Voer (ik zie door de bomen het bos niet meer)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Roosjuh

Voer (ik zie door de bomen het bos niet meer)

Bericht door Roosjuh » do 16 mei 2013, 19:39

Ik voer al jaren op mijn eigen maniertje.

Dat is dus (omdat Yessie lucht zuigt) heel veel ruwvoer en dat kan op vrije dagen gerust 5/6 keer per dag een pluk hooi zijn. Of in hun slowfeeder, maar daar wordt Yessie erg kwaad van want dan krijgt ze te weinig vind ze 8)7 .

Dus ruwvoer ruwvoer ruwvoer, brokken krijgen ze alleen als ze werken. Vroeger kregen ze zo maar kilo's krachtvoer, toen waren ze dun en slungelig maar nu zijn ze prima op conditie.

Nu krijgen ze iedere avond: Syl een kwart basis brok, Yessie speciale brok voor oudere merrie's ik heb dat een poos geleden eens besproken en gehaald omdat Yessie dus buikpijn krijgt (en ernstig gaat luchtzuigen) van (wat ik denk) brokken die zwaar te verteren zijn.

Wat ging goed: cavalor (maar daar zit een hoop rotzooi in en is hier niet te krijgen). Pavo nature's best, maar daar gaat Yessie van schuren en ik vind die prijs niet leuk voeren. Subli basis (maar daar ging Yessie onwijs van luchtzuigen = dus buikpijn.

De dierenarts heeft geen maagzweren gevonden en op (veel) ruwvoer doet Yessie het goed.

Sylvy = heet qua karakter, dus kan ik niet zomaar wat voeren. Yessie is extreem gevoelig op krachtvoer dus voer ik (zit in mijn hoofd) alleen maar mueslie vrij van melasse e.d. met lage gehalte's.

Nu is hier vlakbij te krijgen:
Havens = heeft Syl vroeger gehad de basis brok ging prima
Pavo = hebben ze vroeger gekregen de nature's best maar niet helemaal tevreden over ivm schuren
Lavor = volgens de folder niet erg bewust bezig met gehalte's e.d.
Subli, kan alles bestellen bij de boerenbond. Maar dus ook geen ervaring mee.

Nu is Yessie drachtig. Ik vond de merrie brok misschien wel een handige en ik voer niet veel. Dus daarbij gecombineerd bijvoorbeeld de Pavo vitalComplete = dus een volledige mineralen en vitamine aanvulling. En van de zomer 24/7 op het gras hier weet ik al zeker dat ik geen kilo's krachtvoer ga voeren.

Willen de kenners, mij alsjeblieft advies geven? En wat voeren jullie je drachtige merrie? Ik vind zelf dat ik nu 'slecht' voer :+. En ik wil zo graag een oplossing, maar de voer fabrikanten kletsen maar naar hun merk maar dat gaat er bij mij niet in.

Wat zoek ik: iets wat goed voor mijn paarden is, en niet extreem duur. De Pavo VitalComplete wil ik bijvoorbeeld er wel bij kopen, omdat ik dat belangrijk vind. Alleen hoe weet ik wat ze tekort komen he?

Super bedankt als je dit uit hebt gelezen en met mij mee wil denken, ik voer dus nooit zomaar iets dat is wel duidelijk nu toch := .
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Ootje

Re: Voer (ik zie door de bomen het bos niet meer)

Bericht door Ootje » do 16 mei 2013, 20:27

Ik ben geen voer expert, dus een duidelijk antwoord kan ik je helaas niet geven :+

Ursula (staat bij Odet en Fenna op stal) heeft vijf veulens gekregen en alleen bij de eerste kreeg ze merriebrok. Daarvan kreeg ze veel te vette melk, dus daarna heeft ze nooit meer merriebrok gehad. Alleen goed gras en basisbrok en alle veulens zijn groot geworden, dus ook zonder merriebrok gaat het prima.
Odette&Fenna
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 17 mei 2013, 08:56

Pablo en Prisca krijgen Dieetmix van Subli, Det krijgt daar nog wel wat extra bij aan brok. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ze misschien 3 x per week voer krijgen. Verders alleen maar hooi. Werken jouw merries veel? Qua dracht kan ik je niet helpen geen ervaring mee.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Anouska

Bericht door Anouska » vr 17 mei 2013, 08:59

Ik zal de boeken voor je induiken Roos! En stuur je ff een pb voor extra info.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Krista

Bericht door Krista » vr 17 mei 2013, 09:19

Ik heb geen ervaring met dragende merries maar wij zweren bij Havens. Al jarenlang. Alle paarden doen het er super op. De pony's de rijpaarden de dravers de renpaarden. Er is voor elk soort wat te koop. Ik heb ze altijd prachtig in de vacht en nooit schuurders en mooie mest.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 17 mei 2013, 09:43

Mijn paarden zijn met lange winter pauze. Ik stap nu alleen af en toe een rondje dorp. Tot de bak klaar is dan gaan ze aan de arbeid. Sylvy is met periode's dus extreem druk. En naarmate ik meer lees zou dat dus misschien kunnen komen door magnesium te kort. Syl zweet erg veel en snel.

Nu vond ik vanmorgen de marstall force, dat lijkt me fijn gewoon als onderhoud voor iedere dag. Omdat ik dus niet zo'n brok voerder ben maar wel zeker wil weten dat mijn paarden genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen naast hun onbeperkte ruwvoer en straks gras.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 17 mei 2013, 15:25

Krista schreef:Ik heb geen ervaring met dragende merries maar wij zweren bij Havens. Al jarenlang. Alle paarden doen het er super op. De pony's de rijpaarden de dravers de renpaarden. Er is voor elk soort wat te koop. Ik heb ze altijd prachtig in de vacht en nooit schuurders en mooie mest.
Ik ga hierin mee! Ik heb ook een tijdje gezocht wat nu het beste te geven maar ik voer ook Havens, er is echt voor alles wat te koop, hier maak ik ook een mengsel van Havens muesli en brok, maar geen idee wat goed is voor drachtige merries hoor, ik ben een ruinen mens :P
Overigens voer ik ook mijn geiten en varkens voer van havens ondertussen, het is echt goed voer en ook nogeens goed betaalbaar!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
sunhild

Bericht door sunhild » vr 17 mei 2013, 15:46

Als van zichzelf al heet is zou denken aan subli zonder, maar heeft dus hoog suiker- en zetmeel gehalte. En anders subli dieetmix of pavo care4life deze zijn meer gericht op het voeren van voldoende vitamine en mineralen.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 17 mei 2013, 16:58

En ze red het niet alleen op de hoeveelheden ruwvoer/gras die ze nu krijgt? Hier in de loop der jaren toch wel er achter gekomen dat paarden op de vlakte met goed gras het beste groeien. (ook merries met veulens) Veel ruwvoer is het beste om je merrie goed op gewicht te houden.

Voor na het werk heb ik tegenwoordig brokken van het merk 'Horsefood' erbij, hierbij voer ik op het oog. Deze heeft verschillende typen brok die voor onze paarden prima te gebruiken zijn. Geen overduidelijke reacties door schuren of etc.
Het is toch per paard afwegen. Maar het is denk ik als ik dit zo lees bij Yessie altijd proberen wat wel en niet goed gaat.
Dus zou ik eerder voor een 'basis' brok gaan dan voor een wat meer eiwitrijke merrie/jaarling brok.

Kan je niet per product dat je aanspreekt een lijst opvragen waarop je de verschillende waarden met elkaar kan vergelijken?
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » vr 17 mei 2013, 17:08

Ik voer mijn drachtige en zogende merries subli merriebrok. Ik kijk een beetje naar de conditie van de merries, als ze goed in het vlees zitten krijgen ze ook wel basisbrok i.p.v. merriebrok. Momenteel staan ze op kuil, nog geen gras, de dames zijn beide niet te dik, dus nu krijgen ze flink merriebrok bij.
Ik voer echt op het oog.
Qua volledigheid kijk ik meer naar het gebruik van de liksteen, of andere likbehoefte. Bijvoorbeeld als ze aan je handen gaan lebberen. Maar dat merk ik eigenlijk alleen bij paarden die alleen op ruwvoer staan en dan nog bijna nooit. Deze paarden krijgen dan alleen wat ponybrok bij, daar zijn de vit en min gehaltes in verhouding hoger, dus hoef je minder van te geven. Ik ben niet zo van de brokken.
Jeskim was gevoelig voor eiwitten, die kreeg nooit merriebrok, maar wel een pony- of basisbrok en subli beviel dan beter dan pavo.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Antine

Bericht door Antine » vr 17 mei 2013, 17:27

Ik heb een paar jaar subli gevoerd aan mijn excemer; de seniores priores. Op het exceem forum bij bokt geven veel eigenaren ook de ponybrok omdat die hoge vitamines heeft en lage eiwit en suikers en niet zo duur is. Daarnaast gaf ik altijd Marstall Force brokjes. Met een emmer doe ik wel een paar maanden. In principe hoef je dit alleen te geven naast veel ruwvoer..je zou het met wat brood, handje lucerne of worteltjes kunnen mengen. Dit is handig als je niet heel veel met je paardje doet maar toch wilt dat ze alle vitamines en mineralen binnen krijgen.

Afgelopen winter heb ik Havens sportbrok/basis brok bijgevoerd; vond ik ook prima voer voor een mooi prijs. Net voor wat extra energie.

Ik heb twee maanden geleden een voeradvies aangevraagd bij Marstall omdat ik zo'n fan van de force ben. Voer nu alleen een muesli van Marstall met wat luzerne erdoor. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo tevreden...hij komt maar niet door zn wintervacht heen. Ga nog even doorzetten anders gewoon weer Havens!
Moeilijk hoor...ik ben het met je eens..door de bomen zie je het bos niet meer af en toe...(heb geen ervaring met merries :o )
Anne

Bericht door Anne » zo 09 jun 2013, 20:51

Wat ik een mooie brok vind is Metazoa ( www.metazoa.nl ) eigenlijk een supplement. Bevat alle vitamines en mineralen (vooral de laatste wordt nog wel te weinig gevoerd) en je voert 50 gram/ 100 kg lichaamsgewicht. Voor extra energie voer ik de mijne Cavalor bij, blijf het fijn voer vinden met hoogwaardige grondstoffen. Doet je paard het prima op Metazoa dan hoef je er niets bij te voeren. Je kan de laatste drie maanden merriebrok gaan geven, eerder is niet nodig. Bij KWPN'ers wordt dat zwaar geadviseerd voor een goede groei zonder botproblemen, maar volgens mij zijn er sowieso weinig Fjorden met OC's of OCD's dus denk dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken.
Don't take life too seriously, no one gets out alive anyway :D
Voorstellen!
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 10 jun 2013, 10:35

Lisa had geloof ik iets wat zij voerde waar niet teveel bijproducten enzo inzat maar moet je haar ff vragen. Kan best dat spul zijn wat Anne zegt.
Ik zweer bij de brok en muesli van Hendrix utd. Saai spul om te zien maar zowel fjord als warmbloed doen het er goed op. Helaas is de mueslu van Hippostar hier nergens te krijgen.
Vroeger ook de niet tot brok geperste voeding van horrel en dodsen of zoiets geprobeerd. Fijn voer behalve in je portemonnee.
Cyra krijgt sinds dr 8e maand zwangerschap Pavo Lac maar das omdat Havens hier niet te krijgen is en ik zelf niet weg ben van Subli. En een mineralen algen liksteen voor erbij maar doet ze nooit wat mee. Orion versleet vroeger mineralenblokken toen die op Pavo stond. Blijkbaar kwam die dus iets tekort.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
sunhild

Bericht door sunhild » ma 10 jun 2013, 14:33

Subli dieet mix en pavo care4life zijn beide voeren die heel laag in suikers zijn.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 10 jun 2013, 15:44

Lisa voert inderdaad wat Anne zegt: Metazoa. Dat is eigenlijk puur vitamine- en mineralenbrok. Ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Hier zoals Janna al zegt momenteel van Van Gorp Horsefood staan, tevreden over :j met name ook vanwege de grote variatie die zij in hun assortiment hebben, dus als het even wat anders moet, dan kan ik overschakelen. Ze pakken het voer allemaal goed en makkelijk op. Verder hebben de hengsten hier voorheen ook jarenlang gedraaid op Hippostar brok en dat vond ik ook altijd erg fijne brok. Havens heb ik minder ervaring mee maar wel erg goede verhalen gehoord.

Pavo vind ik persoonlijk tegenvallen...wordt steeds meer commercie, maar kwaliteit volgt niet met de prijs heb ik het idee.
Subli heeft ook altijd wel bevallen, maar Van Gorp doet het net even beter en is prijstechnisch zeker zo interessant (heb het idee dat je daar minder van hoeft te geven voor hetzelfde resultaat).

Uiteindelijk is het toch een stukje ervaring en exacte ingrediënten die bepalen hoe goed je paard (en portemonnee) het ergens op doen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Lisa

Bericht door Lisa » ma 10 jun 2013, 16:10

Ik voer Hjala inderdaad Metazoa. Tot nu toe weinig over te zeggen, want ze zit er net 2 weekjes op.
Ze krijgt iedere dag 200 gram. Daarnaast staat ze 24/7 op het land.
Kwa verandering gedrag is moeilijk te zeggen, want ze is net van huis veranderd dus kan ik dat eigenlijk niet.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 10 jun 2013, 19:01

Imka voer ik pavo care4life en vind het lekker. Ik ben dit gaan voeren omdat ik heel graag wat wil geven maar ze qua suikers en calcium geen extra's nodig had. Ze krijgt een kwart per dag. Emy krijgt nature's best eerder ook al gevoerd maar toen over gegaan op care4life maar vond ze toen niet lekker en daarna terug gegaan op de nature's best en krijgt nu ook een kwart ervan. Verder staat er bij ons op het weiland niet alleen gras maar ook onkruiden en plukken we brandnetels voor ze. En krijgen ze nog wel eens takken naast hun gras of hooi. Ze zien er super uit. Zelfs Imka met haar 25 jaar. Maar ja ze zijn niet drachtig :)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie