Het Boomloos-zadel topic!
Re: Het Boomloos-zadel topic!
Toen ik mijn BF kocht (alweer 6 jaar geleden) had ik er een originele leren BF singel bij. Gewéldig ding! Vorig jaar begon hij wat de scheuren aan de hoekjes. Model was veranderd dus heb maar een gelijkaardige van IR gekocht. Ook een hele fijne en een stukje goedkoper ook.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
hebben jullie de Barrydale al geprobeerd? Ik wilde liever een boomzadel maar ik ga daar qua vorm/maat paard en kosten niet uitkomen, en nu dus toch maar boomloos kopen. De Arizona/Cherokkee heb ik eerder geprobeerd. De Arizona kan ik beter in galloperen en de Cherokkee dus niet, de kniewrongen zitten in de weg. In de Cherokkee kan ik beter draven, in de Arizona is dat gewoon weer niet prettig. Momenteel gebruik ik een afgekloven Randoll van een stalgenoot. Een dun lapje leer maar ik kan er wel prettig op zitten. Wel is het zo dat er een "potentiele drukplek", niet bezweette plek ontstaat bij de beugelophanging links/recht, over de rug heen. Zou VPS dit ondervangen? Ik ben erg benieuwd naar de Barrydale maar die is er nog niet in testzadel. Is jullie ervaring ook zo bij de Arizona/Cherokkee? De extra wrongen bij de Cherokee heb ik er na een half uur al afgegooid. Ik moet nu gaan kiezen tussen de Barefoot-modellen en ga vrijdag de Nevada proberen. Reden dat ik die wil proberen is dat ik tussen maten in zit qua grootte achterwerk, ik heb nu maat 2 en Nevada is er alleen in 1 1/2.
Ik zag dat je bij Becidor.nl dat je een Barrydale als testzadel kan uitproberen.
Met wat voor beugelriemen rijden jullie?
Ik had gisteren dressuurriemen gehaald zodat de gesp onderaan zit, maar daar zit een lusje aan om ze op te hangen en de BF heeft dus niet zo'n veiligheidssysteem dat losklikt. Ik denk dat ik meer heb aan m'n gewone beugelriemen met zo'n hoesje eromheen? Zie wel originele BF beugelriemen, maar die zijn meteen weer een stuk duurder...
Ik had gisteren dressuurriemen gehaald zodat de gesp onderaan zit, maar daar zit een lusje aan om ze op te hangen en de BF heeft dus niet zo'n veiligheidssysteem dat losklikt. Ik denk dat ik meer heb aan m'n gewone beugelriemen met zo'n hoesje eromheen? Zie wel originele BF beugelriemen, maar die zijn meteen weer een stuk duurder...
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Ik had er fenders aan maar juist omdat de beugels niet los kunnen schieten, reed (en rijd) ik wel met veiligheidsbeugels (EZ riders met korfjes)Pasja schreef:Met wat voor beugelriemen rijden jullie?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ik heb meestal fenders eraan met westernbeugels.
Voor dressuur- en springwedstrijden heb ik engelse beugelriemen, met de gesp beneden en zo'n hoesje om de gesp en nog wat zelfgemaakt passanten om de rest van de beugelriem niet te laten flapperen. Ik heb er veiligheidsbeugels aan, met zo'n elastiekje. Inderdaad omdat de beugelriem er niet af kan schieten bij mijn Barefootzadel.
(Dat risico neem ik bij de westernbeugels voor lief... korfje zou nog beter zijn natuurlijk, maar mijn voeten passen er maar net in, dus doorschieten is -denk ik- moeilijk. En ik vind korfjes tot nog toe flink duur... als iemand goeie goedkope weet?)
Voor dressuur- en springwedstrijden heb ik engelse beugelriemen, met de gesp beneden en zo'n hoesje om de gesp en nog wat zelfgemaakt passanten om de rest van de beugelriem niet te laten flapperen. Ik heb er veiligheidsbeugels aan, met zo'n elastiekje. Inderdaad omdat de beugelriem er niet af kan schieten bij mijn Barefootzadel.
(Dat risico neem ik bij de westernbeugels voor lief... korfje zou nog beter zijn natuurlijk, maar mijn voeten passen er maar net in, dus doorschieten is -denk ik- moeilijk. En ik vind korfjes tot nog toe flink duur... als iemand goeie goedkope weet?)
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ik kom hier dan toch ook maar melden dat inmiddels toch weer boomloos-loos ben. Ook de trekker lag niet meer goed op Bailey en na een lange zoektocht (met zowel boom- als boomloze zadels) heb ik nu toch weer een boomzadel. Gewoon omdat het als enige echt goed lag, en uiteindelijk is dat het belangrijkste!
@Pasja: ik heb meerdere stalgenootjes die al jaren met barefoots rijden, allemaal zwart en geen groene verkleuring hoor.
@Monne, ik zou, als ik jou was, toch kritisch zijn; als je nu al 'potentiele drukplekken' ziet zou ik er echt goed over nadenken. Een ongelijke afdruk geeft zoals je al zegt aan dat de druk niet overal gelijk is en het gewicht dus niet optimaal verdeeld wordt. Het kan uiteindelijk ook zijn dat het toch gewoon niet perfect past, hoe flexibel het ook is.
@Pasja: ik heb meerdere stalgenootjes die al jaren met barefoots rijden, allemaal zwart en geen groene verkleuring hoor.
@Monne, ik zou, als ik jou was, toch kritisch zijn; als je nu al 'potentiele drukplekken' ziet zou ik er echt goed over nadenken. Een ongelijke afdruk geeft zoals je al zegt aan dat de druk niet overal gelijk is en het gewicht dus niet optimaal verdeeld wordt. Het kan uiteindelijk ook zijn dat het toch gewoon niet perfect past, hoe flexibel het ook is.
Wat jammer dat je zadel niet meer paste op Bailey; je was er zo enthousiast over! Naja, je hebt natuurlijk je wollige 'packje' nog!!
@Jowien: misschien moet ik idd ook maar naar veiligheidsbeugels kijken. Al is het me nog nooit overkomen dat ik 't nodig was dat de beugelriem losschiet. Bij mijn oude zadel zat die sluiting zelfs zo vast, dat ik de beugelriemen er nauwelijks af kon krijgen. Maar ja: 't zal je overkomen...
Ik zit trouwens wat te speuren op internet en kwam op de site horze.nl de zgn. Matrix neuskooien tegen. Die kosten 14,40, maar weet niet of dat is wat je zoekt. Kun je met schroeven op je beugels vastmaken.
@Jowien: misschien moet ik idd ook maar naar veiligheidsbeugels kijken. Al is het me nog nooit overkomen dat ik 't nodig was dat de beugelriem losschiet. Bij mijn oude zadel zat die sluiting zelfs zo vast, dat ik de beugelriemen er nauwelijks af kon krijgen. Maar ja: 't zal je overkomen...
Ik zit trouwens wat te speuren op internet en kwam op de site horze.nl de zgn. Matrix neuskooien tegen. Die kosten 14,40, maar weet niet of dat is wat je zoekt. Kun je met schroeven op je beugels vastmaken.
Moet toch wel terug nemen wat ik had gezegd.
Heb vandaag gesprongen met Cherokee met dubbel inlage er onder en beugels op springmaat en zat nu wel erg fijn en paard liep er geweldig onder
Toch wel fijn te weten. Nu moet ik alleen nog keertje weer eens proberen met beugels op de dressuur maat.
Heb vandaag gesprongen met Cherokee met dubbel inlage er onder en beugels op springmaat en zat nu wel erg fijn en paard liep er geweldig onder

Pasje tof dat je ook Cheyenne gaat. Maar je koopt dus toch een nieuwe met VPS? Heb je die al getest? Hoor altijd dat dat anders zit. Ik weet het zelf niet want heb een model zonder VPS. Mijn zadel is overigens nu zo'n 5 jaar oud en nog steeds mooi zwart hoor. De nog oudere modellen sloegen idd wel eens groen uit. Ik heb ook een barefoot singel. Blijft het zadel toch het beste mee liggen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Zijn er nog bepaalde merken of types die minder goed op een fjord liggen?
Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje en aangezien de eigenaresse 1 zadel heeft en 2 paarden, wil ik straks zelf een zadel kopen. Het liefst boomloos want dat bevalt mij beter dan een boomzadel.
Ik heb een voorkeur voor Barefoot (omdat ik die gewoon mooi vind). Ik lees hier veel over de cherokee en de cheyenne. Is dat een bewuste keuze of passen die beter dan bijv. de londen?
Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje en aangezien de eigenaresse 1 zadel heeft en 2 paarden, wil ik straks zelf een zadel kopen. Het liefst boomloos want dat bevalt mij beter dan een boomzadel.
Ik heb een voorkeur voor Barefoot (omdat ik die gewoon mooi vind). Ik lees hier veel over de cherokee en de cheyenne. Is dat een bewuste keuze of passen die beter dan bijv. de londen?
wij hebben geen problemen gehad voor het aanpassen van een barefoot zadel op onze fjorden
bij ons hebben we de arizona en londen liggen
en met de missoula nut hebben we ook al gereden met ons Githa
zitten allemaal super goed en liggen ook goed bij
denk dat het een beetje paardgebonden is
bij ons hebben we de arizona en londen liggen
en met de missoula nut hebben we ook al gereden met ons Githa
zitten allemaal super goed en liggen ook goed bij
denk dat het een beetje paardgebonden is
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Ik heb een testzadel aangevraagd bij boomloosrijden.
Wil toch eens de Lexington uitproberen,eens kijken of ik daar steviger in zit dan in de cheyenne....is voor mij denk ik wat beter ivm met m'n bekken.
Zoja...dan gaat de cheyenne weg.
Ben heel benieuwd
Ik blijf wel boomloos rijden,vind het heerlijk en Cindy loopt er ook goed onder.
Ook omdat cindy nogal eens van omvang kan veranderen soms
Wil toch eens de Lexington uitproberen,eens kijken of ik daar steviger in zit dan in de cheyenne....is voor mij denk ik wat beter ivm met m'n bekken.
Zoja...dan gaat de cheyenne weg.
Ben heel benieuwd

Ik blijf wel boomloos rijden,vind het heerlijk en Cindy loopt er ook goed onder.
Ook omdat cindy nogal eens van omvang kan veranderen soms

Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
hehe
en dan kun je tevens bij blijven met de nieuwtjes bij barefoot
ik vind die barrydale zadels wel iets hebben, maar ik ga nog niks wegdoen
ze blijven wel vernieuwen, wat ik wel een goed teken vind eigenlijk
en dan kun je tevens bij blijven met de nieuwtjes bij barefoot
ik vind die barrydale zadels wel iets hebben, maar ik ga nog niks wegdoen
ze blijven wel vernieuwen, wat ik wel een goed teken vind eigenlijk
Ja, ik heb de nieuwe met VPS. Omdat ik nooit boomloos heb gereden, is het verschil voor mij minder groot, denk ik. Maar 't zit wel anders dan het testzadel ja (dat was zonder VPS); je zit wat verder van je paard af. De cherokee die ik als testzadel had, had wel VPS, maar die zit als model sowieso al heel anders. Ik heb helaas nog maar even kunnen rijden ivm het slechte weer steeds, maar ik ben erg blij met m'n zadel. Heb er een FRA dressuursingel bij gekocht en vorige week veiligheidsbeugels gehaald met van die elastiekjesDeeDee schreef:Pasje tof dat je ook Cheyenne gaat. Maar je koopt dus toch een nieuwe met VPS? Heb je die al getest? Hoor altijd dat dat anders zit. Ik weet het zelf niet want heb een model zonder VPS. Mijn zadel is overigens nu zo'n 5 jaar oud en nog steeds mooi zwart hoor. De nog oudere modellen sloegen idd wel eens groen uit. Ik heb ook een barefoot singel. Blijft het zadel toch het beste mee liggen.
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Heb er vandaag even opgezeten,en hij zit heeerlijk kan ik je zeggenmonne schreef:hebben jullie de Barrydale al geprobeerd?

Hij was er nog niet in testzadel,want de dekjes die eronder moesten kwamen pas eind dec uit.
Dus in januari ga ik de barrydale proberen....
mocht het wat zijn moet ik nog wel iets erbij gaan sparen

Ik zou vandaag de Lexington uitproberen.
Sta daar....vent kijkt even..en zegt dan dat ik daar niet in ga passen.
Zadel erbij gehaald en hij had gelijk.
De achterkant is wat hoger dus word je meer in de zit gedwongen en daar pas ik dus niet tussen.
'Je kan beter de London maat 1 hebben' zegtie.
Zei toen dat ik daar wss niet in pas omdat de maat wat kleiner is als de cheyenne.
Hij dacht van wel....zadel gepakt en ja hoor....IK PAS ERIN

Toen we die van esther hadden geprobeerd vond ik het al een fijn zadel,maar gezien de maten op de site zou ik daar dus niet in passen.
Dus vandaag op cindy gelegd en dat ding ligt als een huis

Zelfs toen cindy 2x schrok van een briesend paard

Hij moet alleen nog iets naar achter liggen,maar ik ben allang blij dat ik naar een London uit mag kijken.
Of een barrydale als die ook lekker rijd.
Als ik dat eerder had geweten ,had er hier allang een London in huis gelegen

Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
[quote]Toen we die van esther hadden geprobeerd vond ik het al een fijn zadel,maar gezien de maten op de site zou ik daar dus niet in passen[quote].
Ik heb broekmaat 38/40 en pas in geen enkel model in maatje 1. Het hangt ook van de verhoudingen af en je lengte.
Barrydale zou ik graag proberen maar ik heb nu al drie modellen uitgetest en boomloos is het toch niet helemaal voor mij. Ik ga eerst weer een boomzadel (Massimo) proberen.
Ik heb broekmaat 38/40 en pas in geen enkel model in maatje 1. Het hangt ook van de verhoudingen af en je lengte.
Barrydale zou ik graag proberen maar ik heb nu al drie modellen uitgetest en boomloos is het toch niet helemaal voor mij. Ik ga eerst weer een boomzadel (Massimo) proberen.
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Ik heb 40/42 en pas in sommige modellen dus nog wel in maat 1.
Maar ze zouden niet kleiner moeten zijn.
Barrydale is wel een aanrader
Echt een mooi zadel in dressuurmodel en zit heerlijk
foto van cindy met een London op
zoals ik al zei mag hij volgens mij nog wel iets naar achter.....maar twijfel..

Vraagje....welke singel gebruiken jullie?
Maar ze zouden niet kleiner moeten zijn.
Barrydale is wel een aanrader

Echt een mooi zadel in dressuurmodel en zit heerlijk

foto van cindy met een London op
zoals ik al zei mag hij volgens mij nog wel iets naar achter.....maar twijfel..

Vraagje....welke singel gebruiken jullie?
o ik heb ook een londen, maatje 2
wij gebruiken een FRA singel van 35cm (je weet fjorden hebben een dikke buik dus moet je een extra korte singel hebben he)
wij gebruiken een FRA singel van 35cm (je weet fjorden hebben een dikke buik dus moet je een extra korte singel hebben he)
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Ja,heb nu een maatje 50,maar heb het idee dat de singel niet lekker ligt.