In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
roos

Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee

Bericht door roos » za 23 apr 2011, 10:46

Soms is het gewoon lastig als er wat getypt wordt wat iemand er mee bedoeld. Gelukkig viel het dus mee.
Fijn dat is zo braaf was voor de rest....Hij is voor de rest ook niet gemeen, dat klopt, soms beetje lomp he ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » za 23 apr 2011, 16:12

Ekdal is vandaag 2 jaar en 11 maanden *o/* *o/* :waven: :+:
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 23 apr 2011, 17:12

Haha Roos, volgens mij vier jij elke dag van Ekdal :P
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
roos

Bericht door roos » za 23 apr 2011, 17:31

Het is toch ook een feestje waard Anita, niet dan ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » za 23 apr 2011, 17:35

Ik geef Jack sinds gisteren het volgende :
500gr voer in totaal verdeeld over 2 voerbeurten.
bestaande uit een mix van de havens cool mix / haver / spelt.
Als supplement hierdoor heen MSM/glucosamine mengeling en Pavo Vital Complete.
Dan gaat hij 's morgens rond 8h op de wei en komt er om 18h weer af. ( met graasmasker).
En dan krijgt hij 's avonds voordrooghooi. best een grote berg.
Lijkt me voldoende. Als hij het hier goed opdoet kan ik zijn voer nog iets gaan uitbreiden zodra we iets meer met hem gaan doen.

Al ben ik nu aan het kijken naar de Pavo Nature's best ipv de Cool Mix. Dit zou qua eiwitten / suikers een beter evenwicht zijn heb ik me laten vertellen.

Je ziet op de foto's ook dat Jack nog vrij iel is en dat is de reden waarom ik iets meer wil gaan voeren zodat hij uit het voer de energie kan halen om toch nog iets extra te gaan groeien.
In hoogte is hij nu 1m42 wat ook nog vrij klein is...
En hij blijft ook nog vrij dik in het haar zitten.

@joyce_ed : mijn bitje is een rubberen kneveltrens , een zogenaamd 'appelbitje'.
Ik heb voor een kneveltrens gekozen omdat deze toch iets vaster in de mond liggen. Rubber is vrij zacht en vriendelijk voor het beleren.

Heb er nog niet opgezeten. Zadel wat je op de foto's ziet is springzadel voor mijn andere paard.
Ik heb nog geen passende singel voor mijn dressuurzadel. pas dan gaat er waarschijnlijk eens gehangen/gezeten worden. maar echt rijden is voor later.

Wat een geweldig vliegenmasker bij elvis :D
wat n lieve foto's van Edgard!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 23 apr 2011, 17:55

roos schreef:Het is toch ook een feestje waard Anita, niet dan ;)
Ja hoor, absoluut.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 23 apr 2011, 21:17

roos schreef:Ekdal is vandaag 2 jaar en 11 maanden *o/* *o/* :waven: :+:
Dat moésten we natuurlijk vieren dus hij kreeg een cadeautje: Les 2 :D :P

Gekkigheid, vanochtend hem nog een keer gedaan en zoals het een heuse Timor betaamd had hij geleerd van gister. (alleen het op stal staan, wachten op de brokjes, niet...O:) en dan is Annabel even niet zo'n lieve leuke juf meer, maar kan ze ook streng zijn :=)
Maar hup zadeltje er meteen aan de muur op, gluuroog naar achter maar toen bedacht ie meteen 'dit ken ik van gister'. Daarna hoofdstel in, wat raar kauwen en even minuut of wat aan de muur laten wennen aan het bit.

Vervolgens weer net als gister aan de longe en blijf er verbaasd over, maar die Timors tot nu toe (die ik gedaan heb) hebben echt zó snel de commando's onder de knie. Keurig stap, draf en galop op commando. Tja en dan...ben je feitelijk met ca. 5 minuten klaar...dan is het in mijn geval niet logischer dan door te gaan naar de volgende stap...hulpje geroepen en dan is het even er naast spring (geen reactie), aan de beugels sjorren (geen reactie), dan maar voet in de beugel en opstijgen....blik opzij 'oh zij is het' en klaar. Been er over en toen zat ze :D Brave Ekdal...keer kijken wat je aan de linker kant van je hebt zitten..schoenen zijn niet eetbaar. Keer aan de rechter kant kijken, sjeetje, zelfde...nah, okéé. Vooral veel beloningen krijgen is nooit mis, dus dan doe je verder ook maar niets raars..voelde ook heel relaxt en ontspannen aan, iets twijfelend misschien, maar alles behalve onzeker. Paar stukjes gestapt, paar keer halthouden, wat beweging vanuit mij laten voelen (evenwicht verplaatsen, drijven, etc), maar accepteerde hij allemaal superbraaf.

Dus officieel Roos...meneer is 'zadel- en ruitermak' in de kortste zin van het woord :D :P (of zal ik dit over een maand nogmaals roepen..dan is ie officieel 3 :=) Daarna vanmiddag even muurtraining gehad, kon ie wennen aan botentrailers achter zich langs (trekkers vind ie inderdaad niet eng, maar dit zijn van die hele kleintjes met rammelde botentrailers, grote boten er op, etc) Maar uiteindelijk stond ie mooi wat om zich heen te loeren.
Later nog even momentje de box naast Ansgar mogen vullen, maar die was toch wel wat eng met zijn imposante brul. En tot slot met de hele clan weer terug naar het land...zal zo even checken of ze er uit zijn gekomen wie de baas is. (Ekdal en Dieter hadden nog wel even wat onderonsjes wie waar mocht zijn op welk moment en wie niet)
Kan Ekdal zijn eerste lessenserie mooi even overpeinzen deze week :D
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » zo 24 apr 2011, 05:40

Ik zou zeggen heb je je al ingeschreven voor de Zadelproef ;)
*en ik had trouwens niet verwacht dat hij zo snel zou leren, nee echt niet...misschien dat ik soms nog wat te lief voor hem ben....ach we leren samen verder niet dan*
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » zo 24 apr 2011, 09:08

Fijn dat het met Ekdal zo goed gaat allemaal!! :))
Elvis leert ook heel snel,maar alles op Elvis ze gemakkie... :D

Woensdag word hij 3 jaar! *o/*

En jeetje als ik lees wat Jack allemaal moet verwerken zou Elvis hier denk niet meer kunnen lopen zo tonnetje rond zal hij dan zijn haha..Bedoel te zeggen,zolang hij niet mager is en je ziet geen ribben,dan levert hij toch niks in op ze groei.Als hij verder goed in ze vel zit....Dat hij wat iel is kan best een fase zijn,die fase heeft Elvis ook.Maar ik voer hem dan niet meer ofzo.
Snap best dat het geen doorsnee fjordje is hoor,bedoel kwa voeren is het nogal lastig een schema voor hem te maken,maar over het groeien zou ik me niet zo'n zorgen maken..Denk dat hij behoorlijk wat uit ze voer kan halen zo.En hij heeft best een achterstand opgelopen .

Wij merken hier wel dat nu we geen kunstmest strooien ze veel minder opgeblazen zijn na een dagje weide als voorheen...Toen we nog bij een koeienboer stonden was het helemaal erg..Daar klapte Imka na 3 uurtjes weidegang al uit elkaar...
Er staat ook van alles wat bij ons en je merkt gewoon dat het beter voor ze is zo..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » zo 24 apr 2011, 09:50

Ekdal heeft genoeg om over na te denken van de week! Lekker hoor dat hij het zo kan leren..

Emily wordt vrijdag 3! Ze krijgt als cadeau dat ze vanaf 1 mei op de wei mag!
Arme schat verlangt zo naar gras!! Nog heel even wachten..

Ik denk inderdaad dat je Jack zo wel genoeg heeft, zou hem zeker niet meer geven!
En als hij het niet goed doet, weer wat anders zoeken.. Vind het erg moeilijk hoor om te zien hoeveel een paard nodig heeft..
Zeker als Emily straks het gras weer op gaat ben ik bang dat ik haar te veel geef..

Hoeveel krijgt Elvis momenteel?
Emily (v. Balony, m. Justy)
roos

Bericht door roos » zo 24 apr 2011, 12:21

Ekdal is ook een tijd heel iel geweest. Ok nu is hij nog rank, maar echt iel kan je het niet noemen vind ik!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 24 apr 2011, 12:58

@ Chunkmonkey, je zou ook nog eens kunnen kijken naar de dodsen en horrel lijn. Die zijn gespecialiceerd in voer voor paarden met aanleg voor Laminitus (hoefbevangenheid) daar zitten wel heel veel vitamine's en mineralen in maar juist heel weinig suikers en melasse. Iets waar in de meeste doorsnee muslie's waar op staat weinig tot geen suikers toch nog te veel in zit voor onze bevangen paardjes. Ik voer de safe en sound aan Imka. Een soort lucerne met brokjes erdoorheen. Maar volgens mij hebben ze ook andere voedingen van dit merk. Opzich vind ik het ook wel voldoende klinken wat je Jack voert. Ik voer Emy ook "maar" een halve schep cavalor muslie junior. Dat is het enigste wat ze krijgt. Oh ja en dan natuurlijk dr weidegang van ongeveer half tien tot vijf. Kan soms iets langer of korter zijn maar om en nabij deze tijden staan ze op het weiland. (Imka doet het tot op heden goed naar mijn idee. En ze staat zonder grasmasker nog *o/* en dan krijgt ze nog een handje safe and sound maar jou paardje zou dan natuurlijk meer kunnen krijgen ervan of een ander soort net wat je wil)

Het blijft een lastig probleem paardjes en hoefbevangenheid. Je wilt ze niks te kort doen maar je geeft ook wel heel gauw te veel ;( Maar Imka geniet van ieder uurtje op het land. En zo ook onze Etjes!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » zo 24 apr 2011, 18:08

Ook vandaag is Jack officieel ruitermak...
Bedoeling was dat een vriendin van me gewoon in de beugel zou gaan staan, even hangen, en that's it...
maar van Jack's kant kwam er geen reactie. Hij was meer bezig met : knabbelen op longeertouw, proeven of voeten niet eetbaar zijn,...
En de stap om de andere voet erover te slaan en te gaan zitten was dus snel genomen. Hij was doodbraaf. Gaf geen kik toen ze zat. Hebben ook even rondgestapt. Geweldig braaf en koel beestje! Ben trots op mijn klein fjordenmannetje!

Afbeelding

Afbeelding

En jawel ik had wel gepoetst vooraf :o die vieze vlekken zijn er dus niet uit te krijgen!

@ nancy : dodsen & horell is hier in BE bij een handvol handelaars te krijgen. wel jammer want tis echt prima voer.
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 24 apr 2011, 19:51

Oke dat is dan wel jammer dat het zo rot te verkrijgen is! Hier is het ook niet makkelijk te krijgen trouwens. Maar ik krijg via via een zak in de zoveel tijd. Die neemt het dan voor mij weer mee...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 25 apr 2011, 05:05

In de natures best van pavo zit ook heel weinig suiker en eiwit dat ik weet. Lastig hoor....!

Je hebt trouwens ook bedrijven waarbij jezelf je voer kan samenstellen qua ingredienten. Weet dat toevallig omdat ik ene keer op een stal stond waar ze dat ook voor een paard deden die ergens(waarvan geen idee meer...oeps!)last van had. Misschien dat je daar naar kan zoeken. Dan betaal je waarschijnlijk wel wat meer, maar ja aan hoefbevangenheid heb je ook niks!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yada

Bericht door Yada » ma 25 apr 2011, 09:50

Hey ik heb een heel stuk moeten doorlezen om op de hoogte te blijven van onze e tjes
Maar uiteraard met plezier!
Elmo is heel erg lang heel iel gebleven maar hij is dan ook erg jong geruind.
Hij staat nu 24/7 op het land en maakt nu een enorme groeispurt.
Hij is wel een sulletje in het land wat hij echt de laagste van de laagste in de kudde.
Ik heb nog niet heel veel met hem gedaan maar wat ik doe ondergaat hij gelaten.
Hij geeft nergens om en kijkt soms eens naar achteren om te zien wat hij nu weer op zijn rug heeft.
Ik laat hem denk ik eerst nog even groeien en dan gaat hij eerst voor de kar om de spieren van zijn borst en rug te laten ontwikkelen maar ik sta nog in dubio en weet niet goed wat ik eerts zal doen beleren of voor de kar. Elmo is denk ik nu 1.40 1.42 en heeft nog halstermaat pony hahaha
Angst duurt maar even,spijt je hele leven!!

Katinka wat ben je toch een muts!!

Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » di 26 apr 2011, 08:07

Jeetje wat doet Jack dat stoer zeg, al iemand op zijn rug!

Ik ben zo trots op mijn vriendinnetje! Heb gister weer eens geoefend met wassen..
Ik had haar zelf vast en de tuinslang in mijn hand en zo heeft ze ongeveer 300 rondjes om me heen gelopen..
Iedere keer als ze stilstond richtte ik met de slang van haar af, als beloning..
Na 1 kant wassen hebben we de 2e kant bijna helemaal stilstaand gedaan, ze vond het wel lekker..
Als beloning lekker staan grazen tijdens het opdrogen..

Ik moet nog druk op zoek naar een zadel.. Wil eigenlijk een wintec i.v.m. verstelbare boom, maar vind het spannend om iets te kopen zonder dat ik weet of het past.. Hoe hebben jullie dat gedaan?
roos

Bericht door roos » di 26 apr 2011, 09:48

Ekdal is ook lang iel gebleven, hij begint nu beetje bij beetje bij te trekken.
Hij is met 11 maanden geruind, maar ook geopereerd wat echt een aanslag is geweest op zijn lichaam.

Ekdal houdt echt niet van wassen. :P

Ik heb nog geen zadel voor Ekdal.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 26 apr 2011, 10:56

@ chunky: bij ons is die dodsen & horrel lijn te verkrijgen, mss reden om een bezoekje :)*

trouwens wij geven aan onze 2 dames het volgende:
's morgens en 's avonds 3/4 schep Pavo Nature's best + 1/4 schep Podo Lac
's morgens krijgen ze dan ook nog 50g lijnzaadvlokken en 50g pavo biotine
weidegang is continu (wel arme weide dus ...) en vanaf volgende week hebben we meer weide ter beschikking met een schuilstal
ook krijgen ze 's ochtends en 's avonds nog eens 3 plakken hooi bij (zodat ze per dag een halve bot hooi krijgen extra in de zomer, in de winter is dat het dubbele)

en ze blinken mooi en Jalenka zit voor het ogenblik in een groeispurt (daarmee dat ze de podo lac zeker extra bij blijft krijgen voor meer energie te hebben om te groeien)
we krijgen van veel mensen te horen dat ze er mooi bijstaan (mss wat te mager voor een fjord, maar we geven ze al redelij kwat bij precies vergeleken met de andere paardjes hier, dus denk ik niet dat ik aan het ondervoeren ban)
Emily

Bericht door Emily » di 26 apr 2011, 11:40

Ik denk ook niet dat je aan het ondervoeren bent!
Emily krijgt een stuk minder, maar ook over haar wordt gezegd dat ze er super bij staat..
Grappig dat blijkbaar ieder paard weer anders is, ook wat betreft voeding..

Trouwens even update; Haar jeuk wordt een stuk minder!!!! *o/* Zullen het dan toch losse haartjes zijn geweest?
Plaats reactie