kan je nu al scheren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
calipso

kan je nu al scheren?

Bericht door calipso » di 09 aug 2011, 08:05

het is hier in periodes heel koud dan weer warm s nachts weer heel koud.mijn fjord heeft al een behoorlijk dikke vacht.
en is het dan weer warmer begint weer zijn vacht te verliezen het kost hem enorm veel energie. dus mijn vraag was kan ik hem nu al scheren?
Ingele

Re: kan je nu al scheren?

Bericht door Ingele » di 09 aug 2011, 08:23

Alles kan,
Ik vind het nog wel erg vroeg..
Komt hij moeilijk door zijn vacht heen?
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 09 aug 2011, 08:30

Het lijkt me sterk dat hij weer vacht zou verliezen omdat de temperaturen even omhoog gaan. Paarden zetten de rui in omwille van het korten van de dagen, niet zozeer omwille van de temperatuur. 's Nachts gaat het ook niet onder de 10 graden en dat kunnen ze met hun huidige vachtje best hebben. Wat jij wellicht ziet is het verliezen van de zomervacht, niet het weer uitharen van de reeds gemaakte wintervacht.

Ik zou nog niet scheren nu. Lijkt me echt te vroeg...
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 09 aug 2011, 08:52

Verharing kost inderdaad heel veel energie maar gaat alleen gepaard met het verkorten van de dagen en niet met de temperatuur.
Ik heb Brass gisteren geschoren maar dat is puur functioneel, ik rijd endurance ritten met haar en met een vacht wordt ze sneller warm en blijft dat ook. Niet ideaal dus ik haal de vacht er gewoon af. Staat tegenover dat ze met dit wisselvallige weer dus wel een regendeken op moet.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » di 09 aug 2011, 09:33

De vacht die je fjord nu aanmaakt, gaat ze echt niet meer verliezen als het weer warmer wordt.
Hier hebben we er ook alweer over nagedacht om te scheren, maar we wachten er nog maar eventjes mee, want ik heb geen zin om met de hele dag met de regendekens op en neer te sjouwen.
Maar ik heb het weekend ook al een geschoren fjord gezien, dus het kan best.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
claudia

Bericht door claudia » di 09 aug 2011, 09:44

Scheren kan natuurlijk altijd wel maar je bent dan snel weer aan de beurt.
(je kunt nu ook in de nachten een dekentje op gaan doen)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 09 aug 2011, 09:56

Inderdaad wat Claudia zegt is waar, je moet dan relatief snel weer scheren. Ik denk dat Brass over 3 weken weer genoeg vacht heeft om zonder deken buiten te staan. Ik ben daarna zelf een aantal weken weg dus dat zo mooi zijn dan kan ze in mijn afwezigheid zonder deken, is het niet genoeg aangegroeid dan kan er altijd een deken op.
Ik scheer van oktober tot maart/april eigenlijk 3 a 4 wekelijks omdat ze anders een te dikke vacht heeft voor de trainingen die ik van haar vraag.
Bij mijn pony's heeft een deken niet zo veel nut, die vacht komt er toch wel.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
claudia

Bericht door claudia » di 09 aug 2011, 10:02

Ilonka schreef:Inderdaad wat Claudia zegt is waar, je moet dan relatief snel weer scheren. Ik denk dat Brass over 3 weken weer genoeg vacht heeft om zonder deken buiten te staan. Ik ben daarna zelf een aantal weken weg dus dat zo mooi zijn dan kan ze in mijn afwezigheid zonder deken, is het niet genoeg aangegroeid dan kan er altijd een deken op.
Ik scheer van oktober tot maart/april eigenlijk 3 a 4 wekelijks omdat ze anders een te dikke vacht heeft voor de trainingen die ik van haar vraag.
Bij mijn pony's heeft een deken niet zo veel nut, die vacht komt er toch wel.
Gek he, ik kan Zortin en Coen vrij makkelijk kort houden met een dekentje.
Is ook wel weer fijn
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 09 aug 2011, 10:30

Inderdaad wel fijn want ik moet toch aan de dekens omdat ik scheer. Maar het heeft bij Ilonk echt helemaal geen nut, haar vacht wordt (bijna) net zo dik met een deken op.
calipso

Bericht door calipso » di 09 aug 2011, 11:18

ik kan hem nu geen deken opdoen zweet hij zich te pletter. in het weekend een rit gemaakt van ongeveer 2,5 uur hij was nat van zijn oren tot aan zijn billen voornamelijk gestapt drie keer een drafje gedaan.de andere paarden zag je niks aan. hij heeft een goede conditie maar ik denk dat hij veel energie verliest met zijn vacht.zaterdag dressuurles gehad en hij was echt kleddernat terwijl ik maar 1 keer gegalopeerd had omdat het echt niet ging.ik kan hem ook niet kort houden met dekens vorig jaar geprobeert.
roos

Bericht door roos » di 09 aug 2011, 12:30

Dancer verhaart nu ook alweer hoor....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Fran

Bericht door Fran » di 09 aug 2011, 21:01

De paarden hebben op dit moment last van de wisselende temperaturen. De ene dag is het dik 25 graden de andere dag krap 15. En wat dacht je van al die regen en de felle zon tussendoor.
Daarnaast maken ze weer de wintervacht aan en verhaart de zomervacht (de losse haren die je nu ziet met poetsen).
Dit alles kost veel energie.

Ik zou hem nu nog niet scheren. Want dan moet je met dekens werken, en dacht schiet met dit weer gewoon niet op.
Van een deken meer of minder wordt de vacht vaak niet korter of minder.

Als hij zo veel zweet dan scheelt er misschien toch iets aan zijn conditie of vraag je te veel van hem.

Zorg in iedergeval dat hij een zoutblok heeft en voldoende vers water om het vele zweten te compenseren.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 10 aug 2011, 07:43

Met dat zweten ben ik het niet eens Francis, mijn pony's hebben een redelijke conditie mag ik wel stellen (Brass draaft met gemak 50 km, ook in de heuvels van Limburg) maar als ze een vacht heeft zweet ze zich kapot, het komt echt in straaltjes van haar voorbenen af. Als ik haar scheer zweet ze natuurlijk ook wel maar dan is ze weer droog nadat ik de laatste 800 meter heb gestapt.
Overigens ben ik heel blij dat mijn pony's snel zweten dan koelen ze in elk geval af, zweten hebben ze echt moeten leren, dat ging in het begin minder goed. Als een paard niet zweet dan maak ik me pas echt zorgen, dan kan de kerntemperatuur niet omlaag en oververhitten ze.
Krista

Bericht door Krista » wo 10 aug 2011, 07:58

Van dat zweten ben ik ook niet met je eens Francis de een zweet sneller en makkelijker dan de ander. Mijn vos zweet ook altijd heel snel en erg, terwijl die echt de conditie van een renpaard heeft. Maargoed hij heeft superdun vachtje dus is in no time weer op adem en droog.
Als jouw fjord zo zweet bij zulke inspanningen en je weet zeker dat zijn conditie op peil is zou ik hem inderdaad misschien funcioneel scheren alhoewel het inderdaad wel erg vroeg is. Je kan er dan op zeker in oktober weer met het scheerapparaat overheen.
Ik kreeg in september altijd last van de vacht van mijn fjord die werd dan echt dikker, maar schoor hem pas in oktober. Maar hij zweette niet zo superveel als die van jou.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Kelly

Bericht door Kelly » wo 10 aug 2011, 08:13

Fran schreef:De paarden hebben op dit moment last van de wisselende temperaturen. De ene dag is het dik 25 graden de andere dag krap 15. En wat dacht je van al die regen en de felle zon tussendoor.
Daarnaast maken ze weer de wintervacht aan en verhaart de zomervacht (de losse haren die je nu ziet met poetsen).
Dit alles kost veel energie.

Ik zou hem nu nog niet scheren. Want dan moet je met dekens werken, en dacht schiet met dit weer gewoon niet op.
Van een deken meer of minder wordt de vacht vaak niet korter of minder.

Als hij zo veel zweet dan scheelt er misschien toch iets aan zijn conditie of vraag je te veel van hem.

Zorg in iedergeval dat hij een zoutblok heeft en voldoende vers water om het vele zweten te compenseren.
Absoluut niet waar..
Ik train ook een Z2 pony die barst van de energie en conditie.
Maar na een kwartiertje is hij al zeiknat. Die zweet gewoon super snel.
Maar die kan gerust 2 uur knalhard werken.

Ik schoor Taco ook het hele jaar rond anders was er met die vacht geen houden aan.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Krista

Bericht door Krista » wo 10 aug 2011, 08:29

Overigens kan ik je wel aanraden als je paard van nature zoveel zweet en ook na het scheren vocht blijft verliezen in de training om in de warme maanden voer met electrolyten bij te voeren. Ik geef mijn vos elke dag een schep Power plus mix van Havens hiervoor.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
siets
Contacteer:

Bericht door siets » wo 10 aug 2011, 08:55

Trix wordt de laatste jaren ook het hele jaar door geschoren. Ben zeker 3x aan de beurt. Nou is de vachtgroei van een oude
pony ook niet te vergelijken met die van een jong dier, bij Trix zie je de haren gewoon bijna groeien.

De de conditie ligt het niet dat ze het snel warm heeft, het zit bij haar ook in de genen. Al geef ik het haar te doen met zo'n
dik pak, als ik er naar kijk krijg ik het al warm ;).

Trix is 1.5 week geleden geschoren, en ik weet dat ik dit jaar nog een keer aan de beurt ben. Dat heb je gewoon als je nu
scheert. Het is maar net wat je zelf wilt. Ik heb voor het dier gekozen, dan maar vaker aan de bak.
Dag lieve, lieve Trix... ;(
Plaats reactie