Het aangespannen-topic deel 2
Re: Het aangespannen-topic deel 2
Dan ga je zeker een mooi tuig krijgen hoor ik vindt hem prachtig
- nancy imka
Het is zeker een mooi tuig, hoop dat je er heel veel plezier van gaat krijgen. En dat het natuurlijk past!
@Ydel: ik heb de broekriemen niet om de strengen omdat je dan zo'n vreemd effect krijgt, dat de strengen aan de broek trekken. Je kunt beter de broekriemen alleen aan het lamoen doen, en dan aparte strengophouders aan de strengen. Dat kan met een touwtje, stuk elastiek of echte leren. Dan zit eht tuig lekkerder, trekken de broek en strengen niet zo aan elkaar.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Nou, het probleem is dat de bevestiging voor de broek te ver naar achter zit.
Die zit zeg maar naast haar kont(je)...
dus het lamoen moet nog even op de schop, gaat vriendjelief regelen
Van het weekend weer een groot rondje gemend nadat ik Ishya had weggebracht..
Ze gedroeg zich weer super, al moest ze af en toe even checken of Ishya niet vermomd was als Shet, of welsch, of belgisch trekpaard...
Dus ze hinnikte er lekker op los haha!
Maar zelfs een klein galopje gedaan voor de vierwieler voor de eerste keer!
Vanavond gaat mijn vriend voor het eerst mee.
ben benieuwd!
Die zit zeg maar naast haar kont(je)...
dus het lamoen moet nog even op de schop, gaat vriendjelief regelen

Van het weekend weer een groot rondje gemend nadat ik Ishya had weggebracht..
Ze gedroeg zich weer super, al moest ze af en toe even checken of Ishya niet vermomd was als Shet, of welsch, of belgisch trekpaard...

Dus ze hinnikte er lekker op los haha!
Maar zelfs een klein galopje gedaan voor de vierwieler voor de eerste keer!
Vanavond gaat mijn vriend voor het eerst mee.
ben benieuwd!

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Ik heb vandaag na lange tijd Reinar weer eens aangespannen, wat was die braaf vandaag zeg!! Dus nieuwe stagiare heeft eerste menles ook achter de rug, haha!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
Zit er verschil in dikte's van menbitten? Ben er vandaag achter gekomen dat Emy dr tong wat blauw word van dr bitje. Ze deed zo lastig vandaag met haar hoofd dat heeft ze eerder nog niet gedaan. Dus vandaar dat ik het merkte.
Jazeker, wat ook kan helpen is een bitje met een lichte tongboog (of poort) erin.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Gisteravond heerlijk rondje gemend met mn Pipo wagen. Eindelijk na vier weken de juiste voorbandjes gevonden en door mijn stiefvader eronder gezet
Ik heb een liverpoolstang met lichte tongboog en rollers voor Aselt. Fijn bit hoor!

Ik heb een liverpoolstang met lichte tongboog en rollers voor Aselt. Fijn bit hoor!
- nancy imka
ik kan maar weinig verschillende menbitten vinden hoor. Het is toch over het algemeen liverpool en dan met tongboog enzo maar geen dunnere bitjes.
En dan heb ik nog een probleem met Emy, ze heeft tot de laatste twee keer dat we met de wagen hebben gereden altijd keurig stil gestaan maar nu gaat ze me denk ik een beetje uitproberen. Nou geef ik haar een tik op dr bibs als ze naar achter komt maar als ze een stap naar voren zet (wat ze telkens doet) hoe moet je dit dan oplossen? Ze doet dan een stap naar voren en als ik haar dan tegen hou dan gaat ze draaien. Heel vervelend...
En dan heb ik nog een probleem met Emy, ze heeft tot de laatste twee keer dat we met de wagen hebben gereden altijd keurig stil gestaan maar nu gaat ze me denk ik een beetje uitproberen. Nou geef ik haar een tik op dr bibs als ze naar achter komt maar als ze een stap naar voren zet (wat ze telkens doet) hoe moet je dit dan oplossen? Ze doet dan een stap naar voren en als ik haar dan tegen hou dan gaat ze draaien. Heel vervelend...
@Nancy Imka: heb je een duidelijk commando voor stilstaan? Dan zou je eerst zonder kar kunnen oefenen (aan de hand, met poetsen, ohz). Ik gebruik 'ho' voor 'langzamer', en bij 'staan' moet ze echt stil staan of stil blijven staan. Ook het achterwaarts kun je daar (als ze 'm goed snapt) mee tegen gaan.
En consequent zijn he, dat is zo belangrijk bij stil staan. Staat ze echt stil? Of zette ze al een draai of beweging in toen je haar beloonde (met stem of door haar te laten gaan). Orlinde krijgt als ze niet goed stil wil staan strafsecondes, als ze draait of voor/achteruit gaat voordat het mocht, moet ze bv 10 secondes langer stil staan. Met een jong paard is dat misschien te moeilijk, dan kun je wellicht beter je groom naast haar hoofd zetten?
En consequent zijn he, dat is zo belangrijk bij stil staan. Staat ze echt stil? Of zette ze al een draai of beweging in toen je haar beloonde (met stem of door haar te laten gaan). Orlinde krijgt als ze niet goed stil wil staan strafsecondes, als ze draait of voor/achteruit gaat voordat het mocht, moet ze bv 10 secondes langer stil staan. Met een jong paard is dat misschien te moeilijk, dan kun je wellicht beter je groom naast haar hoofd zetten?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
Strafseconden gebruik ik meer bij oudere dieren die het al kennen. Als Tea niet stil wil staan pak ik haar wat strenger aan en zij mag van mij ook wel wat langer stil blijven staan. Die kent het grapje nu wel..
Bij een jong paard moet je een beetje aanvoelen hoelang ze dat volhouden, ik wil zelf eigenlijk in het begin voor zijn dat ze gaan etteren. Dus even halthouden en dan weer verder, niet te veel vragen, simpel houden. Dat kun je dan langzaamaan uitbouwen naar iets langer.
Als Fjella nu gaat lopen dan maak ik een ophoudinkje, proberen niet vast te houden want dan gaan ze vaak juist ertegenin. Rustig met je stem erbij corrigeren.
Dat draaien dat is lastig, zeker met een vierwieler. Ik denk dat ik haar even vooruit zou laten gaan, even de kar weer recht zetten en dan opnieuw proberen. Steeds kort stil zetten en weer verder gaan. Wil dit in het begin niet goed laat je haar even vasthouden. Dan laat je je groom erbij staan, dus los, maar wel zo dat ze kan ingrijpen en dit weer uitbouwen.
Wat Jowien zegt ook precies weten wanneer je beloont, dus niet als ze nog niet helemaal stil staat of net nog een stapje doen. En zonder kar oefenen is misschien ook wel makkelijk.
Maar ik vind het heel lastig om advies te geven als ik het niet zelf zie..
Bij een jong paard moet je een beetje aanvoelen hoelang ze dat volhouden, ik wil zelf eigenlijk in het begin voor zijn dat ze gaan etteren. Dus even halthouden en dan weer verder, niet te veel vragen, simpel houden. Dat kun je dan langzaamaan uitbouwen naar iets langer.
Als Fjella nu gaat lopen dan maak ik een ophoudinkje, proberen niet vast te houden want dan gaan ze vaak juist ertegenin. Rustig met je stem erbij corrigeren.
Dat draaien dat is lastig, zeker met een vierwieler. Ik denk dat ik haar even vooruit zou laten gaan, even de kar weer recht zetten en dan opnieuw proberen. Steeds kort stil zetten en weer verder gaan. Wil dit in het begin niet goed laat je haar even vasthouden. Dan laat je je groom erbij staan, dus los, maar wel zo dat ze kan ingrijpen en dit weer uitbouwen.
Wat Jowien zegt ook precies weten wanneer je beloont, dus niet als ze nog niet helemaal stil staat of net nog een stapje doen. En zonder kar oefenen is misschien ook wel makkelijk.
Maar ik vind het heel lastig om advies te geven als ik het niet zelf zie..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
@ Jowien, ik heb idd wel een duidelijk comando en dat snapt ze ook best wel. Heeft ze eerder ook altijd gedaan. Ik weet niet precies wat er met haar aan de hand is. Als ze stil moet staan zeg ik altijd Ho STA STIL. En dat deed ze altijd super. En voor rustiger lopen zeg ik ho RUSTIG.Ik heb het stilstaan van veulen af aan altijd geoefend. En dat deed ze super. Ik denk dat dit ook een uitprobeerface is ofzo. Maar het is voor een tweewieler makkelijker op te lossen als voor een vierwieler aangezien die gaat scharen.
Maar goed als ze naar achter komt krijgt ze een tik op dr bibs naar voren is toch lastiger als ze dit blijft doet. Je kan haar een paar keer waarschuwen maar daarna word het toch vervelend
Maar goed als ze naar achter komt krijgt ze een tik op dr bibs naar voren is toch lastiger als ze dit blijft doet. Je kan haar een paar keer waarschuwen maar daarna word het toch vervelend

Ydel heeft op weg naar huis ook moeite met stilstaan.
Maar we hebben ons een nieuwe taak aangemeten.
Vanavond ga ik een mestboy kopen en gaan we zondag waarschijnlijk fietspaden schoonmaken van de paardenstront.
Dus dan moet ze wel elke keer stilstaan
goede oefening en de paden weer mooi opgeruimd!
Ik ga vanavond ook kijken voor een ander bit.
Al is het met dit hoofdstel al een stuk beter.
Maar we hebben ons een nieuwe taak aangemeten.
Vanavond ga ik een mestboy kopen en gaan we zondag waarschijnlijk fietspaden schoonmaken van de paardenstront.
Dus dan moet ze wel elke keer stilstaan

goede oefening en de paden weer mooi opgeruimd!
Ik ga vanavond ook kijken voor een ander bit.
Al is het met dit hoofdstel al een stuk beter.

- nancy imka
Zit het hoofdstel bij Ydel goed? Ik vond hem achter Emy dr oortjes wat strak zitten. Ik moet hoog nodig snel eens een paar oogkleppen gaan kopen voor mn mutsje kan ik mn eigen hoofdstel (ideal) weer eens gaan gebruiken
We hebben het hoofdstel aangepast 
De rozetten zijn eraf en daardoor krijg je heerlijk ruimte.
De rozetten gaan nu op een andere manier bevestigd worden, zodat het niet meer zo trekt achter de oren
Heb dat probleem namelijk met alle menhoofdstellen

De rozetten zijn eraf en daardoor krijg je heerlijk ruimte.
De rozetten gaan nu op een andere manier bevestigd worden, zodat het niet meer zo trekt achter de oren

Heb dat probleem namelijk met alle menhoofdstellen

- nancy imka
Bij Elvis zit hij idd ook strak geloof ik achter zn oren. Met mijn ideal valt het alles mee fijn hoofdstel vind ik dat
Dat is bij heel veel hoofdstellen zo, dat de frontriem te krap is.
Ik wilde die van Tea eerst laten vermaken, maar kwam toen via bokt erachter dat Ukie frontriemen ook voor menhoofdstellen gemaakt kunnen worden en dat is denk ik iets goedkopen dan naar de zadelmaker en nog leuker ook.
Tadaa!!

Ik wilde die van Tea eerst laten vermaken, maar kwam toen via bokt erachter dat Ukie frontriemen ook voor menhoofdstellen gemaakt kunnen worden en dat is denk ik iets goedkopen dan naar de zadelmaker en nog leuker ook.
Tadaa!!

Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
Maar het probleem zit niet bij de frontriem Esther maar op het kopstuk dat is zo krap... Tenminste bij mij
Misschien zondag een rondje met de wagen maar eerst even kijken wie er mee kan
Dan zitten die blinkers te hoog, zeg maar???nancy imka schreef:Maar het probleem zit niet bij de frontriem Esther maar op het kopstuk dat is zo krap... Tenminste bij mij
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'