stoute Uniek.....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 23 jan 2008, 14:09

@ ieris kan jij in mijn portemonne kijken? ik verkoop niet voor niets tricolor.... uniek kost nu 160 en daar gaat nog wat van af wat ik van mijn verzorgster krijg..... die stal van 250,- moet ik ook nog een kwartier voor in de auto iedere dag dus tel de benzine er bij op en ik ben mijn betrouwbare verzorgster kwijt.........

en het is niet 'een hapje lucht af en toe'

@ Yvette uniek is als veulen begonnen toentertijd stond ik op het kleine ros er was verder geen enkele luchtuizger, alleen haar buurman vrat hout en ze stond gewoon te veel binnen....... dus bij uniek is het zeker niet ontstaan door maagproblemen.....

Dj is niet gaan zuigen, maar toen had uniek ook amper de kans.... ze hebben eigenlijk alleen in het weiland gestaan en als ze op de manege aan de paal stond kreeg ze haar band om, flink strak en dan probeerde ze het wel, maar lukte het zuigen zelf niet en dj zette toen ook algelijk zijn tanden op die paal..... dus of dat toeval is of nadoen mag jij me dan vertellen :D

overal waar je zoekt naar luchtzuigen is het zeker geconstateerd dat jonge paarden (onder de 4) die veel op stal staan naast/bij een luchtzuiger dit gedrag overnemen........ dan is het vaak de combinatie van het zien van een ouder paard die dat doet en de verveling op stal.....

uniek heeft ook maagcompostium gekregen van de groene os, maar dit werkte niet..... ze doet het ook voornamelijk als ze gegeten heeft, maar ook al als een koekje of appel of wortel krijgt.... en dan is het niet één hapje lucht, maar dan blijft ze gelijk een kwartier of langer staan luchtzuigen.......

onbeperkt hooi/kuil kan ik haar zowat niet van voorzien.... als ik hierna gewoon weer ga werken komt er overdag verder niemand....
het is dat er 's ochtends gevoerd wordt en dat ik mijn eigen paarden in de paddock zet met flink wat hooi/kuil, maar dan wordt er pas 's avonds weer gevoerd en ik geef vaak later op de avond zelf nog wat......

(en nog even ter verduidelijking de rest van de paarden staan 's winters bijna niet buiten, omdat niemand de moeite neemt 's ochtends zijn paarden buiten te zetten met dit weer die staan dus allemaal de hele dag op stal en er staat verder geen enkel paard met een stalondeugd.....)

ik ga binnenkort over op luzerne en wil proberen krachtvoer zowiezo helemaal af te bouwen zodat ze daar al geen zuig-behoefte meer van krijgt, maar ook dan is het nog maar te zien of ze daar genoeg aan heeft als ik weer op niveau met haar wil gaan trainen.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ursula

Bericht door Ursula » wo 23 jan 2008, 14:14

Ik vind dit inderdaad ook echt symptoom bestrijding. Uniek ervaart op stal staan waarschijnlijk als stress en heeft daar een manier voor gevonden om mee om te gaan en dan wil je haar dat weer onmogelijk maken... Als ze er nooit nadelige gevolgen van heeft gehad zou ik het lekker zo laten. En heb je weleens haar maag na laten kijken? Dat is ook vaak een oorzaak, maar is heel lastig om te zien.
Ursula zuigt ook lucht. Volgens mij is dat uit pure verveling ontstaan (overigens heeft ook nooit een ander paard het van haar overgenomen). Nu staat ze 24/7 in de wei en doet ze het helemaal niet meer. Ben wel met je eens dat ze het nog in de mooiste en beste stal zou blijven doen, vandaar dat ze nu gewoon altijd buiten staat. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen mogelijk is.
Zolang ze er geen koliek o.i.d. van krijgt zou ik haar gewoon lekker laten zuigen. Hier voelt zij zich prettig bij. Dat jij je daar aan stoort moet toch ondergeschikt zijn aan het welzijn van je paard..?
Ursula (Bjorgard x Briggen) + Kunar = Cider!! *o/*
Ursula Aspirant Ster!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 23 jan 2008, 14:23

ja dat snap ik ook wel en dat heb ik natuurlijk ook al jaren geaccepteerd (of hoe je het noemen wil hahaha)

maar ze doet het momenteel gewoon weer erg veel en ze heeft één keer eerder zo'n opgeblazen buik ervan gehad dat ze bijna niet meer at....

nu heeft ze geen opgeblazen buik, maar ze eet haar hooi/kuil ook weer heel slecht.... ik heb hooinetten en soms heeft ze nog niet eens de helf van haar ochtend-net op als ik ze buiten kom zetten (en bij tricolor is er dan geen hooitje meer te vinden) en dan ligt er ook nog een gedeelte gewoon in stal, wat ze er blijkbaar alleen uit heeft staan trekken....... dan is ze dus gewoon drukker met zuigen dan met eten......... :?

de dierenarts komt zowiezo binnenkort voor de entingen en de jaarlijkse tanden controle dan zal ik het nog eens vragen, maar ik ben ook van mening doordat het bij uniek zowiezo is ontstaan door verveling heeft ze misschien later maagklachten bij gekregen, maar wat als het zuigen stopt? misschien wordt die maag dan ook wel weer rustiger...... want ook het zuigen is niet goed voor ze....

verder staat ze al jaren op dezelfde biks dus het is ook niet zo dat dat spontaan verandert (of heel vaak is verandert) en ze is ook nooit ziek of aan de diarree o.i.d. dus echt zwakke maag/darmen kan ik me dan ook niet voorstellen........

en jullie vinden het op stal zielig, maar overdag staat ze in een paddock waar ook geen eten is (ja ik leg er zelf vaak hooi in maar daar doet ze geen uren mee) en daar is ze ook op de palen gaan zuigen en toen heb ik het lint óp de palen gemaakt en daar kan ze nu ook niet zuigen, maar ze verzint er ook niets anders op! dus als het echt uit pijn voort zou komen zou ze in al die maanden ook al wel ondervonden hebben dat ze kan luchtzuigen zonder vastpakken, maar dat heeft ze nog nooit gedaan / geprobeerd!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 jan 2008, 14:28

Volgens mij stopt luchtzuigen niet meer. Het kan wel verminderen maar helemaal stoppen doet het niet meer. Het dier krijgt een prikkeltje richting de hersenen waardoor het zich prettiger voelt en raakt er zo een soort van "verslaafd" aan.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
yvette

Bericht door yvette » wo 23 jan 2008, 14:32

Cindy, het is duidelijk dat jij zo je eigen ideeen hierover hebt. Je moet lekker je eigen beslissingen voor je paarden nemen.
Realiseer je wel dat wanneer je dingen op een forum zet er discussies kunnen ontstaan. Als je dat vervelend vindt, moet je overwegen dingen soms voor jezelf te houden.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » wo 23 jan 2008, 14:43

Hoi Cindy, ik zeg ook helemaal niet dat ik in je portemenee kan kijken!
Ik kaart juist aan dat je misschien bij een boer een goedkoper stukje wei kan gaan zoeken, en daarna zeg ik dat ik er wel 250 euro voor over zou hebben om mijn paard gelukkiger te zien op de wei.
Dat wil niet zeggen dat jij dat moet doen, als je dat niet kan.
In je eerste post zeg je dat ze het daar in de wei niet doet, en nu zeg je weer dat het niet bij een paar hapjes blijft?

Wat ik ook raar vind is dat je haar situatie met andere paarden gaat vergelijken die schuren en dan stroom op stal hebben.
Daar gaat het toch helemaal niet om.Als hier in de buurt iemand hele magere paarden heeft, is het dan goed als ik mijn paarden bijna geen eten geef, want tenslotte hebben ze het dan toch nog beter dan bij degene waar ze heel mager zijn.
Zo moet je nooit denken, je wilt toch alleen het allerbeste voor je paard!
En als andere tevreden zijn met een slechte situatie is dat voor jou toch n iet van belang.

Verder ben ik het met Marijke Rosco eens, dat het nooit helemaal zal stoppen, het zit er altijd in.
Je kunt alleen wel proberen om het leven van je paard zo aangenaam mogelijk te houden.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 23 jan 2008, 14:58

@ marijke nee ik denk ook niet dat het ooit nog stopt nee! eenmaal begonnen.....

@ yvette ja daar ben ik me zeker van bewust en vind dat ook niet erg dat de meningen erover verdeelt zijn, alleen reageer ik wel op bepaalde dingen die in mijn ogen niet kloppen nee :D

ik bedoel het is natuurlijk ook wel raar:
uniek loopt 5 maanden lang 24/7 in de zomerweide hier zuigt ze absoluut geen lucht, want ze heeft gras.... vervolgens haal ik (of eva) haar op, wandel naar de manege, zet haar vast aan de paal en ze begint dírect.....
is dat maagpijn??? kan je mij niet vertellen.... is dat verveleing?? beetje vreemd als ze er net 1 sec staat...... dus het is ook gewoon gewenning.....

@ ieris nee maar het is natuurlijk wel een beetje hammerysk alsof ik het niet over heb voor mijn paard...... :? alleen ruim 100 euro per maand en dan benzine en extra tijd is natuurlijk niet 'zomaar' iets........
en nee in de weide zuigt ze helemaal niet, alleen op stal zijn het absoluut geen kleine hapjes lucht!!!

ik ben toen ik dj terug kocht alle boeren hier al langs geweest om voor hem een plaatsje te vinden...... er zou nog een enkeling zijn waar ze eventueel heen kan, maar daar is geen bak, een oudere echtpaar (boeren) die nog 2 tuigers hadden die er flink verwaarloosd uitzagen, geen maatjes voor haar...... denk niet dat we daar zoveel beter op worden.......

tegenwoordig is alles voor paarden belachelijk duur en dat weten de boeren ook.... verder zijn er nou eenmaal weinig boeren die zeggen 'gooi jij je paard 's winters maar lekker op mijn gras!'

de vergelijking met die andere man was puur om te laten zien dat er meer mensen zijn die dat doen (met wat voor achterliggende gedachte dan ook) en zijn paarden zijn verder ook prima (moddervet zelfs :D) en nu word ik een soort als dierenbeul afgeschilderd.....

er zijn ook stallen met van die tralies waarin een paard ook niet zou kunnen luchtzuigen.... als wij nou het toeval hadden getroffen zulke stallen te hebben was ik toch ook niet gemeen geweest omdat ik het beestje dan niet 'lekker laat zuigen'?!?!?!

dus als ik tralies zou maken die heel kort op elkaar staan, zodat ze haar tanden er niet tussen krijgt ben ik niet gemeen, maar met een draadje wel???
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 23 jan 2008, 20:18

jeetje zeg, wat een draak, ik hoop dat die schuif helpt om haar binnen haar box te houden
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ingele

Bericht door Ingele » wo 23 jan 2008, 23:36

Jeetje je mag ook wel wat rustiger reageren hoor!
Maargoed, ik vind het jammer dat je alles zo van tafel veegt wat wij zeggen!
Maargoed je moet het zelf weten, ik vind het alleen jammer dat je zo reageerd op goed bedoelde adviezen.
Leentje

Bericht door Leentje » do 24 jan 2008, 07:19

ff voor de duidelijkheid:betaal je bij jou in de biirt,bij een boetje die een lap gras met schuilstal over heeft, 100,- meer dan waar jij nu staat?

want meer is er dan toch eigenlijk niet nodig,een stuk waar ze 247 op de wei kan=probleem opgelost.
en het lijkt mij eerder nog goedkoper,dan op een stal?!
of is het meer,dat je die "luxe" van s
avonds op stal niet meer wilt missen?
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 24 jan 2008, 08:05

@ ingele kijk eens bij discussies ;)

@ wikke nee er zijn hier (bijn) geen boeren die hun weiland verhuren om er 's winters paarden op te laten, laat staan er een schuilstal op te bouwen/zetten....

de enige stal die ik ken waar ze 's winters op het gras mag (en dan heeft ze nog geluk dat ze een merrie is, de ruinen staan op t zand) kost 250,- per maand...... (buitenbak, volledige verzorging, stapmolen, vlak bij bos)
vandaar....
Mir

Bericht door Mir » do 24 jan 2008, 09:50

Ik snap dat je het heel vervelend vind en dat je een beetje radeloos bent (heb zelf een eczemer gehad dus weet echt hoe het voelt). Maar ik moet wel zeggen dat zoals wij niet in jouw portemonnee kunnen kijken, jij niet in Unieks buik kan kijken. Ze zal heus niet altijd pijn hebben maar ik zou er niet klakkeloos van uit gaan dat ze dit niet vanuit buikpijn is gaan doen. Ik kan ook flinke buikpijn hebben terwijl je daar verder niks van merkt. Dat een bepaald middel niet werkt, betekent niet dat de buikpijn uitgelsoten is. Er is volgens mij erg weinig bekend over buikpijnen bij paarden, maar kijk eens wat voor verschillende klachten mensen kunnen hebben. Niet dat ik zeg dat er een wondermiddel bestaat waar alle zorgen door verdwijnen, maar buikpijn lijkt me in dit geval (als oorzaak of juist als gevolg, dat kan ook) zeker niet uitgesloten.
Plaats reactie