Hij hapt en hapt en hapt.......

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ddorine

Hij hapt en hapt en hapt.......

Bericht door Ddorine » vr 13 jun 2008, 06:08

Ik word er helemaal 8)7 van ..

Mijn fjordje Wembley (7 jaar) staat op de manege. Het is een schat van een beest en hij zou nooit iets verkeerds doen. Met rijden is het een lieverd en doet hij goed zijn best. Natuurlijk heeft ie daar ook wel eens een eigenwijze bui en gaat het allemaal wat minder.

Waar ik nou gek van word:
Hij loopt continu te happen. Als ik naar zijn stal loop, doe ik de staldeur open. Hij komt me een knuffel geven, maar begint dan meteen te happen naar je handen (dus het zal wel iets met snoepjes/voer te maken hebben.. :o ). Ik doe zijn halster om en neem m mee naar de spuitplaats om te poetsen en op te zadelen. Ook hier is ie continu aan het happen. Als ik zijn manen of hoofd wil borstelen gaat direct zijn mond open. Het begint meestal met speels likken en een beetje met de lippen happen/grijpen. Hij gebruikt nooit echt zijn tanden, hoor! Het is ook nooit gemeen bedoelt want hij likt, gebruikt zijn lippen en als ie zn tanden gebruikt is het heel speels en helemaal niet hard. Als er niemand voor m staat dan grijpt hij de kettingen waar hij aan vast staat, gaat ie daar op staan kauwen :? .
Ook als je langs loopt of even naar de andere kant wil lopen tijdens het poetsen, krijg je direct zn happende mond op je af.

Ik heb bij zijn stal, bij het 'voerluik' al een papier op gehangen met: Niet aaien, AUB. Verder is de staldeur van tralies. Dit briefje heeft een tijdje geholpen en hapte hij wat minder.
Aangezien ik op een manege sta, zijn er heel veel mensen (vooral kinderen) die hem willen aaien en het 'zo leuk vinden dat hij zo schattig likt en hapt'. Hierbij begint hij dus ook eerst te likken, dan te happen met zn lippen. Nou ja, zo kan ik het hem dus nooit afleren...!!!

Met het opzadelen is er niets aan de hand. Hij pakt het bit zelf beet alsof het een worteltje is ofzo. Tijdens het rijden gaat het ook prima. Hij steekt wel vaak zijn tong uit (vergelijkbaar met als jij iets moeilijks aan het doen bent, dat je je tong uit je mond steekt). Ook als ik met hem op de poetsplaats sta dan, heel raar, steekt ie eerst zn tong uit, dan doet hij zn tanden op elkaar en dan trekt hij zn tong weer in zn mond terug.

Wat ik er zelf tot nu toe aan heb gedaan:
- Briefje opgehangen aan staldeur: Niet aaien, AUB.
- De mensen zeggen dat ze hem maar ff moet rust moeten laten: niet aaien als ik met hem op de poetsplaats sta. Dit komt er vaak nogal chagrijnig uit, maar wat wil je..
- Negeren, werkt minimaal!
- Klap verkopen, schrikt hem af maar dat is dus het probleem: hij wordt bang voor mn handen en dat is niet de bedoeling.
- Schop verkopen (buik), werkt wat langer, maar daarna gaat ie vrolijk verder. Kan hem natuurlijk ook niet blijven schoppen.
- Ik gebruik vaak mn stem (Eh! of Nee!). Heeft af en toe (kortdurend) effect. In combinatie met een klap of schop heeft het beter effect. Hij verkrampt nu al zijn buikspieren als ik mn stem verhef (bang dat ik hem nog een schop verkoop)
Het schoppen en slaan is dus geen oplossing.. Hij moet niet bang worden van mij...
Ik kan me hier heel druk over maken, en dan wordt ik er bijna |( van ...

Mijn vraag is dus:
- Weten jullie waarom hij dit doet?
- Weten jullie wat ik het beste kan doen om dit af te leren?
- Wat moet ik doen als hij hapt?
- Weten jullie iemand die mij hiermee kan helpen (gedragstherapeut ofzo :? ) ?

Ik geloof dat de informatie die ik heb gegeven volledig is en dat de boodschap duidelijk is. Als er nog vraagtekens zijn dan hoor ik het graag. Ik wil graag van dit 'probleem' af, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Of dat je iemand kent die me kan helpen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 13 jun 2008, 06:20

vind het eigenlijk wel erg dat je hem onder zijn buik schopt :o dat is ontzettend gevoelig bij paarden, voor gedrag waarvan je niet eens weet waarom hij het doet?!

het kunnen verschillende oorzaken zijn
-zich niet prettig voelen daar op stal (te druk misschien, dan zou je moeten verhuizen)
-door die kinderen idd (maar dan blijft er nog weinig over dan verhuizen)
-misschien een soort verveling, ik ken een paard wat ook altijd op stal hele rare bekken staat te trekken met zijn tong eruit en hoofd helemaal schuin uit verveling...
-zoutblok ophangen in je stal? kan ook zout tekort zijn dat hij continue begint met likken

succes enne niet meer straffen!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 13 jun 2008, 06:48

Straffen heeft inderdaad geen zin. Het idee van het briefje op zich is goed, maar de tekst kan beter. Omdat het waarschijnlijk met aandacht/eten te maken heeft kun je de tekst beter veranderen in bijv. Pas op, bijt! Zeker niet voeren!

Als hij iedere keer naar snoepjes hapt, moet die bron dus een tijd weg worden gehaald, maar ik ben bang dat dat erg lastig is zo op de manege. er zijn ook maneges waarbij de pensionstal verboden terrein is voor manegeruiters (en daarmee dus ook vaak de kinderen), valt zoiets niet bij jullie te realiseren?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 13 jun 2008, 06:54

ik heb dit ook gehad met karev toen ze nog op een manege stond gestald. Constant happen naar je handen omdat ze dan dacht iets lekkers te krijgen. Kon niet het halster af doen of mevrouw vloog al over de staldeur om naar mijn handen te gaan happen. Ik ben verhuisd met Karev(ook om andere redenen), en sinds ze ergens anders staat doet ze het niet meer. Het was bij haar een combi(denk ik )van de leuke fjord zijn op de manege, die iedereen kwam knuffelen, en een snoepje geven, en een stukje verveeldheid omdat ze soms 23 uur op een dag binnen stonden. Karev stat nu ergens anders, lekker in de wei, met andere paarden, en ik gaf haar als ze wat lekkers had verdiend, iets uit de voerbak en niet uit mijn handen, omdat ze dat daar dan mee associeert.

Hang idd een briefje op de staldeur dat ie bijt en en niet geaaid mag worden, of dat ie absoluut niks anders bijmag hebben vanwege een streng dieet ofzo. Als jij hem wat wil geven, doe het dan in de voerbak, en geef het niet uit je handen!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 jun 2008, 08:26

Denk dat je met dat bijten niet heel veel opschiet op het briefje omdat 'men' (die hem waarschijnlijk aandacht geven) toch wel weten dat hij niks doet.

Wel vervelend. Desnoods hang je briefje op met een hele rake tekst: Verpest mijn paard niet; niet voeren, niet aanhalen.
Maar het is en blijft vervelend op een manege, om zoiets te controleren. Zelf kun je alleen maar streng blijven. Hapt ie? Straffen.

Maar er kunnen ook meerdere redenen zijn: Tanden, mineralentekort, verveling.

Zou als ik jou was gewoon eens wat uitproberen; Zoutblok in de stal, tandartscontrole en eventueel 'een speeltje' in de stal (of iets waar hij mee bezig kan zijn).
Geluk is de vrucht van intens werk
Hilly
Contacteer:

Bericht door Hilly » vr 13 jun 2008, 08:47

Staat jouw fjord bij Eeserwold?
Helemaal achteraan rechts?

Ben er laatst geweest om te kijken of het een leuke manege was voor mijn dochter en toen ik zag dat er een fjord stond was ik meteen wild enthousiast. Inderdaad een briefje met niet aaien op de deur. Dus ik was zo netjes om mijn handen bij me te houden en hem suf te lullen.
Prachtige fjord trouwens. Vervelend probleem.
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Vera

Bericht door Vera » vr 13 jun 2008, 09:40

ik zou eerst eens een bordje op zijn stal doen met:
NIET VOEREN erop, volgens mij vind iedereen hem zo lief dat ze hem de hele dag lekkere hapjes geven. Daar worden ze erg happerig van.
En als je zelf iets geeft doe dat dan ook niet uit de hand maar in een emmer of voerbak, dan weet hij in elk geval dat er niets te halen valt uit je handen.'
Het is wel moeilijk af te leren, maar heel consequent blijven en dus negeren, tenzij hij echt raak hapt, dan gelijk een mep op zijn neus.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mieke

Bericht door Mieke » vr 13 jun 2008, 09:52

Dat was dus ook 1 van de redenen dat ik Penney daar weggehaald heb. Ze worden helemaal vet gemest door de manegekinderen met brood en appels en snoepjes.
Helaas haalt het niks uit om een papiertje met niet voeren of aaien op te hangen want de meeste kinderen hebben daar tegenwoordig maling aan.

Maar ik zat verder dus ook te denken aan zn tanden, is hij de laatste tijd nog eens bij de tandarts geweest? Omdat hij ook direct de kettingen vast pakt. Is een beetje vergelijkbaar met een baby waar de tandjes van doorkomen, die sabbelen eigenlijk ook op alles wat ze tegenkomen.

Misschien kan Tineke er verder nog wat van zeggen tegen de kinderen dat ze de pensionpaarden niet mogen voeren en aanraken?

Ik weet nog dat bij de Witte Hoeve het altijd mooi afgezet was met een ketting, dat werkt veel effectiever..
Ctje :)
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 13 jun 2008, 10:18

Ik zou persoonlijk kijken of het mogelijk is hem aan de achterkant van de stal zijn hooi/kuil te geven, dan staat die minimaal 20% van de dag met zijn koppie de andere kant op en kunnen ze hem al niet aaien.

Verder zou ik hem NIKS meer uit de hand voeren. Alles wat je geeft in de bak of in een emmer.

Toch alsnog op iets zijn stal hangen. Desnoods overdrijven. (wel personeel uitleggen die voeren dat die gewoon normaal voer mag hebben). Bijtbriefjes werken niet, je moet het op een andere boeg gooien.

Paard heeft allergie...(krijgt speciaal voer) absoluut NIKS bijvoeren!!!

Wat ook nog wel is werkt (maar is tijdelijk)

Paard heeft schimmel...zeer besmettelijk (ook voor mensen).

Bij ons op stal mogen kinderen niet bij de pensionpaarden komen en wij hebben het recht ze eruit te sturen. Er hangen kettingen voor de stal en iedereen die er werkt of zijn paard er heeft staan zegt tegen manege mensen dat ze er niet mogen komen.

In de manege lessen vertellen wij de kinderen ook altijd dat ze niet in de pensionstallen mogen komen en dat ze NOOIT pensionpaarden mogen voeren zonder dat de eigenaar erbij is en het goed heeft gekeurd.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Kelly

Bericht door Kelly » vr 13 jun 2008, 10:52

Bij Taco hangt er ook een bordje op zijn stal dat hij niets gevoerd mag krijgen.
Als kinderen vragen of ze hem wat mogen geven zeg ik altijd dat hij bijt (doet ie niet) want van dingen uit je hand geven wordt ie zo vervelend!

Als Taco mij wel bijt (komt weleens voor) dan bijt ik hem keihard terug in zijn oor.

Ergens last van of niet, hij heeft mij niet te bijten, ik ben de baas, niet hij!
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 13 jun 2008, 10:58

Ik weet niet of er ook kinderen bij zijn die niet kunnen lezen, maar anders zou je eens met wat plaatjes moeten gaan werken. Als je paardje zo'n grote fanclub heeft, zou ik eens gaan kijken of je niet een paar van die enthousiaste meisjes erbij kunt halen en hen het probleem uit leggen. Vraag hen of ze er ook aub op willen letten dat men je paardje niet voert. Leg maar uit, dat jij hem steeds op zijn donder moet geven, omdat andere kinderen hem iets hebben aangeleerd. Dat is dan toch ook niet eerlijk naar je paardje? Ik zou de kinderen een beetje een verantwoordelijkheidsgevoel geven zodat zij als ze het zien, er iets van kunnen zeggen.
En zoals ik al had geschreven, leg maar uit, waarom je het niet wilt hebben.
Ik ga verder mee met de anderen, in de bak voeren, en wel consequent blijven.
Maar ik dacht ook aan de tandarts of er nog wat tanden moeten komen of zo.
Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ootje

Bericht door Ootje » vr 13 jun 2008, 13:09

Odette staat ook op een manege, maar daar leren de kinderen bij de proeflessen al dat ze niet aan de neuzen van de paarden mogen komen. Ze mogen eigenlijk ook niet voeren, maar dat houd je haast niet tegen.
Als je je paard nooit iets uit je hand geeft, scheelt het vaak ook al.
Verder staan er hierboven vast wel bruikbare tips.
Succes ermee!
Ddorine

Bericht door Ddorine » vr 13 jun 2008, 14:44

Poeh....
Wat een reacties..!!
Ga er zeker wat mee doen.
Tandarts, niets meer uit de hand geven, bordje veranderen, etc.

Verdere reacties, tips, etc. zijn natuurlijk nog steeds welkom...!!!
Charret

Bericht door Charret » vr 13 jun 2008, 16:52

Alies heeft ook zo'n periode gehad. En inderdaad een bordje op de deur van niet voeren deed wonderen.
Ze werd niet meer uit de hand gevoerd, wat ze dan nog beet negeerde ik en dat heeft geholpen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 13 jun 2008, 19:47

Ik denk ook zeker dat het ermee temaken heeft dat hij veel tijd in zijn box doorbrengt. Alle tijd dus om afwijkend gedrag aan te leren en uit te bouwen. Ik denk dat het voor jouw fjord beter is om veel afleiding te hebben, het liefst buiten in groepsverband.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
carola

Bericht door carola » vr 13 jun 2008, 21:09

hmm,ik heb een paard gehad die dat ook deed.
echt alles geprobeerd, van negeren tot een mep verkopen, heb zelfs bachbloesemtherapie geprobeerd, zo hopeloos was ik.
helaas heb ik nooit een oplossing gevonden en ook geen oorzaak.....
rosalie

Bericht door rosalie » za 14 jun 2008, 08:24

idd eerst zorgen dat de manege kinderen hem geen eten meer geven, aaien etc.
als je dat hebt opgelost en hij doet het nog steeds.
moet je hem steeds terug op zijn plek zetten, hij hoort een meter afstand van jou te houden als je niet om zijn aandacht vraagt. komt hij toch naar je toe, meteen weer terug zetten, blijft hij netjes staan dan een beloonend woordje.
dit steeds blijven herhalen tot hij het niet meer doet.

dit had ik ook met arin, maar dat was meer spelen wat hij ook met de ruintjes in de wei doet en zijn tandjes kwamen door. maargoed ik ben geen speen of ruin dus had hij maar even te wachten.
nu doet hij het niet meer.
Plaats reactie