Anna schreef:Wat balen Anita en zo snel al na de casteratie

heeft de DA wel goed steriel gewerkt, als ik dan zag hoe het bij Fugo ging heeft hij ruim de omgeving drie keer goed ontsmet voordat hij ging snijden) bij Fugo was het bijna niet dik geworden na de operatie, wij hebben ook daarna niet mogen spoelen met water etc, het is nog wel een keer na 6 weken goed schoongemaakt door de DA maar volgens hem was er niets aan de hand met hem maar gewoon voor mijn gemoedsrust.
Het is klinkklare onzin om te denken dat een castratie aan huis steriel gebeurd
Dat is natuurlijk nooit het geval, zelfs in een OK is het nog lastig maar dat zou wel het veiligst moeten zijn.
In de wei of op stal is altijd vuil aanwezig. natuurlijk wordt het operatiegebied goed schoongemaakt, eerst scheren dan wassen nogmaals de kleine haartjes wegscheren en dan weer wassen en desinfecteren (evt een operatie doek erover) handen goed wassen en handschoenen aan, steriel gereedschap en dan kan het nog heel makkelijk fout gaan.
Want je paard loopt met een open wond in de wei of op stal waar allerlei bacterien zitten. (vergeet de vliegen niet)
De wond wordt ook niet voor niets open gelaten, dit is puur en alleen om de troep( vocht en bloed) er uit te laten lopen.
Doordat paarden toch de pijn voelen blijven ze het liefst staan dus zakt al het vocht naar 1 punt waardoor natuurlijk de zwelling ontstaat (zou een paard echt de hele dag lopen dan heb je daar minder last van). Het afspuiten met koud water is ook een optie om de zwelling te doen verminderen, zolang je je maar van boven naar beneden sproeit. Niet in de wond spuiten.
Een ontsteking is dus heel gemakkelijk opgelopen, hoe vervelend het ook is.
Bij Coen heb ik gelijk pijnstillers en antibiotica gegeven, die heeft nergens last van gehad maar ook dat geeft geen 100% garantie.(coen was natuurlijk 5jaar toen ik het liet doen en daar kleven toch iets meer risio's aan. ik wilde dus geen risico's lopen en heb het dus preventief gegeven)
Er zijn wel meer dierenartsen die AB en pijnstillers al geven direct na de castratie maar het is geen standaard regel.
Jij hebt alleen de pecht dat het jou nu weer overkomt Anita. Balen hoor, hopen dat hij nu snel op gaat knappen.