monne schreef:Zou je een fjord aanraden voor een beginnend ruiter (zeg twee keer op het paard gezeten) met de volgende kenmerken; geen (val)angst, vol bravoure, redelijk sportief? Is dat een combi met een fjord? Mijn gevoel zegt; "NEE", tenminste niet die fjorden die ik ken. Ik hoor graag meningen?
Waarom zegt jou gevoel "Nee". Omdat een fjord te rustig is voor iemand vol bravoure, die redelijk sportief is, of omdat een fjord sterk en eigenwijs kan zijn, of omdat het een onervaren iemand is. Mijn idee is ja het kan best, maar om als "echt" beginnend ruiter meteen een paard te kopen wat voor ras dan ook zeg ik nee.
Ik zou zeggen neem een paar 10 ritten kaarten voor de manege, leer lekker de omgang met verschillende paarden en hobbel daar wat rond op verschillende paarden zodat je op een rustige verantwoorde manier leert zitten in de verschillende gangen. Je bent na een halfjaar nog steeds een beginner, maar hebt wel het idee of je met een eigen paard verder kan/wil.
Ikzelf heb ook als volwassene Thuis leren rijden op een "eigen" fjord, met dat verschil dat we de fjorden van haver tot gort kenden en wisten op welke het verantwoord was. En natuurlijk met de juiste begeleiding, En dat weet je met een pas aangeschaft dier natuurlijk nooit.
Er stonden ook fjorden bij ons in de wei, waar een ervaren iemand zo op weg reed, maar voor mij dus echt niet geschikt waren.
En ook mijn dochter die o zo graag op een fjord wilde springen toen ze klein was ( er liepen er immers genoeg in de wei), is eerst een paar jaar naar de manege gegaan.
Lekker met verschillende paarden/pony's omgaan en spelenderwijs en op een verantwoorde manier leren zitten en sturen, voordat ze een eigen pony mocht.
En waar denk je dat de kinderen van Anky van Grunsven voor het eerst op een pony hebben gezeten? Juist ja lekker op een doodnormale manege een dorp verder. Heerlijk rustig relaxed en verantwoord onder begeleiding in de ponylesjes.
En dat was niet omdat de ouders geen ervaring hadden met paarden of het geld voor een eigen pony.

Maar gewoon, laat maar eens zien of je wel een eigen pony waard bent.