Update vanuit het Limburgse

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Yvette_Minouk

Update vanuit het Limburgse

Bericht door Yvette_Minouk » zo 17 nov 2013, 22:06

Het is al een tijd geleden dat ik foto's geplaatst heb. Ik ben niet meer zo actief op FW sinds ik weer fulltime werk.
In de afgelopen periode zijn er wat veranderingen geweest.
Mijn ouders hebben hun zelf gefokte merrie Uluru (Brusvein x Gaby) weer teruggekocht, inmiddels 1.5 maand geleden. Voor mijn ouders was de stap te groot om op de nog niet zo lang ingereden jongens te gaan rijden. Uluru is veelzijdig en goed doorgereden, waardoor het vertrouwen weer terug komt.

In de afgelopen periode heb ik ook niet stil gezeten. Ben regelmatig met Evian & Eskil gaan rijden.
Mijn stiefvader is tevens weer begonnen met rijden, hij is begonnen op Evian omdat hij zo braaf is. Het bosrijden gaat erg goed, Evian heeft er dan veel plezier in (goed voorwaarts). Het bakwerk is echter een ander verhaal, dat vind hij minder interessant en dan kost het wat meer creativiteit om het voor hem leuk te houden. Eskil daarentegen spant zich voor alles graag in en is content als hij maar aan de slag mag. Maar wordt nog wat onzeker bij een gespannen ruiter op zijn rug.

In het voorjaar zou Eskil beleerd worden voor de koets, dat werd geen succes i.v.m. tandproblemen die bij de DA-tandcontrole niet zichtbaar waren geworden. Dit was de dag dat we hem gehaald hebben en daarna 5km naar huis zijn gewandeld.
Afbeelding

De hereniging met Gaby:
Afbeelding

Hierbij een aantal foto's van de afgelopen periode. Evian heeft na de castratie (rond zijn 3e jaar) last gekregen van jeuk. Het bleek een stofwisselingsprobleem te zijn. We hebben allerlei dingen geprobeerd, alvorens we daar achter kwamen. Hij was nogal bang voor water, maar met veel geduld en ook hierin creativiteit laat hij zich nu prima wassen. Komende week krijgen we electriciteit & waterleiding in de wei, na jaren met kannen water gesleept te hebben _/-o_

Afgekeken van de 'washand-bij-het-harenwassen':
Afbeelding

Afbeelding

Zijn eerste pyjama
Afbeelding

De periode 'zonder deken' op advies van een DA & met andere middelen (hebben we maar kort volgehouden gezien de toenemende wonden & schuren).
Afbeelding

En de periode daarna:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de zomer met mijn zusje, een nieuwe pennymeid in de dop:
Afbeelding

Een tijd terug, mijn stiefvader zijn eerste ritje. Inmiddels heeft hij weer een rijbroek & chaps aangeschaft, voorop Eskil en daarachter Evian.
Afbeelding

En vandaag, hij loopt nog altijd met een deken op (jeuk is er ook in de winter) en met ander voer doet hij het eigenlijk erg goed.
Afbeelding

Zijn pluk is weer aan het teruggroeien, nadat deze flink was uitgedund:
Afbeelding

En nog twee plaatjes van Uluru:
Afbeelding

Afbeelding

Gaby wordt inmiddels oud, maar doet het best goed. Ze heeft een moment gehad dat iedereen dacht over inslapen samen met de DA, maar ze is weer opgeknapt. Inmiddels kan ze haar status als kuddeleidster behouden, door de goede hulp van Evian en Eskil sinds Uluru in de groep staat. Ze heeft twee beschermheren die haar zeer trouw blijven.

Dat was weer een update vanuit het Limburgse.
nancy imka

Re: Update vanuit het Limburgse

Bericht door nancy imka » ma 18 nov 2013, 07:27

Leuk om weer eens een update te lezen... En pff wat een voorpluk heeft Evian echt gaaf
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 18 nov 2013, 08:06

Fijn weer eens een update te zien Yvette, heerlijk dat jullie Uluru hebben kunnen terug kopen als vertrouwd rijpaard. En fijn dat de jeukerigheid bij Evian binnen de perken te houden is. Hebben jullie enig idee wat zijn trigger is? En Eskil...wat een beer!
Geluk is de vrucht van intens werk
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 18 nov 2013, 10:48

Leuk zo'n update!
Benieuwd naar meer foto's van Gaby, wat een gave merrie met die bos manen. Heeft Evian krullen van zichzelf?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ootje

Bericht door Ootje » ma 18 nov 2013, 11:30

Leuk overzicht!
Fijn dat het weer goed gaat met Gaby!
Odette&Fenna
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 18 nov 2013, 12:30

Leuk deze update. Gaby ziet er nog goed uit zeg.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Dennis

Bericht door Dennis » ma 18 nov 2013, 16:30

Leuke update!

Balen zeg van de jeuk, maar hij heeft wel weer een mooie pluk terug gekregen!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » ma 18 nov 2013, 18:22

Dat is wel lang geleden!!
Maar het gaat dus goed met de heren! Jammer van de jeuk, hopelijk knapt het nog wat op. De dekenloze periode ziet er wel heel sneu uit!
En Uluru dus weer terug! Heerlijk een vertrouwd paard!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 18 nov 2013, 19:03

Jeuk is verschrikkelijk. Evian is leuk!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 18 nov 2013, 21:55

Bella schreef:Fijn weer eens een update te zien Yvette, heerlijk dat jullie Uluru hebben kunnen terug kopen als vertrouwd rijpaard. En fijn dat de jeukerigheid bij Evian binnen de perken te houden is. Hebben jullie enig idee wat zijn trigger is? En Eskil...wat een beer!
Er zijn verschillende visies, enkele denken aan de castratie. Hormonaal toch een flinke optater gegeven? Daarvoor had hij nergens last van. De osteopaat denkt ook aan de castratie. Hij heeft dik littekenweefsel, en dit zou in verband staan met ..? ik weet het niet precies.
Het voer is destijds flink door de mangel genomen, dit heeft iets geholpen, deken helpt goed, regelmatig wassen helpt goed. Met die combinatie is het gelukkig houdbaar :)

@ Ilonka, Evian heeft inderdaad krullen van zichzelf. We moeten het goed bijhouden, anders worden het flinke dreads :D . Hij heeft echter ook rare haren bij de staart. Ik zou ze eens op de foto moeten zetten.. Tussen de normale haren, krijgt hij ook verdikte haren, met een hele fijne, sterke wokkelvorm die heel scherp zijn (met wassen al vaak door mijn vinger heen geprikt tot bloedens toe), deze haren hebben ook amper haarwortel, want je kunt ze er gewoon uithalen.
(Hij is ivm zijn krullen getest op cushing, maar dat zou hij niet hebben).

En ik ben ook erg blij dat Gaby nog goed meekomt :)
Wel rustig aan tegenwoordig, ze geniet 's avonds ook echt als ze op stal mag (vroeger niet), wat strammer en stijver, maar vrolijk!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 19 nov 2013, 14:33

Wat een leuke update! Jullie hebben een leuk stel Fjorden. Fijn dat Uluru weer terug is. Gelukkig gaat het weer goed met Gaby en wat leuk dat Harry weer aan het rijden is he?
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 20 nov 2013, 11:01

Leuk dat je een update plaatst!
Gaby ziet er goed uit, hetzelfde als Uluru.
Fijn dat jullie die terug hebben kunnen kopen!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Lies

Bericht door Lies » zo 24 nov 2013, 22:06

Wat leuk om te zien!
Wat een pluk zeg, heeft Evian! fijn dat jullie er redelijk uit zijn gekomen om zijn jeuk onder controle te krijgen :) Wat voeren jullie hem?
(Zanouk leeft nog steeds biks-loos, laatst een paar dagen geprobeerd, maar ging mis)
Don't believe everything you think
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 25 nov 2013, 11:50

Qua hooi zijn we overgestapt op onbespoten, stengelig hooi. En eigenlijk krijgt hij verder weinig bij.
Soms mag hij een paar uurtjes op de wei met de rest, maar het hoofdrantsoen bestaat uit hooi.
Nu krijgt hij weer even een korte periode wat extra's met een kruidenmix wat mijn moeder maakt en soms wat vitaminebrokjes, daar zitten alleen mineralen & vitaminen in. Dus geen brokken/muesli of ander krachtvoer meer, daar zijn we eigenlijk vanaf gestapt.
Viv

Bericht door Viv » ma 25 nov 2013, 21:01

Heej Yv wat leuk om weer wat te horen en leuke update. Ulu back, Gaby nog alive and kicking, langemanenpoownies (wauw die voorpluk, kwijlllllll).
Jammer dat het beleren niet goed ging voor de wagen, gaan jullie dat nog een keer proberen?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 26 nov 2013, 17:19

We zullen zien, misschien wel :) als hij lekker onder het zadel loopt en al wat kilometers gemaakt heeft.
Volgend jaar wil ik nog een keer proberen met bit te gaan rijden, ik heb het al eerder geprobeerd, maar dat werd niet zo'n succes.
Als hij lekker loopt en het lukt om hem opnieuw te laten wennen aan het bit, dan kan hij misschien ook verder beleerd worden. Verder dan dit stadium is hij destijds niet gekomen. Dus misschien is er nog kans op een goed menpaard ;)
Uluru kan iig ingespannen worden, want ze is in de periode bij ons beleerd. Onder begeleiding gaat dat op termijn weer opgepakt worden.
Plaats reactie