Waar bit meten?
Waar bit meten?
Je hebt verschillende maten bitten, 11 cm, 11,5 cm, 12 cm enz. Mijn vraag is eigenlijk waar meet je die maat van het bit?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Re: Waar bit meten?
Een bit mag niet te breed zijn, dus niet teveel uitsteken aan de zijkanten van de mond, maar het mag ook zeker niet te smal zijn. Een bit heeft de juiste breedte als het mooi tegen de mondhoeken aansluit zonder deze in te klemmen.
Het makkelijkste om de juiste breedte te bepalen is op het oog een schatting te maken en dan een aantal bitten uit te proberen en te kijken hoe ze liggen. Men kan ook een touw in de paardenmond leggen en zo een eerste meting maken. De maat van het bit wordt gegeven als de breedte tussen de ringen of scharen in, dus het deel dat daadwerkelijk in de mond ligt. Dit wil per fabrikant nog wel eens verschillen, het loont de moeite om een bit even na te meten als je twijfelt over de maat (gepikt van bokt)
12,5 cm

14 cm

Het makkelijkste om de juiste breedte te bepalen is op het oog een schatting te maken en dan een aantal bitten uit te proberen en te kijken hoe ze liggen. Men kan ook een touw in de paardenmond leggen en zo een eerste meting maken. De maat van het bit wordt gegeven als de breedte tussen de ringen of scharen in, dus het deel dat daadwerkelijk in de mond ligt. Dit wil per fabrikant nog wel eens verschillen, het loont de moeite om een bit even na te meten als je twijfelt over de maat (gepikt van bokt)
12,5 cm

14 cm

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Staat ook vaak op het bit zelf (bij mij dan)...
Yoehoew YOLIEN (V.RONNIE) BEVALLEN VAN ANTON= FLOW 11-05-2009 OM 23.50UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
Dank je Anna voor je duidelijke uitleg. Mijn vraag betrof eigenlijk alleen deel 2 van je betoog, dus van waar tot waar meet je een bit om te weten welke maat het is (nu kan ik zo duidelijk typen wat ik bedoelde, kon gisteren de juiste woorden er niet voor vinden). Maar het is zeker nuttig om het eerste deel van je verhaal ook nog weer eens te lezen. Bedankt nogmaals daarvoor.Orion1996 schreef:Een bit mag niet te breed zijn, dus niet teveel uitsteken aan de zijkanten van de mond, maar het mag ook zeker niet te smal zijn. Een bit heeft de juiste breedte als het mooi tegen de mondhoeken aansluit zonder deze in te klemmen.
12,5 cm
14 cm
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik had het geheel van bokt gekopieerd, vandaar ook het eerste stuk wat erbij hoorde. Succes met bitjes passen 

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008