Boomloos zadel vragen
Re: Boomloos zadel vragen
@Roos: Maar wat vond je verder van de Barrydale? Lag hij wel goed op Yessie, hoe was hij kwalitatief, hoe was het leer? Welke kleur heb je gezien, ik vind die met die 2 kleuren bruin zo mooi! En hoe vond je de kniewrong? Geeft hij goede steun?
@Lisa: Dat is wel vreemd dan, dat ze droge plekken bleef houden, ook als je zonder beugels reed. Jammer dat je paard er drukplekken van kreeg, maar ieder paard is anders dus mss kan je er mee op Hjala wel rijden.
@Rowenna: Kijk dat zijn de goeie berichten, dat je er dus wel degelijk langere ritten mee kan maken en mee kan springen zonder drukplekken te krijgen. Dat lichtrijden op een iets andere manier komt vast goed door het vaak te oefenen. Ben van plan om het testzadel langer als een week te houden zodat ik er echt goed mee kan rijden zodat je weet wat je eventueel wel of juist niet wilt kopen.
@Lisa: Dat is wel vreemd dan, dat ze droge plekken bleef houden, ook als je zonder beugels reed. Jammer dat je paard er drukplekken van kreeg, maar ieder paard is anders dus mss kan je er mee op Hjala wel rijden.
@Rowenna: Kijk dat zijn de goeie berichten, dat je er dus wel degelijk langere ritten mee kan maken en mee kan springen zonder drukplekken te krijgen. Dat lichtrijden op een iets andere manier komt vast goed door het vaak te oefenen. Ben van plan om het testzadel langer als een week te houden zodat ik er echt goed mee kan rijden zodat je weet wat je eventueel wel of juist niet wilt kopen.
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Guus Onze bink
Wendys: ja precies daarom houdt ik hem ook gewoon nog, maar wel van plan ook in de toekomst ook nog boomzadel erbij te kopen. Dan kan je afwisselen.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Dat heb ik ook ervaren...Tante Flavie schreef:Ik heb een oude Cheyenne kunnen lenen om uit te proberen. Dat beviel me zeer goed, zo goed zelfs dat ik een nieuwe voor mezelf heb gekocht. Het nieuwe heeft VPS, het oude niet... en ik moet zeggen het is wennen. De nieuwe rijdt een stuk breder/stugger dan de oude die ik mocht uitproberen.
Mijn BF is al redelijk oud (gekocht in 2004 of 2005). Vorig jaar heb ik op een nieuwe BF cheyenne gezeten en dat vond ik vreselijk. Wellicht ook wel omdat ik niet meer gewend ben om boomloos te rijden en omdat het zadel nog wat moest zetten, maar het deed me niet meteen hunkeren naar weer boomloos te gaan hihi
@Rowenna: of sommige paarden hebben gewoon een te gevoelige rug... Ik heb mijn BF altijd gebruikt voor lange buitenritten, ook met veel draven/lichtrijden en nooit enig probleem gehad. Alleen bij Hay wel. En daar zit ik toch hetzelfde op als op de andere paarden.
Hay liep er trouwens echt niet slecht onder. Als ik de plekken niet ontdekt had, had ik het wellicht nooit gemerkt.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- kristelhans
Beer is er ook gevoelig voor maar Jowien reed klasse II (of III?) endurance met Orlinde met een Barefoot Cheyenne en Orlinde heeft nergens last van, verschilt dus echt per paard!
Ik vind de kleuren van de barrydale erg mooi, de kniewrongen kun je verstellen door middel van klittenband. Dat vind ik een beetje een 'goedkope' look geven, ook kraakt dat bij mij nog wel eens! De singelstoten vallen echt erg tegen, erg slechte kwaliteit. Verder vind ik het leer snel verkleuren, maar de prijs is wel netjes voor wat je krijgt zeg maar. Bij de nieuwe zadels is het leer al een stuk beter, alleen zou ik er zelf dus nog nieuwe singelstoten eraan zetten.wendys schreef:@Roos: Maar wat vond je verder van de Barrydale? Lag hij wel goed op Yessie, hoe was hij kwalitatief, hoe was het leer? Welke kleur heb je gezien, ik vind die met die 2 kleuren bruin zo mooi! En hoe vond je de kniewrong? Geeft hij goede steun?
Ik had de 2 kleuren bruin te testen, de zwart bruine versie was een eenmalige actie!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
En jij reed een zadel zonder vps of niet Kristel?
dat scheelt ook he.
Jilly daarom zei ik bij veel paarden, tuurlijk zijn er uitzonderingen.
En een nieuwe BF cheyenne zit inderdaad in het begin enorm vreselijk, zeker als je nooit boomloos hebt gereden, maar met doorzetten komt dat echt goed, het heeft gewoon tijd nodig voor zo'n zadel zich echt naar het paard heeft gevormt en pas dan zit ie heerlijk.
dat scheelt ook he.
Jilly daarom zei ik bij veel paarden, tuurlijk zijn er uitzonderingen.
En een nieuwe BF cheyenne zit inderdaad in het begin enorm vreselijk, zeker als je nooit boomloos hebt gereden, maar met doorzetten komt dat echt goed, het heeft gewoon tijd nodig voor zo'n zadel zich echt naar het paard heeft gevormt en pas dan zit ie heerlijk.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- kristelhans
Ik reed zonder VPS en Jowien geloof ik ook...zo zie je maar!
En inderdaad, je moet het zelf ook wel lekker vinden zitten..ik vond het zalig maar ken zat mensen die er echt niks mee kunnen. Testen is wel fijn dus, en bereid je dan maar voor op spierpijn want het zit heel anders! 

Oh ja die spierpijn, wil daar niet meer aan denken, auw!
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Ik ga gewoon eens zo'n zadel uitproberen en kijken hoe of het dan bij Heino bij ligt. Wil het testzadel langer dan een week proberen zodat ik ook echt een goed beeld ervan krijg. En tja die spierpijn moet dan maar
haha!
Heb ook een wederverkoper gevonden die een winkel heeft hier niet zo ver vandaan, dus dan kan ik ze eerst een goed bekijken en er eens op zitten. Ben benieuwd!

Heb ook een wederverkoper gevonden die een winkel heeft hier niet zo ver vandaan, dus dan kan ik ze eerst een goed bekijken en er eens op zitten. Ben benieuwd!
Guus Onze bink
Guus Onze bink
- SandraJimmy
Ik heb Jimmy boomloos gereden, geen barefoot want daar is zijn rug te kort voor.
Ging ruim een jaar goed, daarna kreeg hij enorme drukplekken ter grote van de gehele kussens.
Ging ruim een jaar goed, daarna kreeg hij enorme drukplekken ter grote van de gehele kussens.
Die grote drukplekken/ witte afdrukken heeft Aselt dus nu ook op zijn rug van mijn Barefoot London
De Barefoot is verkocht twee weken terug en ik ben nu helemaal over op boomzadel. (thorowgood) Geen boomloos meer voor Aselt 

Had je er een speciale pad met inlages onder Antine?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Was een wat oudere London type zonder VPS met skito pad met dikkere memoryfoam inlages. Ging altijd goed op mijn Noriker maar dus niet op Aselt..hij heeft hele grote witte vlekken precies op de plek van de inlages. Had al eens op wat forums gekeken wat het zou kunnen zijn, ook hier op FW, en het zou dan aan het schuiven van de pad liggen/afbreken van het winterhaar. Maar was er niet gerust op...
Nee snap dat je het dan niet vertrouwt. En zeker met zadels zonder vps, daarvan is de drukverdeling toch slechter dan de zadels met vps. Ik zelf zal nooit meer een boomzadel willen, maar ja dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Heb je er nooit aan gedacht een barefoot met vps te nemen?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Ik wil misschien ooit nog wel eens een nieuwe Lexington proberen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een Thorowgood dresuur voor het geld gekocht heb (best nog mooie prijs gehad voor mij oude London
) en dat zit toch wel heeeeel erg lekker. Je hebt gewoon veel meer steun..je zit er 'mooier' in zeg maar.. 

rowenna schreef:Nee snap dat je het dan niet vertrouwt. En zeker met zadels zonder vps, daarvan is de drukverdeling toch slechter dan de zadels met vps. Ik zelf zal nooit meer een boomzadel willen, maar ja dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Heb je er nooit aan gedacht een barefoot met vps te nemen?
Het verschilt echt per paard hoe ze erop reageren. Ik heb zelf een oude BF, dus zonder vps en heb met dit zadel getraind voor endurance wedstrijden (en gereden) tot 119 km. Mijn paard werd tijdens speciale trainingen gecontroleerd door dierenarts en fysio. Vooraf en nadien, ze waren namelijk heel sceptisch over het zadel. Mijn paard gaf geen reactie op de BF. Zelf vond ik het voor de echte langere wedstrijden niet fijn voor mijn eigen lijf. Ik had er wel trouwens een hele dikke drukpad onder. De inlages van BF vond ik niet afdoende en ik ben geen zwaargewicht.
Geen drukkingen gehad in al die jaren.
Mijn stalgenootje heeft nu een half jaar een BF met vps systeem. Haar paard heeft nu al twee enorme witte drukplekken onder de beugelophanging en zij rijdt enkel recreatief. De verkoper zegt dat dit komt door een vies dekje... Nu gan ook de haren aan de achterkant slijten, ik zelf vind zadel op haar paard dus niet goed. De eigenaar laat zich echter door de verkoper de ene naar de andere smoes aanpraten... Verkoper is ook soort van paardenmasseur en behandelt paard en zegt dan, oh nee hoor hij is helemaal soepel. Voor dit paard is dit zadel gewoon niet geschikt.
Ik heb ook veel paarden gezien met enorme drukplekken van boomloze zadel, ook van boomzadels. Maar het is dus zo paard afhankelijk.
---
Gisteren is Aimee de Rooij, da en chiropractor voor Heino geweest. Ik heb haar gevraagd naar haar mening over boomloze zadels en zij zei ook dat het op het ene paard geweldig is en op het andere paard voor geen meter ligt. Het zou voor Heino, nu met slechte bespiering een uitkomst KUNNEN zijn, maar ook totaal niet. Haar advies was dus gewoon proberen! En dan wel voor meerdere weken zodat ik het goed kan testen. Maar moet nu na de behandeling eerst een maandje longeren/mennen/fietsen om hem sterker te maken en daarna gaan we dus eens zo testzadel aanvragen.
Guus Onze bink
Guus Onze bink
Ik heb een Barefoot Cherokee gehad (had daar eens bij iemand op gezeten en was meteen dolenthousiast), in het begin was ik zo blij. Zat heerlijk (wel enorm veel zadel voor mijn kleine Cos) maar toen ik langer ging rijden werd ik steeds minder enthousiast en kreeg ik echt last van mijn binnenbovenbenen door het brede zitten.
Ik bleef wel gecharmeerd van het principe achter boomloos en ben toen overgegaan op een Startrekk comfort (mooi kort). Dit vond ik meteen een hele andere klasse dan de Barefoot. Het leer was zo mooi soepel en zacht en het zadel zag er gewoon allround mooi uit.
Heerlijk zadel, echt geweldig en het lag als een huis op Cos. Toch heb ik het (na lang wikken/wegen) verkocht, lijkt tegenstrijdig maar ikzelf had meer steun nodig dan het zadel mij kon bieden (geen wrongen bijv.
) aangezien ik, voor ik Cos kocht, zo'n 20 jaar niet gereden had
. Cos wilde nog wel eens een huppeltje doen als hij schrok (niks dramatisch gewoon een zijsprongetje, maar ik hing dan meteen uit het zadel
)
Nu dus alweer een poosje met boom. Een equestor allround met gelzitting...heerlijk...(dubbelop voor mij dus want mijn derriere heeft voldoende "gel" van zichzelf
)
Zit wel serieus te overwegen om voor Heros, als hij groot is, te kijken voor een Startrekk westernzadel
Ik bleef wel gecharmeerd van het principe achter boomloos en ben toen overgegaan op een Startrekk comfort (mooi kort). Dit vond ik meteen een hele andere klasse dan de Barefoot. Het leer was zo mooi soepel en zacht en het zadel zag er gewoon allround mooi uit.
Heerlijk zadel, echt geweldig en het lag als een huis op Cos. Toch heb ik het (na lang wikken/wegen) verkocht, lijkt tegenstrijdig maar ikzelf had meer steun nodig dan het zadel mij kon bieden (geen wrongen bijv.

Nu dus alweer een poosje met boom. Een equestor allround met gelzitting...heerlijk...(dubbelop voor mij dus want mijn derriere heeft voldoende "gel" van zichzelf

Zit wel serieus te overwegen om voor Heros, als hij groot is, te kijken voor een Startrekk westernzadel

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..