Trainen en trainingsopbouw

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ilonka

Re: Trainen en trainingsopbouw

Bericht door Ilonka » zo 22 apr 2012, 08:29

Op een 'gewone klasse II of III' rit (50 a 80 km) krijgt ze natuurlijk minder. Maar dit was extreem door de vele hoogtemeters, de harde ondergrond en de lange dagen. Op de eerste dag 6 uur rijden en dan ben je met de pauzes zo'n 9 uur onderweg met vervoer terug naar hoofdterrein. Op dag twee zat ik 7 uur te paard, vertrok ik om acht uur en was om vijf uur weer op het hoofdterrein.

Thuis een rit van 40 km draven (zonder pauze/stappen) loopt ze op het normale rantsoen dus 1 /2 schep Subli SP, schep sportbrok en een (halve) schep haver.

Ik zat later nog te denken, zou de dressuur niet gewoon een beetje 'saai' zijn? Vind het heel goed dat je op kleine tekens let, het omdraaien in de wei etc. Daar let ik zelf ook altijd goed op. Niet dat de paarden dan niets hoeven te doen maar dan hou ik het een keer kort, doe ik iets heel anders (dressuur in de bak :D ) of beslis ik dat een weekje rust na die keer rijden wellicht wel goed is.
Je kan ook buiten ipv eerst conditie opbouw lekker gaan 'crossen' kleine stukjes galop en dan weer terug vrijwel elk paard krijg je daar heet mee en dat blijft vaak wel een poosje hangen. (Ik doe het vrijwel nooit want ik heb zo ook al mijn handen vol aan mijn paarden die altijd willen lopen ;-) )

Edit: zie dat Kris vrijwel hetzelfde zegt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » zo 22 apr 2012, 11:35

KLopt ook helemaal wat Kristel en Ilonka zeggen. Boswerk maakt een paard frisser in het hoofd en meer graag in het werk.
Mijn bruine doet het ook beter als hij 1 tot 2 keer per week lekker boswerk krijgt dan is hij thuis vrolijker en vlotter.
Mijn bosritten zijn ook geen stapritjes ik rij ook tempo en schakel veel in galop. Het is supergoed voor de conditie.
Mijn fjord ging zelfs 2 keer per week mee met de dravers, intervalwerk. Het is echt heel goed voor ze.
Dat zou dus ook mee kunnen spelen Annemarie een stukje verveling bij je paard.
Het hoeft echter niet zo te zijn. Mijn vos bijvoorbeeld doe je niet echt een plezier met een bosrit. Die loopt zich vreselijk op te naaien en is het meestal na 3 kwartier meer dan zat, begint met het hoofd te slaan en te bokken en naar te worden. Ik kan dan geen eens een lekkere galop meer inzetten hij is moeilijk te hanteren dan. Die vindt het daarentegen gewoon leuk om 6 keer per week thuis in de baan te trainen. Die wil altijd en is altijd 100% wakker. Ik verdenk hem er wel eens van dat hij achterbergbodem verslaafd is, hahaha :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 22 apr 2012, 12:47

Tsja, het buitenrijden. Weet soms niet goed of Anka dat nou leuk vindt of niet. In het begin was ze heel erg onzeker. En ik was Nisko gewend, zitten en rijden aan de lange teugel en die tuft wel. Nisko is een alfa paard en een erg zeker (en soms brutaal paard). Anka is een volger, altijd onderaan in rang en als je die zo rijdt als Nisko buiten voelt ze zich duidelijk onzeker, niet gewend de leiding te nemen. Met tips van mijn instructrice en rustig opbouwen kan ik nu overal waar ik maar wil rondes buiten doen. Daar ben ik wel erg trots op. Maar soms bekruipt me toch de twijfel of Anka dit nou leuk vindt of niet.

Als ik buiten rijd moet ik hierbij echt wel actief blijven rijden en leiding geven, dan gaat het super. En toch vorig weekend weer een remactie bij de 2e keer rechts (=ver van huis) en heel heel druk en gespannen lopen. Na 10 min draven en 5 min galopperen (ik draaf dus buiten al best aardig ver) werd ze wel rustiger. Misschien is het gewoon ook een kwestie van vaker doen... ik vind het lastig inschatten. Mijn buitenritjes zijn bedoeld om haar en mij een plezier te doen en een relax moment te geven :+ .

@Kristel: ik wil ook wel een keer je richting uitkomen hoor. Omgeving is zo mooi daar.

@Ilonka: wow, dat zijn echt bergen krachtvoer zeg! Voer je dat dan ook al deels voor het rijden? En begin je de dag voor de wedstrijd ook al met extra voer?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 22 apr 2012, 14:55

Annemarie, je bent welkom! Spreken we een keer in Ommen af, is voor jou ook niet zo heel ver. :)
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 22 apr 2012, 17:36

Annemarie ik voer voor, tijdens en na de wedstrijd. Zoals de Krokus had ik drie keer een pauze en dan krijgt ze drie keer voer in de pauzes, dan direct na de rit, dan nog twee uur na de rit en dan nog voor de nacht en dan 's ochtends weer.

Wat buitenrijden betreft is het inderdaad wel zo dat hoe meer je het doet hoe normaler het wordt. Brass vond het eerst ook heel spannend en was behoorlijk onzeker alleen met mij op haar rug ipv er naast. Nu gaat dat gelukkig heel normaal alhoewel ze alleen altijd een tikje drukker en rilliger blijft dan met een vriend.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 23 apr 2012, 11:36

Je lessen verplaatsen waardoor je een dagje in de bak kan 'narijden' tussen de lessen in is al een goede oplossing :j.

En meer uit die buitenrit halen :j. Ik rijd vaak met Ilonka buiten met Zortin en Tim en gaan we op goede bospaden ook makkelijk 5 minuten achter elkaar in galop. Dan vinden Tim en Zortin dat beide aan het einde van die 5 minuten echt wel gescheten. Echter zorgt het er wel voor dat zie die 2x 1.5 ronde in je proef met veel meer gemak rond galopperen.

Intervallen met buitenrijden dus, 10 min draf, 5 min stap, goede bospaden lekker stevig gelopperen afwisselend met handgalop. Als je dan 5 kwartier tot 1.5 uur maakt met een lekker losser teugeltje/neusje vooruit worden ze daar lekker fris en los in de beweging van :j
Plaats reactie