Serieus en lolligheid in C'tjes topic deel 12 is er volop ..

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
pjotr_nientje
Contacteer:

Re: Serieus en lolligheid in C'tjes topic deel 12 is er volo

Bericht door pjotr_nientje » ma 21 nov 2011, 07:42

@Jilly;dat klinkt als een mooie kans :j
Moeilijk hoor, zeker als je het ook naar je zin hebt op je huidige stal.

Cindy en Garfield staan idd niet meer bij elkaar.
Garfield kwam daar gewoon tekort, hij werd mager en dat voor een groeiende jaarling....
Waar hij nou staat komt hij helemaal niks tekort.
Hij is alweer wat aangekomen en nu weer lekker overbouwd.
Gaat de goeie kant op :D

@Ilona;fijn dat je iemand hebt gevonden die castor kan rijden.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 11:03

Het is helaas nog niet dat ik bv. op 100m van het bos zit, maar al wel een stuk idealer dan nu. Ik moet het precies nog eens uitzoeken, maar ik kan via binnenweggetjes wel in het bos geraken en dat is volgens mij een km of 4. De binnenweggetjes zijn omgeven door velden en weien, is ook al beter dan lelijke winkels en huizen ;)
Er is een verlichte buitenbak aanwezig en verder basic comfort als noodstallen, schuilstal, zadelkamer etc.

Ik kreeg gisterenavond nog een mailtje dat ze heel blij waren met mijn komst (of ze ook zo blij zijn met Hay is af te wachten ;) ) en het zijn allemaal fervente bosruiters, dus ik zie veel gezellige ritten aankomen!

Dat lijkt me dan een goeie beslissing Janine. Zo'n jong ding heeft nu eenmaal wat meer nodig dan een volwassen paard he. Ik weet nog dat ik 3 jaar geleden (toen hay zo mager was op die slechte stal) me nooit kon voorstellen dat Hay ooit dik kon worden, toch wel hoor :+
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
dees1980

Bericht door dees1980 » ma 21 nov 2011, 12:13

Jilly dat klinkt als een hele mooie kans , ik zou het doen als ik jou was.

Nathalie beterschap meid wat zal je geschokken zijn !!

Ik ben weer aan het lessen met Hummer en dat pakt hij goed op , 5 december komen ze hem weer prikken en ik hoop dan voorloppig voor de laatste keer en ik hoop nu op een uitslag dat alles weer goed is want hij word eindelijk dikker en voelt zich super goed.
Afbeelding
Fjorden zijn niet eigenwijs , ze doen gewoon alles graag op hun eigen manier !
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 14:55

Wat fijn dat het weer de goede kant lijkt op te gaan met Hummer. Hopelijk is de uitslag positief!

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken waar ik op moet letten bij de overgang van de huidige stal naar de nieuwe? Nu staat hij 's nachts in een binnenstal met een dik pak stro, overdag buiten in een weide die redelijk 'open' ligt.
Op de nieuwe stal is een ruime schuilstal, maar ik weet niet in hoeverre Hay daarvan gebruik gaat maken (heeft nog nooit een schuilstal gehad). Verder ligt de weide vrij open en is er (voor zo ver ik er op gelet heb) niet echt beschutting van bomen. Ik verwacht niet echt problemen, maar 't is natuurlijk geen ideale periode om te switchen, zeker met al die sneeuwstormen die ze verwachten :P
Hij heeft overigens wel een mooi vachtje, al lijkt me die die minder dik dan de voorgaande jaren (maar nu is het natuurlijk ook nog lang heel warm geweest). Vermoed dat extra vacht snel genoeg gaat ontwikkelen als dat nodig is?
Heb nog wel wat dekens liggen voor nood. Al hoop/denk ik die niet nodig te hebben.
De man raadde aan om het krachtvoer al af te bouwen, omdat ze dat daar ook niet krijgen. Hij krijgt nu ook al maar omdat de rest ook gevoerd wordt dus maar 2x daags 2/3 handjes. Zou ik dat nog moeten afbouwen?
Ze hebben er 24/7 toegang tot goed ruwvoer (er staat nog goed gras + voordroog en hooi via slowfeeders) en ook een liksteen.

Krijg een beetje zenuwen voor straks (als ik uberhaupt al iemand te pakken krijg, meestal is er niemand als je ze nodig hebt haha)
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 nov 2011, 15:45

Die hoeveelheid brok die Hay nu krijgt hoef je niet af te bouwen toch?
Nieuwe omgeving nieuwe beleving en die paar handjes brok zijn wel snel vergeten denk ik.
Hij gaat 's avonds dan niet meer op stal dus die gewoonte van dan brok krijgen valt al af.
En hij heeft genoeg ander eten straks als ik zo lees.

Zijn vacht zit ook wel goed lijkt mij. Hij staat nu overdag toch ook al zonder deken buiten? De laatste paar weken is het misschien wat frisser geweest, maar ik denk geen mega omschakeling voor Hay als hij straks ook de nachten buiten blijft.
Castor heeft al wel een aardige vacht, maar nog niet alles voor de echte winter.
Hij staat ook 24/7 buiten met een schuilstalletje en een strook bosjes waar ze evt nog een klein beetje beschut kunnen staan.
Verder is de wei een grote vlakte vlakbij de Zeeuwse kust. Ook niet echt bekend om zijn windstilte en rustige weer.
Regen heeft Castor een hekel aan en verder staat hij met veel zon in het schuilstalletje verder ook niet. Ja met een dutje tussendoor nog wel eens ;)

Zal Hayco gelijk vanaf dag 1 in de groep gezet worden daar? Als dit nou niet blijkt te werken en evt wat wentijd nodig gaan hebben kan hij dan bijvoorbeeld in een weitje apart?
Even meedenken wat evt 'iets' zou kunnen zijn.
Staan er nog meer sobere paarden? Als het voedselaanbod teveel blijkt voor Hayco, kan dit dan aangepast worden of ben je daar zelf al niet zo bang voor?

Lijkt me spannend een verhuizing! Als ik het zo hoor en het pakt goed uit op de nieuwe stek, klinkt het als een paradijsje voor Hayco!

@Dees, fijn dat het met Hummer wat beter lijkt te gaan!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 21 nov 2011, 15:47

Dat klinkt als een superstal Jilly! Heb je op de huidige stal al verteld dat je gaat?

Cos en P.C. kregen op de vorige stalling ook krachtvoer (handje) omdat de andere paarden ook kregen en die zijn gewoon ineens over gegaan naar niks (ehm...wel hooi uiteraard :P). Ook stonden ze daar zeker 20 uur per dag binnen en nu 24/7 buiten, heb daar verder geen overgang in gemaakt en heb daar ook geen problemen in gemerkt....ze vinden het allemaal wel best.

Ik heb zelf altijd geleerd dat (bij een gezond paard) een deken over de vacht juist extra kou kan veroorzaken omdat de haren plat gaan liggen en de lucht tussen de haren juist voor de warmte zorgt door isolatie. Ik zou me niet al te veel zorgen maken Jilly...lekker van genieten juist want die stal klinkt echt perfect!!!

Als het goed is, is mijn zadel al verkocht en heb ik ook al een nieuwe tweedehands gekocht en ontdekt dat er een zadelpasser in Zeewolde zit die de boel dus even kan nakijken en eventueel aanpassen zodra het zadel er is...zal mij benieuwen want ik was net blij dat ik van 'zadelpas-perikelen' verschoond bleef met m'n super-startrekk.

Fijn dat Hummer zich beter lijkt te voelen! Hopen dat die trend doorzet!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 nov 2011, 15:52

Oh nog wat.
Hoeveel paarden staan daar? Is er voor elk paard een noodstal of is dit echt voor een paard die wat mankeert of zo iets.
Wij zitten hier op dikke kleigrond en met zo'n natte winter als afgelopen jaar was ik heel blij met de noodstallen die er bij ons zijn.
Ik heb ze nog niet eerder zo vaak binnen gehad als toen. Met die vieze plakklei bij ons zakten we steeds meer weg en ze konden op den duur niet meer droog worden.
Dan is het wel lekker om ze af en toe een nachtje op stal te kunnen hebben om bijvoorbeeld de benen eens te laten drogen.
Maar jullie zitten niet op zulke 'vieze' grond denk ik?
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 nov 2011, 15:56

Wat heb je voor zadel Nathalie? Je bent snel van je andere zadel af dan..!
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 21 nov 2011, 16:01

Ja ging heel snel, was iemand die ernaar op zoek was. Ze komen natuurlijk heel weinig tweedehands te koop en nieuw kosten ze kaal bijna 1300 euro!

Het wordt een equestor allround :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 16:03

Nee nog niet. Gisteren was alleen de vrouw van de baas thuis. Die heeft niks te maken met de paarden en ik vertel het liever niet via via. Waarschijnlijk zijn ze gewoon blij dat ze verlost zijn van die baldadige fjord, de grote stroverbruiker en dat ze weer een stal meer hebben haha. Maar toch lastig :+

Dat een ongevoerde deken kouder is dan een vacht wist ik idd. Hebook wel een paar gevoerde liggen, maar daar wil ik helemaal niet mee beginnen. Daar geraak je de eerste maanden niet meer vanaf...
Op die slechte stal waar ik hier voor stond hebben ze hem eens rillend gevonden 's avonds laat. Had geregend en er stond een kille wind. Ze hebben hem dan toch maar een regendeken opgedaan en dat hielp hem toen wel. Maar toen was hij 2 een een dunne sul, nu is hij bijna 6, goed in het vlees en stoerr ;)
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 nov 2011, 16:06

En heel de dag voedsel voorhanden! Erg belangrijk om warm te blijven.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 16:16

Ilona schreef:Oh nog wat.
Hoeveel paarden staan daar? Is er voor elk paard een noodstal of is dit echt voor een paard die wat mankeert of zo iets.
Wij zitten hier op dikke kleigrond en met zo'n natte winter als afgelopen jaar was ik heel blij met de noodstallen die er bij ons zijn.
Ik heb ze nog niet eerder zo vaak binnen gehad als toen. Met die vieze plakklei bij ons zakten we steeds meer weg en ze konden op den duur niet meer droog worden.
Dan is het wel lekker om ze af en toe een nachtje op stal te kunnen hebben om bijvoorbeeld de benen eens te laten drogen.
Maar jullie zitten niet op zulke 'vieze' grond denk ik?
Er komen 6 à 8 paarden te staan (momenteel 6 gereserveerde plaatsen) en er zijn 6 stallen + een afsluitbare 'gang'. We waren trouwens vrij om ze op stal te zetten wanneer we dat nodig achtten, maar is wel zelf binnen en buiten doen en uitmesten.
We hebben hier zandgrond ja.

Super dat je zadel zo snel verkocht is NAthalie! Hopelijk is je nieuwe HET zadel :j
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 21 nov 2011, 17:17

Wat voor zadel heb jij nu eigenlijk Jilly??? Meende dat jij aan de massimo zou een poosje geleden?
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 nov 2011, 17:25

Nathalie, dat bokriempje uit je verkoopadvertentie.... Kun je die niet beter zelf houden?? O:)
Ik denk dat ik er voor mezelf ook vast 1 ga kopen :P
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 21 nov 2011, 18:24

*mept Ilona en rent....ehm...schuifelt weer weg*
Jilly

Bericht door Jilly » ma 21 nov 2011, 19:15

Ik ben alweer een jaar gelukkig met m'n massimo dressuur II :D achteraf gezien was de trail misschien geschikter geweest, want ik heb sinds dat zadel geen enkele dressuurles meer gehad met Hay en de keren dat we nog bakwerk hebben gedaan kan ik ook op 3 handen tellen (ja, ik heb er 3, hip he :+ )
Nathalie

Bericht door Nathalie » di 22 nov 2011, 08:17

Jilly schreef:Ik ben alweer een jaar gelukkig met m'n massimo dressuur II :D achteraf gezien was de trail misschien geschikter geweest, want ik heb sinds dat zadel geen enkele dressuurles meer gehad met Hay en de keren dat we nog bakwerk hebben gedaan kan ik ook op 3 handen tellen (ja, ik heb er 3, hip he :+ )
ach ik heb nu 3 borsten...dus waarom zou jij niet 3 handen hebben :')

Ben aan het rondkijken qua prijzen van zadelpas-mensen. De eerste vraagt 75 euro voor het consult (Cos bekijken en het zadel OP Cos bekijken), daarbij 25 cent per kilometer (komt op zo'n 20 euro) en de kussens uitbalanceren/vullen 45 euro tenzij al het wol vervangen moet, dan is het 200 (!) euro...

Kijk ook op bokt en zie dat er zoveel wisselende ervaringen zijn met mensen. De een hemelt iemand op en vervolgens komt er iemand met hele slechte ervaringen en scheve kussens....moeilijk zeg...
Ilona

Bericht door Ilona » di 22 nov 2011, 09:21

Al die freaks hier!! Iiieeuuwww! :')
Oké ik heb op dit moment 2 hartslagen. Ook best eng :P

Ik wil ook nog eens naar mijn zadel laten kijken. Maar fairfax dealers zitten hier ook niet echt om de hoek. Bij de ene moet je met je paard langs en de andere betaal je ook per kilometer.
Denk van het voorjaar ergens toch maar eens een check laten doen. Nu is Castor een ietsiepietsie beetje zwaarder dan hij heel de zomer is geweest O:) en vind dit niet echt een goede uitgangspositie om mijn zadel op zijn rug na te laten kijken.
@Viv, weet jij nog wanneer je het zadel voor het laatst had laten opvullen/checken? Lijkt nog prima en zoveel heb ik er nog niet mee gereden.
Nathalie

Bericht door Nathalie » di 22 nov 2011, 09:30

Hoe doet de rest dat hier eigenlijk? Laten jullie elk jaar je zadel nakijken? Elk half jaar je kussen?
Ik wilde dat ik gewoon zo'n zadel kon kopen die wij vroegah op de manege hadden. Die heerlijke bruine veelzijdigheidszadels die gebruikt werden met een dubbelgevouwen wollen deken eronder. Drukplekken zag je bij "onze" manegepaarden niet en die werden toch niet altijd door de beste ruiters gereden en veelvuldig aan het werk gehouden.
Ilona

Bericht door Ilona » di 22 nov 2011, 09:36

Die heb ik nog wel voor je liggen Nathalie! :D
Echt een oeroud zadel, maar dan ook wel zonder kniewrongen.
En er moet een heel dikke deken onder omdat er ergens onder het zadel een puntje uitsteekt >;)
Ik heb een aantal jaar geleden nog met dit zadel gereden wanneer ik samen met de eigenaar van mij verzorgpaarden wilde rijden. Doodeng in het begin zonder steun van kniewrongen, maar toen was ik nog een stuk jonger en kon ik na een paar keer wennen gewoon alles met dit zadel :P
Plaats reactie