Zadel raadsel, iemand een idee?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annne

Zadel raadsel, iemand een idee?

Bericht door Annne » vr 14 mar 2014, 21:45

Hallo!

Vorig jaar begin Juni is mijn zadel (Rossner Amerika dressuur) aangepast omdat deze niet (meer) lekker leek te liggen op Do.
Na het aanpassen lag het zadel aanzienlijk beter maar in september werden een aardig grote (!) witte plekken zichtbaar op haar rug.
Omdat ik zelf een tijd last heb van mijn rug en na behandeling deze goed wilde laten herstellen heb in het zadel aan de kant gelegd en zijn we verder gegaan met mennen (helaas te weinig) en longeren/grondwerken.
In Januari heb ik een aantal keer met een Emiel Voest ppb op haar rug gezeten en gestapt.

Een week of twee geleden ben ik met hulp van Annabel en Esther (Dommerholt) weer met zadel opgestapt. Na een pittige zitles zijn we weer op de goede weg!

Nou is het raadsel..:
Toen ik het zadel aan de kant gelegd heb schoof het met rijden steeds waardoor het dekje als het ware verdween onder het zadel. Nu we het rijden 180graden omgegooid hebben op opnieuw zijn begonnen blijft het zadel + dekje super netjes liggen 8)

Kan dit te maken hebben met mijn en Do haar houding tijdens het rijden?!..
Ik moet zeggen.. Ook als Roos of Stephanie haar onder het zadel reden schoof het zadel, niet alleen bij mij.
Do, mijn eerste eigen paard!
Bella
Contacteer:

Re: Zadel raadsel, iemand een idee?

Bericht door Bella » za 15 mar 2014, 09:45

:j, de manier waarop Do haar rug gebruikt heeft invloed op de manier waarop het zadel ligt en beweegt onder haar. Doordat ze nu haar bovenlijn mooier is gaan gebruiken, worden de rugspieren iets gebold (niet meer hol, hetzelfde als bij jou eigenlijk...) waardoor deze beter aansluiten bij de manier waarop het zadel is opgevuld. Een zadelmaker gaat er bij opvullen al vanuit dat het paard op die wijze zijn rugspieren (icm buikspieren) zal gebruiken.

Als ik er aan denk kan ik je van de week nog wel een keer proberen te laten zien of ik het verschil tussen die spierspanningen kan laten zien zonder dat ze het zadel op heeft ;)
Geluk is de vrucht van intens werk
rowenna

Bericht door rowenna » za 15 mar 2014, 10:35

Het kan ook aan je eigen houding liggen, als je zelf ongemerkt te veel of naar links of rechts hangt kan het zadel ook gaan schuiven. Dus misschien zit je zelf nu ook beter recht op.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Viv

Bericht door Viv » za 15 mar 2014, 11:42

Paarden veranderen en als een zadel niet lekker ligt kan het dekje gaan "wandelen". Ze zal nu meer in balans lopen en zadel zal nog beter liggen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie