Het Boomloos-zadel topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Ilonka

Re: Het Boomloos-zadel topic!

Bericht door Ilonka » wo 23 nov 2011, 20:35

Breekt even in: Volgens mij bedoeld Joram dat hij stijgbeugelriemen heeft gebruikt, niet dat hij er stijgbeugels aan wil hangen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » wo 23 nov 2011, 20:35

Deze Christ hebben wij. We hebben wij gekocht, omdat we zoveel zadel ellende hadden meegemaakt. Zelf moest ik weer een beetje in balans komen, want rijden zonder zadel had al heel lang niet meer gedaan, dan geven deze wrongen je toch een beetje meer zekerheid (dat krijg je als je de 40 bent gepasseerd := ) Ik heb deze op een Duitse site besteld, het was toen een aanbieding en we betaalde er 225 voor, ongeveer 1 jaar geleden. We erg duur, maar ik heb er zeker geen spijt van.
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 23 nov 2011, 20:47

Ilonka schreef:Breekt even in: Volgens mij bedoeld Joram dat hij stijgbeugelriemen heeft gebruikt, niet dat hij er stijgbeugels aan wil hangen.
aaah...dat zou een heel stuk logischer zijn :D
Joram schreef:Die van mijn kost alleen een barefoot pad, oud paar stijgbeugels en een singel :)*
Ik las dit en dacht stijgbeugels??? WHOA!
Zolmar schreef:Deze Christ hebben wij. We hebben wij gekocht, omdat we zoveel zadel ellende hadden meegemaakt. Zelf moest ik weer een beetje in balans komen, want rijden zonder zadel had al heel lang niet meer gedaan, dan geven deze wrongen je toch een beetje meer zekerheid (dat krijg je als je de 40 bent gepasseerd := ) Ik heb deze op een Duitse site besteld, het was toen een aanbieding en we betaalde er 225 voor, ongeveer 1 jaar geleden. We erg duur, maar ik heb er zeker geen spijt van.
Dus jullie ervaring hiermee is heel positief? Door die kniestukken leek deze zelfs voor mij geschikt :') En ik ben nog niet eens de 40 gepasseerd...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Bailey

Bericht door Bailey » wo 23 nov 2011, 21:11

Barebackpads, ik hou ervan!
Dacht eerst dat het niet veel uitmaakte, kon immers prima op Bailey rondcrossen zonder zadel, maar op een dag toch eentje van een stalgenootje geleend.... superfijn!

Vervolgens een oud barebackpad van ander, superlief stalgenootje gekregen. Ik heb er zelf een singelhoes voor gemaakt, schapenvacht met 'rolletjes' bovenop, soort van inlages en 100% dik wol onderop.
Heb net een paar weken 'in-between-saddles' gezeten, dus even geen zadel tot onze beschikking, en hiermee kon ik toch lekker rijden. Het zit echt heerlijk!

Hier wij (ik weet niet waar ik naar kijk trouwens)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bailey op do 24 nov 2011, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Pasja

Bericht door Pasja » wo 23 nov 2011, 21:54

Dat zit zo te zien heerlijk zo'n schapevachtje!
Bailey is leuk!!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 24 nov 2011, 09:09

dat ziet er altijd zoooo comfortabel uit voor de billen...dat lekker bont :D :D
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Pasja

Bericht door Pasja » do 24 nov 2011, 15:02

Ik heb ze binnen en ga morgen testen *o/*
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 25 nov 2011, 11:18

Stijgbeugelriemen lijkt me heel wat logischer ja :)

Leuk dat schapenvachtje! Lijkt me heerlijk zitten. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ga maar eens een beetje sparen eerst en dan zie ik wel... Ik vind die dingen echt onwijs duur, aangezien ik niet van plan ben mijn zadel definitief de deur uit te gooien...
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Pasja

Bericht door Pasja » vr 25 nov 2011, 21:48

Nou de eerste twee korte testritjes zitten erop! Was meteen al enthousiast over hoe beide zadels op Pasja liggen: als een huis en ook de achterkant mooi vlak, niks geen geklapper. Dat kon ik me weer herinneren toen ik eens op de London van Esther had gereden. Ook geen last van schuiven bij het opstijgen. Maar mèn wat zit dat anders! De cheyenne (zonder vps) vond ik meteen lekker zitten; veel minder opgesloten, wat ik in mijn Thorowgood wel heb. Heb daarop zo het gevoel alsof ik met een knik in mijn onderrug zit. Maar wel heel erg zwabberbenen! Eerst een rondje in het weiland en toen een klein eindje bij de weg langs. Stukje gegaloppeerd. Zadel schoof iets naar voren, maar ik zag later dat de singel nogal los zat! Toen de cherokee (met vps). Dan voel je toch duidelijk meer 'zadel' en weer even die knik onderin de rug, omdat hij aan de achterkant hoger is. Beugels (fenders) langer gemaakt en toen was het beter. Met lichtrijden in draf had ik in 't begin heel erg het gevoel dat ik zegmaar op het zadel klapte, maar ik denk dat ik teveel omhoog kwam. Volgens mij heb ik daar wel ergens iets over gelezen dat je dat bij een Barefoot minder moet doen. Toen ik daaraan dacht ging het meteen beter. Doorzitten is overigens veul relaxter dan op de thorowgood.
Morgen weer proberen. Kon trouwens aan Pasja nog niet veel merken, maar die was ook vooral bezig om zo snel mogelijk weer naar de anderen toe te gaan. Daar heb ik natuurlijk wel even gebruik van gemaakt, door haar lekker te laten galopperen als we weer richting het weiland gingen.
Kortom: eerste ervaring is zeeer positief!
Pasja

Bericht door Pasja » za 26 nov 2011, 15:21

Tweede testdag zit erop! Eerst de cherokee gedaan vandaag. Voelde me toch erg 'opgesloten' en had weer die knik in m'n onderrug die ik ook op de thorowgood heb. Wat meer ontspannen gaan zitten hielp wel iets, maar ik had nog niet het gevoel van yès, dit is m! Van Esther kniewrongen geleend. Daar werden de zwabberbenen wel beter van :D , maar zat ik nog meer in een gedwongen houding. Zadel begon op 'n gegeven moment opzij te schuiven (singel te los) en toen was er ook geen houden meer aan: hoppa, daar lag ik! Nog een paar rondjes gereden en daarna de cheyenne erop. Moet eerlijk zeggen dat dat toch wel relaxter zat; echt fijn.
Nu is dit een cheyenne zonder vps en ik heb dit hele topic alweer even doorgespit naar de ervaringen met en zonder vps. Is de zit echt anders op een vps zadel? Nou ben ik natuurlijk een leek op barefoot-gebied, dus misschien dat het voor mij minder uitmaakt... Bij Equixantons vonden ze 't minder fijn zitten dan met vps: wat hier al werd genoemd: minder contact met je paard. Maar aande andere kant: met een boomloos vps model heb je toch sowieso meer contact dan met een boomzadel...
Hoe is 't trouwens met het verkleuren van het zadel; ik las hier ergens iets over een zwarte cheyenne die groenachtig werd? Ligt dat aan het leersoort? Ik heb nu trouwens een bruin testzadel en vind dat eigenlijk ook wel een mooie kleur. Zal ook nog kijken of ik die pommel er eenvoudig uit kan krijgen om te zien of het de juiste maat voor Pasja is.
Keandra

Bericht door Keandra » za 26 nov 2011, 18:29

van het verkleuren van de cheyenne weet ik niks
maar mijn Londen is een 2dehands (wel al met vps) maar weet niet hoe oud die is
dit is em
Afbeelding
niks verkleuringen op te zien, gewoon geregeld als een gewoon boomzadel onderhouden en ze blijven als nieuw

als de cheyenne je bevalt kun je anders eens zien of ze nergens anders een cheyenne met vps testzadel hebben, dan ben je zeker dat je geen miskoop doet
anders moet je op zoek naar een ouder 2dehands model
Lisa

Bericht door Lisa » za 26 nov 2011, 20:04

Jelly: Je moet het even een tijdje volhouden. In het begin vond ik de boomloos echt volledig niks en puur negatief, maar je moet echt even een weekje ermee rijden om een goed oordeel te hebben. Het moet echt wennen. Ik had vooral moeite met mijn benen waar ik die moest laten had het idee dat ik heel breed zat, maar nu je er meer op rijd merk je het niet eens meer.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 27 nov 2011, 11:06

grappig, ik had dat juist andersom met de Barefoot. In het begin vond ik het hemels..net een luxe sofa en toen ik iets meer ging rijden vond ik het steeds vervelender :'). Met de Startrekk heb ik dat trouwens nooit gehad omdat die echt veel minder breed voelde...
Jowien

Bericht door Jowien » zo 27 nov 2011, 17:20

@Pasja: ik heb een Cheyenne zonder VPS, weet niet hoe met-vps rijdt. Maar zonder is prima, ik rij er al jaren mee, ook springen, cross, endurance, geymkana, echt alles.
Als ie te breed aanvoelt kun je er dubbele inlages indoen, dan voelt ie smaller.
Mijn zwarte Cheyenne is inmiddels 7 jaar oud en is donker-grijzig-bruin-zwart geworden. Niks opvallends, eignelijk zoals andere leren zadel ook verkleuren als ze ouder worden. Wel is ie vrij snel helemaal glad geworden, het was suede toen ik 'm kocht. Maar dat kan ook (versneld) zijn doordat ik leervet gebruik en geen olie (niet dat ik 'm nou zo vaak invet, da's niet nodig, maar 2-4x per jaar ofzo).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Pasja

Bericht door Pasja » zo 27 nov 2011, 21:28

Vandaag een buitenrit op de cheyenne gemaakt en 't zit toch wel erg lekker hoor! Morgen moet ik werken, dus dinsdag ga ik een rondje op de cherokee doen. Wil dan ook even met gewone beugels rijden. Heb tot nu toe met fenders gereden en dat zal ook nog wel verschil maken...
Voor 't passen van de pommel had ik die uit het zadel gehaald en bij Pasja op de schoft gelegd. Zou de fotot hier plaatsen, maar hij heeft te weinig pixels! (gemaakt op mijn telefoon). Zal het dinsdag nog een keer doen en dan met camera.
@Jowien: het leek me ergens ook al vreemd dat ze zo zouden verkleuren, maar zal dus aan het onderhoud liggen.
@Lisa: ik ben wel enthousiast hoor, maar tot nu toe vooral over de cheyenne. In de cherokee wordt ik echt in een houding 'gedwongen' die ik ook op de thorowgood had en voelt het net of ik met een knik in m'n onderrug rijd. Maar ik ga het dinsdag nog es proberen en dan met gewone beugels. Kijken hoe dat voelt.
rowenna

Bericht door rowenna » di 29 nov 2011, 15:13

Heb nu twee jaar een Cheyenne, en tot nu toe niks geen verkleuring hoor.
Wel af en toe insmeren met leer creme en niet met leer olie of leervet, daar word het leer glad van, het is nubeck leer dus blijft mooie met leer creme.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Pasja

Bericht door Pasja » wo 30 nov 2011, 10:12

Nou de knoop is doorgehakt hoor: het wordt de cheyenne!
Gisteren heb ik een lekkere buitenrit op de cherokee gemaakt. Ik had m'n gewone stijgbeugels eraan gehangen. Dat vond ik al lekkerder zitten. Onderweg een paar keer de kniewrongen die ik van Esther mocht lenen eraf gehaald en er weer opgeplakt, om te voelen hoe dat zit. Met kniewrongen zat ik duidelijk beter. Stukjes draven ging prima, galop zat ik wat krampachtig en als ik dan weer terug ging naar stap, voelde het toch weer 'opgesloten'.
Thuisgekomen dacht Pasja dat ze -zoals normaal- weer lekker de wei in mocht, maar nee: toch ook nog een klein rondje op de cheyenne met gewone beugels. Ik stapte op en had toen meteen weer zoiets van "Ja, dit is 't gewoon!". Wel wennen met beugels (toch wat minder stabiel dan fenders!), maar het voelde in de rug ook fijn, ontspannen. Klein rondje gereden en toen was het voor mij wel duidelijk.
Nog even de pommel eruit getrokken, voor de foto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een mail naar Equixantos gestuurd met deze foto's. Hij leek me duidelijk te smal, en ze adviseerden idd om een wijdere te nemen (geen idee welke maat dit is trouwens). Nu hield ik al een paar maanden Marktplaats goed in de gaten. De laatste tijd staan er nog wel es Cherokees op, maar cheyennes natuurlijk weer niet! Op boomloos.nl wel, maar dat zijn verouderde advertenties. Duss..... Edwin en ik rijden vrijdag naar Beilen om de testzadels terug te brengen en nemen een nieuwe cheyenne weer mee! Sinterklaaskado voor Pasja en mij zullen we maar zeggen!! :)ddd Wat voor singel hebben jullie trouwens: ook barefoot of anders? Heb bij m'n Thorowgood zo'n gewone koordsingel, maar daar heb ik nu natuurlijk nix aan. Zal es op de site kijken. Beetje inschatten wat ik vrijdag kwijt ben. Ze hebben geen pin, dus contant afrekenen.
Rowenna, bedankt voor de onderhoudstip!
Keandra

Bericht door Keandra » wo 30 nov 2011, 10:22

wij gebruiken de FRA singels bij onze barefootjes
dus een western model (40cm) en een dressuurmodel (voor de Londen) van 30 cm
(hele kleine maatjes omdat ze zo'n dikke buik hebben :D )

heel leuk dat je voor de cheyenne gaat
dat is het leuke aan die barefootjes, degelijke passervice, wij hebben de arizona en de missoula nut ook enkele uren kunnen testen
we zijn dan gekomen dat de arizona het beste zadel was voor Leslie, de missoula voor mij (lekker duur voor mij natuurlijk), maar er kon maar 1 zadel komen, dus dat was de arizona
Jowien

Bericht door Jowien » wo 30 nov 2011, 13:30

Ik had eerst een echte Barefootsingel. Nu een goedkopere, stevig kunststof ding. Ik heb een ook neopreen, maar die gaat soms schuiven bij Orlinde (zweet+springwedstrijd... levert leuke foto's op vond het publiek) dus die heb ik alleen als reserve.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Pasja

Bericht door Pasja » wo 30 nov 2011, 14:19

@Keandra: Jammer dat je dan moet kiezen hè?! Arizona vind ik overigens ook erg leuk!
Ik heb bij de testzadels ook 2 FRA singels: 2 verschillende lengtes. Ik heb steeds met de kortere gereden (geen idee eigenlijk hoe lang die was), maar dan zaten de gespen naar mijn idee toch wel erg laag (nog nèt aan de zijkant van de buik, maar dat is te laag volgens mij (dus te korte singel).
Jowien: ik ben bij het testrijden ook een keer gaan schuiven, maar dat lag aan een te losse singel :o Er is dan echt geen houden meer aan met zo'n boomloze!
Plaats reactie