Siggy verhuisd, helaas met mindere diagnose

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Sígur

Re: Siggy verhuisd, helaas met mindere diagnose

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 21:54

Dat hadden wij ook vorige week toen we kwamen kijken. We zijn daar krabbend weggegaan := en ik heb nog met bultjes op m'n hoofd rondgelopen, omdat ik allergisch ben voor alles wat steekt :+ (lijkt het paard nou op z'n baasje of het baasje op het paard?)
Mééén wat was dat irritant :=
Afbeelding

Liefde is: direct uit school in je skibroek duiken, je muts op doen, je maglite zaklamp pakken om om 20:45 te kijken of je veulentje het wel red met -6... :))
Esther

Bericht door Esther » zo 13 nov 2011, 09:20

Maar de DA heeft verder niets gedaan, afkrabsel, bloedonderzoek??
Zijn wondjes maar even goed verzorgen en hopelijk is het na de eerste nachtvorst nu wel gedaan met de mugjes!! En dan inderdaad volgend jaar maar afwachten, bah lijkt me vreselijk dat afwachten, ik ben nogal ongeduldig wat dat betreft..

Houd bij een opgroeiend paard zijn hoeven goed bij, dat is het enige wat je er aan kunt doen, als het al helpt.. Ik ken wel een paard dat als veulen behoorlijk nauw was in de sprong en dat is nagenoeg helemaal weggetrokken. Ik vraag me af of bij een enter/twenter en nog veel veranderd aan de beenstand. Kan misschien nog iets. Bij een veulen kan het soms echt nog met sprongen beter worden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » zo 13 nov 2011, 09:28

Ziet er meer uit naar wat Kdies afgelopen zomer had, die kan gewoon slecht tegen gras. Niks geen exceem in ons geval. Zodra hij van het gras af was was de jeuk ook meteen weg.
Zou even bloedtest laten doen en testen op IR of iig glucosegehalte in het bloed, als dat tegen het max van de norm aan zit zorgen voor zo min mogelijk suikers in het voer en heel hammerysk zo min mogelijk op een volle wei.

En voor wat betreft zn beenstanden, als de wiedeweerga een GOEDE smid erbij die ervaring heeft met corrigeren van beenstanden. Nu kan het nog, na zn 3e niet meer.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sígur

Bericht door Sígur » zo 13 nov 2011, 09:39

Check :j hoefsmid ga ik bellen morgen. Vandaag eens kijken of hij nog hoefjes wilt geven :)) schaam me altijd dood als een paard zich niet gedraagd bij de smid :=

Afkrabsel etc niet gedaan was 'niet nodig.' Aangezien ze zeker wist dat het ZE was. :) hij staat nu op een grasarm weitje, dus ff kieken wat hij doet nu.
Afbeelding

Liefde is: direct uit school in je skibroek duiken, je muts op doen, je maglite zaklamp pakken om om 20:45 te kijken of je veulentje het wel red met -6... :))
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 13 nov 2011, 09:49

Ik zou alleen geen muesli geven, daar zit vaak toch meer suiker/zetmeel in dan goed is. Ga iig ook GEEN pavo voeren, daar heb ik nou al zoveel jeukgevallen van gehoord. Je zou even moeten kijken of hij geen magnesiumtekort heeft (dat is ook vaak een probleem bij jeukpaarden) dan kun je dit in overleg met de DA bijvoeren. Check ook eens de site van voergezond.nl daar staat veel voer op wat laag in suiker en zetmeel is en het is een natuurlijke brok. Mijn shet heeft dit jaar helemaal niet geschuurd (tot een week of vier geleden onder een deken gehad en staat nu alweer eventjes bloot, gaat hartstikke goed)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
rowenna

Bericht door rowenna » zo 13 nov 2011, 10:47

Ik voer ook muesli, maar dat is zonder suikers en zonder haver.[van havens]
Er is ook speciaal muesi voor eczemers.
Ook Udo schuurt net als die van Vivian alleen als hij de hele dag in de wei staat, daarom gaat hij maar even de wei in en verder op de uitloop of in de bak en dat gaat super.
Maar ja zo'n jong dier niet in de wei zetten is ook niet fijn.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Charret

Bericht door Charret » zo 13 nov 2011, 11:10

Sta je nu in Beusichem? Wist niet dat je zo dichtbij woonde. Wat leuk!
Ik zou hem ook naar huis hebben gehaald en hem dichtbij te hebben en dan verder te kijken.

Kinderen met eczeem kinderen hier overheen groeien. Kan zoiets bij paarden ook?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Sígur

Bericht door Sígur » zo 13 nov 2011, 11:23

Volgens mij groeien paarden niet over zomereczeem, jammer genoeg. :)

Hij krijgt nu cavalor sensitive, voor paard met oa epsm en gevoeligheid voor bevangenheid, en paarden met huidproblemen. Weinig eiwitten, geen suiker etc. Tja, je moet ergens beginnen in een zee van voer. :)

Overigens. Ik heb hem vandaag op het harde laten lopen, en zijn benen stonden weer recht :') zal wel een charmant moment geweest zijn, gisteren, dat hij zo stond.
Afbeelding

Anouska

Bericht door Anouska » zo 13 nov 2011, 13:00

Whahaha, gekke Sígur met zijn beenstand. Mijn schoonzusje voert Nova mix van de firma mijten aan haar excemer, bevalt haar super.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 13 nov 2011, 18:26

ik zou idd ook aanvullend bloedonderzoek laten doen! ZE is ook een reactie van uit het lichaam. Ergens in zijn lijf functioneerd zijn ontgifting-afvalstoffen kwijtraak proces niet. ZE komt ook van binnen uit, en mede door vliegjes van buiten af. Niet alleen van vliegjes van buitenaf. Het is eigenlijk altijd iets van binnenuit met het afvalstoffen afvoeren.

Even iets wat ik 'geleerd'heb, ZE uit zich toch pas vanaf een 3e levensjaar?
Misschien lees ik er overheen, maar is zijn huid getest op paracieten?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Sígur

Bericht door Sígur » zo 13 nov 2011, 19:25

Ze hoeft zich niet te uiten in het 3e levensjaar, het kan ook eerder. Sommgen zeggen dat hoe eerder hoe erger, heb ook gelezen dat dat niet uitmaakt.

Dat er niet getest is klopt inderdaad, nadat 2 dierenartsen onafhankelijk van elkaar ZE hebben vastgesteld. Ik heb hem nu hier thuis staan, ik zie hem nu elke dag. Hij heeft geen tekenen van jeuk meer laten zien, wat wel het geval zou zijn geweest als de erge jeuk die ik vorige week in Balloo heb gezien, door parasieten zou komen. Dan zou hij hier ook schuren, en dat doet hij niet. Ook ken ik geen mijt of luis, en van schimmel hebben ze niet zulke jeuk, waardoor de manenkam ook hard word.

Er is wel geopperd door de DA om bloed te trekken en te kijken of het een allergie is op insecten, of zomereczeem, maar aangezien de behandelmethode voor beide hetzelfde is; kale wei, deken etc, zag ik daar het nut niet van in.
Afbeelding

foss

Bericht door foss » zo 13 nov 2011, 19:38

ZE komt ook voor op jongere leeftijd ik heb er een van 2 jaar gehad die had het ook.
Wat er toen werd verteld dat hoe jonger ze het krijgen hoe erger de vorm dan is weet natuurlijk niet of het waar is maar dat werd mij verteld.

ZE lijkt heel veel op allergie, ik heb een paard waarvan de DA zij dat het ZE was dus deken alles op van het land af enz en achteraf is het niet zo geweest het was een allergische reactie.
Ik zou zeggen een DA weet het pas 100% zeker als hij bloed heeft laten prikken het kan heel goed in het gras zitten.

Heel veel succes met hem en ik hoop dat de jeuk gauw minder wordt.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » ma 14 nov 2011, 05:41

Sígur schreef: Dat er niet getest is klopt inderdaad, nadat 2 dierenartsen onafhankelijk van elkaar ZE hebben vastgesteld. Ik heb hem nu hier thuis staan, ik zie hem nu elke dag. Hij heeft geen tekenen van jeuk meer laten zien, wat wel het geval zou zijn geweest als de erge jeuk die ik vorige week in Balloo heb gezien, door parasieten zou komen. Dan zou hij hier ook schuren, en dat doet hij niet. Ook ken ik geen mijt of luis, en van schimmel hebben ze niet zulke jeuk, waardoor de manenkam ook hard word.

Er is wel geopperd door de DA om bloed te trekken en te kijken of het een allergie is op insecten, of zomereczeem, maar aangezien de behandelmethode voor beide hetzelfde is; kale wei, deken etc, zag ik daar het nut niet van in.
Tsja die van mij zou ook IR zijn, maar bleek dat toch niet te zijn na een bloedtest. Ze roepen wel heel snel tegenwoordig dat het ZE is of IR als het een fjord betreft. Dat hij nu ineens geen jeuk meer heeft zegt eigenlijk ook al genoeg.

Tsta en verder idd tzt oppassen met voer, kdies krijgt ook muesli van havens en low sugar brok van treurniet.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 14 nov 2011, 10:53

IR?? Ik geloof dat ik even een blond moment heb..

Maar ik zou bij mijn paard bloed laten onderzoeken denk ik. Het is zeker voor een eczemer heel belangrijk dat daar geen rare tekorten of overschotten in zitten. Eczeem is niet één aandoening, dat kan met zoveel factoren te maken hebben o.a. met onjuiste voeding. Bij te dikke paarden is het ook vaak erger!!

Ik heb trouwens ook slechte ervaringen met pavo en jeuk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 14 nov 2011, 11:04

IR=Insuline resistentie
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
yrsa-karlijn

Bericht door yrsa-karlijn » ma 14 nov 2011, 11:10

Esther schreef:IR?? Ik geloof dat ik even een blond moment heb..
:o? Ik ook, zat allemaal woorden te verzinnen die misschien deze afkorting konden invullen :o

Wij hebben wel een pony met ZE en wat ik merk is dat wanneer het gras hogere fructaan gehaltes vertoond, ze meer graat schuren, maar ook met stress momenten. Zo heeft ze afgelopen maand twee keer koliek gehad en de dagen erna is het echt bal met haar. De manen die we nu weer hadden opgebouwd zijn weer helemaal weg. In de zomer staat ze met een ZE-deken en die werkt voor haar gelukkig voldoende. Nu met het warme najaar heeft ze tot van de week last van die knotten gehad. Ik merk het zelf ook (heb zelf ook een gevoelige huid) als ik met schemer op stal ben, dat ik gek gestoken wordt door die kleine beestjes. Jeuk me ook helemaal gek de dagen erna.
Deze vorm van eczeem is een uiting van een andere proces wat niet lekker verloopt in het lijf. Hoop dat je erachter kan komen wat bij hem de oorzaak is en als je daar rekening mee kan houden dat het houdbaar is.
"Anyone who says onions are the only vegatables that makes you cry, has never been hit in the face with a pumpkin...."
Sígur

Bericht door Sígur » ma 14 nov 2011, 11:24

IR zijn ze ook mager van, ingedund. Zijn de symptomen anders van.

Inmiddels staat ventje lekker te genieten van het zonnetje en vertoond geen tekenen van jeuk. Alle plekjes zijn mooi dicht, en zijn vacht trekt weer een beetje bij. Ook zijn manenkam word weer wat soepeler.
Ik smeer z'n plekjes in met sudocreme, zoals ik bij mijn haflinger ook deed als hij plekjes had; die kreeg jeuk van genezende plekjes, en hij was soms een stuntel in stal, dus hij zat meestal ook onder. De privé behandeling en borstelbeurt beviel hem wel, met het insmeren van de plekjes trok hij wel een gezicht 'oh ja daaaar' dus dat zal ik even in de gaten houden of dat nog jeuk is, of zoals ik denk puur omdat het geneest. Voor de rest is het altijd al een kriebelkont geweest, dus lekker kriebelen met de vingers valt altijd in de smaak.

Ik neem alle verhalen van bloedprikken mee in m'n achterhoofd, het is niet dat ik niet naar jullie luister of niet geloof, maar er is nu even een behandelroute uitgestippeld en die ga ik even volgen. Ik schrijf alles op wat ik vind aan shampoo's, behandelmethodes, theorieën en dekenrecensies dsus het is niet alsof het mij niet interesseert of dat ik er niks mee doe. het is alleen nog altijd mijn keuze wat ik er mee doe. :P
Ik krijg gigantisch veel tips binnen, en ik bekijk ze stuk voor stuk, maar ik wil mensen gelijk even geruststellen alswel duidelijk maken dat ik er heus wel mee bezig ben, maar nog altijd naar eigen inzicht. ;)

Als hij volgend jaar lente weer verschijnselen krijgt, is het in mijn ogen vroeg genoeg om dan te testen of het zomereczeem is of niet. Vooralsnog gaat het nu prima met hem, en is hij is nog altijd z'n lekkere bijdehante zelf.
Afbeelding

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 14 nov 2011, 11:52

hoeft Absoluut niet hoor met IR. Daar kunnen ze zeker ook vetophopingen van hebben!!

ZE kan ook komen door magnesium tekort, zoals ikla zei, het is altijd iets dat van binnen uit komt. Ik zou dan bloed laten trekken, uitgebreid onderzoek, en de oorzaak aanpakken, niet het probleem met alleen maar een deken en wassen oplossen, want dan pak je de reden niet aan waarom ie jeuk heeft!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 15 nov 2011, 19:59

Volgend jaar lente ben je echt al te laat
als t echt ZE is is t verstandig nu al van binnenuit te behandelen

simpel bloedonderzoek en je hebt zekerheid

juist in de winter kun je wat doen en kijken of dit resultaat geeft wil alleen benadrukken dat je van t voorjaar echt al te laat ben, zodra ze gaan schuren ben je al te laatbdus dat zoubik niet afwachten

yara had half febr al een ZE deken op, beter te vroeg dan te laat

succes verder
viko

Bericht door viko » wo 16 nov 2011, 18:34

Ook ik ben van mening dat je nu moet behandelen en niet moet wachten totdat het lente is en de eerste tekenen weer komen van jeuk.
ZE is vervelend omdat het vele oorzaken hebben zoals omgeving, voer,weidegang ect.
Ik ben al vele jaren bekend met ZE, bij verschillende paarden, maar de beste behandeling die ik ondervonden heb is die met de reiniging van binnenuit doormiddel van gist, zoals uitgelegd in een PB.
Tuurlijk krijg je 1001 tips over voer en zalfjes en dekens omdat er heel veel mensen( en paarden) dit meemaken. En zal je zelf je weg erin moeten vinden. Maar voordat je het weet is er weer een jaar voorbij. Succes met Sigur
Plaats reactie