lucerne
- nadinefjorden
lucerne
Wat doet het?
maakt het dik?
Maart en april zijn de enige twee maanden dat de paarden niet opnde wei staan maar in de paddock
nu komt er binnenkort lucerne op stal en dacht als ze dan langer doen over het kauwen....
ze kan dan wat langer doen over het eten
maakt het dik?
Maart en april zijn de enige twee maanden dat de paarden niet opnde wei staan maar in de paddock
nu komt er binnenkort lucerne op stal en dacht als ze dan langer doen over het kauwen....
ze kan dan wat langer doen over het eten
Re: lucerne
Ik voer Dailyplus (is vergelijkbaar) om hem langer aan het eten te houden.
Tussen de middag een hangbak vol.
Mijne wordt er niet dikker van.
Tussen de middag een hangbak vol.
Mijne wordt er niet dikker van.

- nobbygaard
Meestal worden paarden paarden van luzerne niet dikker, maar is het een goede afleiding om ze langer bezig te houden en krijgen ze goede voedingsstoffen binnen. Op de stoeterij met arabische paarden kregen ze het 2x op een dag om ze lekker zoet te houden.
Wij voeren het ook buiten het weideseizoen bij, net als Kelly.
Hoeveel je een fjord zou moeten geven weet ik niet, mijn rijpaarden worden er iig niet dikker van .
Hoeveel je een fjord zou moeten geven weet ik niet, mijn rijpaarden worden er iig niet dikker van .
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Dit is alleen een merknaam....dat is luzerne gemengd met een strovezels, grasbrok en olie en tot slot een klein percentage magnesiumoxide.Kelly schreef:Ik voer Dailyplus (is vergelijkbaar) om hem langer aan het eten te houden.
Luzerne van Hartog is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan DailyPlus van Pavo, bevat meer luzerne, heeft ook strovezel erin, minder melasse, ook een klein beetje olie en daarnaast nog wat klaver.
Afhankelijk van hoe het rantsoen van je paard er uit ziet kun je dus kiezen wát je precies wil voeren, welke luzernesamenstelling, áls je luzerne wil voeren. Wij kiezen zelf sneller voor Hartog en niet omdat het per direct ook goedkoper is, maar stro staan ze op in de stal en kunnen ze ook daar eten en grasbrok is reeds onderdeel van hun rantsoen. Ook de magnesiumoxide is hier niet echt nodig, de paarden hebben geen vetzucht (die meer behoefte er aan hebben) of last van spanningen (helpt bij ontspanning van de spieren).
Echter...bij de Pavo Luzerne is de verhouding calcium: fosfor weer beter, dan bij Hartog....dan is de vraag...wat krijgt ze verder op een dag. Klopt deze verhouding of is juist een extra luzerne goed in te passen in het rantsoen, verhoudingsgewijs!? Zo is het een beetje zoeken naar dé Luzernecombinatie. (en dan heb je tot slot zelfs nog de factor paard...sommige paarden willen de ene luzerne niet eens eten t.o.v. de andere, omdat er bijvoorbeeld aanzienlijk minder melasse overheen zit, de zoetekauwen)
En het dikker worden van:
Luzerne wordt ook wel met krachtvoer gemixt, zodat het paard beter gaat kauwen, de voeding daardoor beter 'bewerkt' alvorens het richting de maag/darmen verdwijnt en door deze bewerking het efficienter (meer er van) kan opnemen....ofwel, er wordt dan bij sommige paarden beter voeding opgenomen, waardoor zij dikker worden. Dat komt dan niet door het product luzerne zelf, maar de stimulerende werking van luzerne om krachtvoer beter op te nemen. Dat is de enige verklaring die ik zo kan bedenken. Maar voer je het dus los van elkaar, dan zal dat maar een kleine bijdrage zijn...
Geluk is de vrucht van intens werk
Op mijn huidige stal wordt het ook gevoerd 's winters. Bij elke voerbeurt een 2-tal handjes door het voer.
Heb niet het idee dat Hay er dikker van wordt, maar het zijn dan ook maar een paar handjes op een dag.
Heb niet het idee dat Hay er dikker van wordt, maar het zijn dan ook maar een paar handjes op een dag.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- nadinefjorden
Ik wil het geven om haar langer bezig te houden, vooral straks als de wei 2 maanden dicht is
ze is ietwat dik nu, vind ik voor de winter niet heel erg maar nog dikker hoeft van mij niet
ze krijgt nu handje ponybrok maar meer omdat de rest op stal voer krijgt
en heb nu t kuil vervangen voor hooi, anders loopt t wel uit de hand met dik worden
verder staat ze overdag op de wei en doet verder niks
ze is ietwat dik nu, vind ik voor de winter niet heel erg maar nog dikker hoeft van mij niet
ze krijgt nu handje ponybrok maar meer omdat de rest op stal voer krijgt
en heb nu t kuil vervangen voor hooi, anders loopt t wel uit de hand met dik worden
verder staat ze overdag op de wei en doet verder niks
Ik voer de hartog luzerne. Dat is de geel met groen en witte zak.
Je hebt van hartog ook nog andere (witte zak met blauwe letters) daar zijn de verhoudingen geloof ik ook weer anders in.
Britt krijgt het omdat ik het voor Alinde had. Die had merriebrok tijdens einde dracht en terwijl het veulen bij haar dronk. Dit deed ik meer omdat ze normaal niet tot weinig kracht voer kreeg en ze het anders in 1x op had. Alinde vond het nooit zo lekker.
Britt daarin tegen eet het goed. Die krijgt nu een kleine schep per dag door dr brokjes heen (ze krijgt ook weinig brok dus het is meer luzerne als brok), maar zo eet zo ook wat langzamer. Maar of ik op dit moment de verhoudingen goed heb geen idee.
Je hebt van hartog ook nog andere (witte zak met blauwe letters) daar zijn de verhoudingen geloof ik ook weer anders in.
Britt krijgt het omdat ik het voor Alinde had. Die had merriebrok tijdens einde dracht en terwijl het veulen bij haar dronk. Dit deed ik meer omdat ze normaal niet tot weinig kracht voer kreeg en ze het anders in 1x op had. Alinde vond het nooit zo lekker.
Britt daarin tegen eet het goed. Die krijgt nu een kleine schep per dag door dr brokjes heen (ze krijgt ook weinig brok dus het is meer luzerne als brok), maar zo eet zo ook wat langzamer. Maar of ik op dit moment de verhoudingen goed heb geen idee.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Bouw Lucerne wel voorzichtig op. Anka kreeg er meteen bultjes van. Sindsdien heb ik de Lucerne maar gelaten voor wat ie is.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik dacht dat lucerne een soort rijk gras was, gedroogd. Daarom ben ik er nooit aan begonnen. Maar de energiewaarde valt dus mee als ik de reacties hierboven goed begrijp?
Orlinde vind het lekker, ik geef haar af en toe een handje (stalgenoot heeft lucerne en vindt dat niet erg; ze heeft Hartog geloof ik).
Orlinde vind het lekker, ik geef haar af en toe een handje (stalgenoot heeft lucerne en vindt dat niet erg; ze heeft Hartog geloof ik).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ik heb een tijd lang Oss-I-Chaff gevoerd door het krachtvoer om ze wat langer te laten doen met het krachtvoer. De chaff van Dodson & Horrel is vergelijkbaar. Heeft wat meer structuur dan lucerne en het was voor mij daardoor een betere optie. Je kan met lucerne volgens mij het totaal ruwvoer vervangen maar dan moet je wel heel veel geven en in mijn ogen komen ze dan echt structuur tekort. Het is te fijn en lekker voor erbij. Dik zijn ze er bij mij ook nooit van geworden.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
ook wij voeren lucerne van hartog bij, om ze wat meer eiwit binnen te laten krijgen. onze rijpaarden komen dan wel een uurtje op de wei dagelijks, maar er staat niet veel gras. wij gebruiken het echt als aanvulling op het gewone rantsoen. het schijnt dat de daly + van pavo eiwit armer is.
- nadinefjorden
Ik denk dat t van subli is omdat hij ook de brok van subli voert
het is ook puur voor de 2 maanden die ze straks niet op de wei staan, even wat extra‘s en een langere bezigheid daarbij krijgt ze uiteraard voldoende hooi
het is ook puur voor de 2 maanden die ze straks niet op de wei staan, even wat extra‘s en een langere bezigheid daarbij krijgt ze uiteraard voldoende hooi
dc schreef:ook wij voeren lucerne van hartog bij, om ze wat meer eiwit binnen te laten krijgen. onze rijpaarden komen dan wel een uurtje op de wei dagelijks, maar er staat niet veel gras. wij gebruiken het echt als aanvulling op het gewone rantsoen. het schijnt dat de daly + van pavo eiwit armer is.

Geluk is de vrucht van intens werk
Lucerne is prima erbij maar je moet het niet ipv hooi gaan voeren heb paarden gekend die er dan verstoppingen van krijgen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Zo had ik ooit het idee om Jeskim ervan te geven, die is overgevoelig voor eiwit, oeps!!Annemarie schreef:Bouw Lucerne wel voorzichtig op. Anka kreeg er meteen bultjes van. Sindsdien heb ik de Lucerne maar gelaten voor wat ie is.

Arme beest ontplofte van de jeuk!!
Luzerne is zelf ook behoorlijk rijk aan eiwit. Het is trouwens geen grassoort maar een vlinderbloemige plant geloof ik..
Je kunt het goed gebruiken i.c.m. granen, want granen bevatten veel fosfor en luzerne veel calcium, dat vult elkaar dus mooi aan.
Maar een paar handjes door de brok maakt volgens mij niet zoveel uit.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Hihi.. Wou een heel verhaal gaan houden over het aanmaken van speeksel door het eten van lucerne maar zie dat dat niet meer nodig is 
Do krijg één hand lucerne over haar grasbrok, had het vorige winter gekocht maar het is nog steeds niet op vandaar ze het nog krijgt

Do krijg één hand lucerne over haar grasbrok, had het vorige winter gekocht maar het is nog steeds niet op vandaar ze het nog krijgt

Do, mijn eerste eigen paard! ♥
Handjes over het voer kan geen kwaad, maar toen lucerne net in de handel kwam werd het geadviseerd om in plaats van biks te geven dus kilo's en daar kregen paarden verstoppingen van.
http://www.fjorkahoeve.nl
Bij mij krijgen ze alleen als ze niet op de wei kunnen Daily plus van Pavo (dat is bij ons de goedkoopste) Ze krijgen dan een halve emmer per dag. Als ektra naast het voer het hooi of kuil.
Dik zijn ze toch al, en ik heb niet het idee dat ze hiervan nou nog dikker worden.
Dik zijn ze toch al, en ik heb niet het idee dat ze hiervan nou nog dikker worden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo