en het is niet 'een hapje lucht af en toe'
@ Yvette uniek is als veulen begonnen toentertijd stond ik op het kleine ros er was verder geen enkele luchtuizger, alleen haar buurman vrat hout en ze stond gewoon te veel binnen....... dus bij uniek is het zeker niet ontstaan door maagproblemen.....
Dj is niet gaan zuigen, maar toen had uniek ook amper de kans.... ze hebben eigenlijk alleen in het weiland gestaan en als ze op de manege aan de paal stond kreeg ze haar band om, flink strak en dan probeerde ze het wel, maar lukte het zuigen zelf niet en dj zette toen ook algelijk zijn tanden op die paal..... dus of dat toeval is of nadoen mag jij me dan vertellen

overal waar je zoekt naar luchtzuigen is het zeker geconstateerd dat jonge paarden (onder de 4) die veel op stal staan naast/bij een luchtzuiger dit gedrag overnemen........ dan is het vaak de combinatie van het zien van een ouder paard die dat doet en de verveling op stal.....
uniek heeft ook maagcompostium gekregen van de groene os, maar dit werkte niet..... ze doet het ook voornamelijk als ze gegeten heeft, maar ook al als een koekje of appel of wortel krijgt.... en dan is het niet één hapje lucht, maar dan blijft ze gelijk een kwartier of langer staan luchtzuigen.......
onbeperkt hooi/kuil kan ik haar zowat niet van voorzien.... als ik hierna gewoon weer ga werken komt er overdag verder niemand....
het is dat er 's ochtends gevoerd wordt en dat ik mijn eigen paarden in de paddock zet met flink wat hooi/kuil, maar dan wordt er pas 's avonds weer gevoerd en ik geef vaak later op de avond zelf nog wat......
(en nog even ter verduidelijking de rest van de paarden staan 's winters bijna niet buiten, omdat niemand de moeite neemt 's ochtends zijn paarden buiten te zetten met dit weer die staan dus allemaal de hele dag op stal en er staat verder geen enkel paard met een stalondeugd.....)
ik ga binnenkort over op luzerne en wil proberen krachtvoer zowiezo helemaal af te bouwen zodat ze daar al geen zuig-behoefte meer van krijgt, maar ook dan is het nog maar te zien of ze daar genoeg aan heeft als ik weer op niveau met haar wil gaan trainen.....