Zolmar en Orlinde: Endurance by the sea 2013

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Jowien

Zolmar en Orlinde: Endurance by the sea 2013

Bericht door Jowien » za 05 okt 2013, 18:02

Vandaag waren Zolmar (Lana) en Orlinde (Linde) op Endurance by the Sea; oftewel, de endurancewedstrijd bij Wassenaar. Orlinde en Zolmar zijn niet zo vaak in the picture, en vandaag hebben ze het verdiend, dus maar meteen even een fototopic van de gele racemonsters.
Ze deden mee in de kennismakingsklasse, 22km.
Zolmar had 's ochtends grote moeite met de trailer, maar toen we het dachten af te sluiten (en op te geven) met nog 1 keer de voorbenen op de klep, liep hij er toch in. Gebeld naar het secretariaat, en ja, de dames mochten ook nog wel later starten, dus toch op weg. Bij aankomst mooie starttijd gekregen, we hoefden niet te haasten maar ook niet lang te wachten, fijn. De voorkeuring was prima, Orlinde had HR 36 en alles prima.

(Patricia en Lana moeten zelf maar over Zolmar vertellen verder!)

Linde op Orlinde met blauw, Lana op Zolmar met bruin en rood.
Afbeelding
Afbeelding

Op het strand was een groompunt. Ze kwamen lekker vrolijk aangerend.
Afbeelding

En na het keerpunt op het strand weer terug, in de richting van Wassenaar/ Scheveningen.
Afbeelding

Zo kwamen ze de laatste paar honderd meter aanrijden, ziet er goed uit toch na 22km duinen en strand.
Afbeelding

Na de finish naar de trailers om de pony's te verzorgen (Orlinde HR 48 en Zolmar HR 60, en hij ging meteen erna plassen).
Afbeelding

Afbeelding

Nakeuring: Orlinde HR 40 en alles goed, op 1 minnetje op darmgeluiden na. Maar dat was niet zo gek, want ze eet vaker slecht op wedstrijd en zeker met de trailer-stress van vanochtend vond ik dit niet raar. Ik weet ook dat ze thuis altijd weer prima eet, en zeker bij zo'n korte afstand is zoiets dan niet heel erg zorgelijk bij Orlinde.

En na de nakeuring lekker in het zonnetje... gras eten!
Afbeelding

Of gewoon even uitrusten terwijl je al dat drukke gedoe en andere paardjes nog even bekijkt met het idee "ha, ik ben lekker klaar.."
Afbeelding

Het was wel warm voor de pony's met hem vachtje, en zwaar zand, maar ze hebben heel goed gelopen. Niet oververmoeid of te hoge hartslag. Ze hebben ongeveer 10km/h gereden, wat een prima snelheid is voor Orlinde, zeker gezien de omstandigheden.

We zijn niet gebleven voor de uitslag. Meestal doe ik dat wel, maar nu.. Dit omdat we dan nog zeker 2 uur moesten wachten. Zolmar pas daarna op de trailer zetten zou het erg laat maken, en ervoor laden en dan 2uur in de trailer wachten, dat wilden we de pony's niet aan doen. Uiteindelijk nog weer een poos bezig geweest voordat Zolmar in de trailer stond. Maar goed, hij is erin gegaan, en hij is nu weer lekker thuis. Orlinde werd wel zenuwachtig van al dat gedoe met Zolmar, maar bleef toch heel braaf in de trailer wachten tot hij er ook in was. Braaf, braaf paard!
Ik was toch wel wat gespannen over hoe Orlinde het zou doen. Vorig jaar fikse peesblessure, daarna zelf zwanger, daarna zelf weinig getraind (Linde wel) dus ik wist niet precies hoe goed ze in vorm was, hoe sterk ze was, hoeveel last ze zou hebben van de temperatuur. Wel Kootwijkerbroek zelf gereden, maar toch nog wat kleine twijfels. Maar het ging prima, Orlinde was fit zat, sterk zat en gewoon haar ervaren, rustige maar looplustige zelf.
Ondanks de trailerstress toch weer een gezellige dagje uit, zo'n endurancewedstrijd.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Joram

Re: Zolmar en Orlinde: Endurance by the sea 2013

Bericht door Joram » za 05 okt 2013, 19:03

Leuk Jowien dat zo goed is gegaan.
Kan goed voorstellen dat je spannend vond en is ook wel heel anders om iemand anders zo op je paard wedstrijd te zien rijden. Fijn dat zo goed is gegaan en dat je zo heb genoten.
ujord

Bericht door ujord » za 05 okt 2013, 19:23

Vind het altijd zo fijn om te zien dat Zolmar zoon fijn plekkie heeft gevonden. Echt super!
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
Esther

Bericht door Esther » zo 06 okt 2013, 06:54

Mooi zo over het strand, maar zitten natuurlijk loodzware stukken tussen!
Leuke indruk, deze foto's!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Keandra

Bericht door Keandra » zo 06 okt 2013, 07:52

Leuk. Ben jaloers.
Wel fantastisch weer voor oktober. Dat zal genieten geweest zijn.
Suus

Bericht door Suus » zo 06 okt 2013, 08:28

Gaaf zeg, ik ben ook jaloers! Heb zelf eens Katwijk gereden, wat was dat gaaf zeg!!
Morris, mijn superfjord!
rooosss

Bericht door rooosss » zo 06 okt 2013, 09:39

wat leuk!! prachtig om over het strand te rijden!! hier ook een jaloers! :D
Nathalie

Bericht door Nathalie » zo 06 okt 2013, 10:36

wat leuk en wat een mooie rit is dat zo met strand erbij...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 06 okt 2013, 15:39

Goed gedaan!!!
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 06 okt 2013, 17:56

Die trouwe Orlide ook! Hulde voor beide Fjorden. Ik begreep van Jiske (de DA daar) dat het behoorlijk pittig was door het warme weer.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » zo 06 okt 2013, 18:10

Ja, het was warm. Lekker voor de grooms, maar voor de paarden minder. Zeker fjorden met een beginnend wolletje. En dan ook nog trailerstress, dus Orlinde en Zolmar zweetten van te voren al. Koelwater mee in zadeltassen, en op het strand konden ze de zee in. Groompunt op het strand, nieuwe voorraad water in de zadeltassen en stukje voor de finish lekker koelen. Zo ging het goed voor Orlinde en Zolmar. En lekker veel appels gegeven.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 06 okt 2013, 20:01

Stonden Orlinde en Zolmar in dezelfde trailer? Of moest Orlinde gewoon lang wachten? Leuk is in elk geval anders!
Appels zijn behoorlijk zuur, ik heb me daar ooit eens in vergist met Ilonk bij een klasse III. Dat viel niet zo goed, vandaar dat ik niet veel appels voer maar het bij wortels houd. (welke je ook niet met 10 kg tegelijk moet voeren maar dat ter zijde.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Viv

Bericht door Viv » zo 06 okt 2013, 20:25

Heej leuk is dit de rit die voorheen Katwijk was? Top dat Orlinde het weer doet.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » ma 07 okt 2013, 17:37

@Viv: Ja, was voorheen Katwijk. Start nu in Wassenaar, tegenover Duindigt.
@Ilonka: Orlinde stond in 2-paards trailer van mijn stal. Zolmar moest in een gehuurde 1,5-paards (in deze trailer heeft hij eerder prima gestaan, naar keuringen, naar Bart vd Berg). Bij endurance Kootwijkerbroek ook zo gedaan, maar toen wilde hij er opeens niet meer in. Toen Zolmar bij Orlinde erin gezet. En Orlinde er weer uit, want onze auto's kunnen beide niet 2 paarden trekken. Orlinde in de gehuurde trailer en zo naar wedstrijd. Terug ging Zolmar wel in zijn eigen trailer.
Nu dus weer geprobeerd Zolmar bij Orlinde in te doen, de wisseltruc. Dat werkte nu niet, hij wilde geen van beide trailers in. Met of zonder Orlinde maakte niet uit. Uiteindelijk toen we het opgaven, liep Zolmar er wel in. Toch naar wedstrijd gegaan omdat Lana en Linde zoooooo graag wilden. Maar nu wilde Zolmar ook op de terugweg er niet in, geen van beide trailers. Uiteindelijk met longeerlijn achter z'n kont erin gehesen, toen gaf hij zich over.
Maar dit is niet fijn, niet voor ons, maar zeker ook niet voor Zolmar. Dus nu eerst goede trailertraining voordat Zolmar weer op pad gaat met de trailer!
Orlinde bleef bij dit alles braaf stilstaan op de trailer, echt superbraaf, met of zonder stang erachter (om tussenschot schuin te zetten, dat Zolmar meer ruimte had...). Ze werd er wel zenuwachtig van, zag ik aan haar gezichtsuitdrukking en ze zweette. Maar ze bleef braaf en terug bij Zolmar's stal liep ze zo weer onze eigen trailer in voor het laatste stukje naar huis (ze stonden dus weer in de 'verkeerde' trailer maar ik wilde toch m'n eigen paard mee naar huis). Fijn zo'n ervaren en braaf paard. Dan besef ik maar weer hoe blij ik met haar ben... (niets ten nadele van Zolmar hoor, hij had op een of andere reden grote moeite met de trailers, want verder was hij superbraaf, zo jammer dat hij ons niet kon uitleggen wat het probleem was...).
Freek

Bericht door Freek » ma 07 okt 2013, 21:55

leuke mooie foto's! en super dat jullie hem uit gereden hebben!
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
Jowien

Bericht door Jowien » di 08 okt 2013, 16:42

De uitslag is nu bekend en erg leuk: onze fjorden zijn nummer 2 en 3! Ze hebben 10,4 km/h gereden (ik dacht zelf iets langzamer, maar er was ook wat onduidelijkheid of de wedstrijd nu 20km of 22km was... ze hebben met 20km gerekend denk ik).
margalorenz

Bericht door margalorenz » vr 11 okt 2013, 13:58

Wat leuk. Leuke foto's ook.
Plaats reactie