24/7 op t land, hoe doen jullie dat met rijden in de winter?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Milou89

24/7 op t land, hoe doen jullie dat met rijden in de winter?

Bericht door Milou89 » zo 02 sep 2012, 15:46

Hallo allemaal....

Ik zou graag willen weten hoe jullie t s winters aanpakken met jullie fjorden en het rijden.

Ik heb namelijk een fjord die niet op stal wil... Ze raakt overstuur en ze blijft heel snel achter elkaar rondjes draaien, ze staat dus 24/7 op t land.

Nu wil ik eigenlijk deze winter doorrijden... Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken met rijden, vacht en huisvesting.. en of meer van ons hun fjord 24/7 op t land hebben staan en toch rijden 's winters.

Groetjesss Milou
Mieke

Re: 24/7 op t land, hoe doen jullie dat met rijden in de win

Bericht door Mieke » zo 02 sep 2012, 16:51

Gewoon zelfde als in de zomer. Goed uitstappen zodat ze afgekoeld zijn, dan maakt het niet zoveel uit als ze nog nat zijn van het zweet.
Ctje :)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 02 sep 2012, 18:08

Ik heb geen stal, dus staan ze altijd buiten, als het weer het toelaat, dan rijd ik, anders niet. Beetje aanpassen aan de tijd van het jaar.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 02 sep 2012, 18:25

Mijne staan ook 24/7 buiten. Ik scheer hem wel, in Jachtpatroon. Hierdoor is hij stuk sneller droog, ondanks het koud is. Hij draagt dan wel een deken. Dit doe ik nou 3jaar.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Erpel

Bericht door Erpel » zo 02 sep 2012, 18:53

Die van mij staan ook het hele jaar door buiten. Tot nu toe altijd zonder dekens en scheren gedaan. Ik reed wel minder dan in de andere periodes. Verder ook wat rustige ritjes en veel uitstappen. Durf ze zelf als ze nog een beetje nat zijn wel op de wei te zetten, als ze ook maar goed afgekoeld zijn. Alleen met sneeuw rijd ik niet, dan slee ik in de wei :D

Dit jaar waarschijnlijk wel een gedeelte scheren in het begin van de periode. Kon vorig jaar al snel niet meer echt rijden, dan had ze het veels te warm. Maar wel zo dat ik geen deken hoef te gebruiken.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 03 sep 2012, 06:50

Vlin staat 24/7 buiten zonder deken en met hele dikke vacht. Ik rij alleen als het weer het toelaat en pas het rijden aan. Als hij nat is zet ik hem een uurtje onder een zweetdeken op stal en gaat daarna de wei in. Meestal rolt hij dan nog even over het zandpad zodat hij zijn eigen deken heeft gevormd.
Laatst gewijzigd door Jankeke op di 04 sep 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
boyar

Bericht door boyar » ma 03 sep 2012, 11:50

Wil hier toch even op reageren ondanks dat die van mij ,, maar,, 4 uur id wei staat en voor de rest op stal, ik scheer hem ook helemaal en hij staat onder de dekens.

Nu zie ik een aantal mensen reageren dat het niet erg is om een paard bezweet weer buiten te zetten maar daar ben ik het niet mee eens, je paard is door het zweten nat tot op zijn huid en anders dan door regen want dat komt van buiten af en komt niet op de huid, zo vat hij dus makkelijk kou, ik zou dit dus nooit doen en zou hem scheren en dan onder de dekens zetten!!
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » ma 03 sep 2012, 13:01

@ Boyar, ik heb even een stukje gekopieerd van een site.
Zweten gevaarlijk of niet
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op het feit dat we onze eigen behoeften projecteren op het dier: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 03 sep 2012, 14:39

klopt. Ik pak nog wel eens een oude handdoek, maar is goed beschouwd niet nodig, vacht doet hetzlefde, net als een deken. Alleen dekens zijn lastige dingen, blijven haken achter draadjes, paaltjes en benen. Heb besloten na 3 jaar trouw dekens te leggen, dat de vacht veel beter is en de paarden er minder last van hebben. Geen schuurplekken. Draad blijft netjes en de palen blijven staan en ze kunnen vrijuit rollen zonder allemaal banden om het lijf
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Suus

Bericht door Suus » ma 03 sep 2012, 18:17

Over die vacht is wel 'nagedacht' door de natuur. Mooi verhaal wel, ik wist het niet.
Maar ik pas het rijden ook aan en stap lang genoeg. Hij gaat dan ook gerust licht bezweet de wei op. Maar ik zorg er met heel koud weer wel voor dat hij (nagenoeg) niet zweet.
Dit jaar wil ik ook iets scheren, maar wel zonder deken.
Morris, mijn superfjord!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 04 sep 2012, 05:12

Ik heb ook altijd gewoon gereden met wintervacht en zonder dekens (als ik geschoren had uiteraard met). Er is er bij mij nog nooit een ziek geworden, spierbevangen of wat dan ook door het rijden met wintervacht en daarna weer naar buiten. Wel pas ik arbeid aan, ik zet ze niet zeiknat en damend weer in de wei. Goed uitstappen en in het witte zand laten rollen na de arbeid. Ik reed alleen maar in het bos en het laatste half uur richting huis stapte ik altijd. De vacht van een paard reguleert dat inderdaad heel mooi zelf, dekens kunnen er zelfs voor zorgen dat een paard het koud krijgt omdat de vacht dan de temperatuur niet goed kan reguleren. Bij warmte gaat de vacht plat liggen en bij kou juist uit elkaar om de isolatielagen beter hun werk te laten doen. Daarom zie je paarden met wintervachten ook vaak bij echte vrieskou van die pluizenbolletjes worden.
Ze hebben het natuurlijk sneller warm en een fjord krijgt over het algemeen een langere vacht dan bijvoorbeeld een nrps'er, daardoor kan je wel merken dat de arbeid wat minder energiek zal zijn. Dat laatste zou voor mij een motivatie kunnen zijn om te scheren, de kou niet.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
mirretje

Bericht door mirretje » di 04 sep 2012, 06:29

Ik heb dan wel een IJslander, maar dat is qua vacht wel vergelijkbaar met een Fjord.
Ik scheer bij mijn paard in oktober haar hals en borst. Tegen de tijd dat het dan echt koud wordt is daar weer zoveel haar gegroeid dat ze zonder deken buiten kan blijven, maar ze kan wel iets beter haar warmte kwijt.
Ik rijd rustig en stap goed uit, meestal kan ze dan zo weer naar buiten.
sunhild

Bericht door sunhild » di 04 sep 2012, 16:00

Ik rij vaak weer of geen weer. Van de winter weet ik nog niet wat ik ga doen. Als het kan zonder deken en zonder scheren. Maar dit hangt ook af of hij ga verkrampen met zijn spieren (gevoelig voor spierbevangenheid). Ik hou alle opties open en wacht gewoon af.

Die van mij staat 24/7/365 buiten met schuilstal.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Lisa

Bericht door Lisa » zo 16 sep 2012, 14:34

Ik heb altijd jaren geroepen dat ik tegen dekens was. Zo'n gedoe en alles, maar nou ben ik toch weer vreselijk aan het twijfelen. Ik ga zoals het nu lijkt de abop rijden dit jaar en ga dus ook echt met slechter weer naar de binnenbak om te gaan rijden.
Nu hebben ze het met het rijden wel erg snel warm dat is mijn grootste punt. Dat ze veel te warm wordt met rijden en dan zo ontzettend gaat zweten dat het lang duurt voor ze uitgezweet is. Daarnaast mis je dan ook wat energie tijdens het rijden.
Maarja dekens dat is weer zo'n gedoe. Ze heeft deze week in de nacht een regendekentje op gehad en nu de laatste 2 dagen overdag ook. Ik twijfel nog echt heel erg wat ik ga doen.
Deze deken die ze nu op heeft dacht ik dat hij wel lekker zat, maar hij zit toch best strak als ze gaat liggen.
Ik vind het lastig hoor. Hier gaan ze dus wel van de winter in de nacht naar binnen.
dillemma
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Annne

Bericht door Annne » zo 16 sep 2012, 16:14

Net als Lisa heb ik heel lang geroepen dat dekens hopeloos gedoe zijn er ik er écht niet aan zou beginnen.
Of ik daar van terug gekomen ben, hmm.. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik fijner vind.
Afgelopen winter heeft Do té laat haar deken opgekregen, daardoor had ze alsnog een best dikke vacht en zweete dus ook flink.
Daarnaast ging snachts de deken af, waarom? Geen flauw idee :?
Dit jaar ga ik het anders aanpakken, ook met de ABOP in het vooruitzicht. Ze krijgt zeer binnenkort haar waterdichte deken op en als het kouder word gelijk haar onderdeken eronder. Uiteraard blijven beide snachts op.
Als ze dan nog een aardige vacht krijg ga ik haar volledig scheren, denk ik ;)

Oh en dat vergeet ik te vertellen.. Do staat overdag op het land en in de bak en snachts op stal met nog drie andere paarden.

Lisa Leuk dat jij ook gaat Aboppen! :)
Do, mijn eerste eigen paard!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 16 sep 2012, 16:35

Je moet het gewoon keer proberen ;) Dan weet je pas echt of het wel of niet wat vooe je is. Ik heb het beide gedaan. Hier gaan ze onder de deken als ik blijf rijden in de winter.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jowien

Bericht door Jowien » wo 19 sep 2012, 17:14

Om voor een ABOP alleen te scheren zou mij te ver gaan (ik heb m met wintervacht gedaan, en ja, het was warm in de binnenbak). Wat je zou kunnen doen, is twee flessen lauw water meenemen. Als je paard het te warm krijgt, traag wordt, het water over de hals en boeg gieten. Koelen dus, net als bij endurance. Dat heeft namelijk twee grote voordelen: je paard heeft het meteen minder heet, en de vacht droogt veel sneller omdat schoon water sneller droogt dan zweet (echt waar, dat heb ik heel duidelijk geleerd via endurance-ervaring). Echt ijskoud water zal je paard niet waarderen, maar gewoon kraanwater moet wel kunnen. Wel in beweging blijven, niet in ene stil zetten ivm de spieren.
En als het (voor jou) niet werkt... scheren kan altijd nog, snel genoeg gedaan.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Plaats reactie