Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Jowien

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door Jowien » zo 28 nov 2010, 16:40

Kent Tea het longeren met 2 lijnen al? Dat zou je eerst kunnen proberen, dan wennen ze aan de losse lijnen langs de achterbenen. Als menpaard zou ze daar niet moeilijk over moeten doen.
Ingespannen moet je goed oppassen dat de wagen niet te dicht op het paard komt, remmen dus. Anders stappen ze makkelijk over een laaghangende streng heen en wordt het lastig. Strengophouders zijn een must en helpen zeker, maar evengoed moet je er erg mee oppassen. En je paard moet echt stil gaan of blijven staan als jij dat zegt en niet nog een halve stap naar achteren waarbij ze net over of op de streng kan stappen. Ik ken het werken in de losse strengen trouwens alleen van sleepwerk, met een wagen heb ik geen ervaring mee.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Leentje

Bericht door Leentje » zo 28 nov 2010, 16:59

een al 13 pagina's-durendmentopic en ik ontdek het nu pas?!
kom hier ook eigenlijk nooit in fjordenpraat.

ik wil zo graag weer lessen, maar eerst gooit de regen roet in het eten, en volgende week de kou vrees ik, en kan maar 1 in de 2 weken lessen.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Esther

Bericht door Esther » zo 28 nov 2010, 19:32

Ik wilde ook gaan slepen, het liefst met een slee, hihi..
Dubbele longe heb ik eigenlijk nog niet gedaan, dus daar beginnen dus..
Ik vind het best eng, dat ze inderdaad schrikt omdat de streng tegen het been komt en zeker met bochten als daar druk op komt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » zo 28 nov 2010, 20:21

@ Esther: Met een slee een zweng ertussen houden, dan blijven de strengen even strak in een bocht en hangt er niet eentje opeens veel losser. Je kunt ook met een longeerlijn testen hoe ze is met druk op een touw langs haar benen. Dan gewoon longeerlijn vasthouden, niet aan haarzelf vastmaken. Wel fijn als je er iemand bij hebt, die haar aan het halster houdt en eventueel het andere eind van de longeerlijn dan vasthoudt. Buitenkant van de benen, wapperend en strak, helemaal om de achterhand heen strak maar ook aan de binnenkant van de benen, want mocht ze wel een keer over een streng stappen wil je niet dat ze meteen in de paniek raakt. Gewoon een paar keer even doen, dan went ze eraan, verschilt per paard hoe snel dat gaat. Bij Orlinde was het de eerste keer meteen allemaal prima, maar bij een andere fjord die ik ken was het paniek met de lijn aan de binnenkant van haar benen en het duurde lang (vaak) voordat ze het een beetje accepteerde.
Met sleeen heb ik trouwens meerdere dingen geprobeerd. Eerst iemand ernaast lopen die ment en de 2e op de slee. Later ging de 1e persoon rijden (zonder zadel, maar kan ook met, met alleen borsttuig) en de 2e op de slee. Sturen vanaf de slee hebben we niet getest, dat vind ik een beetje eng (we sloegen nog wel eens om en dan laat je de leidsels los = probleem want paard rent met losse leidsels of je houdt ze vast = ook probleem want paard wil rennen maar basje hangt in de sneeuw aan de leidsels en de slee is ook nog ergens; ik zag het zo al allemaal voor me, dus niet geprobeerd).
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » zo 28 nov 2010, 20:26

Oke, thanks.. Meer tips zijn welkom..
Ik ga er wel eens langs met de leadrope en dat gaat prima. Ik denk dat ik het enger vind dan Tea, hihi..
Dan aan de binnenkant van het been oefenen is een goede dat ga ik doen, daar had ik nog niet aan gedacht..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » zo 28 nov 2010, 23:04

@ Leentje join the club! :D leuk, nog een menner erbij!

Sinds kort heb ik Andor ook af en toe in de dubbele longe.. ik moet zeggen.. das nog niet zo makkelijk :n Heb steeds de lijn in de knoop, of de zweep in de lijn.. En het voelt toch wel anders aan dan mennen.. Of zal dat komen omdat we er allebei nog niet zoveel ervaring mee hebben :P Gelukkig kan mijn beste stalbaas het wel en die helpt af en toe een handje.
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » vr 03 dec 2010, 16:38

Vandaag eens even met Tea aan de slag geweest, kan nu toch niet mennen of rijden..
Eerst even met de touwen langs de achterbenen flossen, nou daar was niets aan.. Binnenkant, buitenkant, maakt niets uit..
Wat meer druk erop, ook geen probleem..
Toen de borst van mijn tuig omgehangen en daar het touw aan gemaakt, weer wat om de achterbenen laten hangen en trekken, fluitje van een cent.
Dus het touw maar via de achterbenen naar de andere kant van de borst gehaald en daar vastgemaakt, zodat het ouw op haar achterbenen hing. Eerst wat hoger, dat ging prima, toen wat lager gehangen dat ze hem ook op haar hakken voelde en toen ben ik even wat gaan wandelen met haar.
Stilstaan, draven, stappen, ging best goed. Alleen na het halthouden vond ze het soms lastig om weg te lopen want dan trok het touw wat strak om haar andere been, hihi.. Maar dan geen paniek, gewoon stil blijven staan met een hoofd van 'Huh'??
Ging dus wel goed. Ga binnenkort even met mijn vader knutselen, een zweng maken, touwen op goed lengte eraan maken met stroppen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » za 04 dec 2010, 15:18

Tea is lekker koel dus! Fijn dat ze het zo goed doet. Zo kun je straks met een gerust hart op een sleetje zitten. Eerst maar met 2 personen doen: eentje leidt/ ment/ stuurt/ rijdt het paard, de ander houdt zich vast op de slee. Want als je op de slee zit en ook moet sturen, en je valt eraf.. Kan misschien later wel alleen, als jullie beiden aan sleeen gewend zijn en je het echt helemaal vertrouwd. (Maar ik heb dat nog niet gedurfd, toch bang dat er iets mis gaat.)
Esther

Bericht door Esther » zo 05 dec 2010, 10:07

Ik doe het ook echt wel voorzichtig aan.. Mijn vader is alleen niet echt bezig met het sleeën, en ik kan dat ook niet zelf in elkaar knutselen. Wilde ook niet met zo'n kindersleetje, want die kukelt zo om..
Het is nu ook alweer knap dooi, hopelijk krijgen we nog een ronde sneeu later deze winter.. Want zo schiet het niet op..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » ma 06 dec 2010, 06:48

Ik wilde gisteren gaan sleeen, maar de sneeuw was al zo zacht en papperig dat ik het niet gedaan heb, veel te nat en vies. Ik heb wel kunnen mennen! Op het erf was het even heel voorzichtig lopen, maar de drukkere straten waren al droog gereden door auto's dus we hebben toch een rondje van ruim een uur kunnen doen. Heerlijk, en dat vond Orlinde ook na dagenlang niets doen. Ze was wel erg voorwaarts, het tempo lag hoog als ik haar liet kiezen, maar ze was verder wel gewoon onder controle gelukkig.
MarjaR

Bericht door MarjaR » za 11 dec 2010, 16:25

Vandaag voor het eerst sinds een dikke maand weer gemend met mijn fjord Coldy. Ik ben eerst een paar weken uitgeschakeld geweest door een operatie aan mijn hand en toen ik daarvan weer hersteld was lag er sneeuw en ijs en konden we niet rijden.

Maar vandaag... vandaag kon het weer. Gisteren was ons erf nog een grote spiegelgladde ijsbaan... maar afgelopen nacht heeft het zo hard gedooid dat vanmorgen alle sneeuw en ijs overal weg was. Dus heb ik vanmiddag Coldy weer eens ingespannen en ben ik lekker de weg op gegaan voor een rondje van een kilometer of 12.

Wat is het toch een gouden ponybeest! Ruim een maand niet gelopen, maar zonder problemen konden we zomaar weer op pad.
Geweldig... ik heb genoten!!!

Nog meer menners lekker op pad geweest vandaag?
Jowien

Bericht door Jowien » za 11 dec 2010, 19:30

Ja, ik ben vanmiddag ook lekker op pad geweest. Een rondje van een uur, een van mijn favoriete rondjes. Onderweg vanalles wat: drukke rotonde, druk tuincentrum (kerstbomenverkoop), haastige auto's (mij willen inhalen en dan moeten remmen voor tegenligger dus auto zo'n beetje onder Orlinde's neus weer naar rechts gooien). Orlinde bleef zo heerlijk rustig en niet-onder-de-indruk doorlopen! Daarna een stukje door een bosje. Toen had ze door dat we inderdaad dat ene rondje gingen doen, en ging de turbo aan. We hadden het bospad daar voor ons alleen, dus even mocht ze gas geven. Daarna kwamen we een andere fjord-met-baasje-aan-de-wandel tegen, dus stappen en stilstaan, even kletsen. Braaf paard, stilstaan kan ook! Toen weer verder, maar het tempo rustig gehouden. Ze laat dan wel merken dat ze graag harder wil, maar laat zich wel langzaam rijden. Zo in een uurtje toch weer heel wat beleefd.
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 13 dec 2010, 22:26

Oh wat lekker zeg Marja dat het gewoon meteen weer zo goed gaat :D Wat zijn het dan toch geweldige beesten he.
K heb echt al een poos niet buiten gereden :( Zaterdag wel ff met aanspanning op de wagen naar de manege geweest. Ff rondgehobbeld, wat is zijn conditie in die korste tijd achteruit gegaan zeg :S Donderdag weer menles, zaterdag hopelijk weer een buitenrit maken.. blijven hopen dat de sneeuw dan weer weg is!

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 20 dec 2010, 20:48

Een clubcollega en ik doen samen de cursus voor het tweespan koetsiersbewijs en we hadden het idee om daarvoor onze beide fjorden te gebruiken.
Beide pony's lopen prima in enkelspan, maar geen van beiden heeft ervaring in een tweespan. Best spannend dus!

Na de nodige verwikkelingen bij het vinden van een passend tweespantuig hebben de fjordendames afgelopen zaterdag dan toch voor het eerst naast elkaar in tweespan voor de wagen gestaan. En dat ging weliswaar wat onwennig, maar helemaal niet slecht.
Ze verdragen elkaar sowieso goed en zijn beiden "koel in de kop", dus dat helpt absoluut om er een succes van te maken. Uiteraard is er nog veel werk aan de winkel en moeten de nodige kilometers gemaakt worden, maar het ziet er hoopvol uit.

Kijk en geniet mee (mijn fjord Coldy staat rechts):
http://www.youtube.com/watch?v=krovHYbuaNY
Viv

Bericht door Viv » di 21 dec 2010, 06:00

Marja is het niet verstandiger een bestaand 2-span te gebruiken die vaker examens heeft gelopen? Zoveel praktijklessen heb je toch niet om de kilometers te maken?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
MarjaR

Bericht door MarjaR » di 21 dec 2010, 09:11

Ja, misschien wel. Maar zo'n span hebben we niet zomaar voor handen. Niet iedereen leent graag zijn tweespan uit... en terecht.
We kijken even hoe het gaat en als we denken dat het niet gaat lukken, regelen we alsnog een bestaand tweespan van een andere clubcollega.
Viv

Bericht door Viv » di 21 dec 2010, 10:20

Oh hier worden de koetsiersbewijzen gereden met de aanspanningen van de stalhouderij, vandaar.
2span rijden is toch wel heel anders dan enkelspan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
MarjaR

Bericht door MarjaR » di 21 dec 2010, 10:32

Onze eigen menvereniging organiseert de koetsiersbewijscursus, dus we gebruiken aanspanningen van onze eigen leden. Er zijn wel tweespanrijders in de vereniging, maar die doen niet mee met de cursus.
Als de nood hoog wordt mogen we wel een spannetje A-welshjes van een clubcollega lenen, maar als het niet hoeft doen we dat liever niet.
Viv

Bericht door Viv » wo 22 dec 2010, 06:53

Logisch, nou heel veel succes met de cursus en het examen, gaat wel goedkomen zo te horen!!
Afbeelding
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » wo 22 dec 2010, 08:13

Wat een leuk filmpje Marja! Heel veel succes met beide dames! Hopelijk kan je gewoon met je eigen span examen doen :D

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Plaats reactie