Wat helpt tegen een drukke fjord op buitenrit

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
priztwir

Wat helpt tegen een drukke fjord op buitenrit

Bericht door priztwir » ma 17 aug 2009, 16:14

Heeeee,

Ja mijn fjord is altijd best druk op buitenrit. Ze vind het ook geweldig en heerlijk om dat te doen. Maar ik heb heel vaak blaren op m'n handen en ze doen best vaak pijn. Ik trek niet en soms danmaak ik ophoudingen, maar het werkt niet echt. En de teugels wat losser helpt wel maar met draven moet ik ze wel weer opnemen anders dan schiet ze er als een gek van door. En heb ook wel eens een tiedeman om gedaan nou dat houd haar echt niet tegen. En martingaal gaat ook niet werken want daar dramt ze ook door heen. := En in de bak is ze altijd rustig en op wedstrijd ook.:) En vandaag ginen we galoperen en schoot ze de andere pony voor bij en maakte ze me toch sprongen en ik had niks meer te zeggen. heb haar nog even los gelaten dat ze ook misschien los liet maar dat deed ze ook niet ik heb heel vaak hooohh gezegt en wat gerust gesteld maar ze ging gewoon door.

Dus weten jullie misschien een oplossing? :)
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Pablo
Contacteer:

Re: Wat helpt tegen een drukke fjord op buitenrit

Bericht door Pablo » ma 17 aug 2009, 16:47

Pelham bitje met twee teugels :D Of als je echt weet hoe er mee om te gaan een stang erin hangen :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
priztwir

Bericht door priztwir » ma 17 aug 2009, 16:55

Pablo schreef:Pelham bitje met twee teugels :D Of als je echt weet hoe er mee om te gaan een stang erin hangen :D
Ik houd er eerlijk gezegt niet zo van om een paard al vrij gauw
op een ander bit te zetten. En een met twee teugels heb ik nog nooit mee gereden dus dat lijkt mij niet echt een goed idee.:p En ze staat ook voor de kar en we hebben er nu een roosjes bit in gedaan en daar loopt ze goed mee maar we moeten eerst nog kijken hoe ze in de groep doet want met de menclub steigerde ze ook steeds.:p

truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 17 aug 2009, 17:28

vaker buiten rijden dat het voor haar ook gewoon wordt
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Wiesje

Bericht door Wiesje » ma 17 aug 2009, 20:18

Onze vorige fjord Oliver wilde op buitenrit nog wel eens omdraaien naar huis. En niets hielp dan nog. Behalve de al door Roos genoemde Pelham met twee teugels.

En als je daar tegenop ziet. Feitelijk hoef je alleen met de teugel te rijden die aan het bitje zelf vast zit. Als ze dan niet meer teh ouden is kun je de onderste teugel aannemen zodat ze nog weet dat je er nog bent!!
En ik zeg altijd maar zo: weet je wat nog erger is? Als je dadelijk verongelukt omdat je de pony niet op andere gedachte kon zetten. Dan maar een keer minder lief inkomen hoor!
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 17 aug 2009, 20:20

als je buiten rijdt, hoe lang doe je dat dan en hoe lang stap en draaf en galoppeer je dan?
soms zit de oplossing namelijk gewoon in meer en langer aan het werk zetten buiten.
---
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 17 aug 2009, 20:32

ik heb bij yara een gewoon bit in maar wel met twee teugels als ik alleen naar buiten ga
dit geeft net iets meer druk aangezien mevr wil door blijven galoperen
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 18 aug 2009, 07:14

Je kunt ook een tiedemanbit proberen. Daar kunnen ook twee teugels op :j
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Vera

Bericht door Vera » di 18 aug 2009, 08:06

mijn oplossing:
niet buiten rijden.
doe ik ook eigenlijk nooit met vera, het is geen harde.
wat ik wel doe is naar het bos of het strand, dan is ze ook wel druk, maar is het nog te doen met een martingaal om.
als ik van het erf af ga, is ze op de heenweg niet vooruit te branden en terug loopt ze alsof ze de laatse trein wil inhalen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 18 aug 2009, 08:37

Ik rijd Ilonk ook met een (ongebroken rubberen) pelham. Twee teugels, de onderste, noodrem, in een knoop en de bovenste gewoon. Ik rijd op de bovenste teugel tenzij ze mij negeert.
Ilonk is veel rustiger met een stang dan met een gebroken bit, dit is overigens mij ervaring met veel paarden. Onze tuiger rijden we, als we niet bitloos rijden, met een ongebroken hardrubberen trens, ideaal. Ook twee IJslanders die ik regelmatig rijd lopen veel prettiger op een stan/ongebroken trens.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
priztwir

Bericht door priztwir » di 18 aug 2009, 11:21

Nou ja als ik dus nooit meer met haar naar buiten ga dan heb ik een shagerijnige fjord.xD Want ze moet echt afwisseling hebben. Tuurlijk in de bak kun je ook allemaal andere dingen doen maar dan weet ik zeker dat ik in de bak een vervelende en bokkende fjord heb.:p En ik rijd altijd in het bos.:) En bij ons op stal ligt ook nog een rubber stangetje misschien ga ik die wel eens proberen op buitenrit en tsjhah aan gezien dat er eigenlijk nog best veel met zo'n pelham(toch?xD) bit rijden zou ik dat ook nog eens uit kunnen proberen.:) Want dit is natuurlijk ook niet goed dat ze er steeds van door gaat en gek doet.

En ik stap eigenlijk best wel veel in een buitenrit(als ik alleen ben of samen met mijn moeder of met een groepje). En als ik met een vriendin ben dan galoperen we wel meer en dan springen we soms ook. En dan is ze nog druk.:| Ze heeft gewoon best veel energie.xD En ze staat dag en nacht in de wei, en ze krijgt ook geen bix meer daar word ze te druk van dus krijgt ze mueslie.:p

Maar ik zal nog over leggen met m'n moeder wat die er van vind.:)

Bedankt!

Meer reactie's zijn natuurlijk altijd welkom.:)

Ilonka

Bericht door Ilonka » di 18 aug 2009, 12:39

Ik zou ook niet perse galopperen, gewoon heel veel draven. Stappen doen ik (in principe) niet aan tijden het rijden behalve los-en uit. Verder draaf ik alleen in het bos, soms een galopje. Toen Ilonk vroeger nog heel druk was galoppeerde ik niet in het bos, daar werd ze heel link van. Heel constant rijden, niet ineens weg scheuren, niet 'dat leuk heuveltje' op knallen, maar gewoon beschaafd draven. etc.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
priztwir

Bericht door priztwir » di 18 aug 2009, 14:32

Ilonka schreef:Ik zou ook niet perse galopperen, gewoon heel veel draven. Stappen doen ik (in principe) niet aan tijden het rijden behalve los-en uit. Verder draaf ik alleen in het bos, soms een galopje. Toen Ilonk vroeger nog heel druk was galoppeerde ik niet in het bos, daar werd ze heel link van. Heel constant rijden, niet ineens weg scheuren, niet 'dat leuk heuveltje' op knallen, maar gewoon beschaafd draven. etc.
Dat zou ook nog een oplossing zijn om eerst niet te galoperen. En zo vaak spring ik niet op buitenritten eigenlijk nooit.:p Maar ik zal eens proberen als t helpt. Bij ons op stal hangt ook nog een kneveltrens zou dat misschien ook een idee zijn?

Foto:
Afbeelding

vive90
Contacteer:

Bericht door vive90 » wo 19 aug 2009, 08:50

truus1970 schreef:vaker buiten rijden dat het voor haar ook gewoon wordt
Ja, idd. Ik reed eerst met een pelham, maar sinds ik meer en meer buiten rijd (we rijden zeker 4 keer per week over straat) is hij veel rustiger geworden. Maar de pelham was wel een goede oplossing, wanneer hij rustig was kreeg hij lange teugel, wanneer hij begon te drammen nam ik hem er even bij.

Let er ook op dat je, wanneer ze beginnen drammen, niet blijft trekken op je teugels. Daar lopen ze toch doorheen. Werk met ophoudingen, en speel wat op je teugels, maar blijf niet vasthouden.
priztwir schreef:Nou ja als ik dus nooit meer met haar naar buiten ga dan heb ik een shagerijnige fjord.xD Want ze moet echt afwisseling hebben. Tuurlijk in de bak kun je ook allemaal andere dingen doen maar dan weet ik zeker dat ik in de bak een vervelende en bokkende fjord heb.:p En ik rijd altijd in het bos.:) En bij ons op stal ligt ook nog een rubber stangetje misschien ga ik die wel eens proberen op buitenrit en tsjhah aan gezien dat er eigenlijk nog best veel met zo'n pelham(toch?xD) bit rijden zou ik dat ook nog eens uit kunnen proberen.:) Want dit is natuurlijk ook niet goed dat ze er steeds van door gaat en gek doet.

En ik stap eigenlijk best wel veel in een buitenrit(als ik alleen ben of samen met mijn moeder of met een groepje). En als ik met een vriendin ben dan galoperen we wel meer en dan springen we soms ook. En dan is ze nog druk.:| Ze heeft gewoon best veel energie.xD En ze staat dag en nacht in de wei, en ze krijgt ook geen bix meer daar word ze te druk van dus krijgt ze mueslie.:p

Bedankt!

Als ze dag en nacht op de wei staat, heeft ze die muesli dan wel nodig? Ik weet natuurlijk niet hoe vaak ze werkt, maar als ik het zo hoor heeft ze energie genoeg. Voeding doet veel hoor!

Kun je haar niet wat moe rijden voor je vertrekt?
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » wo 19 aug 2009, 10:43

Veel doen! Dat merk ik bij Ukie nu ook, we rijden de laatste tijd best veel buiten en ze loopt nu zo lekker rustig :))
Terwijl het eerst echt een stuiterbal was buiten.

En je kunt van te voren in de bak rijden zodat ze een beetje 'moe' is.
priztwir

Bericht door priztwir » wo 19 aug 2009, 10:49

vive90 schreef:
truus1970 schreef:vaker buiten rijden dat het voor haar ook gewoon wordt
Ja, idd. Ik reed eerst met een pelham, maar sinds ik meer en meer buiten rijd (we rijden zeker 4 keer per week over straat) is hij veel rustiger geworden. Maar de pelham was wel een goede oplossing, wanneer hij rustig was kreeg hij lange teugel, wanneer hij begon te drammen nam ik hem er even bij.

Let er ook op dat je, wanneer ze beginnen drammen, niet blijft trekken op je teugels. Daar lopen ze toch doorheen. Werk met ophoudingen, en speel wat op je teugels, maar blijf niet vasthouden.
priztwir schreef:Nou ja als ik dus nooit meer met haar naar buiten ga dan heb ik een shagerijnige fjord.xD Want ze moet echt afwisseling hebben. Tuurlijk in de bak kun je ook allemaal andere dingen doen maar dan weet ik zeker dat ik in de bak een vervelende en bokkende fjord heb.:p En ik rijd altijd in het bos.:) En bij ons op stal ligt ook nog een rubber stangetje misschien ga ik die wel eens proberen op buitenrit en tsjhah aan gezien dat er eigenlijk nog best veel met zo'n pelham(toch?xD) bit rijden zou ik dat ook nog eens uit kunnen proberen.:) Want dit is natuurlijk ook niet goed dat ze er steeds van door gaat en gek doet.

Bedankt!

Als ze dag en nacht op de wei staat, heeft ze die muesli dan wel nodig? Ik weet natuurlijk niet hoe vaak ze werkt, maar als ik het zo hoor heeft ze energie genoeg. Voeding doet veel hoor!

Kun je haar niet wat moe rijden voor je vertrekt?
De muesli geef ik haar zeg maar als beloning.:)
En dat kan natuurlijk ook heus wel minder zijn.:) BV 1 handje of 2 handjes. En ik rijd ook wel zo'n 3 a 4 keer in de weekzowel in het bos en over de weg.:) En ikkan haar bv ook even van te voren longeren. Ik neem vanavond denk ik ook even een longeer lijn mee naar de club(daar is ze ook altijd zo hyper.)

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 19 aug 2009, 10:52

Ukie schreef:Veel doen! Dat merk ik bij Ukie nu ook, we rijden de laatste tijd best veel buiten en ze loopt nu zo lekker rustig :))

Idd, even een half uurtje in de bak trainen en als beloning een blokje om. Bij Nis deed ik het puur als beloning, die is van zichzelf wel rustig met buiten rijden. Maar met Anka ben ik ook zo begonnen toen. Eerste even in de bak en dan met een ander naar buiten. Bij Anka was voorrijden in de bak eigenlijk ook niet echt nodig, maar je gaat dan buiten wel relaxter van start.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
priztwir

Bericht door priztwir » wo 19 aug 2009, 14:13

Annemarie schreef:
Ukie schreef:Veel doen! Dat merk ik bij Ukie nu ook, we rijden de laatste tijd best veel buiten en ze loopt nu zo lekker rustig :))

Idd, even een half uurtje in de bak trainen en als beloning een blokje om. Bij Nis deed ik het puur als beloning, die is van zichzelf wel rustig met buiten rijden. Maar met Anka ben ik ook zo begonnen toen. Eerste even in de bak en dan met een ander naar buiten. Bij Anka was voorrijden in de bak eigenlijk ook niet echt nodig, maar je gaat dan buiten wel relaxter van start.
Dat doe ik ook best vaak dan ga ik drie kwartier a een uurtje rijden en dan ga ik even een klein stukje het bos in maar dan is ze nog best hyper.:p

Gerritje

Bericht door Gerritje » wo 19 aug 2009, 22:50

als ik het zo lees zou ik haar echt aan het werk zetten buiten. dus als je een uurtje buiten rijdt, doe alles lekker in draf. er even van uitgaande dat ze het conditioneel aankan.
---
priztwir

Bericht door priztwir » do 20 aug 2009, 08:43

Gerritje schreef:als ik het zo lees zou ik haar echt aan het werk zetten buiten. dus als je een uurtje buiten rijdt, doe alles lekker in draf. er even van uitgaande dat ze het conditioneel aankan.

Ze heeft echt goede conditie.:0
Dus grote stukken draven kan ze wel aan.:)
En gister ging ik naar de club toe (ik ga altijd lopend) en ze was zo rustig. En ik was nu alleen het meisje die altijd mee is met haar pony kon niet en mijn moeder ging ook niet mee. En ze was best rustig.:) En ik heb de heen weg een stukje gegalopeerd en de terug weg ook. Alleen bij de les werd ze een klein beetje drukker, maar het was gister ook best warm.

Plaats reactie