom hanteer ik bovenstaande werkwijze.

Gwen
Esther

Bericht door Esther » vr 27 jan 2012, 04:05

Preventief ontwormen kan toch niet?? Je dood met de middelen op dat moment toch alle wormen die erin zitten en verder niet, of blijft de stof lang werkzaam in het lichaam??
Dat is bij katten tenminste niet zo..

Ik heb zelf absoluut geen vertrouwen in de mestonderzoeken. Ook al eens een discussie gehad met iemand die erbij zweerde dat het wel werkte, die had er zelf ook iets mee van dien qua werk. Als argument gebruikte die persoon dat als een wormtest liet zien dat een paard schoon was terwijl deze het niet was, de fout bij de persoon lag die de test deed en dat gebeurde nog wel eens..
Ehm, in het kort de test is dus niet betrouwbaar, er kunnen fouten worden gemaakt tijdens het verzamelen van de mest..
Stilte..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Elvis

Bericht door Elvis » vr 27 jan 2012, 08:40

Opzich is het besmettings gevaar bij ons laag,wij hebben (nancy en ik) 3 paardjes op een eigen gehuurd stuk waar voordat wijn er kwamen te staan zeker 2 jaar geen paarden hebben gelopen en een jaar schapen dus we kunnen zeggen we kwamen op een schoon stuk.
Maar wormen heb je altijd en omdat wij onze mest op ons landje verspreiden is de druk voor besmetting wel wat hoger,we kunnen wel omweiden maar we hebben 1hectare en dan nog een halve hectare ongeveer wat we mogen gebruiken zolang er geen eigen beestje lopen.

Ik heb is een discussie gehad met onze dierenarts hierover en meestal neemt nancy nu het woord,omdat ik het gewoon niet eens ben met het mestonderzoeken gedoe.Wij willen gewoon ontwormen en dat wil niet zeggen iedere 8 weken,we doen het meestal 1x in de 3 maanden nu en voor en na de winter een sterke wormenkuur,waardoor we dan wel is wat langer wachten weer met ontwormen.Ik doe gewoon niet aan een jaar lang niet ontwormen,mij te risicovol.

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 27 jan 2012, 12:11

@Annabel; de DA die kwam enten die stopt met de paarden...helaas....dus moet even kijken hoe ik aan wormenspuiten kom(heb er nog wat liggen hoor).
Moet eigelijk sowieso een andere of eigelijk nieuwe DA want die DA die Ekdal heeft geoperereerd zijn gestopt met paarden...schiet lekker op hier...
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » vr 27 jan 2012, 12:24

Verhuis je niet mee naar de Raaphorst dan Roos??
Voor de kleine dingtjes laten wij het leidse land komen,verder prima dierenartsen hoor,maar bij echte beengebreken of andere echte paarden "dingen" zitten wij althans dan gaan wij naar de Raaphorst,is gelukkig nog niet nodig geweest in mijn geval :D

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 27 jan 2012, 12:36

NOuja de Raaphorst moet dan idd, weet niet zo snel iets anders ;)
Maar moet je je dan aanmelden oid?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » vr 27 jan 2012, 16:02

Als het goed is zijn al je gegevens daar al automatisch naar toe verhuisd,je zou nog bericht krijgen hierover maar dat hebben wij nooit gehad,beetje vaag.
Maar als je ze nodig hebt is het vroeg zat om het 1 en ander door te geven hoor.
Maar Leidse land niks voor je dan?Denk stukje goedkoper ook O:)

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 27 jan 2012, 19:32

Ja idd dat vroeg ik me ook af we zouden een brief krijgen toch?

Leidse land, ken ik niet, waar zit die in Leiden of niet :P
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 27 jan 2012, 21:27

@ Roos, het leidse land zit idd in Leiden maar ook in Leiderdorp en Zoeterwoude. Het zijn drie klinieken maar een bedrijf zeg maar. En bij kliniek De Raaphorst zit nu Franklin Lashley die is over gegaan naar de raaphorst voordat de keerhoeve ermee stopte ;)

En haha die Dees, die word idd boos op de dierenarts ik blijf wat dat betreft rustiger en kan het er dan beter over hebben om he tzelfde resultaat te krijgen :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » za 28 jan 2012, 11:38

Ja Franklin is naar Raaphorst dat had ik al gehoord, die heeft Ekdal geopereerd
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 03 feb 2012, 16:11

Genieten jullie E-tjes ook zo van de sneeuw?

Eran staat nu onder 700 grams en heeft vandaag een uurtje met zijn maatje sneeuwpret gehad!
Esther

Bericht door Esther » vr 03 feb 2012, 18:05

700!! bestaan die, of heb je meerdere laagjes??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 03 feb 2012, 20:04

Ik had gister van Rambo de DUO, dus de bovendeken van 100, onderdeken van 300 en een Pagony onderdeken van 300.

Vannacht staat hij onder 600. Een Pagony Tiger van 500 en een Rambo onderdeken van 100.

Ik kan nu doorbouwen tot 1200 voor het geval het kouder dan -20 wordt.

Hopelijk heeft hij het volgend jaar niet meer nodig en komt hij nu de winter goed door.

Hoe staan jullie E-tjes erbij?
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » za 04 feb 2012, 10:33

edgard zit al behoorlijk richting zomervacht. was enorm aan het haren, maar nu toch maar eventjes niet meer :=
volgens jaar wil ik hem wel onder dekens hebben. voor het trainen is het wat gemakkelijker.
Ik ga zo de zadelmaker bellen, eds zadel ligt niet lekker.
verder heeft hij nu al een dikke maand bijna stilgestaan kwa rijden. dit vanwege de wormen en niet lekker liggend zadel.
wel heb ik grondwerk gedaan.. zie dat hij enorm gegroeid is in de hoogte en breedte!
Gwenny

Bericht door Gwenny » za 04 feb 2012, 14:43

Eran past alweer een Pagony Tiger van 195! Wel ruim genoeg voor 1-2 onderdekens gelukkig. Vannacht gaat hij onder 900 of 1100. Even kijken hoe hij aanvoelt. Vanmorgen vond ik hem te koeltjes, vandaar.

Het is nu wel een drama om hem zijn voer te geven. Hooi moet nat, wat echt niet kan en een deel van zijn andere voer moet nat en dat is iedere voerbeurt een ijsklomp die ik gelukkig met kant en klaar loeiheet water uit een boiler kan ontdooien.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 04 feb 2012, 21:44

Dat is idd lastig dat heb ik ook een tijd gehad met Imka maar in die tijd hebben we toen maar besloten om haar op kuilvoer te zetten. En dat gaat een stuk beter. En vind haar er niet onwijs dik van worden hoor

Emy ziet er super uit is helemaal in dr element met die kou, zag dat ze zelfs appeltjes in dr vacht heeft!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Gesloten