1. Het was prachtig op de boot.

2. Jee, wat een liefhebberij is er voor om achter de boot aan te lopen vanaf het museum

3. Bijna op het strand

4. Ze komen er aan met 10 paarden ervoor (en nog 2 voor een kar met materialen)

5. Eenmaal op het strand gaan de 2 wildebrassen, zoals ik ze maar even noem

6. Alle paarden worden losgemaakt van de boot

7. 4 links, 4 rechts. Vlag wordt op de boot gezet

8. Materiaalwagen, mannen trekken waterdichte broeken aan

9.

10. De "wildebrassen" gaan kijken tot hoe diep ze erin kunnen (tenminste dat denk ik, dat ze dat doen

11. Aan weerskanten 4 paarden aan de boot

12. Daar gaan ze!

13. Paarden weer los van de boot

14.

15. "Wildebrasjes" mogen de boot weer op de trailer trekken. Dat rechterpaard (van voren gezien) vind ik zo'n geweldig dier, zo werklustig, maar luistert erg goed, zoals alle paarden die hieraan meedoen. 1x fluiten is stilstaan en als de fluit dan weer gaat komt de hele boel in beweging

16. Mannen weer van de boot

17. En daar gaan ze het strand weer af

Heb er weer van genoten!
Hieronder de foto's en tekst van Anita
Bijdrage Anita
Hier mijn foto's van een prachtige dag op Ameland. Het werd voor mij de 2e keer dat ik de demonstratie van de reddingsboot zou gaan bekijken. De eerste keer was in 1987 of 1988, al zo'n 25 jaar geleden dus.
's Morgens op de boot wat geoefend met mijn camera onder de deskundige leiding van Ivonne en dat leverde deze mooie foto's o.a. op.

Het zusterschip kwam ons tegemoet.

Ameland in zicht.

Nadat we mijn scootmobiel in ontvangst hadden genomen hebben we een wandeling/ritje gemaakt rond om de vuurturen en een bezoekje gebracht aan het paardengraf in de duinen.

We waren op tijd op het strand om een goed plekje te kunnen bemachtigen. Het strand lag er nog redelijk verlaten bij. Vanaf daar links bovenaan, achter dat hek, heb ik uiteindelijk mijn foto's van de demonstratie gemaakt. Volgende keer wil ik het toch op het strand zelf gaan proberen (die volgende keer komt er zeker).

Er waren heel veel kwallen op het strand.

Het werd steeds drukker en behalve toeschouwers aan land meldden zich ook toeschouwers op zee.

Daar komen ze eindelijk aan.

De 10 paarden doen hun uiterste best de zware boot door het mulle zand te trekken.

Linksonder in beeld zou wel eens Yvonne (van Binky en Raika) kunnen zijn, zij had een roze jas aan.

De boot wordt de open ruimte ingereden vanwaar hij de zee in wordt getrokken.

Op het fluitsignaal staan ze allemaal keurig stil, wachtend op wat komen gaat.

Terwijl de paarden staan te wachten wordt alles verder in gereedheid gebracht voor de tewaterlating.

De mannen zijn aan boord en het is bijna zo ver dat de paarden aan de slag kunnen.

Er wordt gepeild met paarden en stok of er ook diepe gaten zitten waar de paarden in kunnen wegzakken.

Ze gaan er best diep in.

Dan is het zover en worden de paarden in positie gebracht.
Het linker stel.

En het rechter stel.

Alles is bevestigd, "ready to go".

En daar gaan ze.

Diep genoeg.

Paarden zijn losgekoppeld en gaan het strand weer op.

2 paarden mogen de trailer verder onder de boot wegtrekken.

4 paarden trekken hem dan verder de wal op.

Het publiek mag dan binnen de omheining komen. De paarden trekken de boot weer op de trailer.

Als de boot weer goed op de trailer staat trekken de paarden het geheel weer van het strand af.

De materiaalwagen gaat weer voorop in de stoet.

Door het mulle zand.......

...... de duinopgang over.