Wat is wijsheid........?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ilona

Re: Wat is wijsheid........?

Bericht door Ilona » wo 15 feb 2012, 21:16

Mooi dat je het met je stalgenoten op kunt lossen denk ik.
Ik ken jouw dilemma enigszins, behalve dan dat ik niet met een fjord zit die zo domiant doet.
Ook ik zoek een oplossing voor komende tijd. Ben toch ook echt even uit de running straks. Heb in gedachten ook alles al door mijn hoofd laten gaan; pension, lease, iemand inhuren voor verzorging en alles wat je maar kunt bedenken.
Castor staat op een mega wei en alle verzorging moet ik zelf doen. Dus ook voor mij 'what to do?'.

Dus geen veranderd gedrag (zowel van mij niet als bij Castor niet), maar wel het dilemma verzorging.
Ik wil hem ook eigenlijk niet ergens naartoe brengen. Hij staat fijn waar hij staat. Het is ook echt zijn thuis. Alles is vertrouwd.
En als ik het op kan lossen door iemand in te huren (een bekende aannemer die ook al goed bekend in met Castor en de locatie) die elke dag eens bij hem kijkt, zorgt dat hij genoeg te eten krijgt, maar ook weer niet teveel gras zodra dit weer groeit, dan heeft dat mijn voorkeur.
Voor mezelf ben ik er denk ik nu wel uit dat ik het zo op wil lossen.
Daarna zie ik het wel weer.

Ik begrijp wel dat je Dakoot op z'n eigen en voor jou vertrouwde plek wilt houden.
Afgelopen zomer ging je als een speer met hem en het is denk ik goed om voor jezelf het vertrouwen te houden dat je straks weer een keer terug kunt komen op dit niveau met hem.
Maar laat hem dan vanaf nu met rust. Geef hem hooguit een aai over de bol, maar zoek geen situaties meer op wat een machtspel kan worden. Hiermee verpest je waarschijnlijk meer dan dat je straks nog goed kunt maken.

Ik snap dat mensen hier roepen: breng hem weg. Maar doe het maar eens.. Ik kan dat dus ook niet zomaar.
Uitbesteden die hap. En zo te lezen heb je dit nu voor elkaar met je stalgenootjes. Dus rust voor jou en rust voor Dakoot. En laat het los en begin pas weer met frisse moed zodra jij weer lekker in je vel en ritme zit :)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 16 feb 2012, 13:23

jeej wat een dilemma, lastig

mijn ingeving is verkopen, door de jaren heen dat je hem hebt heb ik vaak heftige verhalen over hem naar jou voorbij zien komen, maar zoiets is voor iemand met geen emotionele band naar het dier toe makkelijk te zeggen.

wil je er alleen wel op wijzen dat, hoe cliche het ook mag lijken, als je moeder bent en jij dus verantwoordelijk bent voor een klein mensje, dat je in alles veel voorzichtiger gaat worden en je wel 3x nadenkt voordat je iets (onbezonnen) doet.

Ik hoop op veel wijsheid, oplossingen en een super resterende zwangerschap/kraamtijd met straks een heel lief kindje en een paard dat zicht gedraagt!
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » do 16 feb 2012, 13:55

Ik begrijp jou dillema ontzettend goed en begrijp wat je bedoelt. Crystal is net zo dominant en soms onbetrouwbaar en mis daarom ook soms destemeer Nobby. Maar die dominantie is ook de reden geweest waarom ik juist crystal wilde houden, omdat ik bang ben dat ze anders steeds maar van eigenaar zou veranderen door haar gedrag. Tijdens mijn zwangerschap heb ik dan ook echt afstand van haar gedaan en heb ik er niets mee gedaan. Ze werd op de manege af en toe bijgereden of gelongeerd door 1 van de instructrices en dat was het. Ik het begin na de bevalling vond ik het nog steeds eng om haar op te pakken, zeker nadat ik er daarna nog eens zo hard was afgevallen. Beetje bij beetje ben ik wel wat meer durven doen, maar toch word je ook na de bevalling voorzichtiger. Nog steeds ben ik bang dat ze me eens raakt trapt of er zo afgooit dat ik meer heb dan alleen blauwe plekken. Maar toch wil ik het blijven proberen, al beperk ik nu wel momenteel vaak de mogelijkheden. Zo ga ik nog steeds niet alleen met haar naar buiten, ga ik niet meer bij haar in de stal als ze al de kont naar mij omkeert met de oren in de nek omdat ik weet dat ze ook dan nog weleens wil trappen enz., terwijl ik vroeger dat wel gewoon deed en echt kwaad op haar werd. Nu denk ik daar toch wat meer over na.
Ook ik geef haar zo maar niet op en ben er van overtuigd dat over een paar jaar ik wel alle vertrouwen in haar kan hebben. Ook nu heb ik namelijk al leuke en fijne moment.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 17 feb 2012, 09:03

Ook al ben ik zelf de laatste tijd nogal een softie geworden na een aanvaring met Falco die me toch het één en ander deed inzien omtrent wat wij zien als dominantie en échte dominantie (ook ik ben gezegend met een verdomd intelligent exemplaar) O:) Ben ook ik van mening dat dit gewoon gevaarlijk is! Ik kan dus alleen maar zeggen dat je er heel goed aan gedaan hebt om Dakota even uit handen te geven. Straks kunnen jullie weer samen gaan werken aan jullie band. Nu gewoon nog even genieten van je zwangerschap zonder je zorgen te moeten maken.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 21 feb 2012, 10:36

Andrea, ik zie het ontbreken van een rijbak of afgesloten weide om te rijden echt als een bottleneck.

Ook al kun jij nu helemaal niet rijden he, dat begrijp ik :j.

In een trainingsbaan, het woord zegt het al, kun je schaven aan rijvaardigheid en hulpen. Op de weg heb je teveel invloeden waardoor je niet kunt rijden naar strakke hulpen, even uit laten razen ed.

Persoonlijk had ik het aanbod van Krista meteen geaccepteerd. Oke dan is de stalhuur duurder, zij rijdt wel gratis Dakota waar je echt alleenmaar plezier van kunt hebben gezien de prestaties van Krista als amazone :j

Ik zou dus ook adviseren, ga naar een stalling met een afgeloten rijbak, dat hebben jullie zo nodig om de communicatie scherp te stellen in voorbereiding en later tussen de polderritten door die jullie zo graag samen maken :j
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 21 feb 2012, 11:40

Het rijden is het probleem ook totaal niet, hij word gewoon niet gereden nu, simpel.
Hij loopt dagelijks op de wei en kan daar zn ei kwijt door te spelen met zn maatje die
er een paar uurtjes per dag bij loopt.

Met rijden geen probleem, is ie zo mak als een schaap, het wegrijden van stal zal even wat strubbelingen geven, het is gewoon het probleem dat ik zelf bang ben dat hij me pijn doet,
en misschien maak ik dat probleem groter dan het is, en dat werkt nu even niet zo tussen ons en dat voelt hij.

Dakota wegbrengen is geen optie, geloof me, als je zwanger bent heb je 100 en 1 dingen aan je hoofd en daar past even het tijdelijke verhuizen van een paard echt niet bij.
En ik heb gewoon het geld er niet voor om een dure stalling te betalen, dus dan houd het op.... hoe erg ik dat aanbod ook waardeer, maar soms moet je keuzes maken.

Maar nogmaals, het rijden is het probleem niet, het is nu de omgang tussen Koot en mij, en daar moet ik nu gewoon even voorzichtig mee zijn.

Om nog even terug te komen op jou Caroline, verkopen is wel heel makkelijk om te roepen. Ik ben niet iemand van de makkelijke weg, en zeker niet van het opgeven zolang ik er zelf nog vertrouwen in heb dat het oke is. Voor nu is het gewoon verstandig dat ik Dakoot wat meer met rust laat, en van de zomer pakken we het weer op waar we gebleven waren.
Overigens vind ik het knap dat jij geen emotionele band met je dieren hebt, dus jij zet je paard zonder blikken of blozen zo op internet als de nood aan de man is? Kan ik me niet voorstellen :n
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ingele

Bericht door Ingele » di 21 feb 2012, 11:56

Hmm lastig Andrea!
Ik zou hem ook gewoon met rust laten tot na je zwangerschap idd en dan weer even de verhoudingen op scherp zetten O:)

Overigens bedoeld Caroline volgens mij dat verkopen door haak makkelijk te zeggen is omdat ze geen emotionele band met Dakota heeft ;-)
Dus niet dat ze met haar eigen paarden die band niet heeft..
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 21 feb 2012, 12:12

Dreeke schreef:Het rijden is het probleem ook totaal niet, hij word gewoon niet gereden nu, simpel.
Hij loopt dagelijks op de wei en kan daar zn ei kwijt door te spelen met zn maatje die
er een paar uurtjes per dag bij loopt.

Met rijden geen probleem, is ie zo mak als een schaap, het wegrijden van stal zal even wat strubbelingen geven, het is gewoon het probleem dat ik zelf bang ben dat hij me pijn doet,
en misschien maak ik dat probleem groter dan het is, en dat werkt nu even niet zo tussen ons en dat voelt hij.

Dakota wegbrengen is geen optie, geloof me, als je zwanger bent heb je 100 en 1 dingen aan je hoofd en daar past even het tijdelijke verhuizen van een paard echt niet bij.
En ik heb gewoon het geld er niet voor om een dure stalling te betalen, dus dan houd het op.... hoe erg ik dat aanbod ook waardeer, maar soms moet je keuzes maken.

Maar nogmaals, het rijden is het probleem niet, het is nu de omgang tussen Koot en mij, en daar moet ik nu gewoon even voorzichtig mee zijn.

Om nog even terug te komen op jou Caroline, verkopen is wel heel makkelijk om te roepen. Ik ben niet iemand van de makkelijke weg, en zeker niet van het opgeven zolang ik er zelf nog vertrouwen in heb dat het oke is. Voor nu is het gewoon verstandig dat ik Dakoot wat meer met rust laat, en van de zomer pakken we het weer op waar we gebleven waren.
Overigens vind ik het knap dat jij geen emotionele band met je dieren hebt, dus jij zet je paard zonder blikken of blozen zo op internet als de nood aan de man is? Kan ik me niet voorstellen :n
Caroline bedoelt denk ik dat zij geen emotionele band met het dier in kwestie, dus Dakoot, heeft. Niet dat ze dat met geen enkel dier heeft.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 21 feb 2012, 12:16

Dan heb ik het verkeerd gelezen.
Maar hoe dan ook, hij gaat niet weg!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 22 feb 2012, 08:02

ja niet zo aanvallend reageren, je hebt het idd verkeerd gelezen
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie